Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

andelsleilighet?

Anbefalte innlegg

18 år og rebell her, men har heldigvis foreldre som kan hjelpe meg litt økonomisk.

neida jeg er ikke rebell, men jeg vil flytte ut hjemmefra fordi jeg bor litt utenfor Oslo.

tenker leilighet i sentrum av oslo. MEN.

jeg tenker først en andelsleilighet. er det lurt eller dumt?

- om jeg hadde lånt 100% er det jo 100% penger "ut av vinduet"

- om jeg har andels så betaler jeg kanskje... la oss si månedlig utgifter er 7000 - da er 5500 husleie og renter og strøm (penger ut av vinduet) og 1500 til nedbetaling av resten av leiligheten. kjapp hoderegning sier det er ca. 22% som går til nedbetaling, husleien har jo alle og det eneste negative ved å ha andels- er da disse pengene som går til renter.

- om jeg kjøper betaler man jo bare husleie og strøm osv.

Men å kjøpe leilighet i oslo koster jo ... nærmere to mill for litt større plass enn en bikkje burde hatt!

Så det funker best med andels.

DET ENESTE VIKTIGE HER:

Jeg lurer bare på noe praktisk.

Blir leiligheten noen gang min?

Altså.. betaler jeg ned 1000 kroner av la oss si 1 mill som er igjen i mnd. så er det 1000 mnd. betaling igjen. deler jeg det på 12 så er det ca. en manns levetid å betale ned. men selvfølgelig, i løpet av de tidlige årene har man jo fått seg lån og kunnet betalt ned dette tidligere.

MEN. når man betaler ned alt. Blir leiligheten -MIN-?

Om jeg kjøper leil. for 500 000 og det er 1 000 000 igjen å betale.

Og jeg får lån på 500 000 så jeg har betalt en mill så det bare er halv mill igjen å betale.

i teorien: burde ikke jeg fått en mill for leiligheten og overtaker må betale da en halv mill?

ehhh, vet ikke om systemet funker så enkelt jeg.

jeg har fått med meg at ettersom hvordan kommunen vil leke osv. så kan alt endre seg, opp og ned,

men teoretisk burde det vel funke som jeg skrev det? selv om det ikke er hundre prosent sån i praksis? trenger bare å se tegningen!

håper noen kan hjelpe meg med dette.

skriv gjerne alt du vet om andelsleilighet/er, hva som er bra/dårlig med det.

jeg har nevnt alt jeg vet, så alt som ikke står her vet jeg ikke. altså;

lær meg mer om andelsleiligheter i oslo!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har ikke så mye peiling på det du spør om - men kjøpte min første leilighet for 2 år siden og lurte på noe av det samme.

For det første, når du kjøper en leilighet eller en andel i et borettslag (andelsleilighet) - så er leiligheten eller andelen din, rent juridisk sett. Dersom du har tatt opp et lån for å gjøre dette, så har du pant i leilighet/andel. Altså du stiller noe du eier som sikkerhet for lånet - men leiligheten er din den dagen du signerer kontrakten. (jeg er verken jurist eller eiendomsmegler - dette er kun slik jeg tolker et kjøp av bolig).

Med mindre du har arvet besteforeldre eller lignende så er selveier vanskelig å kjøpe for 18 åringer - en andelsleilighet derimot er det enklere å finansiere. Det viktigste i forhold til kjøp av andelsleiligheter er at borettslaget er med i en sikringsordning, dvs at du kun er ansvarlig for din egen andel av fellesgjelden. Det er også greit at fellesgjelden IKKE er avdragsfri - dvs at du da kun betaler renter, men ikke avdrag på selve lånet. Skal du først ta opp lån / fellesgjeld så er det like greit å starte nedbetalingen av lånet med en gang.

Det viktigste er uansett å komme seg inn på markedet - til tross for at du tar opp 100 % lån, så vil du over tid tjene på leiligheten. Prisen på leiligheten går opp, mens inflasjonen over tid vil spise opp en del av lånet ditt. Jo tidligere du kommer deg inn på boligmarkedet jo billigere blir det for deg på lang sikt.

edit:skriveleif

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...