O3K Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Blir ikke penishodet nokså tørt uten forhuden da? Lenke til kommentar
Dr. B. Rumlebass Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Når det står sley them where you find them, betyr dette at man kan forsvare seg og kjempe mot dem der de kommer mot deg. Man skal virkelig legge godviljen til for å tolke "slay them" som "forsvar deg mot dem". Ordet "slay" betyr, ifølge min ordbok, "to kill violently". Dessuten står det også "seize them". Jeg har vanskelig for å se at dette kan bety noe annet enn "finn dem, ta dem til fange, og drep dem". Og hva med hadith? "...The Prophet said, 'If somebody (a Muslim) discards his religion, kill him.'" Fra siden som ble linket til: "the reason why executing apostates has always been well-ensconced in Islamic law is that there is an indisputable record of Muhammad and his companions doing exactly that." Mener du at disse kildene ikke er til å stole på? Er ikke jeg som har sittet å tolket dem, ringte en imam som snakker flytende arabisk, studert det arabiske samfunnet på profetens tid, studert versene i Quranen dypt og studert islam i ca 20 år. Som jeg sa, det er en regel i Islam om at det er kun tillat for en muslim med selvforsvar. Så versene i Quranen snakker om hvordan og i hvilke tilfelle det er tillat med forsvar. Så, beklager men sånn er det Du burde jo teknisk sett være glad for det da men Problemet er at mange muslimer også tolker det på den måten jeg gjorde. Det er vanskelig å forholde seg til Islam, når noen muslimer sier at religionen bare står for fred og fryd og gammen, mens andre sier at alle vantro må konverteres, undertrykkes eller drepes. Jeg er glad for at de fleste muslimer er gode mennesker, men det plager meg at de følger en religion startet av en mann jeg mener ikke var helt god, for å si det sånn. Når det gjelder omskjering kan jeg ikke skjønne at det ikke strider mot grunnleggende medisinsk etikk. Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 skal du rive noen barrierer mellom muslimer og ikke-muslimer, kan du starte med å forby religion 1 Lenke til kommentar
saladin waits for alice Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Blir ikke penishodet nokså tørt uten forhuden da? Jeg merker ingen forskjell. Hvis jeg husker riktig kan omskjæring redusere sjansen for skjønnsykdommer med 60%, kan desverre ikke dokumentere dette, men dette er vel irrelevant når man bruker kondom, eller? Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg prøver å svare dere, og jeg gir dere mye informasjon. Hensikten deres er ikke, og dere kommer aldri, til å ville virkelig høre på hva en muslim forteller dere. Dere er allerede så bestemt på deres meninger og det bilde dere har av islam. Hadde dere virkelig villet, hadde dere tatt til dere det jeg har svart dere, men dere enten overser det eller gidder ikke å lese det jeg skriver. Jeg har skjønt at jeg kunne ha fortsatt i evigheter med å liste opp ting islam forbyr, og ting islam påbyr når det gjelder oppførsel (ting som er positivt for dere), men tviler på at det i det hele tatt kommer til å forandre meningen deres. Jada dere bryr dere ikke om oss "snille" muslimer, men de som gjør dårlige ting og skaper ondskap her i verden. Jeg skjønner at det er der bekymringene deres ligger. Men da spør jeg dere, hva med de over 50 000 pedofile prestene som har overfalt 10 barn hver i bare 4 land. Hva med alle titusner av kriste terrorister som dreper i Sri Lanka, USA, Frankrike og Spania, hva med vår patetiske dritt terrorist som nettop drepte nærmere 70 nydelige ungdommer (mine varmeste tanker og medfølelse til de rammede) og som gjorde dette i kristendommens navn, han oppfordrer til korstog og martyrdom. HVa med dette? dette er bare litt i forhold til hva Kristendommen har utført gjennom historien noe dere vet godt. Jeg ser aldri diskusjoner med en kristen, hvor dere snakker til han/henne som dere snakker til en muslim. Det at dere vet det er en muslim dere snakker til, gjør at dere ser ned på meg, snakker stygt til meg, er respektløs mot meg og tror dere ellers kan snakke til meg som dere vil. Bare fordi jeg er muslim? Hvorfor må jeg være redd for å gå på gata, mens en kristen trenger aldri å frykte det samme? To jenter med hijab ble slått ned, en pakistansk gutt ble banket på bussen og flere hundre ble krenket av rasistiske utsagn noen timer etter at bomben gikk av i regjeringskvartalet. Ikke èn kristen har opplevd det samme etter at vi fikk høre at ABB var en konservativ kristen. Jeg skulle gjerne ha sittet her å gått igjennom alt jeg ville snakke med dere om. Men hjertet mitt er fullt av sorg etter det som har skjedd i Oslo og på Utøya, så akkurat disse dager orker jeg ikke... Håper dere tilgir meg hvis jeg har vært ufølsom, utolmodig eller ellers respektløs på noen måte, det var aldri min intensjon... 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Men da spør jeg dere, hva med de over 50 000 pedofile prestene som har overfalt 10 barn hver i bare 4 land. Det er en grunn til at kirker blir brent! dette er bare litt i forhold til hva Kristendommen har utført gjennom historien noe dere vet godt. Islam har samme røtter som kristendommen. Begge deler er midtøstlige monoteistiske mannsdominerte religioner som påvirker samfunnet i negativ rettning. Derfor er jeg så bekymret over islam. Jeg ser aldri diskusjoner med en kristen, hvor dere snakker til han/henne som dere snakker til en muslim. Det at dere vet det er en muslim dere snakker til, gjør at dere ser ned på meg, snakker stygt til meg, er respektløs mot meg og tror dere ellers kan snakke til meg som dere vil. Bare fordi jeg er muslim? Akkurat det samme sier de kristne. Har du i det hele tatt fulgt med på diskusjoner her? 90% handler om kristendommen, og se litt hva majoriteten her mener om det! Endret 26. juli 2011 av Abigor 1 Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg skjønner ikke helt. Du kan ikke represenbtere islam siden du kun representerer dine synspunkter. Men hva mener du, Chica. Hva er en muslim? Hvem kan kalle seg muslim og hva er det minste av regler/levesett han eller hun må følge. Hvordan kan du si at en muslim, som handler i religiøs tro tar feil når personen selv er overbevist (ekstremist ol.)? Hvordan går det andre veien, hvis for eksempel en store gruppe muslimer hadde dratt til et katastrofested og donert penger og generelt hjelpemidler i islamsk tro, kan noen da si at dette ikke var pga religionen deres? Lenke til kommentar
persundnes Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 (endret) Blir helt tung i kroppen Eivind Meyer. Her får du ikke lese hva jeg har skrevet. Orker ikke å diskutere. Egentlig ikke spesielt morsom post. Endret 8. august 2011 av persundnes Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg skjønner ikke helt. Du kan ikke represenbtere islam siden du kun representerer dine synspunkter. Men hva mener du, Chica. Hva er en muslim? Hvem kan kalle seg muslim og hva er det minste av regler/levesett han eller hun må følge. Hvordan kan du si at en muslim, som handler i religiøs tro tar feil når personen selv er overbevist (ekstremist ol.)? Hvordan går det andre veien, hvis for eksempel en store gruppe muslimer hadde dratt til et katastrofested og donert penger og generelt hjelpemidler i islamsk tro, kan noen da si at dette ikke var pga religionen deres? Beklager jeg glemte å si dette; Alt det jeg har skrevet er på bagrunn av min retning; Shia islam , hvor jeg følger imam Sayyed Fadlallah sine tolkninger. Disse har blitt formidlet til meg via hans representant i Norge, imam Mahmoud Jalloul som også er min svigerfar. Mitt eneste personlige synspunkt som jeg har snakket om er at jeg kunne ønske Gud var klarere i sine regler og normer så vi kunne ha sluppet missforståelser En muslim? En person som bestemmer seg for å følge Guds veiledning dvs praktiserer de fem pilarer; bønn, faste, almisse, pilgrimsreise og skatt, samt har en livsstil fullt med respekt, verdighet, renslighet, bedskjedenhet og et liv uten å dømme, uten å lyve, uten vold og kontroll over kropp og sinn. Sist men ikke minst, troen på de største profetene Abraham, Moses, Jesus og troen på at Muhammed er den siste. Nå var jeg kanskje litt forhåpningsfull, men det er min definisjon på en veldig god muslim (utifra hva jeg har lært) Minstekrav? Troen på Gud og profeten. Vel, jeg har jo valgt den retningen jeg har fordi jeg mener det er denne retningen som er riktig, og som gir et riktig bilde av islam. Over til min egen synsing her. Enig med deg, hva med de som virkelig tror på det de gjør når de utfører terror handlinger osv? Jeg tror, at hvis disse menneskene hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Men så vil jeg også legge til, og nå håper jeg virkelig at dere ikke missforstår for jeg fordømmer alt av terrorhandlinger, Mange av disse menneskene lever i land fullt av krig, Afghanistan, Pakistan, Irak og Palestina. Og hvor de enten har masse amerikanske soldater eller er okkupert av israel. Bush introduserte krigen i Irak og Afghanistan som "de moderne tiders korstog" og "dette er ikke mine ønsker, men ønsker fra Gud". For oss er korstogene noe som skjedde for evigheter siden og er noe som er glemt, men for mennesker i Irak osv er korstogene like klart i minne som om det skjedde igår. De snakker om grufulle drap som skjedde i landsbyene enda. Så når Bush teknisk sett erklerer hellig krig er det noen der ute som bruker dette til å få makt i sitt eget land. For eksempel taliban, de har utnyttet alt for å komme til makten i Afghanistan ved å hjernevaske befolkningen, holde dem unna utdannelse og ellers bare være ren ondskap. Samtidig har vi andre som mener de har rett til å forsvare seg selv mot usa, men glemmer at å drepe sivile (jeg listet opp regler for krig litt tidligere) er totalt forbudt. Ja du har rett til å forsvare deg mot en som prøver å drepe familien din, men aldri en uskyldig person. Så, kunnskap er nøkkelen til alt sier nå jeg. Hadde muslimer fjernet falske hadither og falske fatwar, utdannet seg ordentlig i Islam så tviler jeg på at vi hadde hatt slike problemer. Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Er det sånn helt seriøst noen som er redd en person fordi denne personen er muslim? Kan ikke skjøne det. Vil påstå at rasimse er tilnærmet ikke-eksisterende her i Norge. Jeg blir nok ofte oppfattet som en rasist av andre. Et par tilfeller jeg personlig har hatt: Terroren i Oslo. Jeg ble overrasket over at det var en norsk person som hadde utført dette angrepet, og ikke en fra midtøsten. Er jeg rasist pga det? Alle store terroraksjoner er jo utført av muslimske grupper, og de er alltid ute og påtar seg skylden for angrepet Ny person i klassen. Han heter Ali Ahmed. Tanken som da slår meg er ''faen, kunne han ikke vært norsk'' Er jeg da rasistisk fordi at 90% av alle utlendingene på skolen er helt ute på jorden i nesten alle sammenhenger. Hva om det hadde vært motsatt og at jeg hadde tenkt faen om en som het Eivind skulle begynne i klassen. Ville det da vært sett på som rasistisk? Svaret der er nei. Og ikke prøv å kom med ''har du noen gang snakket med en utlending'' Svaret er ja, jeg gir alle en sjangse. Men de fleste utlendinger kommer som oftest med kommentarer som er helt latterlige. Du er langt i fra rasist i mine øyne. Blir glad jeg når Eivind begynner i klassen og ikke Ali Ahmad. Jeg dømmer ingen, men er enig i deg i erfaringen at mange er umodne tullinger... desverre. Samtidig så må jeg legge til at rasisme finnes det. Min far lider under masser av det, det gjør mange vi kjenner også. Og jeg er ikke en person som slenger rasisme kortet i hytt og pine.. Meeeeeen, nordmenn er herlige og nydelige mennesker nesten uansett Lenke til kommentar
Campus Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Når det gjelder omskjering kan jeg ikke skjønne at det ikke strider mot grunnleggende medisinsk etikk. Hvis du skal kjempe mot omskjæring av gutter har du en stor arbeidsoppgave: det er ikke bare muslimer og jøder som omskjærer guttene sine, men f.eks. 75% av befolkningen i USA. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 En muslim? En person som bestemmer seg for å følge Guds veiledning dvs praktiserer de fem pilarer; bønn, faste, almisse, pilgrimsreise og skatt, samt har en livsstil fullt med respekt, verdighet, renslighet, bedskjedenhet og et liv uten å dømme, uten å lyve, uten vold og kontroll over kropp og sinn. Sist men ikke minst, troen på de største profetene Abraham, Moses, Jesus og troen på at Muhammed er den siste. Nå var jeg kanskje litt forhåpningsfull, men det er min definisjon på en veldig god muslim (utifra hva jeg har lært) Minstekrav? Troen på Gud og profeten. Vel, jeg har jo valgt den retningen jeg har fordi jeg mener det er denne retningen som er riktig, og som gir et riktig bilde av islam. Over til min egen synsing her. Enig med deg, hva med de som virkelig tror på det de gjør når de utfører terror handlinger osv? Jeg tror, at hvis disse menneskene hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Men så vil jeg også legge til, og nå håper jeg virkelig at dere ikke missforstår for jeg fordømmer alt av terrorhandlinger, Mange av disse menneskene lever i land fullt av krig, Afghanistan, Pakistan, Irak og Palestina. Og hvor de enten har masse amerikanske soldater eller er okkupert av israel. Bush introduserte krigen i Irak og Afghanistan som "de moderne tiders korstog" og "dette er ikke mine ønsker, men ønsker fra Gud". For oss er korstogene noe som skjedde for evigheter siden og er noe som er glemt, men for mennesker i Irak osv er korstogene like klart i minne som om det skjedde igår. De snakker om grufulle drap som skjedde i landsbyene enda. Så når Bush teknisk sett erklerer hellig krig er det noen der ute som bruker dette til å få makt i sitt eget land. For eksempel taliban, de har utnyttet alt for å komme til makten i Afghanistan ved å hjernevaske befolkningen, holde dem unna utdannelse og ellers bare være ren ondskap. Samtidig har vi andre som mener de har rett til å forsvare seg selv mot usa, men glemmer at å drepe sivile (jeg listet opp regler for krig litt tidligere) er totalt forbudt. Ja du har rett til å forsvare deg mot en som prøver å drepe familien din, men aldri en uskyldig person. Så, kunnskap er nøkkelen til alt sier nå jeg. Hadde muslimer fjernet falske hadither og falske fatwar, utdannet seg ordentlig i Islam så tviler jeg på at vi hadde hatt slike problemer. Så, hvor skal jeg henvende meg dersom jeg føler at jeg ønsker å tilhøre det muslimske fellesskapet? Skal jeg finne en tilfeldig person som kanskje har en agenda (terrorister) eller noe? Eller finnes det en tredjeparts kilde jeg kan få tak i som tar opp problemer, løsninger og generell utførelse av "korrekt" islam? Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 En muslim? En person som bestemmer seg for å følge Guds veiledning dvs praktiserer de fem pilarer; bønn, faste, almisse, pilgrimsreise og skatt, samt har en livsstil fullt med respekt, verdighet, renslighet, bedskjedenhet og et liv uten å dømme, uten å lyve, uten vold og kontroll over kropp og sinn. Sist men ikke minst, troen på de største profetene Abraham, Moses, Jesus og troen på at Muhammed er den siste. Nå var jeg kanskje litt forhåpningsfull, men det er min definisjon på en veldig god muslim (utifra hva jeg har lært) Minstekrav? Troen på Gud og profeten. Vel, jeg har jo valgt den retningen jeg har fordi jeg mener det er denne retningen som er riktig, og som gir et riktig bilde av islam. Over til min egen synsing her. Enig med deg, hva med de som virkelig tror på det de gjør når de utfører terror handlinger osv? Jeg tror, at hvis disse menneskene hadde virkelig studert islam så hadde de kanskje tenkt litt annerledes. Men så vil jeg også legge til, og nå håper jeg virkelig at dere ikke missforstår for jeg fordømmer alt av terrorhandlinger, Mange av disse menneskene lever i land fullt av krig, Afghanistan, Pakistan, Irak og Palestina. Og hvor de enten har masse amerikanske soldater eller er okkupert av israel. Bush introduserte krigen i Irak og Afghanistan som "de moderne tiders korstog" og "dette er ikke mine ønsker, men ønsker fra Gud". For oss er korstogene noe som skjedde for evigheter siden og er noe som er glemt, men for mennesker i Irak osv er korstogene like klart i minne som om det skjedde igår. De snakker om grufulle drap som skjedde i landsbyene enda. Så når Bush teknisk sett erklerer hellig krig er det noen der ute som bruker dette til å få makt i sitt eget land. For eksempel taliban, de har utnyttet alt for å komme til makten i Afghanistan ved å hjernevaske befolkningen, holde dem unna utdannelse og ellers bare være ren ondskap. Samtidig har vi andre som mener de har rett til å forsvare seg selv mot usa, men glemmer at å drepe sivile (jeg listet opp regler for krig litt tidligere) er totalt forbudt. Ja du har rett til å forsvare deg mot en som prøver å drepe familien din, men aldri en uskyldig person. Så, kunnskap er nøkkelen til alt sier nå jeg. Hadde muslimer fjernet falske hadither og falske fatwar, utdannet seg ordentlig i Islam så tviler jeg på at vi hadde hatt slike problemer. Så, hvor skal jeg henvende meg dersom jeg føler at jeg ønsker å tilhøre det muslimske fellesskapet? Skal jeg finne en tilfeldig person som kanskje har en agenda (terrorister) eller noe? Eller finnes det en tredjeparts kilde jeg kan få tak i som tar opp problemer, løsninger og generell utførelse av "korrekt" islam? Selvfølgelig skal du ikke finne en terrorist å snakke med Håper ikke du tror at du kan støte på en terrorist sånn tilfeldig i norske gater? Vet ikke om du sikter til en nettside eller om du vil ha kontakt med personer. Assa, du har jo litt forskjellige steder du kan gå til, de store moskeene osv. Der er det alltid tilgang til informasjon og hyggelige mennesker du kan snakke med Hvis du er interessert i å snakke med imam Mahmoud Jalloul om flere ting, så kan jeg jo gi deg mailen hans. I tilleg så har vi jo moskeen jeg går til, hvor vi har undervisning på norsk nesten hver søndag, denne undervisningen er også ihenhold til retningen jeg følger, og imam Mahmoud Jalloul underviser. Vi har også ofte debatter hvor vi tar opp ting ikke-muslimer er kritiske til. Håper dette ga riktig svar for deg Var litt usikker på om det var hypotetisk ment eller om du virkelig ville ha kontakt med noen Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Selvfølgelig skal du ikke finne en terrorist å snakke med Håper ikke du tror at du kan støte på en terrorist sånn tilfeldig i norske gater? Vet ikke om du sikter til en nettside eller om du vil ha kontakt med personer. Assa, du har jo litt forskjellige steder du kan gå til, de store moskeene osv. Der er det alltid tilgang til informasjon og hyggelige mennesker du kan snakke med Hvis du er interessert i å snakke med imam Mahmoud Jalloul om flere ting, så kan jeg jo gi deg mailen hans. I tilleg så har vi jo moskeen jeg går til, hvor vi har undervisning på norsk nesten hver søndag, denne undervisningen er også ihenhold til retningen jeg følger, og imam Mahmoud Jalloul underviser. Vi har også ofte debatter hvor vi tar opp ting ikke-muslimer er kritiske til. Håper dette ga riktig svar for deg Var litt usikker på om det var hypotetisk ment eller om du virkelig ville ha kontakt med noen Var mer hypotetisk. Så du sier altså at jeg som norsktalende ikke kan finne en uavhengig kilde til å ta til meg lærdom, men må innom en besudlet instans som kan ha en form for agenda (ekstrem eller ei)? En som allerede har bestemt hva han eller hun mener islam er og skal fortelle meg det? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg deltar skjeldent i Religion-forumet, men når jeg betrakter denne tråden, så ser jeg hvor det "sklei ut" Tema var "På tide å bryte noen barrierer mellom muslimer og ikke-muslimer". Dette er jo helt greit. Men uheldigvis skriver trådstarter i sin neste post "islamfobi" og dermed er debatten ødelagt. For er det noe folk er glad i å mistro/slenge dritt om/raljere over, er det religion, og da spesiellt islam. Så i stedet for en diskusjon om tilnærmelse blandt mennesker, ble det det sedvalinge rantet om pedofil Profet, omskjæring, osv. Nå vet jeg forresten ikke om trådstarter er genuin muslim eller bare troller, men han skjønner nok hvor lite fruktbart det er å "diskutere" religion i en slik setting som var det egentlige utgangspunktet. (De fleste muslimer jeg har kjennskap til forøvrig, er ikke mer religiøse enn gjennomsnitts-nordmann) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Var mer hypotetisk. Så du sier altså at jeg som norsktalende ikke kan finne en uavhengig kilde til å ta til meg lærdom, men må innom en besudlet instans som kan ha en form for agenda (ekstrem eller ei)? En som allerede har bestemt hva han eller hun mener islam er og skal fortelle meg det? Ingenting er ubesudlet. Ikke historie, ikke politikk og hvertfall ikke religion. Men hvis det er veldig viktig for deg, ta et år med religion på høyskole/universitet da vel? Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Selvfølgelig skal du ikke finne en terrorist å snakke med Håper ikke du tror at du kan støte på en terrorist sånn tilfeldig i norske gater? Vet ikke om du sikter til en nettside eller om du vil ha kontakt med personer. Assa, du har jo litt forskjellige steder du kan gå til, de store moskeene osv. Der er det alltid tilgang til informasjon og hyggelige mennesker du kan snakke med Hvis du er interessert i å snakke med imam Mahmoud Jalloul om flere ting, så kan jeg jo gi deg mailen hans. I tilleg så har vi jo moskeen jeg går til, hvor vi har undervisning på norsk nesten hver søndag, denne undervisningen er også ihenhold til retningen jeg følger, og imam Mahmoud Jalloul underviser. Vi har også ofte debatter hvor vi tar opp ting ikke-muslimer er kritiske til. Håper dette ga riktig svar for deg Var litt usikker på om det var hypotetisk ment eller om du virkelig ville ha kontakt med noen Var mer hypotetisk. Så du sier altså at jeg som norsktalende ikke kan finne en uavhengig kilde til å ta til meg lærdom, men må innom en besudlet instans som kan ha en form for agenda (ekstrem eller ei)? En som allerede har bestemt hva han eller hun mener islam er og skal fortelle meg det? Bekager, jeg missforsto deg Jojo, du finner jo det. Må advare deg at du finner flere agendaer i ikke-muslimske nettsider, mange er dedikert bare for å ødelegge bilde av islam for folk. Men det er kanskje de sidene du er ute etter... I såfall får du google litt, hvis ikke har vi jo Kari Vogt, med hennes bøker osv. Eller så kan du ta religionshistorie eller midtøstenstudie på Blindern hvis du orker det Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Ingenting er ubesudlet. Ikke historie, ikke politikk og hvertfall ikke religion. Men hvis det er veldig viktig for deg, ta et år med religion på høyskole/universitet da vel? Er hypotetisk da . Bekager, jeg missforsto deg Jojo, du finner jo det. Må advare deg at du finner flere agendaer i ikke-muslimske nettsider, mange er dedikert bare for å ødelegge bilde av islam for folk. Men det er kanskje de sidene du er ute etter... I såfall får du google litt, hvis ikke har vi jo Kari Vogt, med hennes bøker osv. Eller så kan du ta religionshistorie eller midtøstenstudie på Blindern hvis du orker det Hvordan kan jeg vite at noen som fremstiller islam som noe flott og fantastisk og en god religion å høre til bare er et spill for galleriet og den enke meningen bak er mye verre? Et av mine poenger er at argumenter som "men på den tiden var [...] greit", når en har tatt med noen skikker (som bønn) inn i det moderne samfunn. Hvordan kan dette rasjonaliseres? Lenke til kommentar
Chiqita08 Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg deltar skjeldent i Religion-forumet, men når jeg betrakter denne tråden, så ser jeg hvor det "sklei ut" Tema var "På tide å bryte noen barrierer mellom muslimer og ikke-muslimer". Dette er jo helt greit. Men uheldigvis skriver trådstarter i sin neste post "islamfobi" og dermed er debatten ødelagt. For er det noe folk er glad i å mistro/slenge dritt om/raljere over, er det religion, og da spesiellt islam. Så i stedet for en diskusjon om tilnærmelse blandt mennesker, ble det det sedvalinge rantet om pedofil Profet, omskjæring, osv. Nå vet jeg forresten ikke om trådstarter er genuin muslim eller bare troller, men han skjønner nok hvor lite fruktbart det er å "diskutere" religion i en slik setting som var det egentlige utgangspunktet. (De fleste muslimer jeg har kjennskap til forøvrig, er ikke mer religiøse enn gjennomsnitts-nordmann) Enig i at det skled ut, men trådstarter forsvant visst, så da tok jeg over Ble jo mange spørsmål så følte litt for å svare... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 26. juli 2011 Del Skrevet 26. juli 2011 Jeg merker ingen forskjell.Hvis jeg husker riktig kan omskjæring redusere sjansen for skjønnsykdommer med 60%, kan desverre ikke dokumentere dette, men dette er vel irrelevant når man bruker kondom, eller? Forestillte meg at det som måtte være av fuktighet blir "sugd opp" eller tørket vekk av undertøyet ditt. Det spørs om det kalde og fuktige klimaet her i nord gjør det enklere enn for de som bor i varmere deler av verden hvor det er lav luftfuktighet og høyere temperaturer. Det at dere vet det er en muslim dere snakker til, gjør at dere ser ned på meg, snakker stygt til meg, er respektløs mot meg og tror dere ellers kan snakke til meg som dere vil. Bare fordi jeg er muslim? For en som kritiserer andre for å dra alle muslimer under én kam, så drar du jammen meg alle de som stiller seg kritisk til det du skriver under én kam også. Tror du virkelig at absolutt alle her som kritiserer deg kun gjør det på grunn av din tro, og ikke på grunnlag av hva du faktisk har skrevet? Du tror ikke du hadde fått de samme responsene om du var en jøde som forsvarte omskjæring? Eller en kristen som kom med "det var vanlig på den tiden"? Hvorfor må jeg være redd for å gå på gata, mens en kristen trenger aldri å frykte det samme? Aldri? Kristne blir aldri slått ned? Enten så tar du feil, ellers så er det et bevis på at den kristne gud er den sanne gud. Men hvis du tenker på den nylige terrorhandlingen så kan du jo bare dra til Irland og se hvor få kristne som opplever vold på grunn av deres personlige tro. To jenter med hijab ble slått ned, en pakistansk gutt ble banket på bussen og flere hundre ble krenket av rasistiske utsagn noen timer etter at bomben gikk av i regjeringskvartalet. Og under svineinfluensaens tidligere dager ble influensaen brukt som et påskudd for å angripe levebrødet til de kristne i Egypt. Drittsekker finner du overalt, i alle grupper.Det at mange følte seg ganske sikre i starten på at det var en muslimer bak bombingen var kanskje fordi; A)Noen av de få tingene som får Norge til å skille seg ut internasjonalt for tiden er innsatsen i Afghanistan og bombingen av Libya, og begge områder er sterkt dominert av muslimer. B)Det at Al-Qaida tidlig viste sin støtte til angrepet. C)Det at det forrige terrorangrepet i Norden (Stockholm) var utført av en muslim. D)Karikaturstriden. Ikke èn kristen har opplevd det samme etter at vi fikk høre at ABB var en konservativ kristen. Hvordan vet du det? Håper ikke du tror at du kan støte på en terrorist sånn tilfeldig i norske gater?Hvis det er noe som helst Anders Behring Breivik har vist oss, så er det det at du faktisk kan dét. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå