saladin waits for alice Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Som nevnt kan jeg kun snakke fra erfaring, merker ikke fuktighet/tørret der nede om det er -20 eller 35+. Kan hende det fungerer annerledes for andre jeg, jeg ble omskjært på et norsk sykehus i voksen alder, kirurgen sa dette kalles for en "full omskjæring" hva det betyr vet jeg ikke. Kanskje det påvirker barn mer siden de er ikke er ferdig utviklet. Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg merker ingen forskjell.Hvis jeg husker riktig kan omskjæring redusere sjansen for skjønnsykdommer med 60%, kan desverre ikke dokumentere dette, men dette er vel irrelevant når man bruker kondom, eller? Forestillte meg at det som måtte være av fuktighet blir "sugd opp" eller tørket vekk av undertøyet ditt. Det spørs om det kalde og fuktige klimaet her i nord gjør det enklere enn for de som bor i varmere deler av verden hvor det er lav luftfuktighet og høyere temperaturer. Det at dere vet det er en muslim dere snakker til, gjør at dere ser ned på meg, snakker stygt til meg, er respektløs mot meg og tror dere ellers kan snakke til meg som dere vil. Bare fordi jeg er muslim? For en som kritiserer andre for å dra alle muslimer under én kam, så drar du jammen meg alle de som stiller seg kritisk til det du skriver under én kam også. Tror du virkelig at absolutt alle her som kritiserer deg kun gjør det på grunn av din tro, og ikke på grunnlag av hva du faktisk har skrevet? Du tror ikke du hadde fått de samme responsene om du var en jøde som forsvarte omskjæring? Eller en kristen som kom med "det var vanlig på den tiden"? Hvorfor må jeg være redd for å gå på gata, mens en kristen trenger aldri å frykte det samme? Aldri? Kristne blir aldri slått ned? Enten så tar du feil, ellers så er det et bevis på at den kristne gud er den sanne gud. Men hvis du tenker på den nylige terrorhandlingen så kan du jo bare dra til Irland og se hvor få kristne som opplever vold på grunn av deres personlige tro. To jenter med hijab ble slått ned, en pakistansk gutt ble banket på bussen og flere hundre ble krenket av rasistiske utsagn noen timer etter at bomben gikk av i regjeringskvartalet. Og under svineinfluensaens tidligere dager ble influensaen brukt som et påskudd for å angripe levebrødet til de kristne i Egypt. Drittsekker finner du overalt, i alle grupper.Det at mange følte seg ganske sikre i starten på at det var en muslimer bak bombingen var kanskje fordi; A)Noen av de få tingene som får Norge til å skille seg ut internasjonalt for tiden er innsatsen i Afghanistan og bombingen av Libya, og begge områder er sterkt dominert av muslimer. B)Det at Al-Qaida tidlig viste sin støtte til angrepet. C)Det at det forrige terrorangrepet i Norden (Stockholm) var utført av en muslim. D)Karikaturstriden. Ikke èn kristen har opplevd det samme etter at vi fikk høre at ABB var en konservativ kristen. Hvordan vet du det? Håper ikke du tror at du kan støte på en terrorist sånn tilfeldig i norske gater?Hvis det er noe som helst Anders Behring Breivik har vist oss, så er det det at du faktisk kan dét. Jeg beklager, jeg tok feil når det gjelder det med kristne, jeg tar feil når det gjelder at dere ser ned på meg osv fordi jeg er muslim. Har vært veldig lei meg i det siste så kanskje jeg var litt vel følsom... Jeg skrev nederst at jeg håper dere kan tilgi meg hvis jeg har sagt noe galt eller vært respektløs, håper du leste det, hvis ikke så sier jeg det igjen. Tilgi meg. Og jeg mener det virkelig Lenke til kommentar
Bozzeye Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Hvordan kan jeg vite at noen som fremstiller islam som noe flott og fantastisk og en god religion å høre til bare er et spill for galleriet og den enke meningen bak er mye verre? Dette er et godt spørsmål. Kan du, Chiqita08, forklare hvorfor det er den flotte, fantastiske og positive som er den korrekte, mens den onde, hatefulle og negative er gal? Jeg tror, at hvis disse menneskene [terrorister] hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Hvis de hadde virkelig studert islam? Jeg tror du mener «hvis de hadde studert islam som jeg har». Hva er det som tyder på at en grundigere studering fører til et mer moderat forhold til religionen? Hvorfor er terroristenes tolkning gal? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg ser ikke ned på deg fordi du er muslim. Men jeg misliker mye av det som følger med islam. Jeg misliker omskjæring, og blir sjokkert av at du mener det er smertefritt. Jeg liker heller ikke at millioner av muslimer lever i land der det er dødsstraff for apostasi og homofili. Mange unge muslimer idag støtter også dette. Jeg liker ikke halalslakting, som er forbudt i sin opprinnelige form på grunn av at det er grusomt for dyrene, men tillatt ved bruk av bedøvelse. Jeg liker ikke den respekten mange muslimer tror deres religion automatisk har krav på. Så det er rett og slett mange sider ved islam jeg ikke liker, så når man skal bryte noen barrierer var det viktig for meg å konfrontere med de barrierene jeg har. Jeg synes du har gjort en solid jobb med å svare på spørsmål. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Enig i at det skled ut, men trådstarter forsvant visst, så da tok jeg over Ble jo mange spørsmål så følte litt for å svare... Anklager ikke deg eller trådstarter, men jeg vet at noen andre på forumet griper enhver sjanse til å hogge på islam. Dvs. at selv om du er muslim bosatt i Norge og moderat, så skal du liksom automatisk bære byrdene (eller indirekte) ta "ansvar" for hvordan islam praktiseres rundtomkring i verden og hele inneholdet i Koranen (helst håndplukkede setninger) osv. Bare å innse at "noen" ikke vil møte deg uansett hvis du er muslim, for enkelte vil alltid dytte Koranen i mellom. Men det er jo forsåvidt en agenda i seg selv, for en viss type mennesker. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg tror, at hvis disse menneskene [terrorister] hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Hvis de hadde virkelig studert islam? Jeg tror du mener «hvis de hadde studert islam som jeg har». Hva er det som tyder på at en grundigere studering fører til et mer moderat forhold til religionen? Hvorfor er terroristenes tolkning gal? Enig. Jeg antar at det i Afghanistan er et stort behov for å lære barn og unge matematikk, fysikk og kjemi. Men det er ikke det de bruker tiden på. De bruker tiden på å studere Koranen. Og det er vel omtrent det eneste de studerer der. Så jeg synes det blir veldig feil å anklage terrorister for ikke å lese koranen, når det er det de gjør selv i de mest avsidesliggende landsbyene langt oppe i fjellene dypt inne i Afghanistan. 1 Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Hvordan kan jeg vite at noen som fremstiller islam som noe flott og fantastisk og en god religion å høre til bare er et spill for galleriet og den enke meningen bak er mye verre? Dette er et godt spørsmål. Kan du, Chiqita08, forklare hvorfor det er den flotte, fantastiske og positive som er den korrekte, mens den onde, hatefulle og negative er gal? Jeg tror, at hvis disse menneskene [terrorister] hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Hvis de hadde virkelig studert islam? Jeg tror du mener «hvis de hadde studert islam som jeg har». Hva er det som tyder på at en grundigere studering fører til et mer moderat forhold til religionen? Hvorfor er terroristenes tolkning gal? Islam har 2 milliarder tilhengere. Noen veldig få mennesker av disse er terrorister. Resten klarer helt fint å fordømme disse handlinge med bevis i islam. Vi har vers på vers på vers som sier klart å tydelig at disse handlingene er direkte feil. Hadde terroristene hatt denne kunnskapen kunne de ikke begrunnet handlingene sine i islam, men måtte ha inrømmet at de går imot. Hadde islam vært så ille... tror dere ikke at med 2 milliarder muslimer, så hadde dere merket det litt mer ? Tror dere seriøst islam hadde vært den religionen som vokser mest i verden hvis dette var tilfellet? Terroristenes tolkning er gal fordi 2 milliarder muslimer førdommer dem med bevis i Quranen hver dag. Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg ser ikke ned på deg fordi du er muslim. Men jeg misliker mye av det som følger med islam. Jeg misliker omskjæring, og blir sjokkert av at du mener det er smertefritt. Jeg liker heller ikke at millioner av muslimer lever i land der det er dødsstraff for apostasi og homofili. Mange unge muslimer idag støtter også dette. Jeg liker ikke halalslakting, som er forbudt i sin opprinnelige form på grunn av at det er grusomt for dyrene, men tillatt ved bruk av bedøvelse. Jeg liker ikke den respekten mange muslimer tror deres religion automatisk har krav på. Så det er rett og slett mange sider ved islam jeg ikke liker, så når man skal bryte noen barrierer var det viktig for meg å konfrontere med de barrierene jeg har. Jeg synes du har gjort en solid jobb med å svare på spørsmål. Jeg tar tilbake at dere kritiserer meg fordi jeg er muslim, var ikke meningen å dømme dere. Jeg har full forståelse for at du tenker sånn og at du naturligvis stiller deg kritisk til det. Jeg mener ikke at religionen krever automatisk respekt, men jeg mener at vi som mennesker skal prøve å respektere hverandre så mye som mulig. Vi muslimer som må fortjene respekt Jeg har også svart litt angående apostasi, homofili osv. Håper du tar deg tid til å lese det Du er hjertelig velkommen til å være så kritisk du bare vil Takk for det, prøver å gjøre mitt beste Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Jeg har også svart litt angående apostasi, homofili osv. Håper du tar deg tid til å lese det Jeg har lest det og ble positivt overrasket. Jeg har hørt andre som prøver å feie det under teppet. Endret 27. juli 2011 av Abigor Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Tja, det spørs hvordan du ser på det, slik som kristne har de aller fleste muslimer enten aldri lest koranen eller enten lest en liten del/blitt fortalt den delen de liker. I alle religioner, spesielt i moderne tider er det såkalte "jordbær plukking" personer, jeg liker denne delen av boka svært godt, men ikke det andre one greiene der. Hvis jeg har forstått det riktig tror muslimer på lik linje som jøder og kristne at verden ble skap av Gud, hvor Adam og Eva er de første menneskene som er skapt, og til en viss grad tolker de det at det er ca 6000 år siden. Er dette noe du tror på? Et poeng jeg prøver å fortelle mine religøse venner (på en snill måte) er at det er mulig å gå rett til røttene av det de fleste mennesker ønsker fra bøkene, nemlig leveregler, en form for moral. Vi kan kutte vekk det religøse fjaset, og stå sammen om å lage de verdiene vi føler passer best til den moderne verden. Du må ikke heller glemme at mange mennesker ikke kan lese og skrive, og enkelte har ikke mulighet eller tid. Mennesker er mye dummere enn du tror, vi lar oss lett påvirke for å si det sånn. Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Enig i at det skled ut, men trådstarter forsvant visst, så da tok jeg over Ble jo mange spørsmål så følte litt for å svare... Anklager ikke deg eller trådstarter, men jeg vet at noen andre på forumet griper enhver sjanse til å hogge på islam. Dvs. at selv om du er muslim bosatt i Norge og moderat, så skal du liksom automatisk bære byrdene (eller indirekte) ta "ansvar" for hvordan islam praktiseres rundtomkring i verden og hele inneholdet i Koranen (helst håndplukkede setninger) osv. Bare å innse at "noen" ikke vil møte deg uansett hvis du er muslim, for enkelte vil alltid dytte Koranen i mellom. Men det er jo forsåvidt en agenda i seg selv, for en viss type mennesker. Takk for forståelsen, setter veldig pris på det Ja, det er litt slitsom å føle at jeg må unnskylde meg for handlinger en eller anna idiot på andre siden av verden klarer å prestere... Man må jo ta ansvar for den religionen man velger, så å svare på spørsmål osv er alltid hyggelig. Som sagt, dialog er alltid bra. Men når noen jeg snakker med (ikke denne diskusjonen altså, men mennesker jeg snakker med på gata for eksempel) nesten står å venter på at jeg skal si unnskyld for at en eller anna gjorde noe fælt i Afghanistan, som om det var jeg som gjorde det, da blir jeg litt oppgitt... Jeg har også svart litt angående apostasi, homofili osv. Håper du tar deg tid til å lese det Jeg har lest det og ble positivt overrasket. Jeg har hørt andre som prøver å feie det under teppet. Så bra jeg endelig klarte å gi et positivt intrykk av noe Lenke til kommentar
spacemonster Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg tror, at hvis disse menneskene [terrorister] hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Hvis de hadde virkelig studert islam? Jeg tror du mener «hvis de hadde studert islam som jeg har». Hva er det som tyder på at en grundigere studering fører til et mer moderat forhold til religionen? Hvorfor er terroristenes tolkning gal? Enig. Jeg antar at det i Afghanistan er et stort behov for å lære barn og unge matematikk, fysikk og kjemi. Men det er ikke det de bruker tiden på. De bruker tiden på å studere Koranen. Og det er vel omtrent det eneste de studerer der. Så jeg synes det blir veldig feil å anklage terrorister for ikke å lese koranen, når det er det de gjør selv i de mest avsidesliggende landsbyene langt oppe i fjellene dypt inne i Afghanistan. Ja, dette er jeg også enig i. Jeg vil tro at en kan lese bibelen (GT og NT) på en lignende måte sånn at man ender opp som terrorist. Hvis en blir fostret med forskrudde tanker så skal det vel ikke så mye til for at en ender som en "galning". Så en dokumentar på TV om kristne i USA som lo, hånet og kastet ut medlemmer som ble syke fordi Djevelen hadde tatt plass i kroppen deres. Voksne mennesker som fra begynnelsen ikke har fått høre noe annet enn hat og forferdelige greier. Enda verre er det kanskje med barnesoldater rundt om i verden, og barn som blir opplært til å bli terrorister. Chiqita08, hva tenker du om kvinnesynet i dagens Iran og andre sammenlignbare muslimske land, og straffene som ser ut til å bygge på øye for øye, tann for tann? Lenke til kommentar
O3K Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Jeg skrev nederst at jeg håper dere kan tilgi meg hvis jeg har sagt noe galt eller vært respektløs, håper du leste detJa jeg leste det, og jeg forstår ditt ståsted. at selv om du er muslim bosatt i Norge og moderat, så skal du liksom automatisk bære byrdene (eller indirekte) ta "ansvar" for hvordan islam praktiseres rundtomkring i verden og hele inneholdet i Koranen (helst håndplukkede setninger) osv.Sånn er det ofte med grupper generelt. Kristne "må forsvare" kirken. Kommunister "må forsvare" Stalin og Mao. Ateister "må forsvare" "Ateiststater" som den tidligere Sovjetunionen og det nåværende Nord-Korea. Jøder "må forsvare" Israel. Sivile "må forsvare" regjeringen i landet de bor i. Hadde islam vært så ille... tror dere ikke at med 2 milliarder muslimer, så hadde dere merket det litt mer? Jeg synes det er ganske merkbart at det er såpass mange muslimer når bøker som "De sataniske vers" og "Taushetens tyranni" skal gies ut. Endret 27. juli 2011 av O3K Lenke til kommentar
H3N Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Jeg er enig med deg angående det med Gud, tenker selv at ting hadde vært enklere med ting som var sagt rett ut eller enklere. Men. quranen sier hele tiden at den er for "mennesker som reflekterer" og "mennesker med kunnskap" men jeg tenker som deg at det hadde vært lettere og hadde fjernet misforståelser hvis det ikke var sånn. Jeg er litt uenig i at quranen motsier seg selv, men det er for mye til å ta her så vi for være enige i å være uenige (?) Greit det, men jeg vil at du hvertfall skal forstå hva jeg sier. Det er vers i koranen som sier vantro skal brenne for alltid, mens du sier dette ikke gjelder fordi andre vers sier det "ikke er noen tvang i religionen." I beste fall er dette svært diffust, og en av grunnene til at dette framstår så klart og tydelig som fabrikert og falskt for mange av oss. Men vi kan la det ligge der om du vil. Pluss at terrorisme utført av muslimer ser ut til å være en konsekvens av maktsyke mennesker som bruker religion for å hjernevaske mennesker så de skal gjøre "the dirty work". Og muslimske terrorister er en større trussel, og gjør mer skade mot muslimer enn ikke -muslimer. Nettop derfor muslimer må distansere segselv tydeligere fra dette, men dette er du jo allerede enig i. Allerhelst så jeg at flere forlot islam, men om det kan bli et mer fredelig islam som du snakker så varmt om, så er det jo selvfølgelig en kraftig forbedring. Men jeg holder ikke pusten for at man kan vinne en "war of ideas" over jihadister gjennom autoritet basert på koranen eller andre islamske tekster. Aldri kall meg psykopat igjen Problemet er ikke at religion gjør gode mennesker til pskykopater, men at det kan få normale mennesker til å støtte onde gjerninger.. som jeg desverre må si jeg synes du gjør når du prater om omskjæring. Er enig at tråden har sklidd en del ut, men mange av disse temaene er veldig relevante om man ønsker å bryte ned noen barrierer. Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Tja, det spørs hvordan du ser på det, slik som kristne har de aller fleste muslimer enten aldri lest koranen eller enten lest en liten del/blitt fortalt den delen de liker. I alle religioner, spesielt i moderne tider er det såkalte "jordbær plukking" personer, jeg liker denne delen av boka svært godt, men ikke det andre one greiene der. Hvis jeg har forstått det riktig tror muslimer på lik linje som jøder og kristne at verden ble skap av Gud, hvor Adam og Eva er de første menneskene som er skapt, og til en viss grad tolker de det at det er ca 6000 år siden. Er dette noe du tror på? Et poeng jeg prøver å fortelle mine religøse venner (på en snill måte) er at det er mulig å gå rett til røttene av det de fleste mennesker ønsker fra bøkene, nemlig leveregler, en form for moral. Vi kan kutte vekk det religøse fjaset, og stå sammen om å lage de verdiene vi føler passer best til den moderne verden. Du må ikke heller glemme at mange mennesker ikke kan lese og skrive, og enkelte har ikke mulighet eller tid. Mennesker er mye dummere enn du tror, vi lar oss lett påvirke for å si det sånn. Ja det er et stort problem at folk velger ut ting. Jeg prøver så mye som mulig å unngå det. Muslimer tror noe ganske annet enn kristne når det gjelder de vitenskapelige tingene av ting. Vel okei, vi tror jo selvfølgelig at jorden ble skapt av Gud, men hvordan islam snakker om universets oprinnelse er det samme som forskere sier om big bang, Dette sier Islam om universet, evulusjon, osv ( dette er alle muslimer enige om): Universet ble skapt av en stor eksplosjon (eller forskere har vel forklart det litt bedre nå, men islam sier det samme) Etter dette utvidet universet seg og fortsetter å utvide seg. Sola er galaksens midtpunkt og på samme måte som jorda, har sola en liten bane den går i Jorda er rund og går i bane rundt sola Månen blir beskrevet som "noe som reflekterer lys" og har stor påvirkning på jorda Jorden ble ikke skapt på seks dager, men over flere faser. Islam sier at jorda ble skapt for mange milliarder år siden, det gir ikke noe eksakt tidspunkt men gir utrykk for at det er i så stor skala Alt liv begynte i vann, noen "dyr" utviket seg til å være på land. Utvikling har skjedd gjennom faser (den her er jeg litt usikker på) Det med adam og eva..ja islam sier det samme. Vi mener ikke at vi stammer fra aper. Mennesker blir sett på som "spesielle" og blir markert på en spesiell måte. Hvis dere vil lese mer om hva islam sier om vitenskap så kan dere se her (sitater fra quranen for å vise til vitenskap i Islam; www.quranandscience.com/ ja det er en side fra muslimer, men den er veldig bra, så håper dere gir den en sjangse Den har ikke noe annet agenda enn å være en side dedikert til å gi muslimer kunnskap om hva islam sier om vitenskapelige ting. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Sola er galaksens midtpunktwat? Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Sola er galaksens midtpunktwat? Ja, at alle planeter i vår galakse går i bane rundt sola. Sa jeg no veldig feil eller no? Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Dette er vår galakse, melkeveien: Dette er vårt solsystem: Dette er vår sol: Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Altså, i vår galakse i vårt solsystem, går alle planeter i bane rundt sola. Jeg er trøtt men det var det jeg mente å skrive Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Under det islamske riket var det mange forskere i medisin, matematikk og til en viss grad vitenskap/astrologi vært med på å kontribuere kunnskap, kjempeflott var det! Men det stoppet opp, mest sannsynlig at ideer og tanker begynte å gå i strid med religionen. Forsåvidt når det gjelder de vitenskapelig tingene du nevner, så har dette vært god gjetting, hvis vi skulle summere alt de mener hvordan vår verden er ville vi funnet masse feil, på lik linje som folk som trodde de kunne forutsi fremtiden, treffer et par riktige hendelser/årsstall her og der, men bommer på det meste. Når det gjelder oss mennesker så Stammer ikke vi fra aper, men vi er aper, vi har samme "stamfar" som de andre apene. Men jeg skal ikke plage deg med dette, denne tråden var for brobygging ikke argumenter mot/for Guds eksistens, det har vi to tråder om allerede, noe som du er velkommen til å bli med i, hvis ønsket. Begynner å bli litt seint nå, men er villig til å fortelle etter en god natts søvn på hvorfor jeg kanskje har en mer postiv, eller rettere sagt, mindre negativ forhold til islam og muslimer som religøse mennesker, i Norge og utlandet, for tross til at jeg er ateist. God natt Hvorfor trenger sola, solbriller igjen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå