Gå til innhold

Student vil kjøpe bolig!

Maria1990

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil kjøpe egen liten bolig som jeg kan leie ut videre slik at jeg får inntekter...

Jeg er student, 20 år. Jeg har fire år igjen av studiet. Bor for tiden hjemme.

Jeg har en deltidsjobb som jeg tjener ca. 4 000 på i måneden, og i blant får jeg ekstra mye i høytidene... Jeg har ingen ting i studielån eller studiegjeld, og har heller ikke planer om å ta opp noe studielån.

Jeg har 700 000 i egenkapital.

Jeg vet absolutt ingen ting om dette området, så jeg lurer på om det i det hele tatt er mulig for meg å få boliglån, slik at jeg kan kjøpe en bolig i Oslo som jeg kan leie ut, da det vil gi gode inntekter; jeg tenker at jeg kan nedbetale lånet med disse leieinntektene samt min lønn fra jobben...

Er dette i det hele tatt mulig... En 2 roms leilighet kan jeg sikkert få for ca. 2 millioner; da trenger jeg ikke mer enn rundt 1,3 mill i lån...

Er jeg helt i drømmeland nå, eller er dette faktisk mulig å få til?

Takker så mye for svar...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Med så mye i egenkapital bør det la seg gjøre. Dersom du får leid den ut for 8000-10000 i månden, så vil leieinntektene alene dekke kostnadene.

Lenke til kommentar

Med 1.3 mill i lån så vil du betale ca 6000 i måneden i avdrag og renter. Regn med rundt 2000 i måneden i fellesutgifter til borettslag/sameie og ca 1000 i andre utgifter som bl.a. forsikring. Renteutgifter kan du trekke fra på skatten men leieinntekter må skattes av.

Det er mulig du kan gå opp i opp og da vil det du betaler i avdrag være det du tjener (nedbetaling av lån). Stiger boligen i verdi så er det også et pluss. Husk at renten er på vei opp (skal vi tro Norges Banks spådommer) så lånet kan fort koste et par tusen ekstra i måneden om noen år.

Jeg ville sett meg ut områder å kjøpe i og hva leieprisene ligger på der. Så sette opp hele regnestykket og gå til banken for å høre med de.

Lenke til kommentar

Jeg vil også anbefale deg å ta opp studielån.

Nå som du har formue på 700.000,- vil du nok få trekk her, men ikke når du har satt pengene i hus. Poenget var uansett at studielånet bør du ta, så lenge du kan. Du betaler ikke renter før endt studietid. Du får renter av å ha det i banken, og kan eventuelt sette det inn på BSU og trekke 4.000,- av på skatten hvis du setter inn 20.000,- Forutsetter jo at du skatter 4.000,- eller mer. Kanskje litt seint å sette inn på BSU nå, ettersom du skal kjøpe bolig.

Ellers har andreasn gode poenger når det gjelder inntekter og utgifter for selve boligen. Kravet til egenkapital er 10% som nevnt, men det betyr ikke at det er gitt at du får lån.

Lenke til kommentar

Takk til alle dere som har svart! Dette høres lovende ut...

Men til du som svarte sist; hvorfor anbefaler du at jeg bør ta opp studielån? Jeg bor hjemme hos foreldrene nå, og kommer til å gjøre det selv om jeg kjøper den boligen i fremtiden...

Til andreasn: takk for omfattende svar!

Det er jo svinndyrt å leie i oslo, så jeg regner med at jeg kommer til å klare ca. 9 000 i måneden på det...

Men du sier jeg vil betala ca. 6 000 i måneden: er dette bare avdrag eller er dette inkludert renter...?

Og hvis jeg forstår deg riktig så sier du at jeg må betale skatt av leieinntektene? Vet du evt hvor mye skatt man må betale av det? Og kommer de til å trekke meg i skatt for de totale leieinntektene, eller kommer de til å trekke fra fellesutgifter og forsikring ol?

Kan jeg velge selv hvor lang periode jeg skal nedbetale lånet på? Eller er dette noe banken bestemmer? Hvis det er som du sier, at ca. 6 000 i måneden; hvor lenge holder jeg på med å nedbetale lånet da ca?

Også var det noen her som anbefalte meg å ta opp studielån også... men jeg kan ikke helt skjønne hvorfor... jeg har jo de 10 % i egenkapital som trengs så...?

Takker så meget igjen på forhånd for svar og tips!

Lenke til kommentar

Du tar opp det du kan i studielån. Sett pengene inn på en høyrentekonto. 6 måneder etter endt studie så betaler du hele lånet tilbake. Du sitter da igjen med rentene. Du betaler ikke rente og avdrag mens du er i studie + 6 mnd etter (var 6 mnd når jeg studerte for 15 år siden, tipper det er det enda). Med tanke på at du har 4 år igjen så kan det bli noen kroner utav det hele.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Studielån er rentefritt så lenge du studerer. Tar du opp studielån og setter pengene på sparekonto, så tjener du penger på lånet.

Løpetid bestemmer du sammen med banken. Det lønner seg med kort løpetid, da rentene blir mindre. Ellers råder jeg deg til å sjekke diverse lånekalkulatorer rundt om på Internett.

Lenke til kommentar

Jeg blir student til høsten, og har akkurat kjøpt meg en liten hybel-leilighet. Er riktig nok utenfor Oslo, og boligprisene her er jo vesentlig lavere enn i Oslo.

De fleste bankene tar nok hensyn til eventuelle leieinntekter, men de tar da markedspris * 10 mnd.

Man kan fint få 100% boliglån(så lenge banken mener du har likviditet), så lenge man har kausjonist. Dnbnor tilbyr vel bra rente og 90% prosent boliglån til alle under 32 eller 33 år? Resterende 10% får man som regel lån til, men det er dette lånet som må ha kausjonist.

Ps: snakker kun av egen erfaring her.

Endret av R3devil
Lenke til kommentar

Du får aldri lån på disse premissene desverre. I tillegg til at du tjener for lite så vil banken ha en garanti om at de får inn pengene selv når leieboer plutselig ikke betaler leie. Hvordan skal du ordne dette? Tror du må sette deg mer inn i regler for utleie og kravene bankene stiller til deg som låntager.

Lenke til kommentar

Takk ijen til alle som har svart for råd og tips ;)

Men dette med studielån igjen; det er vel strengt tatt ikke nødvendig...? Eller er det sånn at bankene anbefaler det...?

Strengt tatt nødvendig; nei.

Som flere har forsøkt å forklare så er det derimot en fordel av flere grunner.

1.  
  2. Du betaler ikke rente før endt studie.
  3. Du betaler ikke avdrag før endt studie.
  4. Pengene du mottar setter du på høyrentekonto, og får renter på.
  5. Pengene legger seg ikke på topp av en eventuell formue du har fra før, da du også har tilsvarende i lån.

Si at du da studerer 5 år. Da sitter du igjen med en rentefortjeneste som ikke har kostet deg noe som helst. I tillegg er studielån som regel gunstigere enn banklån. Så behold studielånet, og betale heller ned på banklånet ditt.

Eksempelvis hvis du får 20.000,- i studielån i året, vil du sitte igjen med 100.000,- etter 5 år + renter av dette. Ikke at renten er så høy i dag, men det er likevel fortjeneste.

Lenke til kommentar

Aha!

Nå skjønte jeg litt mer ja...

Jeg vil nok en gang takke dere som har svart og kommet med råd!

Jeg tror jeg bestiller en rådgivningstime hos en bank og får satt opp alt på papir for å få oversikten...

Tusen takk ;)

Lenke til kommentar

Det du ønsker er altså å kjøpe en bolig for å drive utleie uten å bo der selv?

Det er sjeldent lønnsomt. Jeg har prøvd å se på mange slike regnestykker opp gjennom årene og ikke blitt overbevist om fornuften i det ennå. Det som man ofte må planlegge for at dette skal være fornuftig, er videre prisoppgang på boliger.

Lenke til kommentar

Det er svært lønnsomt om boligen øker i verdi.

Du er ung, har 700 000k i EK...uten tvil kjøp.

Var selv i tvil når jeg var 20 år og student, men kjøpte allikevel for utleie og den har steget 700 000kr iløpet av en 5 årstid.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du kommer ikke til å få lån med så lav inntekt. Jeg tjente 10.000 kr

i måneden og hadde nesten 950 000 kr i EK, men banken ville ikke gi

meg lån alene, fordi inntekten var så lav. Jeg fikk med meg pappa som

medlåner, men betjener lånet selv, så hvorfor de mente at det ikke kom til

å gå, skjønner ikke jeg.

Men husk at dersom du ikke har bodd der selv før du selger den må du betale

28% skatt. Så dersom du får kjøpt, sørg for å bo der et år før du selger.

Lenke til kommentar

Jeg blir student til høsten, og har akkurat kjøpt meg en liten hybel-leilighet. Er riktig nok utenfor Oslo, og boligprisene her er jo vesentlig lavere enn i Oslo.

De fleste bankene tar nok hensyn til eventuelle leieinntekter, men de tar da markedspris * 10 mnd.

Man kan fint få 100% boliglån(så lenge banken mener du har likviditet), så lenge man har kausjonist. Dnbnor tilbyr vel bra rente og 90% prosent boliglån til alle under 32 eller 33 år? Resterende 10% får man som regel lån til, men det er dette lånet som må ha kausjonist.

Ps: snakker kun av egen erfaring her.

Jeg fikk låne 100% uten kausjonist. 75% i vanlig boliglån, og resten i topplån.

Lenke til kommentar

Det lønner seg med kort løpetid, da rentene blir mindre.

Presisering: med kortere løpetid blir det nominelle rentebeløpet mindre, hvorvidt dette lønner seg avhenger av låntakers preferanser og inntektsutvikling. Kortslutningen blir kanskje klarere om vi viderefører logikken et par ledd: serielån presenteres som «billigere» enn annuitetslån, igjen fordi det nominelle rentebeløpet er lavere. Saken er imidlertid den at serielånet har en brattere nedbetalingsprofil, altså får en større økonomisk belastning i begynnelsen – gjennomsnittskronen lånes over en kortere periode. Dersom en kjøper at dette også er lønnsomt vil det mest lønnsomme være å ikke ta opp lån i det hele tatt, men det er åpenbart at det ikke alltid forholder seg slik.

Lån er justering av forbruk og investeringer over tid, hva som lønner seg avhenger av balansen mellom egne ressurser og ønsker, drømmer og begrensninger. Vi må forholde oss til rentenivået i markedet – prisen på justering av forbruk over tid, enten du ønsker å investere eller låne – og med vår personlige ønsker som utgangspunkt finne et punkt der dagens og fremtidig konsum balanserer gitt denne justeringsprisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...