Gå til innhold

Speilrefleks/systemkamera for nybegynner - forslag?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å investere i speilrefleks- eller systemkamera etter kun å ha brukt kompaktkamera. Grunnen til at jeg vil ha speilrefleks-/systemkamera er at jeg ønsker å bruke kamera til mer kreativ bruk enn "bare" familiefoto, på ferieturer og så videre.

Her er egenskaper jeg vektlegger mest:

- Enkelt i bruk (kommer nok mest å bruke automatikk)

- Må være raskt å starte

- Raskt med å fokusere og få tatt bildet

- Lyssterkt

- God batteritid

Andre egenskaper:

- Størrelse og vekt

- God videofunksjon

Har prøvd å lese noen tester, og merket meg blant annet Nikon D3100 og D5100. Canon er jo heller ikke ukurant :) I en jungel av ulike kameramodeller, er det vanskelig å orientere seg for en som har lite peiling.

Har i dag et Canon Ixus-kamera (ca 1 år gammelt), men det har skuffet stort på hurtighet. Mange gode motiv har gått fløyten fordi kameraet ikke har vært klart og fått tatt bildet. Kanskje har det noe med innstillinger å gjøre, men jeg bruker automatikk.

Når det gjelder hastighet vil vel også minnekortet spille inn. Det er jo ulike klasser, og jo høyere tall fra 1-10, jo raskere er kortet. Dette spiller vel blant annet inn før kameraet er klart til neste bilde.

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at du skriver at du vil ta bildene primært på automatikk vil jeg faktisk ikke anbefale system/dSLR i det hele. På automatikk får man i realiteten ingen av system/dSLR-kameraenes fordeler fram, og de blir i realiteten bare et dyrere og mye tyngre kamera uten spesielt med fordeler. Det er når man forlater automatikk system-/dSLR virkelig medfører bedre bilder.

Gå for kompaktkamera som Panasonic LX5, Canon S95 med lignende, dvs kamera rundt 3 000 kr. Canon Ixus er jevnt over billigkamera - og bare det å gå opp til disse gir helt nye egenskaper.

Du bør også se på de rimelige utgavene av Olympus Pen, f.eks Olympus Pen E-PL1 som du får til under 3 000 kr med optikk, Panasonic sin GF-serie (også G-serie), f.eks Panasonic Lumix DMC-GF2 (her er det ny modell på vei - så vent eventuelt på den). Samsung NX100 er også et alternativ blant de rimeligere systemkameraene. Disse systemkameraene har mye av kompaktkameraenes størrelse og betjeningsfordel, men system-/dSLR sin bildekvalitet grunnet stor brikke og mulighet for utskiftbar optikk.

I dyrere og noe større klasse er Panasonic GH2 et alternativ.

I og med at du er såpass fokusert på automatikk og vil ha god videofunksjon kan jeg (selv som Canon-bruker) ikke anbefale Nikon D3100, Nikon D5100, Canon EOS 1100D, Canon EOS 550D eller Canon EOS 600D. Video på disse kameraene krever at man lærer seg manuell fotografering.

Og som enkelte av oss alltid sier - reis i butikken og se på/klå på kamera.

Edit: dSLR = speilrefleks

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@ Bolson:

Tusen takk for meget godt og utførlig svar!!

Det er klart at et godt kompaktkamera kan være vel så bra som et større og tyngre kamera med utskiftbar optikk, dersom jeg er veldig fokusert på mest mulig automatikk, og dermed risikerer jeg å betale en relativt høy pris uten å få tilsvarende igjen for investeringen.

Dermed skulle det være på det rene at dersom jeg likevel går for speilrefleks eller system, bør jeg bruke det mer til det disse er tenkt, altså prøve meg mer fram på manuelle innstillinger, og lære meg mer om kunsten å fotografere. Det finnes sikkert haugevis av nettsteder om dette.

Dersom jeg likevel ønsker speilrefleks, vil fremdeles disse egenskapene være viktigst:

- Må være raskt å starte

- Lyssterkt

- God batteritid

Skal ta meg en tur i noen butikker og høre. Er litt opphengt i merker som Nikon og Canon, men det er jo ikke bare de som lager gode kamera, for all del :)

Lenke til kommentar

@ Bolson:

Tusen takk for meget godt og utførlig svar!!

Det er klart at et godt kompaktkamera kan være vel så bra som et større og tyngre kamera med utskiftbar optikk, dersom jeg er veldig fokusert på mest mulig automatikk, og dermed risikerer jeg å betale en relativt høy pris uten å få tilsvarende igjen for investeringen.

Dermed skulle det være på det rene at dersom jeg likevel går for speilrefleks eller system, bør jeg bruke det mer til det disse er tenkt, altså prøve meg mer fram på manuelle innstillinger, og lære meg mer om kunsten å fotografere. Det finnes sikkert haugevis av nettsteder om dette.

Dersom jeg likevel ønsker speilrefleks, vil fremdeles disse egenskapene være viktigst:

- Må være raskt å starte

- Lyssterkt

- God batteritid

Skal ta meg en tur i noen butikker og høre. Er litt opphengt i merker som Nikon og Canon, men det er jo ikke bare de som lager gode kamera, for all del :)

Se evt på Sony A55, det skulle vel tilfredstille kravene dine: http://www.dpreview.com/reviews/sonyslta55/

Eller det nye A35, når det kommer

Lenke til kommentar

@CellularDude:

Når du er i butikker, særlig Elkjøp/Lefdal så bør du ikke høre 100 % på hva selgere sier. Selgere har også andre grunner for å anbefale et kamera enn hva som er ditt beste (så som hva butikken tjener mest på).

Samtlige kamera som jeg har nevnt, også de jeg ikke anbefalte grunnet bruksmønsteret, starter opp umiddelbart. Som oftest rekker du ikke å flytte fingeren så fort. De fokuserer alle raskt - selv om dSLR er noe raskere enn systemkamera når søkeren brukes. Ved LiveView er de ofte litt tregere. Du vil dog neppe oppdage forskjellen i praktiske situasjoner. De tar også bilder omtrent like fort og som kit har de omtrent akkurat like lyssterke objektiver.

Men når man fotograferer med system-/dSLR-kamera med utskiftbar optikk spiller faktisk optikken like stor rolle som selve huset når det gjelder fokushastighet og lysstyrke. Kitobjektiv er ikke av de mest lyssterke, og enkelte objektiv er langt langsommere til å fokusere enn andre. Særlig gjelder det en del rimelige objektiv.

Batteritid er jevnt over bedre på dSLR en på systemkamera. For dSLR i denne klassen varierer det fra en 450 - 700 bilder (etter CIPA standarden), mens systemkamera ligger på +- 300 bilder. I realiteten tar du fort det dobbelte antall med bilder på dSLR. DE fleste dSLR har også mulighet til batterigrep/vertikalgrep med plass til 2 batterier. Da dobbles fort batteritida. På systemkamera er tallene ofte nærmere sannheten, da LCD-skjermen( eller EVF-søker) tar litt mer strøm konstant.

Generelt er bildesensorene i alle system-/dSLR-kamera som er nevnt (pluss kamera fra Pentax og Sony) av like god kvalitet. Så du kan uansett valg ikke gå feil. Vurderer man dSLR må man også se på de rimeligste kameraene til Pentax. De har fordeler som innebygd stabilisering og god byggkvalitet.

PS! Så vil noen si at jeg glemmer å nevne Sony. Det er det "politiske/personlige" grunner til. Jeg kjøper ikke eller anbefaler produkter fra Sony. Andre gjør som de vil. Sony er dog svakest på batteritid.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@ Bolson:

Skal ta med meg en utskrift av gode råd, tips og kommentarer herfra, slik at jeg har den når jeg står i butikken.

Jeg vil både forhøre meg hos fotobutikker og på Elkjøp, Lefdal og Expert. Jeg forventer mer kunnskap fra faghandlere enn de store kjedene som selger alt mulig. Om selgeren tenker mest på butikkens ønsker kontra mine behov, er alltid noe man må prøve å gjennomskue.

Så da skal jeg på by'n og se hva de har og sier. Dette blir spennende!

EDIT:

Endte opp med Nikon D3100 til 4500 kr. Så også på et Canon D510 (tror jeg det het). Det var 1500 kr dyrere, men skulle være bedre på video, samtidig som det var noe lettere og startet hurtigere. Skal lese tester av de to kameraene. Har avtale med butikken om at jeg kan komme tilbake og bytte.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Med mindre det ikke var D3100 med VR, så var det litt smådyrt. Om du kjøpte det på Elkjøp/Lefdal så burde du ta en tur tilbake med tanke på at det advertiseres for 3995 denne uken hos Lefdal.

Gratulererer med nytt kamera, D3100 er virkelig mye for pengene :)

Lenke til kommentar

@ bamsefar:

Takk skal du ha!

Den har VR. Jeg så også på denne modellen på Expert, men der skulle de ha 4000 for den. Jeg kjøpte den i en en fotobutikk. Var et par andre plasser også, men der var det lite å hente. Enten var det ikke hjelp å få, eller var det selger med for lite kunnskaper.

Søren at jeg ikke husker hva Canon-kameraet jeg så på het, for da kunne jeg lest test av den også. Men som nevnt over, var den lettere, startet raskere (mariginalt, men dessuten var av/på-knappen mye kjekkere plassert) og den hadde bedre video. Men jeg tenker Nikon-kameraet er bra nok! Har riktignok ikke sett bilder fra den på PCen enda.

Lenke til kommentar

Canon EOS 550D er et meget bra kamera og i det kameraet som brakte dSLR video til massene (da det ble lansert feb/mars 2010). Men i realiteten fungerer video på 550D brukbart kun med manuell fokus etc. Jeg hadde vel tatt 20 min med video med AF før jeg gikk over til manuell fokus (manuelle settings).

Selv som Canon-bruker synes jeg du har gjort et godt valg med Nikon D3100 i forhold til dine behov.

Lenke til kommentar

@ Bolson:

Takk for det!

Jeg er enig med deg i at det er et godt valg ut fra mine behov. Har nå lest noen tester av Canon-kameraet også, og selv om Canon kanskje tar noe bedre bilder og video, samt det andre jeg tidligere nevnte, er nok Nikon det beste for meg som nybegynner, blant annet på grunn av "opplærings-funksjon" i menysystemet. Bildene blir nok mer enn bra nok.

Jeg vil takke deg og andre som har bidratt med hjelp i denne tråden hittil. Det har vært til stor hjelp!!!

Lenke til kommentar

Canon EOS 550D er et meget bra kamera og i det kameraet som brakte dSLR video til massene (da det ble lansert feb/mars 2010).

Så når jeg filmer med mitt Canon EOS 500D er jeg ikke en del av massene? Tusen takk - slikt liker jeg å høre :cool:

Lenke til kommentar

Når det gjelder hastighet vil vel også minnekortet spille inn. Det er jo ulike klasser, og jo høyere tall fra 1-10, jo raskere er kortet. Dette spiller vel blant annet inn før kameraet er klart til neste bilde.

Alle merkene leverer bra saker. Klå selv og velg det som du synes ligger best i hånden.

Ellers - minnekort: Kjøp Lexar/Sandisk class 6 for å ha kjapt nok kort til video på alle merker.

Kameraet skriver ikke bilder direkte til kortet - de skriver til et internt buffer, så skuddhastigheten påvirkes ikke av korthastigheten. Derimot, når du har tatt en lang serie skudd så bufferet er fullt, så vil et kjappere kort sørge for at buffere tømmes fortere så kameraet hurtigere er klar til en ny lang serie.

Og - du tømmer kortet kjappere til pc'en.

Skyter du ikke lange serier med skudd, så vil ikke korthastigheten bety mye.

Lenke til kommentar

Canon EOS 550D er et meget bra kamera og i det kameraet som brakte dSLR video til massene (da det ble lansert feb/mars 2010).

Så når jeg filmer med mitt Canon EOS 500D er jeg ikke en del av massene? Tusen takk - slikt liker jeg å høre :cool:

500D har fremdeles for mange mangler vedrørende video til at man kan si at det har fullverdig video. Samme gjaldt egentlig Nikon D90. Men det betyr ikke at man ikke kan ta opp video med de. Slik sett mener jeg at det var 550D som virkelig brakte video på dSLR til massene, dvs med relevante format og manuell kontroll.

Tror også det var svært få som kjøpte 500D pga videomulighetene, mens svært mange kjøpte faktisk 550D bare pga videomulighetene.

Lenke til kommentar

Alle merkene leverer bra saker. Klå selv og velg det som du synes ligger best i hånden.

Ellers - minnekort: Kjøp Lexar/Sandisk class 6 for å ha kjapt nok kort til video på alle merker.

Kameraet skriver ikke bilder direkte til kortet - de skriver til et internt buffer, så skuddhastigheten påvirkes ikke av korthastigheten. Derimot, når du har tatt en lang serie skudd så bufferet er fullt, så vil et kjappere kort sørge for at buffere tømmes fortere så kameraet hurtigere er klar til en ny lang serie.

Og - du tømmer kortet kjappere til pc'en.

Skyter du ikke lange serier med skudd, så vil ikke korthastigheten bety mye.

Nyttig å vite :)

Jeg kjøpte en tilleggspakke med bl. a UV-filter, veske og minnekort. Kortet er et SanDisk Extreme, men jeg vet ikke akkurat hvilken klasse det er. Men det sto 30 MB/sek på det.

Har forresten lest en rekke sammenligningstester mellom Nikon D3100 og Canon EOS 550D. Siden jeg har avtale om å kunne bytte, tenkte jeg det kunne være greit å vite hvilken jeg eventuelt ville bestemme meg for. Etter å ha lest, er jeg foreløpig innstilt på å bare beholde Nikon-kameraet. Dessuten har det noe bedre batterikapasitet.

EDIT:

Er nå begynt å sette meg mer inn i enkelte funksjoner, samt menysystemet, og det virker veldig bra. Liker veldig godt Guide-funksjonen, som er en forenklet innstillingsfunksjon, det passer godt for grønne som meg :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

4500 kroner er penger det også, og jeg har vært litt i tvil om hvilket kamera jeg skal ende opp med, mens jeg har sjansen til å bytte.

Men etter hvert som jeg leser testresultater og diskusjoner, ser det ut som jeg ikke gjør noe dårlig valg ved å bestemme meg for Nikon D3100. Jeg er nybegynner, og dette kameraet er tydeligvis en god venn for nybegynnere, samt at det et et meget godt kamera. I tillegg til et godt menysystem, med egen Guide-funksjon, har det en rekke knapper, som gjør det lettere å komme raskt til en del funksjoner. Det er også en egen ?-knapp, for hurtighjelp. Alt i alt et meget velegnet kamera for folk som går fra kompaktkamera til speilrefleks.

Så dersom ikke noe spesielt dukker opp, går det mot at jeg som før nevnt beholder Nikon D3100.

Lenke til kommentar

Det blir nesten hip som hap hva du velger, begge systemene gir like gode bilder.

Kanskje sjekke ekstrautstyr som du kanskje vil kjøpe i tillegg, så du får et innblikk i hvilken system som passer til deg best ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det blir nesten hip som hap hva du velger, begge systemene gir like gode bilder.

Kanskje sjekke ekstrautstyr som du kanskje vil kjøpe i tillegg, så du får et innblikk i hvilken system som passer til deg best ?

@ Nautica:

Det blir nok ikke kjøpt spesielt mye ekstrautstyr, i alle fall ikke på en stund, men det er jo kurante merker det er snakk om, og lett å få tak i utstyr. Ifølge selger innehar Canon og Nikon hovedmajoriteten av kamerasalget her til lands.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...