Gå til innhold

Min første NAS: Hjelp til oppsett av ReadyNAS DUO 2000

xm8

Anbefalte innlegg

Da har jeg kjøpt min første NAS. Valget falt på en Netgear ReadyNAS DUO 2000 ettersom det var den som passet best til lommeboken der og da. Uansett, så prøver jeg nå å få satt opp NAS'en slik jeg vil ha den:

• Ha separate disker. (Har ikke bruk for RAID).
  • Ha disk 2 som backup av disk 1.

Dette har jeg gjort til nå:

• Montert og satt inn diskene i NAS'en.
  • Innstallert RAIDar programvare fra medfølgende DVD.

Ut i fra hva jeg har klart å lese meg til, skal prosedyren for å kunne sette opp separate volumer være noenlunde slik:

• Sett i diskene, koble til ethernet og sett strøm på NAS'en.
  • Reset NAS'en til fabrikkinnstillinger ved å bruke resetknappen på baksiden.
  • I løpet av de 10 første minuttene, bruk RAIDar til skifte RAID-type fra X-RAID til Flex-RAID.
  • Slett RAID 1 volumet som blir automatisk opprettet når man velger Flex-RAID.
  • Opprett separate RAID 0 volumer på hver enkelt disk.

Er dette noenlunde riktig? Noen andre som har erfaring med Netgear NAS og har gjort noe lignende?

- xm8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raid 1 er jo backup av disk 1 så det kan du like godt benytte deg av.

Dette er et NAS med mye funksjonalitet så hvilke biter du ønsker å benytte deg av vil nok ikke

være åpenbart med en gang.

Jeg har et slikt NAS så jeg kan nok svare på det meste hvis du har noen spesifikke spørsmål.

Lenke til kommentar

Raid 1 er jo backup av disk 1 så det kan du like godt benytte deg av.

Dette er et NAS med mye funksjonalitet så hvilke biter du ønsker å benytte deg av vil nok ikke

være åpenbart med en gang.

Jeg har et slikt NAS så jeg kan nok svare på det meste hvis du har noen spesifikke spørsmål.

Etter mye frem og tilbake i går kveld har jeg endelig fått til diskene. Tanken bak det å ha diskene som seperate volumer var bare at hvis RAID-kontrolleren eller NAS'en svikter, så får man i det minste ut dataene uten å måtte vente på nytt utstyr. Jeg har riktig nok sekundær backup til en mobil disk, samt tertiær backup off-site regelmessig.

Akkurat nå så har jeg alle filene mine spredt utover fire forskjellige USB-disker av ymse alder, det var derfor jeg kjøpte NAS'en, i et forsøk på å få orden på allt rotet. Er det i så måte mulig å koble USB-diskene direkte til NAS'en for så å overføre filene uten å måtte gjøre det over nettverket? En annen ting; ved bruk av backup-knappen, kan man spesifisere at hvis "JOBB_USB" kobles til så skal allt innholdet overføres til NAS'en, mens hvis "BACKUP_USB" kobles til så skal kun spesielle filer og mapper overføres fra NAS'en til USB'en? Eller er dette for avansert?

- xm8

Lenke til kommentar

Du skal kunne koble usbdisker til naset, men det er ikke gitt at de fungerer da disse boksene er litt sære på hvilket utstyr som er kompatibelt. Men det er jo bare å prøve.

Boksen kan brukes til å ta backup av maskiner på nettet til gitte tider men det er vel ikke det scenarioet du forespeiler.

Personlig så bruker jeg AllwaySync til å holde filer oppdatert mellom naset og maskinene mine men som sagt så er det jo innebygd backupfunksjonalitet som kan gjøre samme jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...