CellularDude Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Har lest flere tester, men kanskje det hele blir for mye Canon/Nikon. Det er da andre merker som kunne være aktuelle, selv om Canon/Nikon har det aller meste av markedet. Dette gjenspeiler seg også hos mange selgere. Hva med Lumix og Sony f.eks? Kunne det være noe, ut fra de kriterier jeg allerede har angitt tidligere i tråden. Har et "budsjett" opp til ca 6500 kr. Over det er ikke aktuelt ut fra at jeg er ny med speilrefleks, og ikke ser noen vits i å legge ut mer . EDIT: Har nettopp tatt en del bilder under dårlige lysforhold med Nikon D3100, og bildene er absolutt godkjente, m/u blitz. Men av og til nekter kameraet å ta bilder. Sikkert en eller annen funksjon som slår inn her, men det hadde jo vært greit om bildet ble tatt uansett. Det er jo opp til meg om jeg vil beholde det, ikke kameraet Plasseringen av dekslet foran minnekortet er ikke bra. Dekslet åpnes når man tar tak i kameraet for å få det ut av veska. Det kan gå opp ellers også, og det klaprer når man kommer borti det ved bruk. Det hadde vært bedre med en kombinert batteri- og minnekortplass på undersiden. Endret 24. juli 2011 av CellularDude Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 At kameraet ikke vil ta bilder, kan høres ut som det ikke finner noe å fokusere på. Det kan være for mørkt (men da pleier blitsen å dukke opp og hjelpe til), eller du kan være for nært motivet. Objektivet har en nærgrense (står oppført i meter, som 0.31, 0.45, etc.), slik at alt under denne ikke kan komme i fokus. Også mulig at D3100 har en eller annen hjelpemodus som er litt for hjelpsom. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Batteriluken er noe Nikon aldri har klart og få til på sine kameramodeller, akkurat det samme som at Canon ikke klarer og fikse problemet med den interne blitsen. Hvis kameraet ikke klarer og fokusere er det for mørkt så fokussystemet ikke klarer og finne fokuset, du kan da fokusere manuelt og bruke kameraet på manuelt, du kan også benytte den interne blitsen som et hjelpefokuslys hvis jeg ikke tar helt feil. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Det er greit uten blitz dersom motivet blir altfor opplyst eller rett og slett "viskes" ut av det kraftige lyset. Tenker da på nærbilder. Mulig kameraet er litt for hjelpsomt, ja. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 Ok, det ble som jeg antydet, jeg byttet D3100 ut i et annet og dyrere kamera. Det ble storebror D5100. Den har bedre batteritid, men ikke minst har den en utvippbar skjerm med bedre oppløsning. I tillegg investerte jeg i et bedre objektiv enn det som normalt følger med. Dette objektivet har bedre zoom, og betjeningen av videozoom sitter plassert nær huset i stedet for helt ytterst. Igjen, tusen takk til alle dere som har hjulpet meg!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå