Gå til innhold

[Løst] Tror dere på klarsynte og spåkoner?

Anbefalte innlegg

Er ikke noe problem å spå fremtiden til folk, såfremt man er rimelig diffus i sine uttalelser og den du spår tror at du faktisk kan spå.

Ringer du en spåkone og får noen spådommer er det lett å få det som skjer videre til å passe med dette på en eller annen måte.

Blir det samme som med horoskop, ofte passer det veldig godt, men husk at horoskopene gjelder for 1/12 av befolkningen...

Det er ikke det verste, det verste er at DU putter selv inn bitene for å FÅ "spådommen" til å stemme... Heter confirmation bias på fagspråket.

Anbefaler trådstarter å søke på youtube etter Darren Brown, han har en del bra som viser hvordan slike "spådommer" er satt opp. I det ene klippet ga han en ti tolv stykker en "spådom" og samtelige måtte meddele at de syntes spådommen stemte veldig bra. Du skulle sett hvor lange i trynet de ble når Darren Brown avslørte at det sto det samme i ALLE spådommene OG at han hadde skrevet spådommene et par dager FØR han i det hele tatt kjente noen av de han spådde....

Og som sagt, hvorfor sitte å spå folk i lumgubre og sårlig opplyste camping vogner når man kan spå seg selv en 7'er i lotto? Unnskyldningen om at de ikke kan spå til personlig vinning faller jo pladask til marken når de faktisk tar penger for å spå deg... Så den unnskyldningen er der KUN fordi de ikkeklarer å spå 7 rette på lotto kupongen som igjen er en konsekvens av at de ikke kan spå i fremtiden i det hele tatt. Folk som tror på slikt bruker ENORME mengder med kognitiv dissonans og confirmation bias og er overhodet ikke ærligemed hverken seg selv eller andre.

Tipper den kvakk salve loven snart blir endret igjen etter at "markedet" for wooo og hokus pokus eksploderte for noen år siden og det ble fritt frem for enhver sjarlatan og juksemaker og lure pengene av folk. Det verste er at nordmenn er de som er lettest å lure, vi faktisk verdens mest godtroende folk og til dyrene vi må betale for å bli lurt til mer tror vi på det.... At man i dag kan selge produkter til folk uten at det overhodet er dokumentert noen virkning er helt utrolig, men har vel noe med den lange tradisjonen vi har her i landet med kristen helbredelse, som heller ikke kan dokumentere en eneste helbredelse, men pga "respekten" de nyter er det ingen som riktig tørr å gå inn å stoppe dette heller, selv om det er like mye wooo og hokus pokus som en dråpe med "medisin" iblandet like mye vann som det finnes i atlanter havet... Er det virkelig noen som tror at den dråpen har noen virkning hvis den var iblandet atlanterhavet? Ikke jeg ihvertfall...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir liksom så lite overbevisende når Lisa Williams snakker om at hun får en melding fra bestefar med bokstaven A eller E i fornavnet (mellom 90 og 100% av befolkningen), som hun merker hadde smerter eller problemer med brystet når vedkommende døde (å dø: man slutter å puste/hjertet stopper, begge deler i brystet), og som gjerne vil fortelle hvor glad han er i sine barn som er tilstede (hvor mange barn vil være uenige i at deres far er glad i dem?) og at en av de 3 døtrene tilstede (i alderen 25 -35 år) er gravid eller har nettopp fått barn (90% sannsynlighet, eller 100% sannsynlighet for at en av dem i hvert fall planlegger det/har tenkt på det).

Jeg vil bli imponert den dagen en klarsynt spår (uten noe forkunnskap) at hun/han får en melding fra Lloyd-Bjarte (eller et annet snodig navn), som døde av en rar fingernegl ulykke (eller en annen helt bisarr ulykke) og gjerne vil at sønnen/datteren skal ta seg av hennes/hans kjæledyr, ilderen Bob (eller et annet veldig unormalt kjæledyr).

For øvrig, om du er en av de godtroende fjolsene som kjøper historiene, og tenker med deg selv "hva er problemet, det skader jo ingen", ta deg en kikk på denne siden:

http://whatstheharm.net/psychics.html

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det blir liksom så lite overbevisende når Lisa Williams snakker om at hun får en melding fra bestefar med bokstaven A eller E i fornavnet (mellom 90 og 100% av befolkningen), som hun merker hadde smerter eller problemer med brystet når vedkommende døde (å dø: man slutter å puste/hjertet stopper, begge deler i brystet), og som gjerne vil fortelle hvor glad han er i sine barn som er tilstede (hvor mange barn vil være uenige i at deres far er glad i dem?) og at en av de 3 døtrene tilstede (i alderen 25 -35 år) er gravid eller har nettopp fått barn (90% sannsynlighet, eller 100% sannsynlighet for at en av dem i hvert fall planlegger det/har tenkt på det).

Jeg vil bli imponert den dagen en klarsynt spår (uten noe forkunnskap) at hun/han får en melding fra Lloyd-Bjarte (eller et annet snodig navn), som døde av en rar fingernegl ulykke (eller en annen helt bisarr ulykke) og gjerne vil at sønnen/datteren skal ta seg av hennes/hans kjæledyr, ilderen Bob (eller et annet veldig unormalt kjæledyr).

For øvrig, om du er en av de godtroende fjolsene som kjøper historiene, og tenker med deg selv "hva er problemet, det skader jo ingen", ta deg en kikk på denne siden:

http://whatstheharm.net/psychics.html

:thumbup:

Lenke til kommentar

:thumbup: X 2!!

"Ilderen Bob" faktisk ... He he.

Ja, hadde det enda vært spesifikk dette de spådde, men det er altså ikke det..

Broren til en god venn av meg er i politiet og for noen år siden fortalte han med en historie om en sånn klarsynt som kom og ville "løse" saken med en kar som hadde blitt borte. Han påsto nemlig at han visste hvor den savnede var... Pressen hadde fått nyss om dette og smørte opp saken med den klarsynte med store typer, så store at politiet til slutt valgte å prøve denne klarsyntes "teorier". Det var sløseri med penger, for ikke lå fyren på det nøyaktige stedet denne klarsynte hadde påberopt at han skulle ligge og ikke lå han i nærheten heller og det hele ble dysset stille og rolig ned... Det de BURDE ha gjort var å gått ut og advart folk mot slike sjarlatenere som denne klarsynte, som ikke klarer å kjempe seg ut av en papirpose engang, langt mindre finne igjen sin egen lommebok når vedkommende mister den, men nei.... I det minste burde han betalt kostnadene som påbeløp seg ved å sende politiet ut på villspor....

Det finevar at det ble stille fra den "klarsynte" gjengen etter det.. ihvertfall for en stund...

Lenke til kommentar

Sånt er bare bullshit og jeg blir seriøst drit-irritert over det når folk enter tror og mener de har "evner", eller når folk snakker om at "det er mer mellom himmel og jord". Da sier jeg alltid at jeg står på Vitenskapens side, fordi det er det eneste riktige. Men da sier folk at "ja, men man må være åpen!". Og det er jo sant, men man KAN ikke stå på en konklusjon og deretter forsøke å finne fakta som supporterer konklusjonen. Det er helt feil vei. Man finner fakta først og DERETTER finnes man konklusjonen basert på faktaen. Ikke motsatt. Holy cow... Det er den eneste måten man kan være sikker på. Det er en grunn til at Vitenskapen bruker denne metoden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg hadde evnen til å se inn i fremtiden hadde jeg ihvertfall ikke vært så dum at jeg lot en så vanvittig potent ressurs lekke ut offentlig bare for å tjene noen lusne kroner på teletorgtjenester.

Hadde vel heller diskret gjort meg søkkrik på aksjespekulasjon fra laptopen, og så brukt ressursene det frigjorde til å gjøre verden til et bedre sted gjennom målrettet bruk av fremsynet.

Det kan for alt vi vet godt hende at slike overmennesker finnes, men at det er konene med teletorgannonser syns jeg virker like sannsynlig som at Fedon Lindberg har funnet livskilden eller at Knut Arild Hareide er opplyst.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nå kommer jo Lisa Williams til Norge snart, og man har mulighet for å sitte i publikum. Hun sier mye som ikke går ann å gjette seg til statistisk sett.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Nå kommer jo Lisa Williams til Norge snart, og man har mulighet for å sitte i publikum. Hun sier mye som ikke går ann å gjette seg til statistisk sett.

Jeg sier også mye som det ikke går an å gjette seg til statistisk :roll:

Men neppe detaljer om avdøde personer som folk kjenner, som du aldri har møtt en gang. :roll::roll: :roll:

Lenke til kommentar

Hvis alt i verden kommer av tilfeldigheter.

Hvordan kan det ha seg at vi menneskene er så forskjellige?

Hvordan kan det ha seg at verden består ca av ca like mange menn som kvinner, hvorfor har vi ikke krig verden over?

Er alt tilfeldigheter?

Ingenting er egentlig tilfeldig. Det som skjer er basert på det som var.

Faktisk så blir det født fler menn enn kvinner, så det er ikke nok kvinner til alle. :p

Lenke til kommentar

Flere personer jeg har møtt tror ikke på klarsyne folk eller spåkoner.

Men hva tror dere? Er det bortkastet penger eller kan det være til hjelp?

Hva tror dere angående sjebnen er det tilfeldigheter eller er det en grunn hvis man selv er uheldig i livet? Kan man endre på fremtiden sin hvis man er dømt til uflaks og tidlig død?

Det er bortkastede penger. Det er grådige svindlere som utnytter folks åpensindighet til egen vinning. De kan ikke spå fremtiden.

Hvorfor får man ikke advarsler om grusomme hendelser som naturkatastrofer, ulykker, eller massakrer? Hvordan disse pengesugende drittsekkene kan fortsette å påstå at de kan "se inn i fremtiden", etter ingen av dem advarte oss "normale" om Anders Behring Breivik, forstår jeg ikke.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ingen spurte om Anders Behring Breivik, siden ingen da viste om han.

Men ja kan nå forstå at klarsynte ikke er like troverdige.

Jeg velger å tro at de finner ting som en bok, altså å lese gjennom en bok kanskje på 10 milioner sider er kanskje litt for mye, så hvis noen hadde spurt om han kunne de muligens gitt svar?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er bortkastede penger. Det er grådige svindlere som utnytter folks åpensindighet til egen vinning. De kan ikke spå fremtiden.

Hvorfor får man ikke advarsler om grusomme hendelser som naturkatastrofer, ulykker, eller massakrer? Hvordan disse pengesugende drittsekkene kan fortsette å påstå at de kan "se inn i fremtiden", etter ingen av dem advarte oss "normale" om Anders Behring Breivik, forstår jeg ikke.

Det er mye du ikke forstår her i verden. Veldig, veldig mye.

At ingen fanger opp at det skal skje en massakre, og dermed heller ikke advarer mot dette, er nå det egentlig noe godt argument mot klarsynte?

Nei, det er nok ikke det..

Lenke til kommentar

Jepp, og jeg innrømmer det. Spåkonene innrømmer det ikke. De påstår ubegrunnet at de kan gjøre noe umulig - å se inn i fremtiden. Selv om universet hadde vært deterministisk, så finnes ikke verktøyene for det, verken i kroppen eller utenform

At ingen fanger opp at det skal skje en massakre, og dermed heller ikke advarer mot dette, er nå det egentlig noe godt argument mot klarsynte?

Hvorfor mener du det ikke er det? Hvordan forklarer du det faktum at ingen forutså det som skjedde, når de kan forutse hvordan livet til folk ser ut flere år frem i tid?

Mange tusen mennesker har fått opplevd en enorm lidelse. Det er absolutt ingen unnskyldning for at ingen av disse ble fanget opp av spåkoner eller klarsynte.

Lenke til kommentar

Hvis alt i verden kommer av tilfeldigheter.

Hvordan kan det ha seg at vi menneskene er så forskjellige?

Hvordan kan det ha seg at verden består ca av ca like mange menn som kvinner, hvorfor har vi ikke krig verden over?

Er alt tilfeldigheter?

Ingenting er egentlig tilfeldig. Det som skjer er basert på det som var.

Faktisk så blir det født fler menn enn kvinner, så det er ikke nok kvinner til alle. :p

Menn har større dødelighet enn kvinner, og lever dessuten kortere når de først overlever.

Lenke til kommentar

Ingen spurte om Anders Behring Breivik, siden ingen da viste om han.

Men klarsynte er de liksom? Si meg, er det ikke AKKURAT det som er å være klarsynt, å "se" og forutse ting ingen er klar over? Dette er jo så selvmotsigende at det er en skam....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jepp, og jeg innrømmer det. Spåkonene innrømmer det ikke. De påstår ubegrunnet at de kan gjøre noe umulig - å se inn i fremtiden. Selv om universet hadde vært deterministisk, så finnes ikke verktøyene for det, verken i kroppen eller utenfor

Der tar du feil. Det er aldri noen av disse påstandene som er ubegrunnet så lenge det ikke dreier seg om ren svindel. Altså løgn. Og løgner er ikke noe som forekommer mer fra spåkoner enn fra sånne som deg. Tvert i mot kan vi vel heller si...

Svært så mye du vet om universet forresten... :!:

Hvorfor mener du det ikke er det? Hvordan forklarer du det faktum at ingen forutså det som skjedde, når de kan forutse hvordan livet til folk ser ut flere år frem i tid?

Mange tusen mennesker har fått opplevd en enorm lidelse. Det er absolutt ingen unnskyldning for at ingen av disse ble fanget opp av spåkoner eller klarsynte.

Ingen unnskyldning...? Er det da klarsynte som har skylda for dette nå...?

Man kan få forvarsler om mangt og mye, men det er ikke alltid de som mottar forvarslene forstår hva forvarslene går ut på. Sånn er det.

Lenke til kommentar

Der tar du feil. Det er aldri noen av disse påstandene som er ubegrunnet så lenge det ikke dreier seg om ren svindel. Altså løgn. Og løgner er ikke noe som forekommer mer fra spåkoner enn fra sånne som deg. Tvert i mot kan vi vel heller si...

Svært så mye du vet om universet forresten... laugh.gif

Nei, jeg tar ikke feil. Påstandene er ubegrunnet i den forstand at det ikke kan bevises vitenskapelig. Det kan ikke gjenskapes under kontrollerte forhold. Du må gjerne motbevise meg her og vise til eksempler på det motsatte.

Inntill videre går ikke JREF-pengene noen steder.

Ingen unnskyldning...? Er det da klarsynte som har skylda for dette nå...?

Man kan få forvarsler om mangt og mye, men det er ikke alltid de som mottar forvarslene forstår hva forvarslene går ut på. Sånn er det.

De får ikke skylden, men de har ingen unnskyldning for at ingen advarte om dem. Hvordan i huleste mener du at ganske mange personer kan se inn i fremtiden, men ingen klarer å se at noe så grusomt skal skje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...