Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål om fugemasser

Anbefalte innlegg

1. Hva er forskjellen på egenskapene til "Akryl" og "Silikon" når det gjelder fugemiddel?

Var i en forretning her om dagen og der bugner det jo av forskjellige typer fugemasser. "Akryl-Bygg" Akryl-VVS" "Silikon-Fix" "Silikon-PU" "Silikon-Bygg" etc etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du fuge?

Rund dusjen og rundt vasken på kjøkkenet vil du bruke silikon , mens i sprekkene på listene i gangen som du vil male hvite bruker man hvit akryl.

Akryl er jo også overmalbar.

Endret av War
Lenke til kommentar

Da blir det akryl, gjerne i nær farve som det du skal male

Brukte akkuratt det nå på utsiden av alle vinduene i huset jeg byttet ut.

Dypper fingeren i zalovann så den blir glatt og drar over akrylen så fugen blir fin samt om du skal male over ikke mal i fugens retning om det lar seg gjøre så du ikke graver den ut.

På dørene inne /karmene så ser jeg at det hele sprakk opp igjen etter 2 år uten særlig bevegelse.

Den akrylen var kjøpt på bunnpris 60kr.

Den ifra byggevarebutikken ser helt ny ut enda, det er nok elastisiteten som er kvalitetsforskjellene.

Samt at ute-akryl tåler flere minusgrader.

Endret av War
Lenke til kommentar

Stemmer, har sett akryl på bad og silikon på veggen.

Det får være opp til deg, dagens akryl kan brukes over alt, men selv bruker jeg silikon på dusjkabinett, lister oppå kjøkkenbenken og rundt vasken osv pga silikon har soppdrepende middel i seg.

Dvs blank silikon rundt vann/fukt og akryl i spikerhull, dørkarmer og rundt vinduer osv pga farvevalgene man har samt lettere å male over.

Ingen av de vil være "feil"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...