eirikol1 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Heisann, i januar i fjor bygde eg meg ein rimelig grei datamaskin til ca. 6000. Når eg då lagde denne maskina så var det pengar som sto i fokus, og hadde ikkje heilt klart hovde i det eg fant fram til delane og no, som spel er veldig grafisk krevjande så er denne maskina litt for svak. Nåverande pc specs. - AMD Phenom II x2 550 dual-core 3.0 Ghz - ATI Sapphire HD 5750 1GB GDDR5 - 4 GB RAM DDR3 dominator, 2000 mhz - 500 GB 7200 RPM HDD Sata 2 - ASUS M4A78T-E hovudkort. No har eg besøk av søskenbarna mine og han eine tok med seg sin stasjonere, men tok ikkje med skjerm, så vi kombinerte maskinene våre, så eg låner hans ATI Sapphire 6850 1GB GDDR5, og klarer så vidt å kjøre Black Ops på fullt med 1920x1080 med rundt 30 FPS, som var heilt umulig utan dette skjermkortet, kunne akkurat kjøre på optimal med 50 FPS når det var rolig. Eg har lenge tenkt på at problemet ligger i prosessoren. Så eg har lenge tenkt på å kjøpe meg ein AMD Phenom II x6 1055T 2.8 Ghz, som kostar rundt 1200. Dette skjermkortet han har kostar rundt den same, 1200 kr. For ikkje så lenge sia fekk vi jo vete om Bulldozer prosessorane, med 8 kjernar, og er veldig interessert i denne serien prosessorer, no er jo det sagt at dei skulle komme ut i Q3 av 2011, vist eg ikkje tar feil, så eg rekker akkurat å kjøpe med ein bulldozer før Battlefield 3 kjem ut. Prisen er også såtte ut på 2000-3000 kr. Så då lurer eg på om eg vill få meir ytelse ved å kjøpe ny CPU og GPU til 3000, eller om eg vil få meir ytelse ved å kjøpe ein bulldozer til 3000. Men om eg kjøpar ein bulldozer så vil eg kjøpe meg eit kraftigare skjermkort seinare, til dømes eit HD 6950. Då vil jo prisen komme opp i ca 5000 kr. Så spørsmålet mitt er, er det verdt å bruke 5000 på eit skjermkort og ein prosessor? Eller vil eg få ganske lik ytelse ved å kjøpe komponentar til 3000. kunne jo også kjøpt X6 og 6950 til dømes. - MvH Eirik Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 ville ventet med å kjøpe tl bulldozer kommer ut i q4 dette året, minimum kravet er i allefall 6850 skjermkort og gtx 560, men ja du vil få betydelig mye mer ytelse med bulldozer enn phenom serien, de sier at bulldoer kan yte opptill 200% mer enn phenom x4, bulldzer kommer på 4.0ghz klokkefrekvense og turbo 4.4ghz, dette er da topp serien til AMD da til rundt 2500kr(samme prisklasse som sandy bridge) Lenke til kommentar
Balli Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 mitt råd, vent til et par uker før release av bf3, hvis det er det store kravet, ta heller å spar litt før da. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Et par småting for å opplyse deg litt Black Ops er en forferdelig konsollport som krever massiv CPU-ytelse og ser verre ut enn spill fra 2005. HD 6850 burde klare langt mer enn 30fps i det spillet. Phenom II X6 er like god i spill som Phenom II X4, få spill har nytte av mer enn to kjerner. BF:BC2 er det eneste spillet jeg vet om som faktisk får bedre ytelse etter fire kjerner, men man vinner lite på de to ekstra kjernene. Flere kjerner høres jo bra ut, men i spillsammenheng er det få som bruker mer enn to til dags dato. Hovedkortet ditt vil ikke støtte Bulldozer. Intels prosessorer er langt bedre enn AMD sine på samme klokkefrekvens: i5-2500k er nesten 50% raskere enn en Phenom II X4 med samme klokkefrekvens, deal with it. I spill kan Intel være nesten dobbelt så rask i enkelte tilfeller. Om Bulldozer slår Intel i spill blir jeg overrasket. AMDs mål med bulldozer virker som om det skal være flere kjerner ved samme strømforbruk, altså vil Intel ha færre, raskere kjerner enn AMD som er mer ønskelig for spill. Det kan selvfølgelig hende at AMD gruser Intel totalt i både programmer som bruker en kjerne og programmer som bruker over fire kjerner, men jeg tviler på dette. Jeg har mine begrunnelser for dette, men å utdype videre vil spore av tråden. Endret 21. juli 2011 av arni90 Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Kjører ikkje bulldozer på AM3 socket? Men då går eg nokk for x6. Black ops har 3 kjerner som minimumskrav btw. Lenke til kommentar
Bruker-104685 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Ikke så lurt å oppgradere akkurat nå nei. Anbefaler deg til å vente et par uker til. Jeg har fått en del tilbakemeldinger på at min pc ikke holder omtrent til BF3 på medium. Sjekk signaturen... Lenke til kommentar
Mgut Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 bulldozer kjører AM3+ og ikke AM3, men cpu-er som er AM3 passer på hovedkort med AM3+ Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Kjører ikkje bulldozer på AM3 socket? Men då går eg nokk for x6. Black ops har 3 kjerner som minimumskrav btw. Seks kjerner er helt idiotisk å betale ekstra for å få om du skal spille sier jeg, se selv. Phenom II X4 955 BE gir bedre fps fordi den er klokket høyere enn X6 1055T. Når Intel er såpass mye kraftigere enn AMD blir det ikke verdt penga å betale mer enn 1000 kr for en Phenom II, AMD henger nå to generasjoner etter Intel og det synes. Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Men, hvis du skal vente på de nye tingene fra intel, amd etc, hele tiden. Da kan du sitte å vente lenge. Men hør på de ovenfor. Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Så eg burde heller kjøpe eit nytt skjermkort? Tildømes 6950 i stadenfor ny cpu? Vist det er tilfellet kjøper eg x4 og 6950 og muligens ein SSD då? Edit: Her er handlelista Endret 22. juli 2011 av eirikol1 Lenke til kommentar
FrustoL Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Kravene: Minimum: Lagringsplass: 15 GB for diskversjonen eller 10 GB for digitalversjonen Operativsystem: Windows Vista eller Windows 7 Prosessor: Core 2 Duo @ 2.0GHz RAM2GB Skjermkort: DirectX 10 eller 11 kombatibelt Nvidia - eventuelt AMD ATI card Javel, hva betyr dette da??? Anbefalt: Lagringsplass: 15 GB for diskversjonen eller 10 GB for digitalversjonen Operativsystem: Windows 7 64-bit Prosessor: Quad-core Intel eller AMD CPU. RAM 4GB Skjermkort: DirectX 11 Nvidia eller AMD ATI card, GeForce GTX 460, Radeon Radeon HD 6850 Lenke til kommentar
eirikol1 Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Okay, då tar eg dei to produktene eg har funnet fram. Det skal halde godt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå