Garrian Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hei, Jeg lurer på hvordan kaliber blir definert? Noen som kan forklare meg litt rundt dette? Mvh Vidar Hetlelid Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Kaliber angies som oftes som kulens diameter og hylselengde på patron. Kan også sies å være diameter innvendig på løp. Særlig gjelder dette rifler. Dette som millimeter eller tomme andeler. .308 er ett 0.308 tomme kaliber. .30.06 er også ett tomme kaliber, men har også år til slutt. .30 betyr at det er ett .30 tommes kaliber, samme som .308 dvs. 7.62mm men har lengre hylse. .06 til slutt var året dette kaliber ble innført til militært bruk. Hos hagler varierer bruk av disse benevnelser. Kal 12 - 16 - 10 - 18 - 20 - 24 osv. betyr at man får nevnte antall kuler av ett pundt bly med samme diameter som hva løpet er ved munning ( mener jeg ). Er forskjellig diameter gjennom løpet på disse hagler avhengig av trangboring. Til mindre kulene blir til flere blir det av dem, som betyr at kaliber 16 og 20 er mindre kaliber enn cal 12 og 10 Får man så mange så 24 kuler av ett pund bly, så er kaliberet enda mindre enn kaliber 10 - 12 - 16 - 20 Full trangboring betyr at løpet har maks innsnevring ved munning. Sylinder betyr at løper har lik diameter gjennom hele løpets lengde. 9mm og 6mm flobert er også kalibre som haglegevær, dette betyr at enten låskasse / patron / løp har denne diameter. Hagle cal .410 betyr at man igjen er tilbake til tommemål. Betyr at enten låskasse / patron / løp er .410 tomme Vil tro dette er nærmere 11mm - dvs. noe over 10mm Endret 24. juli 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå