Gå til innhold

På tide å bryte noen barrierer mellom muslimer og ikke-muslimer?

Anbefalte innlegg

Når det gjelder alt styret rundt paradis og helvete

Til trådstarter:

Du sier at ateister kommer til helvete fordi de ikke tror. Joda de får nok en straff for å ikke ha trodd, men hva med alle de gode handlingene? Jeg har blitt lært at Gud er den MEST rettferdige, dvs at Gud ikke kan se bort ifra en persons gode handlinger, uansett om han tror eller ikke. Det er ikke opp til oss å dømme folk til verken paradis eller helvete, hva vet vi? kan hende jeg får mer straff enn en ikke troende fordi jeg tror på Gud, har fått alle tegnene og alikevel synder. Igjen, dommen er opp ti Gud, ikke oss. Vi vet ikke hva som er i hjertet til en person.

Til dere andre:

Skjønner at dere blir bekymra, men vil bare sitere noen vers som kanskje hjelper litt:

2:256 There is no compulsion in religion (...) (ingen tvang i religionen hverken for troende eller ikke troende)

17:53, 54 And tell my servants that they should speak in a most kindly manner (unto those who do not share their beliefs). Verily, Satan is always ready to stir up discord between men; for verily; Satan is mans foe .... Hence, We have not sent you (Unto men O Prophet) with power to determine their Faith. ( det pålegges meg og troende å behandle dere bra, både når vi snakker og væremåte)

88:21, 22; also see 24:54 And so, (O Prophet!) exhort them your task is only to exhort; you cannot compel them to believe.

36:16, 17 (Three Messengers to their people)Said (the Messengers), "Our Sustainer knows that we have indeed been sent unto you, but we are not bound to more than clearly deliver the Message entrusted to us.'

39:41 Assuredly, We have sent down the Book to you in right form for the good of man. Whoso guided himself by it does so to his own advantage, and whoso turns away from it does so at his own loss. You certainly are not their keeper. (dette verset og de to over viser at profeten og tidligere profeter kunn fikk i oppgave å fortelle om budskapet, de kan ikke tvinge det på noen. Da det er en hver muslims oppgave å fortelle om islam, kan vi heller ikke tvinge det på noen)

60:8 Allah forbids you not, with regard to those who fight you not for (your) Faith nor drive you out of your homes, from dealing kindly and justly with them: for Allah loveth those who are just. ( jeg har rett til å hate de som feks dreper familien min ovs, men alle andre må jeg behandle bra)

Til slutt to hadither hvor profeten lærer oss hvordan vi skal behandle ikke-troende i hverdagen i tillegg hvordan vi skal behandle ikke troende i et muslimsk land

"He who believes in God and the Last Day should honour his guest, should not harm his neighbour, should speak good or keep quiet." (Bukhari, Muslim)

"Whoever hurts a Non-Muslim citizen of a Muslim state hurts me, and he who hurts me annoys God." (Bukhari)

"He who hurts a Non-Muslim citizen of a Muslim state, I am his adversary, and I shall be his adversary on the Day of a Judgement." (Bukhari)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så... ingen tvinger dere til noe som helst. Lev det livet dere vil leve, det som gjør dere lykkelig. Mer vil jeg ikke oppfordre til. Samtidig ber jeg dere om å vær så snill å la meg få lov til å leve det livet jeg har valgt å leve. Jeg ønsker ikke å skade noen, eller gjøre noen vondt.. jeg streber etter det motsatte. Mitt ønske er å kunne gå med min hijab, be mine bønner i fred og ro og ellers leve det livet jeg har valgt å leve:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så... ingen tvinger dere til noe som helst. Lev det livet dere vil leve, det som gjør dere lykkelig. Mer vil jeg ikke oppfordre til. Samtidig ber jeg dere om å vær så snill å la meg få lov til å leve det livet jeg har valgt å leve. Jeg ønsker ikke å skade noen, eller gjøre noen vondt.. jeg streber etter det motsatte. Mitt ønske er å kunne gå med min hijab, be mine bønner i fred og ro og ellers leve det livet jeg har valgt å leve:)

Nå har du åpnet mitt sinn!

Paradis og Helvete har jeg fått samme mening som deg; Gud er den eneste Dommer.

Det står i koranen ogsånå som jeg slo det opp.

MEN:

Allikevel skal nesten alle mennesker brenne i helvete til en viss tid for å renses fra sine synder.

Det gjelder også muslimer.

Er vi ferdige med livet etter døden nå da?

Endret av muslimen
Lenke til kommentar

det er vel opptill de som ikke er muslimer å avgjøre, la dem stille så mange spørsmål de føler de trenger å stille:) mitt største ønske er å bygge en bro mellom troende og ikke troende. Vi ble skapt forskjellige av Gud med vilje, for at vi skal nyte av mangfoldet i tanker meninger og levemåter:) det er trist at dere har fått et dårlig bilde av islam, men jeg klandrer dere ikke, mange muslimer gjør forferdelige ting og desverre får dette mye medie fokus, men igjen så må jeg be dere om noe. Ikke døm alle muslimer, muslimer i norge vil leve i fred med dere og bygge opp dette fine samfunnet sammen med dere :)

Lenke til kommentar

Hva mener du om straff for homofil sex? Hva med for apostasi (frafall)?

Jeg pesonlig mener at homofile skal møtes med respekt,og jeg er imot at myndighetene i land som Iran,Pakistan osv. henretter dem,eller gir dem straff på andre måter.

Gjelder dette også praktiserende homofile? Og hva med apostasi?

Min tanke om homofile gjelder alle.

Når det kommer til frafall,så mener jeg det samme som det som står i Koranen.

Det er ikke synd,men det er leit at personen vender bort fra Islam.

Og til slutt vil jeg si at jeg fordømmer dødsstraff til apostrasi,Koranen sier tydelig at mennesket skal ta sine egne valg.

Takk for svar. Jeg er enig med deg i at det er galt å straffe folk for homofil praksis eller religiøst frafall.

Det virker på meg som om du følger en form for Islam som vi andre ikke har særlig grunn til å være redde for. Du ser ut til å mene at avstraffelse for brudd med religiøse påbud er en jobb som tilhører din gud, og at det er galt av mennesker å ta saken i egne hender. Det er en klok løsning for fredelig sameksistens med forskjellige livvsyn med tro på overnaturlige elementer, for da blir det bare straff hvis de overnaturlige elementene faktisk finnes.

Min "islamofobi" gjelder andre former for Islam som du tydeligvis ikke følger (f.eks standard Shia- og Sunni-Islam, og Yusuf al-Qaradawis form for Sunni-Islam). Disse tror at guden deres, den ultimate moralske autoriet, har foreskrevet en samfunnsordning som vil innebære forfølgelse og grusom straff for et stort antall mennesker som jeg mener er uskyldige og ikke skal straffes i det hele tatt.

Når det gjelder din tro på at ateister fortjener å havne i helvete, så er jeg enig med de andre her i at dette standpunktet høres usymptatisk ut, men jeg tolker deg dit hen at dette ikke er noe du ønsker eller godter deg over, men snarere et sørgelig faktum du helst skulle se at ikke måtte være slik.

Min største bekymring når det gjelder din form for Islam er at jeg tror den er skadelig for deg selv. Jeg ser ikke noen rasjonell grunn til å tro at at det overnaturlige innholdet i Islam (eller Kristendommen, eller Judaismen) er sant. Mest sannsynlig blir det ikke noe liv etter døden på noen av oss. Skal du da ofre livet før døden (det eneste du får) på å følge befalinger fra en innbilt gud, for å sikre deg en plass i et innbilt paradis, og for å unnslippe tortur i et innbilt helvete? Vi har alle vårt eget hode og vår egen dømmekraft. Du kan lese gjennom Koranen, velge ut det du mener er klokt, og forkaste det du mener er uklokt. Du kan bruke din egen samvittighet til å vurdere hva som er rett og hva som er galt. Du kan leve livet ditt etter din egen plan, og søke det du selv mener er godt. Det er ikke lett, men jeg tror det er det beste vi kan få.

Lenke til kommentar

tar meg friheten til å blande meg litt :)

Jeg har tenkt igjen dette med om Gud finnes eller ikke. Jeg har levd et ganske ikke- religiøst liv, trodde bare at det fantes en gud og ellers levde jeg ganske sekulært. De siste 3 årene har jeg blitt religiøs, og går nå med hijab osv. Hvis det ikke finnes en Gud vet jeg at jeg uansett har levd et liv jeg er lykkelig med, hijab gir meg respekt og verdighet, bønnen gir meg fred og mindre stress, fasten renser kroppen min og setter ting i perspektiv, og troen gir meg håp og gjør at jeg behandler mine medmennesker med respekt og kjærlighet. Er det ikke noe etter døden så slipper jeg å måtte stå til ansvar for mine dårlige handinger, de jeg har såret osv. Finnes det en Gud og et liv etter døden, mener jeg at jeg forhåpentligvis kommer godt ut av det uansett, da jeg trodde på Gud og har Gud i mitt hjertet og i mine tanger hver dag :) så for meg er det en vinn-vinn situasjon :)

Lenke til kommentar

Hva mener du om straff for homofil sex? Hva med for apostasi (frafall)?

Jeg pesonlig mener at homofile skal møtes med respekt,og jeg er imot at myndighetene i land som Iran,Pakistan osv. henretter dem,eller gir dem straff på andre måter.

Gjelder dette også praktiserende homofile? Og hva med apostasi?

Min tanke om homofile gjelder alle.

Når det kommer til frafall,så mener jeg det samme som det som står i Koranen.

Det er ikke synd,men det er leit at personen vender bort fra Islam.

Og til slutt vil jeg si at jeg fordømmer dødsstraff til apostrasi,Koranen sier tydelig at mennesket skal ta sine egne valg.

Takk for svar. Jeg er enig med deg i at det er galt å straffe folk for homofil praksis eller religiøst frafall.

Det virker på meg som om du følger en form for Islam som vi andre ikke har særlig grunn til å være redde for. Du ser ut til å mene at avstraffelse for brudd med religiøse påbud er en jobb som tilhører din gud, og at det er galt av mennesker å ta saken i egne hender. Det er en klok løsning for fredelig sameksistens med forskjellige livvsyn med tro på overnaturlige elementer, for da blir det bare straff hvis de overnaturlige elementene faktisk finnes.

Min "islamofobi" gjelder andre former for Islam som du tydeligvis ikke følger (f.eks standard Shia- og Sunni-Islam, og Yusuf al-Qaradawis form for Sunni-Islam). Disse tror at guden deres, den ultimate moralske autoriet, har foreskrevet en samfunnsordning som vil innebære forfølgelse og grusom straff for et stort antall mennesker som jeg mener er uskyldige og ikke skal straffes i det hele tatt.

Når det gjelder din tro på at ateister fortjener å havne i helvete, så er jeg enig med de andre her i at dette standpunktet høres usymptatisk ut, men jeg tolker deg dit hen at dette ikke er noe du ønsker eller godter deg over, men snarere et sørgelig faktum du helst skulle se at ikke måtte være slik.

Min største bekymring når det gjelder din form for Islam er at jeg tror den er skadelig for deg selv. Jeg ser ikke noen rasjonell grunn til å tro at at det overnaturlige innholdet i Islam (eller Kristendommen, eller Judaismen) er sant. Mest sannsynlig blir det ikke noe liv etter døden på noen av oss. Skal du da ofre livet før døden (det eneste du får) på å følge befalinger fra en innbilt gud, for å sikre deg en plass i et innbilt paradis, og for å unnslippe tortur i et innbilt helvete? Vi har alle vårt eget hode og vår egen dømmekraft. Du kan lese gjennom Koranen, velge ut det du mener er klokt, og forkaste det du mener er uklokt. Du kan bruke din egen samvittighet til å vurdere hva som er rett og hva som er galt. Du kan leve livet ditt etter din egen plan, og søke det du selv mener er godt. Det er ikke lett, men jeg tror det er det beste vi kan få.

Tusen takk for at du forstår meg! :w00t:

Som sagt finnes det noe uklokt i Koranen,men oftest så blir dette nøyere forklart,eller forkastet i disse moderne tider.

Så en del av "rasismen" i Koranen er blitt forkastet,men radikale muslimer beholder den ennå.

Lenke til kommentar

forhåpentligvis kommer godt ut av det uansett, da jeg trodde på Gud og har Gud i mitt hjertet og i mine tanger hver dag :) så for meg er det en vinn-vinn situasjon :)

Men hvis det er noen andre guder som hersker, så blir du sendt til evig helvete for at du trodde på feil gud. Og det finnes uendelig antall guder og gudinner, og dersom disse er like strenge som din gud, så kommer de til å straffe deg for at du ikke tror.

Så noe tap kan det være i regnestykket ditt.

Lenke til kommentar

Ikke døm alle muslimer, muslimer i norge vil leve i fred med dere og bygge opp dette fine samfunnet sammen med dere :)

Syntes muslimer klarer den dømmingen utrolig godt selv jeg da... Personlig har jeg aldri hatt en diskusjon med en muslim serlig lenge før trusslene kommer til overflaten... De vil at ALLE skal snakke profeten deres etter munnen og de som ikke gjør det...., vel, de kan brenne i helvette, de skal få oppleve 911, de skal få bank og andre mindre hyggelige ting...

Hvorfor er muslimer sånn? Hvorfor er de så veldig hårsåre når det kommer til sin egen tro og kritikk av den? Er det redde for at det skal være åpenbart at dette er funnet på av en mann som ønsket at arabere skulle ha sin egen religion? Eller er det mindreverdighets komplekset? Noe er det ihvertfall, for er det noe muslimer ikke er gode på så er det å møte kritikk med annet enn vold... Så kanskje muslimer selv skulle begynne å feie for sin egen dør og ikke kreve at andre skal feie alle de dumme tingene de gjør og har gjort under teppet? Hadde kanskje vært en ide å begynt der tror jeg... Hvis dere virkelig er seriøse med å bygge den broen altså...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hva innebærer det å "renses"?

Hvorfor fortjener jeg helvete bare fordi det ikke finnes tilstrekkelig bevis for å erkjenne en allmektig gud? Burde ikke heller en eventuell gud vise seg og eliminere all tvil?

Jeg går ikke rundt å tenker på at religiøse personer er idioter eller drittsekker eller hvasomhelst til vanlig, men jeg ser på det som en ekstremt arrogant holdning å mene at visse personer fortjener helvete (eller hva enn det kalles i hver enkelt religion) bare fordi de innehar en sterkere kritisk sans enn religiøse.

Lurer fremdeles på noe av dette, muslimen

Hvorfor mener du at selv noe så ufarlig som å ikke tro på en gud fortjener rensing i helvete? Hvorfor er en allmektig gud så opptatt av hva enkelt mener om ubeviselige ting at han/hun/den vil påføre personer smerte fordi de tok feil? Tok feil av en ubeviselig ting, til og med.

Nøyaktig hva innebærer rensing?

Synes du ikke at det er en litt arrogant holdning? Hvordan kan du med så stor sikkerhet påstå at du har rett angående ditt valg av religion?

• Liker 4
Lenke til kommentar

Motarbeider du Allah,så syns jeg du fortjener ild og svovel.

Hvis ikke syns jeg du skal"renses" i helvete.

Egentlig nok for meg at du kan si noe sånt, selv om du virker å gå tilbake på det nå..

Bare på grunn av hva som står i en gammel bok, og basert på din tro var du villig til å mene at alle ikke muslimer skal utsettes for EVIG tortur etter døden.

det er vel opptill de som ikke er muslimer å avgjøre, la dem stille så mange spørsmål de føler de trenger å stille:) mitt største ønske er å bygge en bro mellom troende og ikke troende. Vi ble skapt forskjellige av Gud med vilje, for at vi skal nyte av mangfoldet i tanker meninger og levemåter:) det er trist at dere har fått et dårlig bilde av islam, men jeg klandrer dere ikke, mange muslimer gjør forferdelige ting og desverre får dette mye medie fokus, men igjen så må jeg be dere om noe. Ikke døm alle muslimer, muslimer i norge vil leve i fred med dere og bygge opp dette fine samfunnet sammen med dere :)

Du virker som en hyggelig og grei person, men jeg synes du virker noe naiv..

Det du gjør er å plukke ut hyggelige vers fra koranen, mens du ignorerer de onde..

Dette gjør du pågrunn av din iboende mennesklige moral, ikke på grunn av islam.

Om muslimer virkelig ønsker å bygge broer bør de begynne med å fordømme sine voldelige muslimske trosfeller, dere antyder jo tilogmed her at homofili er greit. :roll:

Aller helst burde dere få startet en ny gren av islam som helt klart og tydelig distanserer seg totalt fra en sånn tankegang.. da kan vi kanskje begynne å snakke brobygging.

Om du virkelig ønsker brobygging bør ditt problem burde være med dem, og ikke sekulære mennesker som meg og andre her.

Lenke til kommentar

En ting er å be noen dra til helvete, det er gjerne bare uttrykk for sterk frustrasjon. Men å seriøst ønske at noen skal lide tortur bare pga. deres ord og tanker? Du brenner broer og bygger barrierer, trådstarter.

Jeg motarbeider Allah og alle andre fantasidiktatorer nettopp pga. slik tankegang.

Om du ellers ønsker forening, så hold troen utenfor, eller gjør forhold til andre mennesker uavhengig av den. Troen er en privatsak, spesielt alt som innebærer noen former for regler, inntil du faktisk kan påvise at det har noe som helst å gjøre med den virkelige verden.

Endret av KarlRoger
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Motarbeider du Allah,så syns jeg du fortjener ild og svovel.

Hvis ikke syns jeg du skal"renses" i helvete.

Egentlig nok for meg at du kan si noe sånt, selv om du virker å gå tilbake på det nå..

Bare på grunn av hva som står i en gammel bok, og basert på din tro var du villig til å mene at alle ikke muslimer skal utsettes for EVIG tortur etter døden.

Du virker som en hyggelig og grei person, men jeg synes du virker noe naiv..

Det du gjør er å plukke ut hyggelige vers fra koranen, mens du ignorerer de onde..

Dette gjør du pågrunn av din iboende mennesklige moral, ikke på grunn av islam.

Om muslimer virkelig ønsker å bygge broer bør de begynne med å fordømme sine voldelige muslimske trosfeller, dere antyder jo tilogmed her at homofili er greit. :roll:

Aller helst burde dere få startet en ny gren av islam som helt klart og tydelig distanserer seg totalt fra en sånn tankegang.. da kan vi kanskje begynne å snakke brobygging.

Om du virkelig ønsker brobygging bør ditt problem burde være med dem, og ikke sekulære mennesker som meg og andre her.

Jeg pleier vanligvis å gå dypt i de verste versene i Quranen, de hyggelige bare smiler jeg over og leser videre :) Men kanskje jeg er naiv, nå skal jeg ihvertfal gå gjennom fler og se på dem nøye :)

Vel, vi prøver jo å forbedre ting. Muslimer trenger virkelig mer kunnskap om religionen sin, for oss ligger det største problemet der. Og tro meg vi fordømmer mye, men media viser jo ikke så mye av det...

Jeg har ikke noe problem med dere jeg :D ønsker bare å fjerne litt missoppfatninger, håper det ikke gjør noe :D Mitt problem ER med muslimer, og i moskeen jeg går til er vi en stor ungdomsgruppe som jobber med å forbedre oss selv, samt forbedre det muslimske miljøet rundt oss ved å oppføre oss bra og å hele tiden tenke på at våre handlinger blir forbundet med Islam :)

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å skade noen, eller gjøre noen vondt.. jeg streber etter det motsatte. Mitt ønske er å kunne gå med min hijab, be mine bønner i fred og ro og ellers leve det livet jeg har valgt å leve:)

Du ønsker ikke at nyfødte jenter og gutter skal få sine genitalia kuttet i og deformeres?

Du ønsker ikke rituell slakting av dyr der metoden går ut på å kutte strupen mens dyret sakte dør ihjel i panikk (uten noen form for bedøvelse)?

Du ønsker ikke noen form for straff for homofile eller de som slutter å være muslimer?

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å skade noen, eller gjøre noen vondt.. jeg streber etter det motsatte. Mitt ønske er å kunne gå med min hijab, be mine bønner i fred og ro og ellers leve det livet jeg har valgt å leve:)

Du ønsker ikke at nyfødte jenter og gutter skal få sine genitalia kuttet i og deformeres?

Du ønsker ikke rituell slakting av dyr der metoden går ut på å kutte strupen mens dyret sakte dør ihjel i panikk (uten noen form for bedøvelse)?

Du ønsker ikke noen form for straff for homofile eller de som slutter å være muslimer?

Ingen jenter skal omkjæres på noen som helst måte i Islam, jeg vil vil heller si at det er strengt forbudt fordi det skader. Omkjæring av gutter, har jeg ingenting imot da det er rensligere, bedre og ser finere ut. Ta deg et google søk så ser du fordelene. Den personen som sa at noe som helst skal gjøres med en jente i underlivet på de måten kan virkelig ikke en dritt om islam :)

jeg ønsker helt klart rituell slakting av dyr, men den rituelle slaktingen du snakker om passer ikke med islam. Hva folk har fortalt deg om halal mat er heller ikke riktig. Jeg vet om mange ikke muslimer som bare psiser halal mat fordi det er bedre for dyrene og bedre kjøtt.

Det er ingen straff for å gå bort fra islam, hadde du giddi å lest det andre jeg har skrevet så hadde du sett at det er ingen tvang i islam så om du går bort fra religionen så er det ditt valg som ingen skal blande seg i. Straff av homofile har jeg ikke gått ordentlig inn i enda, men uansett mener jeg ikke at det skal være noe offentlig straff for det nei, jeg ser på homofili på lik linje med alle andre synder, det er noe mellom personen og Gud. Er det ingen offentlig straff for å drikke alkohol ser jeg ingen grunn for det samme med homofili.

Igjen ber jeg deg om å faktisk lese det jeg har skrevet før du begynner å stille meg spørsmål jeg allerede har svart på. Og mye av det du sitter inne med av "info" om islam er tydeligvis far fetched...

Lenke til kommentar

Ikke døm alle muslimer, muslimer i norge vil leve i fred med dere og bygge opp dette fine samfunnet sammen med dere :)

Syntes muslimer klarer den dømmingen utrolig godt selv jeg da... Personlig har jeg aldri hatt en diskusjon med en muslim serlig lenge før trusslene kommer til overflaten... De vil at ALLE skal snakke profeten deres etter munnen og de som ikke gjør det...., vel, de kan brenne i helvette, de skal få oppleve 911, de skal få bank og andre mindre hyggelige ting...

Hvorfor er muslimer sånn? Hvorfor er de så veldig hårsåre når det kommer til sin egen tro og kritikk av den? Er det redde for at det skal være åpenbart at dette er funnet på av en mann som ønsket at arabere skulle ha sin egen religion? Eller er det mindreverdighets komplekset? Noe er det ihvertfall, for er det noe muslimer ikke er gode på så er det å møte kritikk med annet enn vold... Så kanskje muslimer selv skulle begynne å feie for sin egen dør og ikke kreve at andre skal feie alle de dumme tingene de gjør og har gjort under teppet? Hadde kanskje vært en ide å begynt der tror jeg... Hvis dere virkelig er seriøse med å bygge den broen altså...

Så hver eneste muslim du møter er sånn? hver eneste muslim sier det der når du snakker med dem? Unnskyld, men hvor mange muslimer har du snakket med i ditt liv? og kan jeg spørre hvor mye kunnskap denne muslimen hadde om islam?

Jeg er er en ganske konservativ muslim som praktiserer så mye som mulig og du kan skrike til meg, banne til meg, snakke så mye dritt du vil om profeten min, Gud eller hva du vil. Meg får du bare et smil av :)

Vi er ikke redde for noe av det du lister opp, tvert i mot har jeg lest nok bøker til å vite at det ikke er sannheten. Studerer du profeten og tiden han levde på får du nok bevis for hva Quranen er, det og bare studere Quranen i seg selv sier nok for å få de bevisene man trenger. Og araberne hadde sin egen religion, de kalles kristendommen og jødedommen, vet ikke helt om du har fått med deg at disse religionene har sitt opphav i midtøsten? Noe av konfliktene rundt jerusalem kommer av det med tanke på at det er en viktig by for oss alle.

Merker mye frustrasjon fra deg min venn, kan godt gi deg mailen min så kan du få utløp for all frustrasjon mot muslimer og du kan også komme med litt "Profeten er pedofil utsagn" hvis du vil :)

Lenke til kommentar

Så du kan konfirmere at Koranen ikke sier noenting om straff til de som går bort fra Islam?

Ikke som jeg vet om, hvis du mener motsatt og kan komme med vers eller noe så hadde det vært fint :)

Som vist har jeg tatt med vers som klart og tydelig sier at det ikke er noen tvang i religionen, dette gjelder også for ikke-muslimer altså ingen kan tvinge deg til å konvertere. Så da kan jeg ikke skjønne at hvis du har valgt islam så skal man tvinges til å forbli. Og jeg kan heller ikke huske og ha funnet noe bevis for straff mot frafalne.

Lenke til kommentar

Så du kan konfirmere at Koranen ikke sier noenting om straff til de som går bort fra Islam?

Ikke som jeg vet om, hvis du mener motsatt og kan komme med vers eller noe så hadde det vært fint :)

Som vist har jeg tatt med vers som klart og tydelig sier at det ikke er noen tvang i religionen, dette gjelder også for ikke-muslimer altså ingen kan tvinge deg til å konvertere. Så da kan jeg ikke skjønne at hvis du har valgt islam så skal man tvinges til å forbli. Og jeg kan heller ikke huske og ha funnet noe bevis for straff mot frafalne.

Eg mener ikke motsatt, eg har ikke noen koran for øyeblikket som eg kan bruke til å verifisere innholdet eg finner på nettet.

Her er en sterkt islamkritisk side som har noen vers, kan du godkjenne at det som står er riktig?

http://www.thereligionofpeace.com/Quran/012-apostasy.htm

Qur'an (4:89) - "They but wish that ye should reject Faith, as they do, and thus be on the same footing (as they): But take not friends from their ranks until they flee in the way of Allah (From what is forbidden). But if they turn renegades, seize them and slay them wherever ye find them"

Qur'an (9:11-12) - "But if they repent and establish worship and pay the poor-due, then are they your brethren in religion. We detail Our revelations for a people who have knowledge. And if they break their pledges after their treaty (hath been made with you) and assail your religion, then fight the heads of disbelief - Lo! they have no binding oaths - in order that they may desist."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...