Gå til innhold

Hvilket skjermkort skal jeg oppgradere til? (ingen fanboys, please)

Manken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er på utkikk etter nytt skjermkort ettersom mitt nåværende (Radeon 4870) snart går ut på dato. Problemet er at jeg ikke har fulgt noe med på skjermkortfronten på lenge, så jeg trenger derfor litt hjelp til valg. Kortet kan både være nVidia og AMD :) Kan strekke meg til rundt 3200 kr :)

For øyeblikket har jeg:

Gigabyte: x58a-UD3R Hovedkort

Intel Quad-core i7 3,06ghz Prosessor

750w Power supply

4 GB minne

Windows Vista 32x

Oppløsning på skjerm er 1900x1200 :)

Takker for alle svar!

EDIT: om noen vet om noen gode vifter med veldig

Endret av Manken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk. Mitt alternativ til GTX580 var ATI 6970, men ettersom dere sa at 580 er 10% bedre, virker 580 som et bedre kjøp.

Dette kortet vil passe mine andre komponenter, right? Er det noen andre komponenter jeg burde oppgradere i samme slengen?

PS. Om noen har tips til en bra CPU vifte, så hadde det vært flott :)

Lenke til kommentar

Hvis du vil bruke 3200,- så er GTX580 den raskeste.

For 2500,- så er det GTX570/HD6970

CDON har tilbud på Asus nå, så der får du GTX570 til 2149,-

--

Luftkjølere til CPU, f.eks Noctua NH-U12PSE2, NH-D14 eller Scythe Mugen II.

Har du minne med høy kjøling, kan de komme i konflikt med store kjølere som over.

Har du ikke plass til tårnkjølere, så kan du f.eks bruke Noctua NH-C12P.

http://www.prisjakt.no/product.php?j=733925,516316,482591,553091,530586

--

Prisjakt sender feil link til CDON, så der må du søke opp manuelt.

Lenke til kommentar

Tror jeg har bestemt meg for GTX580 nå :)

Ang. kjøling til minnebrikker, så har jeg ikke det :)

NH-U12PSE2 virker som en veldig god kjøler. Har bare midi-tower med satser på at det er er plass nok.

I skrivende stund hører og kjenner jeg varmen som kommer ut fra mitt nåværende skjermkort. Ikkje bra :p

Håper GTX580 har bedre kjøling enn dette :p

EDIT: sjekket temperaturen på forskjellige ting med Speedfan. Jeg er ikke idle, wow er oppe mens jeg gjorde målingen. CPU er på 47c og GPU er 59c

Endret av Manken
Lenke til kommentar

Tror jeg har bestemt meg for GTX580 nå :)

ok

Ang. kjøling til minnebrikker, så har jeg ikke det :)

Det er heller ikke vits i.

NH-U12PSE2 virker som en veldig god kjøler. Har bare midi-tower med satser på at det er er plass nok.

I skrivende stund hører og kjenner jeg varmen som kommer ut fra mitt nåværende skjermkort. Ikkje bra :p

Håper GTX580 har bedre kjøling enn dette :p

At det kommer varme ut bak er ikke noe problem, det er et tegn på at varmen forsvinner vekk fra skjermkortet og ut av kabinettet, som er veldig bra.

GTX 580 er et kort som har en TDP på 244W og driftsbruk rundt 230W-250W, det vil nok komme en god del mer og/eller varmere luft ut bak med det, men også en del inne i kabinettet fordi kjøleren er åpen.

EDIT: sjekket temperaturen på forskjellige ting med Speedfan. Jeg er ikke idle, wow er oppe mens jeg gjorde målingen. CPU er på 47c og GPU er 59c

Speedfan gir oftest gale temperaturer. HWMonitor gir deg oftest alle temperaturene dine riktig. Uansett er ikke 59°C høyt for et HD 4870, de pleier å idle oppe i 60°C, de fleste skjermkort kan også fint takle over 90°C. i7en din er god opp til "bare" 75-80°C.

Dette kortet vil vel passe mitt GIGABYTE X58A-UD3R hovedkort?

Ja, null problem. PCIe er en standard, slik at nettopp du og jeg skal få en enkel måte å bygge og oppgradere PC på ;)

Lenke til kommentar

Takk. Dette fikk oppklart mye av det jeg lurte på :)

Ang. det med varme fra skjerkort. Det er ikke bak jeg mener. Jeg åpnet kabinettet og har hånda mi ved siden av skjermkortet og kjenner varm luft blåses ut :p

Det er helt vanlig, varmen du kjenner "stråler" ut fra kortet fordi det er såpass mye varme på et så lite sted. Det samme som når man brenner store bål og kjenner varmen nesten brenne på kroppen. Det er ikke unormalt å kjenne varme fra skjermkortet.

Lenke til kommentar

Dere har jo anbefalt meg GTX580. Har lett litt rundt og funnet ut at det er et veldig bra skjermkort. Det var det billigste gtx580 kortet på komplett, og folk var fornøyd med kortet :)

Er det en grunn til at jeg ikke burde velge det :)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...