LMH1 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hei, jeg lurer på hvor mye båndbredde kreves det å spille av bluerayfilmer (1080p) over internett uten miste tegn til lagging? Når jeg prøver f.eks diverse filmavspilling i full HD (1080p) om jeg ikke laster ned filmen helt, merker jeg på 25 Mbit linje at jeg etter 3 minutter begynner å merke etterslep eller forsikelser i bildet. Er dette måten å regne det ut på? 50 000 MB (50 GB) : 120 : 60 = 7 MB/S = 56 Mbit? Så jeg trenger minimun 60 mbit linje for å spille av ekte 1080p filmer? Hvordan blir det da for 1600p? ca 100 mbit? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Blu-ray tilsvarer 36 Mbit/s eller 4,5 MB/s Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Ok, så det betyr at jeg har litt liten linje om jeg bare har 25 mbit. Så hvis jeg hadde hatt 40 mbit så burde det gått greit? Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Ja,burde det... Hvor laster du ned fra? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Diverste steaming f.eks cdon sin gratisfilm, TV2 zomo, apple filmtrailer etc. Nå finnes det jo en del som tilbyr filmsteaming så muligens 36 Mbit/s eller 4,5 MB/s som er anbefalt krav til dette bruket? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Diverste steaming f.eks cdon sin gratisfilm, TV2 zomo, apple filmtrailer etc. Nå finnes det jo en del som tilbyr filmsteaming så muligens 36 Mbit/s eller 4,5 MB/s som er anbefalt krav til dette bruket? Vent nå litt. Dette stusset jeg også på da jeg leste det første innlegget ditt. Snakker vi om å streame "ekte" bluray filmer, eller bare 1080p video? Det er vel så og si ingen tjenester som jeg vet som faktisk streamer bluray materiale likt som du finner på en bluray disk. Så og si alt av HD materiale som streames gjøres via en mye tynge form av kompresjon - som regel H264 - som igjen vil gjøre at båndbredden som trengs er langt lavere. Du trenger ingen fantastisk linje for å streame en veldig god 1080P H264 film - 10-12Mbit vil nok holde rikelig til slikt (jeg har ikke regnet på det nøyaktig vel og merke, men det komer også ann på hvilken bitrate det er snakk om så det er ikke så lett å regne på uten å ha konkrete tall å forholde seg til) En annen ting man må ha i tankene da er at H264 1080P video krever en del av maskinen din (ikke bare nettlinjen). Du må enten ha en sprek CPU eller et skjermkort (eller IGP eller chipset) som støtter hardware decoding av H264 og dermed kan avlaste 95%+ av arbeidet. Så konkret, svar gjerne på: - Snakker vi faktisk om ekte bluray materiale eller bare 1080P HD streaming? - Når du har problemer, er småhakking hele tiden som er problemet eller at filmen stopper periodevis for å buffre men ellers spiller av perfekt resten av tiden? (i førstnevte tilfellet er det nok maskinen som sliter med decodingen, ikke båndbredden din som er problemet - og 25Mbit skal som sagt være mer enn nok til all normal H264 1080P streaming). TV2 sumo og apple sine trailere er ihverfall ikke bluray encodet materiale men heller et format mer myentet til internet streaming (h264 for apple trailerene så langt jeg vet - og sansynligvis for sumo også). CDon vet jeg ikke men vil annta det samme der. -Stigma Endret 21. juli 2011 av Stigma 1 Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Testa weeds på cdon og den ligger på 1,6 Mbit/s.Tipper di fleste ligger rundt den hastigheten,langt fra full blueray kvalitet.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Testa weeds på cdon og den ligger på 1,6 Mbit/s.Tipper di fleste ligger rundt den hastigheten,langt fra full blueray kvalitet.. Det høres helt normalt ut for en nogenlunde høy kvalitet H.264 basert 1080P stream ja. Det blir vel tilsvarende rundt 12-13Mbit/sek røfft regnet i hodet...? Jeg lurer på om OP kanskje bare sliter litt på hardware-siden av tingene jeg. PS: Det heter "blu-ray" ikke "blue-ray". Ellers hadde det jo bare vært for logisk liksom Jeg sier det ikke for å være nazi, bare for å informere -Stigma Endret 22. juli 2011 av Stigma Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Nå har jeg http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=164447 altså AMD E350 + AMD Radeon HD 6310 + 4 GB DDR3 ram. Så har jeg en 60 GB OCZ SSD, er det for lite for windows 7? Kan jo også prøve med en litt kraftigere maskin senere i dag, er jo meldt reinværsdag i dag. Da burde det gå relativt greit. Nå er det nok heller snakk om 1080p avspilling en blueray siden det er over internett. Jeg får etterslep i bildet etter 1-3 minutter altså lyden er raskere en bilde, noen ganger lastes filmen etc. Men om jeg sjekke oppgavebehandleren er prosessoren ikke stort mere belastet en blueray avspilling. Men jeg har merket litt i det siste at blueray spiller litt med dårligere ytelse etter 5 bluerayfilmer, så muligens prosessoren blir litt overopphetet over tid og mister ytelse. Men det er jo ikke noe vifte på hovedkortet. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Nå har jeg http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=164447 altså AMD E350 + AMD Radeon HD 6310 + 4 GB DDR3 ram. Så har jeg en 60 GB OCZ SSD, er det for lite for windows 7? Kan jo også prøve med en litt kraftigere maskin senere i dag, er jo meldt reinværsdag i dag. Da burde det gå relativt greit. Nå er det nok heller snakk om 1080p avspilling en blueray siden det er over internett. Jeg får etterslep i bildet etter 1-3 minutter altså lyden er raskere en bilde, noen ganger lastes filmen etc. Men om jeg sjekke oppgavebehandleren er prosessoren ikke stort mere belastet en blueray avspilling. Men jeg har merket litt i det siste at blueray spiller litt med dårligere ytelse etter 5 bluerayfilmer, så muligens prosessoren blir litt overopphetet over tid og mister ytelse. Men det er jo ikke noe vifte på hovedkortet. Vel, CPUen er jo en atom-tilsvarende CPU. I seg selv er denne alt for svak. Det sagt så er det jo en rimelig ny modell som har en IGP innebygget. Jeg anntar at denne har støtte for hardware decoding av h.264 (noe annet ville vært uhørt i disse dager, men jeg kjenner ikke detaljene for prosessoren). I så tilfelle så burde dette dekke behovet og spille av 1080p rimelig lett. Det er kanskje ikke en dum idè å teste med en alternativ maskin på samme linjen bare for å se hvordan det går - slik at du før bekreftet at det er maskinen som er problemet og ikke linjen din (det tviler jeg på ved mindre du har noe form for ustabilitet eller lignende). Hvordan går det om du laster ned en h.264 film og spiller den rett fra filen slik? Hva med 1080p på youtube? Det kan være at det er noe feil i applikasjonen som kaller hardware-decoding støtten akkurat når det gjelder streamingen (dersom det ikke er noen problemer å spille av en 1080p h.264 fil direkte). F.eks. må du ha en oppdatert versjon av flash som støtter hardware decoding om du skal bruke det på youtube. Hvilke løsninger som brukes for cdon osv. kjenner jeg ikke - men test litt og se om du kan isolere problemet slik. Hardware din burde ihvertfall ikke være et problem i forhold til dette så langt jeg kan se (med anntagelsen om at IGPen i denne CPUen støtter hardware decoding for formatet som sagt). -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå