Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Viften på min bærbare pc skraper i maskinen, viftefeil ved oppstart

Anbefalte innlegg

Viften på min bærbare pc begynner og drive litt inni deler av maskinen slik at det blir en konstant lyd.

Fikk og melding om viftefeil ved oppstart av maskinen. Jeg skrudde opp og prøvde og presse viften litt mer ned og sjekke at den ikkje snurret i kantene. Nå er den på men er fremdeles slik skrape lyd, og frykter det blir viftefeil igjen ved neste oppstart.

Det er viften bak ved stømingangen det er snakk om.

Maskin: Thinkpad T60

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viften på min bærbare pc begynner og drive litt inni deler av maskinen slik at det blir en konstant lyd.

Fikk og melding om viftefeil ved oppstart av maskinen. Jeg skrudde opp og prøvde og presse viften litt mer ned og sjekke at den ikkje snurret i kantene. Nå er den på men er fremdeles slik skrape lyd, og frykter det blir viftefeil igjen ved neste oppstart.

Det er viften bak ved stømingangen det er snakk om.

Maskin: Thinkpad T60

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Hvis viften er montert riktig, så skal den jo ikke komme borti noe, så da må den jo være skjev? Hvis ikke så må det være noen kablet e.l. som har kommet borti vifta, ikke vet jeg.. Om viften er på noen måte deformert ville jeg bestilt en ny vifte, om den ikke er det ville jeg skrudd maskinen opp, startet den og fulgt med på hva som skjer.

Lenke til kommentar

Pcn har funket i flere år, men nå for en stund siden har viften begynt og lage lyd.

Og hver gang jeg starter maskinen de siste dagene lager den en høy lyd i 2 sekunder, så komme rmedling om viftefeil.

Jeg skrur da opp pcn og trykker litt på viften. Slår på maskinen, viften lager fremdeles litt lyd men ikke viftefeil.

Lenke til kommentar

Fine med tinkpad er jo at men end finner reservedeler til gamel marskiner på ebay.

edit:

finer mange forum rundt på nette med folk som har slit ut viften, så er nok sansylig at det er den som synger på siste verset.

Endret av Zorgeir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...