Gå til innhold

Hvordan får jeg slettet filer når jeg er root?

Anbefalte innlegg

Det er håpløst å få slettet filer som kun har root-tilgang for å frigjøre plass på harddisken når jeg er root. De forsvinner tilsynelatende fra mappen de ligger i når jeg sender dem til papirkurven, men plassen blir ikke frigjort.

Om jeg går til /root/.local/share/Trash og fører dem til papirkurven på nytt blir de borte et sekund og så er de der igjen.

Denne feilmeldingen kommer også i sammenheng med når jeg forsøker meg fram:

Kunne ikke vise alt innhold for «trash»: Operasjonen er ikke støttet

Trodde i min enfold at når man var "root" kunne man gjøre alt.

Hvordan får jeg fjernet filene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye rart som skjer i Linux. Jeg byttet ut en harddisk som var defekt. Etter det så var det en mengde mapper og filer på en annen harddisk som plutselig hadde fått tilgang kun via root, selv om jeg hadde brukertilgang på dem tidligere.

Forstå det den som kan.

Jeg bruker Ubuntu med Nautilus. Hvilken filbehandler bør jeg isåfall prøve med?

Lenke til kommentar

Mye rart som skjer i Linux. Jeg byttet ut en harddisk som var defekt. Etter det så var det en mengde mapper og filer på en annen harddisk som plutselig hadde fått tilgang kun via root, selv om jeg hadde brukertilgang på dem tidligere.

Forstå det den som kan.

Jeg kan gjøre et forsøk.

Rettigheter (bruker, gruppe) til filer og kataloger i Linux (og andre unix-lignende systemer) er implementert som en (egentlig flere) tabeller som mapper navn på bruker / gruppe mot et tall. Dette kan man se av følgende kommando:

tingo@kg-u35jc:~$ id tingo
uid=1000(tingo) gid=1000(tingo) groups=1000(tingo),4(adm),20(dialout),24(cdrom),46(plugdev),105(lpadmin),118(admin),121(sambashare)

Her ser man at brukeren "tingo" er knyttet til en id, tallet 1000, og at for eksempel gruppen "cdrom" er knyttet til id 24.

Merk: bruker og grupper er separate tabeller.

For filer og kataloger så er det id'ene (tallene) som er registrert, ikke navnene. Her er et eksempel:

tingo@kg-u35jc:~$ ls -ld Documents
drwxr-xr-x 2 tingo tingo 4096 2011-05-19 17:19 Documents
tingo@kg-u35jc:~$ ls -ldn Documents
drwxr-xr-x 2 1000 1000 4096 2011-05-19 17:19 Documents

Dersom brukeren din var registrert med en id (for eksempel 1000) før du byttet harddisk og etter reinstallasjon av en eller annen grunn har fått en annen id (for eksempel 1002) så vil denne brukeren ikke ha tilgang til filer som er eid av en bruker med id 1000.

Lenke til kommentar

Ett annet problem er filer som jeg har liggende på minnepenn med kun root som eier. Hvis jeg som root endrer rettigheter fra root til bruker kan jeg fremdeles ikke slette dem som bruker.

Selv om bruker står som eier. Hvorfor fungerer ting så dårlig i Linux?

Kan selvsagt slette dem som root, men når det er bruker som nå står som eier må da også han kunne slette dem?

Endret av tibbs
Lenke til kommentar

Ett annet problem er filer som jeg har liggende på minnepenn med kun root som eier. Hvis jeg som root endrer rettigheter fra root til bruker kan jeg fremdeles ikke slette dem som bruker.

Selv om bruker står som eier. Hvorfor fungerer ting så dårlig i Linux?

Kan selvsagt slette dem som root, men når det er bruker som nå står som eier må da også han kunne slette dem?

Endrer du slik at det er bruker som står som eier av katalogene også? Dersom en bruker ikke har tilgang til en katalog (eller bare lesetilgang) så kan han ikke slette noe i den katalogen.

Linux fungerer godt, men du må lære deg det først.

Lenke til kommentar

Når det gjelder sletting av filer på minnepenna ligger ikke filene jeg skal slette i noen katalog, men "direkte" i penna. Er det da selve penna som stasjon som jeg så må endre rettigheter til? Hvordan gjør jeg isåfall det, da det ikke kommer fram noen meny for egenskaper og rettigheter hvis jeg høyreklikker på den?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...