muslimen Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Hei! Jeg tenkte at jeg kunne lage en tråd,som er en quiz om korstogene. Da begynner jeg: Under hvilket slag massakrerte Saladin nesten 90% av Tempelridderne,og Jerusalems krigere? Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Horns of Hattin? Uansett kanskje litt feil tidspunkt å starte denne quizen.. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hvorfor det? Og uansett det så ble denne quizen laget før det som skjedde i Oslo og Utøya. 1 Lenke til kommentar
muslimen Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Horns of Hattin? Uansett kanskje litt feil tidspunkt å starte denne quizen.. Jepp,Slaget ved Hattin. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Han massakrerte ikke 90% under slaget, for å være litt pedantisk, en betydelig del ble massakrert etter at de hadde overgitt seg. Lenke til kommentar
muslimen Skrevet 1. august 2011 Forfatter Del Skrevet 1. august 2011 Han massakrerte ikke 90% under slaget, for å være litt pedantisk, en betydelig del ble massakrert etter at de hadde overgitt seg. Ja,du har rett. Min feil... Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Etter slaget om kva for ein viktig hamneby plasserte den austerrikske hertug Leopold sitt banner på murane? Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 (endret) Hvilket slag vant korsfarerne mot en fem ganger så stor muslimsk hær inspirert fordi de fant lansen som ble brukt til stikke hull i Jesus side etter korsfestelsen. En noe tvilsom oppdagelse, men den fungerte tydeligvis. Endret 11. august 2011 av Clarkson Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Slaget om Antiok(Battle of Antioch) Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Den var kjapp, og riktig selvfølgelig! Over to you! Endret 12. august 2011 av Clarkson Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Hvordan kan man si at korstogene var en defensiv handling?(kort svar) Edit: Iallefall det første korstoget. Endret 12. august 2011 av SubHuman Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Fordi meningen opprinelig var å beskytte det Øst-romersker riket (Byzants)? Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Riktig, man fryktet at tyrkerne skulle ekspandere videre inn mot Europa, etter at de hadde eurobret øst- romerriket. Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Høres ikke ut som etter min mening som en "defensiv " handlig. Mulig noen kan hjelpe meg å finne kilder på svar av de to første spm? Kan ikke helt finne svaret, slik som det blir beskrevet, massakrert under overgivelse for eksempel? Edit: fant det nå Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Ok min tur Etter at Korsfarerene hadde erobret Jerusalem i det første korstog ,hvilket korstog fulgte? hint: ikke det andre. Lenke til kommentar
SubHuman Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Høres ikke ut som etter min mening som en "defensiv " handlig.) Jo man kan si det, og det var sånn de kristne så på det som en av grunnene til å innlede korstogene. Og byzanterne hadde tapt store landområder til muslimene, og ba paven om hjelp. Ok min tur Etter at Korsfarerene hadde erobret Jerusalem i det første korstog ,hvilket korstog fulgte? hint: ikke det andre. Folkekorstoget. Korstogene er kjent som at kristne europa angriper det muslimske "hellige land". Var muslimer de eneste som ble utsatt for korstogene? Lenke til kommentar
Sapere_aude Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Folkekorstoget. Korstogene er kjent som at kristne europa angriper det muslimske "hellige land". Var muslimer de eneste som ble utsatt for korstogene? Nei, også østeuropa ble utsatt for korstog, bla. fra Sverige og Den tyske orden. Også maurerne i Spania ble fordrevet gjennom kristen gjennerobring støttet av den katolske kirke, men dette gikk som kjent med museskritt i forhold og kan vel debatteres om det var korstog. Lenke til kommentar
Clarkson Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Høres ikke ut som etter min mening som en "defensiv " handlig. Du må huske på at 'Vesten' opprinnelig var lokalisert omkring Middelhavet, inkludert Nord-Afrika, store deler av Midtøsten og som nevnt det Øst-Romerske riket. Muslimene forsynte seg av en betydelig del av dette, og kunne ha tatt mer hvis de ikke balnt annet ble stoppet ved Tours av frankerne (den muslimske flåten kunne med letthet ha fortsatt til de britiske øyer og erobret disse, men de valgte å trekke seg tilbake sammen med hæren, om de var klar over det vet jeg ikke). Samtidig var 'Vesten' under angrep fra øst fra Germanerne og fra nord av blant annet oss. Det kristne 'Vesten' var betydelig svekket, så å snakke om vestlig imeprialisme blir rett og slett latterlig, det var i dette tilfelle i så fall muslimene som var imperialistene. Når korstogene begynte, 'korstog' og 'korsfarere' var begreper som først ble tatt i bruk lenge etter korstogene var over, ble de utløst av at seldsjukkene (sunnimuslimer) erobret Jerusalem fra de mer tolerante fatimidene (sjiamuslimer) og begynte å terrorisere pilgrimer (de myrdet forøvrig samtlige muslimer (fatimider) i Jerusalem etter erobringen), den utløsende faktor var når seldsjukkene la i ruiner det som de kristne trodde var graven til Jesus. Korsfarerne hadde forøvrig ikke på langt nær så mye påvirkning som de er tillagt i ettertid, de havnet oppi en strid mellom fatimider, som hadde ekspandert og erobret mye av det islamske territoriumet, og en samling av sunnimuslimske grupper, og var bare en av mange fraksjoner som slåss om makt og territorier. Ikke er historien så ensidig heller, muslimske grupper kjempet enkelte ganger som allierte med korsfarerne, og korsfarerne selv slåss i hvert fall ved én anledning for fatimidene. Økonomisk var og korstogene en katastrofe for 'Vesten', og at de tok slutt var nettopp fordi det ikke var vilje i Europa å betale for dem lenger. Endret 14. august 2011 av Clarkson 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå