Bjerknez Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 1. Hva er forskjellen på egenskapene til "Akryl" og "Silikon" når det gjelder fugemiddel? Var i en forretning her om dagen og der bugner det jo av forskjellige typer fugemasser. "Akryl-Bygg" Akryl-VVS" "Silikon-Fix" "Silikon-PU" "Silikon-Bygg" etc etc. Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Hva skal du fuge? Rund dusjen og rundt vasken på kjøkkenet vil du bruke silikon , mens i sprekkene på listene i gangen som du vil male hvite bruker man hvit akryl. Akryl er jo også overmalbar. Endret 22. juli 2011 av War Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Tenkte vel å fuge skjøter på treverk etc. ute og inne som skal overmales. Må også motstå vann... Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Da blir det akryl, gjerne i nær farve som det du skal male Brukte akkuratt det nå på utsiden av alle vinduene i huset jeg byttet ut. Dypper fingeren i zalovann så den blir glatt og drar over akrylen så fugen blir fin samt om du skal male over ikke mal i fugens retning om det lar seg gjøre så du ikke graver den ut. På dørene inne /karmene så ser jeg at det hele sprakk opp igjen etter 2 år uten særlig bevegelse. Den akrylen var kjøpt på bunnpris 60kr. Den ifra byggevarebutikken ser helt ny ut enda, det er nok elastisiteten som er kvalitetsforskjellene. Samt at ute-akryl tåler flere minusgrader. Endret 22. juli 2011 av War Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Men hva er de største forskjellene mellom Akryl og Silikon? Er Akryl også vanntett og kan brukes på baderom etc? Går litt i surr her, da det jeg har for meg at akryl og silikon kan brukes om hverandre uansett bruksområde... Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Stemmer, har sett akryl på bad og silikon på veggen. Det får være opp til deg, dagens akryl kan brukes over alt, men selv bruker jeg silikon på dusjkabinett, lister oppå kjøkkenbenken og rundt vasken osv pga silikon har soppdrepende middel i seg. Dvs blank silikon rundt vann/fukt og akryl i spikerhull, dørkarmer og rundt vinduer osv pga farvevalgene man har samt lettere å male over. Ingen av de vil være "feil" Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Takker for svar Så Akryl er det beste til såkalt "allround"-bruk ? Lenke til kommentar
War Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Ja, men ville ha brukt blank silikon på våtsoner som er i direkte kontakt med vann ofte. Der skal du ikke male over og det er soppdrepende middel blandet inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå