Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor store høyttalere kan jeg ha?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal oppgradere mine originalhøyttalere i bilen. Disse skal drives av spilleren min som er en 60 watts Mosfet forsterker.

Hvor store høyttalere kan jeg ha, og skal jeg da se på RMS'en eller max watt'en?

Har hørt at høyttalerne kan være dobbelt så store som forsterkeren, men det høres vel litt tvilsomt ut?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Max watten er som oftest bare tull å vas (iallefall på billigere merker) Det er noe de har klart å mate ut av forsterkeren i kansje et sekund hver time. (Om det er snakk om PMPO så er det noen millisekund før den dør)

Så RMS er det du skal se på. Det er det høytaleren\forsterkeren tåler av effekt over tid.

Edit: 60W ut av spilleren, er det RMS eller Peak? Hadde en spiller en gang som skrøt av å levere 50W x 4, men i databladet viste det seg at dem bare gav ut ca 10W RMS :p

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er vanlig for forsterkere innebygd i spillere, om det er peak eller RMS?

Hva heter spilleren? må ha hele produktnavnet for å finne datablad.

Det er 90% sikkert peak-effekt. En 60W RMS(2x eller 4x 60W) trenger masse kjøling (store kjøleribber) så de aller aller fleste spillere har kun et sted rundt 4x14 til 4x25W RMS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...