Gå til innhold

[Løst] Class Ohlson multimeter til høye spenninger?


Anbefalte innlegg

hei!

Jeg driver og bygger på en rørforsterker til gitar som krever at jeg måler så høye spenninger som opptil 360V underveis..

Multimeteret jeg bruker er dette:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=164028555

 

Sitat fra specsa:

DCV 0-600V ±0,8%

ACV 0-600V ±1,5%

 

Er det da bare å måle i vei uten å bekymre seg for fare av å få støt?

Og er det farlig å måle AC der det skal være DC og omvendt? Tenker da på innstillingene på meteret.

 

Specsa sier jo opp til 600V, men dee lederene/probene ser så spinkle ut i forhold til de vi har brukt til slike spenninger på skolen.

Greit å være sikker før man gjør noe man angrer på.

Spenningene det er snakk om er målinger av power transformator og rør.

 

Takk på forhånd. Ser for meg at folk med noe peiling svarer, ellers kunne jeg likegreit risket noe selv uten å skrive her først :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal gå greit, om du måler vekselspenning med likestrøm valgt så får du enten blank skjerm (Ingen måling) eller feilmåling av det jeg har sett av digitale multimetre...

Analoge av den typen som var på skolen var det verre med dog.

Når det gjelder det å ha multimetret i Ohm eller Ampere målinger så har jeg ikke sett noen digitale multimetre gå i fyken... MEN! Det som kan gå til helv... er kretsen du måler på da du vil lage en kortsluttning som avhengig av kretsen kan få fatale konsekvenser.

Lenke til kommentar

Haha, tok du på den..? =p

Studerer til elektronikkingeniør selv, har målt ganske mye strømmer og spenninger. Men det er snakk om opptil 15V og stømmer ala milliampere. Så spenninger opp til 300V er litt utenfor mitt gren. Men å sette probene rett mtp strøm/spenning og innstillinger skal nok gå bra! :p

har fått målt transformatoren, og det gikk knirkefritt og alle verdiene stemte som de skulle :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...