Gå til innhold

Får ikke koblet til operatørnettverk i Spania!


Anbefalte innlegg

Jeg er i Spania nå, og skal være her i en måned til, så jeg trenger sårt kontakt med de jeg reiser med.

Problemet er at mobilen min ikke vil koble seg til operatørnettet.

Under "tilgjengelige nettverk" kommer det opp flere alternativer, deriblant movistar, yoigo, vodafone og Orange. Når jeg prøver å koble disse til manuelt, kommer følgende beskjed: "Sim-kortet tillater ikke tilkobling til dette nettverket".

Jeg har ringt chess fra en annen telefon, men de påstår det ikke er noen sperringer som gjør at jeg ikke skal få nett i utlandet.

Har prøvd å endre nettverksmodus gjentatte ganger++, men ingenting skjer. Å slå av og på telfonen, eller å ta ut og inn simkortet har heller ikke gjort noen nytte.

Noen som vet hva jeg må gjøre?

 

Kan forøvrig nevne at jeg har en HTC Desire HD og et chess-control abonnement.

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som mobilen din er sperret. Kjøpt den hos Chess eller andre?

 

Ved valg av nett i utlandet må du velge nett chess sammarbeider med. For å finne ut av dette må du inn på din side hos chess.

 

Aner ikke hvor i Spania du oppholder deg, men mulig Masmoviel har en løsning. Kontakt dem for SIM kort eller leie av mobilt internett modem.

 

Hvis du er ofte i Spania kan det være en ide å kjøpe modem, sjekk isåfall dekningskart på forhand.

 

Du finner mer her.:

 

http://www.aicom.no/masmovil/masmovil_internett.htm

 

Lykke til.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Høres ut som mobilen din er sperret. Kjøpt den hos Chess eller andre?

 

Ved valg av nett i utlandet må du velge nett chess sammarbeider med. For å finne ut av dette må du inn på din side hos chess.

 

Aner ikke hvor i Spania du oppholder deg, men mulig Masmoviel har en løsning. Kontakt dem for SIM kort eller leie av mobilt internett modem.

 

Hvis du er ofte i Spania kan det være en ide å kjøpe modem, sjekk isåfall dekningskart på forhand.

 

Du finner mer her.:

 

http://www.aicom.no/masmovil/masmovil_internett.htm

 

Lykke til.

 

 

har prøvd å snakke med chess en gang. Det eneste de sa var at det måtte ligge i telefonen. Noe det ikke gjør.

Mobilen er kjøpt gjennom chess, og har akkurat det samme abonnementet som da jeg var på nøyaktig samme sted i fjor,og da funket det. I tillegg har min søster som er blant de jeg er med her nede også chess, og hun har "movistar". Et av nettene som ikke vil koble seg til min telefon. jeg blir sprø

 

Kanskje jeg skal prøve det du sier, om leie av mobilt internett modem. Men; først skal jeg ta kontakt med chess igjen. De virket ikke som de hadde helt peiling ;)

Lenke til kommentar

Det høres ut som om du kan ha tilsvarende problemer til mine i vinter.

I Spania benytter jeg 2 mobiler, en "Spansk" og den andre "Norsk". Den "Norske" er nyere og mer følsom sammenlignet med den Spanske.

Det som skjedde var at da jeg slo på "den Norske" om morgenen virket alt først normalt, men etter en stund fikk jeg meldingen "Ingen Tilgang". Det hente også at jeg fikk melding "Ingen tilgang" direkte.

Det viste seg at mobilmotakerforholdene på stedet og også inne i leiligheten var blitt forsskjellig fra året før i negativ retning. Det var mer ustabilt.

 

Kort fortalt viste det seg at den Spanske mobiltelefonen ikke reagerte hvis linjen falt ut for en kort stund mens den Norske låste seg etter at linjen hadde vært nede.

"Den Norske mobilen" måtte etter å ha låst seg slåes av og deretter på igjen.

Vi hadde "detektivarbeide" i huset og distriktet før vi fant ut av det.

 

Folk som absolutt ønsket å prate ble bedt om å ringe mitt Spanske mobilnummer.

Inkommende sms til den Norske mobilen ble hentet ved å "lufte mobilen" på kveldstur.

 

Du må først finne ut av hvilke Spanske mobilselskaper chess sammarbeider med. Det finner du vell innlogget på din egen side (i flg. chess)

Det er vell en internettcafe i området?

Deretter velger du det beste av disse som gir sterkest og mest stabilt signal (hvis dette varierer)

For å finne ut av om du har tilsvarende problem som det jeg hadde bør du prøve med flere mobiltelefoner samtidig.

 

Hvis du vurderer å skaffe tilveie mobilt bredbånd bør du kontrollere på forhand signalstyrken til aktuelt nett.

Husker jeg ikke feil bruker masmoviel nettet til Orange.

 

Hadde vært greit med tilbakemelding på hva du finner ut.

 

Ønsker deg lykke til.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Har du husket å hakke på dataroaming? Du kan bare sette på mobilnettverk på automatisk. Du finner denne innstillingen der du fant nettoperatør innstillingen.

 

Dataroaming betyr bare at operatørnettverket ditt bare låner andres mobilenettverk og har ikke noe med internettnedlasning å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...