Gå til innhold

På tide å bryte noen barrierer mellom muslimer og ikke-muslimer?

Anbefalte innlegg

Wow, det der var lavmålet for kommentarer her. Blir redd jeg, hvem vet om du sprenger et eller anna i lufta snart:S skal man bruke den logikken der, ja da hater jeg alle norske fra nå av. Sånn serr, dere er jo en gjeng med massemordere som kan sprenge områder i lufta når som helst :S rasister som oppfordrer til korstog, hat og rensing av religioner dere ikke liker. Dere sitter å snakker dritt om muslimer hele tiden,og ikke bare snakker dere, dere går ut å bomber moskeer og alt annet bare fordi dere tror dere skal redde europa. Er jo ikke rart uskyldige muslimer vil flykte. Se på dere, dere er jo gale. Det er jo ikke trygt å være i nærheten av norske hvis dere er hatfulle. Muslimer ble jo banket opp av nordmenn den 22, så frykten vår er realistisk. Har hatt mange fæle opplever med norske jeg. Spesielt bombeangrepet nå. Så jeg har all grunn til å hate dere.

Så dra da.

Er det ikke rart at alle er enige i den guden de tror på? At Gud mener akkurat det samme når det gjelder moral og etikk. En skulle nesten tro det var personligheten og kulturen til en person reflektert over på en imaginær entitet.

Så bra? Heisann Anders Breivik.

Vurderer å ringe politiet, dere er gale og potensielt terrorister. Når en nordmann sier noe sånt betyr det ikke noe mer enn at dere skal bombe et eller anna

sa han noe feil? Leste flere ganger de to inleggene, er du sikker på at du leste riktig?

I det hele tatt sa han netopp den mest rettferdige måten å "dømme" et menneske på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke vil at jeg skal komme med stakkarslige kommentarer som va du gjør er, så får du la vær å komme med dine stakkarslige og elendige kommentarer.

Haha merker at du har hatt en dårlig oppvekst ja.

Ikke nok med at du mener han/hun har hatt en dårlig oppvekst, men du synes det er morsomt i tillegg?

Lenke til kommentar

Nå vil ikke jeg putte mennesker i 'båser' men har noen refleksjoner etter hva som har skjedd i Norge siste uken.

Og reaksjon på denne trådens tittel : På tide å bryte noen barrierer mellom muslimer og ikke-muslimer?"

Hva er en 'ikke-muslim'.

Jeg har f.eks problemer med å 'ikke være drittsekk/ufin' mot mormonere eller pinsevenner som ringer på døra en søndag og skal

'påtvinge meg' deres tro.

For min del å omgås 'any' person som er religiøs troende på en måte som ikke oppfattes som frastøtende er et stort dilemma - da man ikke ønsker å fornærme den andre parten med utsagn/væremåte/livsstil e.l

. Det som man da automatisk gjør (slike som meg) er å unngå mennesker med sterk 'religiøs' tro eller overbevisning uavhengig av hvilket tros samfunn de hører til .

Selv er jeg 'ikke' tilhenger av noe som helst 'tros samfunn'.

Jeg er en snart 50 år gammel 'etnisk' Norsk mann med familie som

lever et liv i det Norkse demokratiet og har etter hva jeg oppfatter 'sunne' menneske rettighets syn og moralske verdier.

Jeg lever 'mitt' liv - har respekt for 'alle' andre uansett opphav/bakgrunn/tro og 'dyrker' ikke noen religion eller 'anti religion'.

Helt A4 etnisk Nordmann med kone og 1.2 barn.

Religiøs som begrep forbinder jeg med noe 'negativt' - dvs at man er 'preget' (synonym for hjernevasket) av å bli fortalt noe om verdier og levemåte

fra flere hundre (tusen) års gamle 'skrifter' - enten det er kristendom/pinsevenner/andre eller islam.

Mitt syn er at man skal være et 'godt' menneske , sympatisk , uegoistisk ,bry seg om andre , og være lovlydig.

Agnostiker er også en 'bås' vedrørende 'tro' - og vil ikke akseptere å bli plassert i den heller.

.

Jeg finner mange av disse 'toende' (religiøse) menneskene til å være av de gruppene i verdens samfunnet som forårsaker og er grunnen til 'disputter' og de som tar denne 'troen' ut i yttergrensene er roten til mange problemer i dagens samfunn (verdens samfunn).

Jeg har levd noen år og er 'oppgitt' over hva mange av disse 'troende' menneskene har bidratt til (kastet bensin på bålet) i negativ retning når det gjelder mennesklig moral,åpenhet,individfrihet,fordommer,hat,humanitet,mm.

Hvorfor 'MÅ' man være 'troende' i religiøs betydning i det hele tatt for å være akseptert i et land eller en gruppe som har utspring/aner fra midtøsten (les:muslimer og islam).

Jeg vil påstå at i Norge vil det etter en 'rett undersøkelse' avdekke at majoriteten av etniske nordmenn ikke tilhører et 'tros samfunn' overhodet.

Selv har jeg både vært døpt og konfimert - men aldri vært i en kirke senere (i mitt voksne liv) bortsett fra bryllup og begravelser til familie eller venner.

Eget ekteskap ble utført i oslo tinghus - dette var dog ikke noe bevisst 'religions valg' begrunnet - men praktisk.

Mener at mange ( til og med meg selv) ville ha inngått et bryllup i kirken om settingen rundt tilsier det. Men dette igjen betyr ikke at man er 'kristen religiøs' .

Mange gifter seg i kirken fordi det er det man 'skal gjøre' for å tilfredstille 'andre' i ens omkrets. I vårt land betyr dette ingenting . Samme er det ved minnestunder/begravelser , man er 'med' på dette og gjør det 'kristelig' fordi det er 'enklest'.

Så kommer spørsmålet til enkelt individer i denne tråden som lever etter og tilhører et islamsk tros samfunn (eller et 'annet'):

Har du/dere noen tall fra deres 'moderland' eventuelt miljø , eller der dere er bosatt om hvor mange der er som 'tilsynelatende' er religiøse og hvor mange man kan regne med at 'ikke er det' ,

( f.eks - er religis fordi alle de andre er det , eller på grunn av press fra mennesker i omgivelsene)

eller er dette aspektet så tabu befengt at man ikke kan klare å oppdrive noen tall på dette enten at det er eller ikke er utført noen slik undersøkelse og/eller at man ikke kan sette lit til data.

Jeg nekter å ta til meg at alle 'innvandrere' eller inbyggere av f.eks Pakistan og andre islam dominerte land er 'religiøse' (innerst inne) akkurat som mange av etniske Nordmenn,Dansker,Svensker,Tyskere,Engelske osv ikke er 'religiøse' .

.

Endret av syar2003
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Motarbeider du Allah,så syns jeg du fortjener ild og svovel.

Hvis ikke syns jeg du skal"renses" i helvete.

Skulle ikke du rive barrierer? Istedet setter du opp en som denne?

En som motarbeider, hva du nå mener med det, en oppdiktet figur som du tror eksisterer skal utsettes for umenneskelige lidelser?

Jeg lar deg få lov til å tro på denne figuren din i fred, hva har jeg gjort deg?

Lenke til kommentar

Sikkert, men ateisme er ingen religion så har lite og si

Hvorfor har det noe å si om Islam er den raskest voksende religionen?

Og siden du nevner at du er shia muslim, og fremvekst av ateisme ikke betyr noe, kan du jo spørre deg hvor dine rettigheter som shia muslim er best bevart, i et land med betydelig sekulær/ikke-religiøs innflytelse, eller i et sunni-islamsk majoritet land.

Det som best kan ivareta og sørge for at et religiøst mangfold respekteres, er et sekulært samfunn.

Så bra? Heisann Anders Breivik.

Vurderer å ringe politiet, dere er gale og potensielt terrorister. Når en nordmann sier noe sånt betyr det ikke noe mer enn at dere skal bombe et eller anna

Forstår det er sarkastisk ment, men det er forskjell på å karaktisere en gruppe basert på religion og etnisitet... jeg kunne sagt at du har mer til felles med Breivik enn meg, fordi han også tror vi lever i et monoteistisk guddomelig diktatur.. men det hadde fort blitt latterlig.

Jeg har ikke mye til overs for hverken kristendom eller nasjonalisme, men det er islam som ser ut til å gjøre mest mas ut av seg i dag.

Europeisk kristen/nasjonalistisk galskap nådde sitt høydepunkt i første verdenskrig og tildels andre verdenskrig, og har vært i jevn nedgang siden.

Lenke til kommentar

"For det første har eg lest noe om ett "evig hat mellom ikke-muslimer og muslimer""

Jeg vil gjerne ha Sura og vers.

Profeten giftet seg med det eg vil påstå er biologisk riktig, ett barn. Altså pedofili.

Dette var 1400 år siden.

Da var man "voksen" mye tidligere enn man er idag.

Forresten ble dette funnet ut av noen kristne.

(Igjen;jeg har veldig stor respekt for dere kristne,dere er bokas folk,og ifølge koranen må jeg behandle dere med respekt,noe som jeg forøvrig synes er bra.)

Men se for deg at du er veldig Norge-patriot.

Så kom noen svenske forskere opp med at Harald Hårfagre hadde giftet seg med en jente på la oss si 9 år.

Da hadde vel du begynt å tvile på om disse forskerne hadde rett?

Eller?

(Beklager hvis dette var et veldig dårlig eksempel,eller hvis noen Norge-patrioter ble fornærmet. :blush: )

"Profetens voldelige erbobringer i midtøsten."

Det er det dummeste agumentet jeg har hørt!

Da er du vel imot alle land da vel?

Hadde bare lyst å vise deg denne: http://www.youtube.com/user/orlibonurb#p/f/22/jtnr90yQKAI Han nevner ingenting om at det var en annen tid, osv.. Nei tvert imot at det gjelder likefult den dag i dag..

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke noe mer enn det som sto der. Tror du jeg har en agenda bak alt jeg sier? at alt er et evig "dette er et bevis på at islam er riktig"? Jeg klarer helt fint å ha en samtale uten å ha "islam er best" som begrunnelse i alt.

Jeg er vant til så mange skrullinger på dette forumet. Heldigvis er ikke du en av de.

Lenke til kommentar

For alt jeg veit så kan du finne på disse historiene,.Men er dette sant så er det trist å høre.

Men du sier selv på slutten av ditt innlegg:

Og om du tror på islam så er ikke du ond. det er handlingene du gjør som stempler deg for hva du er.
Du svarer jo deg selv her, det er handlingene som stempler deg, det betyr uavhenging av kjønn, status, relgion og hudfarge, til syvende og sist så er det handlingen som avgjør hvem du er? Skjønte du hva jeg mente eller skal jeg forklare mer?

Så hvis jeg blir banka opp på veien av norsk gutt/jente som er kristen/jøde/ateist/ skal jeg bannlyse hele den relgionen pga det eller ateisme hvis jeg kan kalle det, det?

Eller Anders.B.B f.eks som er blond og norsk, skal jeg se på alle blonde norske som potensielle massemordere??

Tilbake til disse maktsyke muslimene, hvorfor skal en maktsyk person si at røyking, alkohol, spise gris, sex før ekteskap er ikke lov, pluss at vi skal gi penger til de fattige osv??

Hvis de er så maktsyke, hvordan kan de forholde seg til en leder da?

En som ikke ber, drikker, røyker, har sex, spiser gris og i tillegg ikke tror på Gud, kan han kalle seg muslim? ja, han kaller seg helt sikkert en muslim, men har en muslim? Som jeg har sagt tidligere alt er opp til Gud å avgjøre.

Jeg har ingen grunn til å juge eller pynte på sanneten fra barndommen min. det jeg skrev er 100% sant. Jeg har til og med enda mer på lager der det bare blir verre og verre. men jeg ville ikke legge til de da jeg syns dette er svært usmakelig av en person å gjøre.

Og jeg har ikke sagt at jeg misliker muslimer bare pga at min venninne ble banket opp av noen. som sagt så har jeg hatt mange episoder hvor islam har vært invollvert. Og tro du meg når jeg sier at det fins flere maktsyke muslimer enn kristne.

Maktsyke muslimer finner du for eksempel på grønland der de går og oppfører seg som om de lever i hjemmelandet. de får sjokk når de ser homofile som leier hender i Norge. :confused:

Men det fins selvfølgelig maktsyke nordmenn også, men de tilpasser seg samfunnet vårt i det minste. Tror du det er så mange som misliker muslimer for moro skyld?

Og selvfølgelig er det fordomsfulle mennesker rundt oss overalt. Og når folk bannlyser religioner pga vonde hendelser, da er det helt normalt å mislike hele gjengen og sette alle i samme bås. Alle er klar over det.

Vet ikke om du hørte at etter bombingen var det flere muslimer som var klar til å pakke og stikke. fordi selv dem trodde det var muslimske terrorister og at folk kommer til å mislike islam, fordi det er der vi finner de fleste terroristene.

Og du merker jo det på måten jeg også legger fram de forskjellige tingne mine på. de vonde hendelsene fra barndommen min og hittil har gjort sånn at jeg ikke klarer å stole helt på alle muslimer.

Alt er opp til gud å gjøre? Nei, det er det søren meg ikke. Det er opp til hver og enkelt person. Det du sier når du sier at det er opp til gud å avgjøre, det sier jo bare at vi ikke er ansvarlig for våre handlinger, men det er gud.

:nei:

Men jeg kan forstå hva du mener med at det er handligene som stempler oss, men det er naturlig åå stemple andre under samme tak.

=O

Så det er helt greit med nordmenn som lager bomber,og skyter vilt rundt seg,bare fordi at de spiser brunost,går på harrytur,og skuffer i seg ribbe til jul,og pølser til 17. mai?

Nå begynner du å skremme meg,min venn...

"Episoder hvor Islam har vært innblandet"

Hva har Islam å gjøre med at venninnen din ble banket?

Hoppet de muslimske jentene plutselig fram,iført burka og skrek "Allah hu Akbar"?

Trur neppe det skjedde.

Og å dømme 1,6-1,8 milliarder mennesker på grunn av hva et dusin(kanskje et snes),blir helt feil.

Da kan vi jo si at alle tyskere er nazister,siden Hitler var det.

Du skriver at du ikke misliker muslimer,men i noen av dine innlegg virker det slik.

Endret av muslimen
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke noe mer enn det som sto der. Tror du jeg har en agenda bak alt jeg sier? at alt er et evig "dette er et bevis på at islam er riktig"? Jeg klarer helt fint å ha en samtale uten å ha "islam er best" som begrunnelse i alt.

Jeg er vant til så mange skrullinger på dette forumet. Heldigvis er ikke du en av de.

Det er jo bra:) Vil bare ikke at folk skal tro jeg har en islam-agenda bak alt jeg sier.

Lenke til kommentar

Det er jo bra:) Vil bare ikke at folk skal tro jeg har en islam-agenda bak alt jeg sier.

Det virker da heller som om du har en islam agenda, men vil ikke at folk skal tro at du har en islam-agenda?

Som i disse islam-reklamene på tv for tiden, hvem er det som finansierer disse forresten?

Lenke til kommentar

Det virker da heller som om du har en islam agenda, men vil ikke at folk skal tro at du har en islam-agenda?

Som i disse islam-reklamene på tv for tiden, hvem er det som finansierer disse forresten?

Hva med å heller gå på sak, og i mindre grad på person? Bare en tanke... :hmm:

Forøvrig virker det å være Antirasistisk Senter som har tatt initiativ til kampanjen: http://www.blendmag.no/2011/01/08/muslimene-inviterer-til-te/

Lenke til kommentar

Ville bare si at jeg har forståelse for det dere sier, om hva dere mener om religiøse osv. Det er et faktum at mye ond er blitt gjort i religionens navn, og det har også vært en fortid med mye makt over befolkningen. Fordommer er også en del av menneskers natur, så det får vi aldri gjort noe med.

Samtidig vil jeg prøve å vise dere at islam ikke er så fæl som mange vil ha det til, vet ikke om jeg har fått til dette på noen måte, men uansett kan jeg forsikre dere om at handlinger som vi hører om fra Afghanistan, Saudi Arabia osv blir fordømt av andre muslimer. Vi har også helt klare bevis for at vi kan fordømme dette på bakgrunn av islam. Uansett vil jeg tro at forholdene i Afghanistan har mer utslag for de tingene som skjer der enn det religion har. Religion er rett og slett enkelt å bruke når mennesker ikke har noe annet. Håper dere klarer og se dette.

Jeg hadde ikke brydd meg så særlig mye om hva folk mener om islam, sånn fordi jeg mener folk må få mene det de vil, men disse meningene går ofte utover uskyldige muslimer som aldri har gjort noe vondt mot noen eller som har tenkt til det. I tillegg syns jeg det er trist hvis folk skal gå rundt å være redd for muslimer. Det er derfor jeg mener det er viktig med diskusjoner og informasjon om islam, så vi kan leve sammen uten frykt og hat :) Selvfølgelig må mange muslimer sjerpe seg på visse områder (det må de fleste mennesker her i verden -.- ) og jeg kan love dere at vi muslimer snakker ofte om hvordan vi kan forbedre oss selv og bilde av islam, ved å oppføre oss bedre.

Lenke til kommentar

Nei det er visst en sak som heter reklame for alvor, som har holdt på siden 1990, statsfinansiert dugnad av reklamebyråene viser det seg.

"Reklame for alvor" er en pris som utgis av den norske reklamebransjen, uten at dette egentlig har noen betydning for tråden. Som "For alvor" selv skriver:

I 2010 vant Dinamo kåringen av den beste ideen for årets RfA-kampanje, der målet var å bygge ned fordommer mot norske muslimer. Årets oppdragsgiver er Antirasistisk senter, og nå er kampanjen «TeaTime» på lufta. En kampanje der norske muslimer inviterer etniske nordmenn hjem på te.

Link: http://foralvor.no/2011/02/tea-time/

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke muslimer bare omvende seg til fornuften? Hvorfor kan de ikke bare begynne å leve slik som er normalt ellers i samfunnet? Det muslimer gjør er jo bare å dyrke en eldgammel religion skapt av oldtidens uvitende mennesker, som kanskje forsøkte å forandre verden til det bedre...

Hva om jeg skulle sagt det samme? Kan ikke du bare bli muslim, det er sååååå mye bedre og det er jo seff det som er sannheten.

Nei vet du hva, du kan ikke kreve at mennesker skal omvende seg til hva du mener er sannheten :)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke muslimer bare omvende seg til fornuften? Hvorfor kan de ikke bare begynne å leve slik som er normalt ellers i samfunnet? Det muslimer gjør er jo bare å dyrke en eldgammel religion skapt av oldtidens uvitende mennesker, som kanskje forsøkte å forandre verden til det bedre...

Dette kan vel overføres til de fleste religioner. Jeg mistenker at "problemene" noen opplever i større grad skyldes kulturelle forskjeller enn religiøse, men dette er selvfølgelig min egen personlige mening.

Lenke til kommentar

Hva om jeg skulle sagt det samme? Kan ikke du bare bli muslim, det er sååååå mye bedre og det er jo seff det som er sannheten.

Men det er jo et problem... Hvorfor skal jeg begynne å kaste meg ned på knærne å be til en Gud jeg veit er konstruert av folk i oldtiden? Både islam og kristendommen er utformet av mennesker i oldtiden... Ingen av dem er mer sann enn den andre...

Nei vet du hva, du kan ikke kreve at mennesker skal omvende seg til hva du mener er sannheten :)

Jeg krever ingen ting... Jeg fatter bare ikke hvorfor dere mener det er så logisk og sannsynlig. Det er jo svært lite som tyder på at dette er i tråd med det som er virkelig og sant. Dette er religiøse og filosofiske gjørmebad som dere har vansker med å komme dere opp av... Jeg har selv vært en kristen, i min barndom... Men ettersom forståelsen av hva som er virkelig og hva som er uvirkelig utviklet seg, og jeg lærte mer og mer, desto mer slapp taket, og desto mindre betydning hadde denne troen for meg og mitt liv...

Senere har jeg funnet ut at begge disse retningene, altså kristendom og islam, er et filosofisk oppgulp, som har sitt sanne opphav i myter og fortellinger som skulle bidra med en bedre menneskelig oppførsel... Folk har på en måte låst seg fast i sine forestillinger, og er spesielt opptatt av å skille seg ut fra resten av befolkningen, og det er "dem og oss"-tenkning... Dersom du ble født og oppvokst et annet sted, så ville du trodd noe annet...

Jeg mener: Hva er vitsen? Du vet jo selv at islam ikke er noen universell sannhet for alle innerst inne? Du veit at dette er eldgammel mytisk tenkning, som har sitt opphav i hedendommen når alt kommer til alt?... Slik er det med alle de store religionene: Det er filosofi i en mytologisk form... Dette er jo en kjensgjerning: så hvorfor forsøke å tvinge seg selv til å tro noe man innerst inne ikke egentlig faktisk tror på?

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan vel overføres til de fleste religioner. Jeg mistenker at "problemene" noen opplever i større grad skyldes kulturelle forskjeller enn religiøse, men dette er selvfølgelig min egen personlige mening.

Jeg personlig tror at kulturene kommer til å smelte i sammen... På samme måte som de ulike kulturene smeltet i sammen i oldtiden og skapte de største religionene. Bibelen er et oppkok fra veldig mange ulike trosretninger innen hedendommen, og 600 år etterpå så satt en fyr med navn; Muhammed seg ned å skrev noe som var basert på både bibelen og før(pre)-islamsk mytologi... Man kan se at islam har tatt med seg en god del fra de hedenske før-islamske religionene. Man kan se det i symbolikk og så videre... Kabaen er ikke noe annet enn hedensk, og ble dyrket av hedninger lenge før koranen ble skrevet og islam ble et resultat av boka...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg personlig tror at kulturene kommer til å smelte i sammen... På samme måte som de ulike kulturene smeltet i sammen i oldtiden og skapte de største religionene. Bibelen er et oppkok fra veldig mange ulike trosretninger innen hedendommen, og 600 år etterpå så satt en fyr med navn; Muhammed seg ned å skrev noe som var basert på både bibelen og før(pre)-islamsk mytologi... Man kan se at islam har tatt med seg en god del fra de hedenske før-islamske religionene. Man kan se det i symbolikk og så videre... Kabaen er ikke noe annet enn hedensk, og ble dyrket av hedninger lenge før koranen ble skrevet og islam ble et resultat av boka...

Det tror jeg du har helt rett i, og selv har jeg ingen problemer med dette. "Vår" kultur er uansett ikke den samme som for 500 år siden, og kommer heller ikke til å være den samme om 500 år, de kulturelle strømningene er i stadig forandring. Breivik derimot, så på dette som det verste som kunne skje, og det var vel den direkte begrunnelsen for terroraksjonen.

Du slår meg som en person som ville hatt stor glede av å lese Joseph Campbell, og se foredragene hans om sammenliknende mytologi og symbolikk. PM meg om du ønsker mer informasjon da. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...