Gå til innhold

lagring av NOK valuta til database (mysql og php)

Anbefalte innlegg

Heisann

Hvordan mysql kolonne-type må jeg benytte meg av for å kunne summere innholdet med SUM() ? Det er snakk om norsk valute NOK.

Hvordan formulere og lagrer jeg eks. 1 150.60 (ett tusen ett hundre og femti kroner og seksti øre :))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Hvordan mysql kolonne-type må jeg benytte meg av for å kunne summere innholdet med SUM() ? Det er snakk om norsk valute NOK.

Hvordan formulere og lagrer jeg eks. 1 150.60 (ett tusen ett hundre og femti kroner og seksti øre :))

Decimal?

Lenke til kommentar

Funka ikke heilt som forventet med decimal. Så har gått for double, selv om det krever noe mer så funker det hvertfall sånn uten videre.

Men tar gjerne imot tips.

En ting jeg stusser litt på er hvordan jeg på enklest mulig måte kan få delt opp og presentert summene på denne måten:

123,00 NOK
   1 234,00 NOK
  12 345,00 NOK
 123 456,00 NOK
1 234 567,00 NOK

Ikke fått testa så mye på den biten enda, men sånn of the top of my head ser jeg for meg at jeg må sette opp flere if()-statements som teller antall siffer og deler opp basert på lengden på strengen...

Any suggestion?

Lenke til kommentar

number_format() funka helt perfekt xqus :D takker...

numberFormatter-class'en blir litt overkill akkurat i dette tilfellet virket det som... Men ser at tipset fort kan bli meget nyttig om ikke så lenge :D

Lenke til kommentar
Funka ikke heilt som forventet med decimal.

Man bør ikke lagre penger med DOUBLE da det kan føre til uventet resultat.

Bruk decimal eller integer. Det er faktisk veldig enkelt å bruke decimal, men du må huske å oppgi lenge.

F.eks:

19,2 <-- tillater nummer som f.eks 99999999999999999.99 (altså 17 foran og 2 bak punktum)

10,5 <-- tillater nummer som f.eks 99999.99999 (altså 5 foran og 5 bak punktum)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...