Pluggen Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Vi kan ha forskjellige meninger her, men å rakke ned på folk som tydelig har gitt uttrykk for at de kåler litt med ord, DET er ufint! 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 du er ufin fordi : - ikke kan godta at jeg sliter med rettskrivningen (og driver og hakker på det hele tiden) Jeg ser ingen grunn til å godta at du ikke investerer nødvendig og tilstrekkelig tid i presentasjonen av dine tanker skriftlig og tilrettelegging av nødvendige verktøy for å hjelpe deg med det. Slutt å gnåle og gjør en innsats slik at det blir mulig å forstå det du prøver å formidle. En skrivefeil i ny og ne er svært sjelden et hinder og er noe jeg vanligvis ikke legger merke til (herunder også mine egne feil). Men du radbrekker det norske språket til de grader at det er både vanskelig å lese og å forstå. - skal tilegne meg meninger som jeg ikke har eller ikke har til hensikt å komme med Du kommer med velmenende råd til syklister uten at du sykler selv eller har noe form for innsikt i hva det betyr å sykle. Du bruker et irrelevant eksempel for å fremme et slikt malplassert råd. Jeg aner ærlig talt ikke hvilke hensikter du har, men du burde drøye med å dele ut råd til syklister inntil du har skaffet en dråpe av innsikt i hva det betyr å sykle. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Vi kan ha forskjellige meninger her, men å rakke ned på folk som tydelig har gitt uttrykk for at de kåler litt med ord, DET er ufint! А, то есть я могу просто плюнуть на все правила правописания и выражаться так, как мне заблагорассудится? И мое оправдание -- неспособность настроить програмное обеспечение и элементарная ленность? (hvis du lurer på hva jeg svarte, så har jeg nådd frem med poenget mitt). Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 (endret) Dette er uønsket og unødvendig atferd på et diskusjonsfora. Jeg foreslår at det umiddelbart slås strek over postene over. Noen forumbrukere har ikke samme forutsetninger for å uttrykke seg som alle andre. Det bør oppfordres til at disse skal få trenet sine uttrykksmåter gjennom kanaler som dette. Endret 7. august 2011 av tor_erik Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. august 2011 Del Skrevet 7. august 2011 Det må understrekes at diskusjon av andre innleggs form heller enn innhold som hovedregel er off-topic. Kommentering av stavefeil faller inn under form, og er i seg selv direkte i strid med retningslinjenes #1 tredje punkt, annet underpunkt. Dersom du ikke forstår hva som er skrevet, så spør du; eller påpeker i svaret ditt hvordan du tror det skal forstås. I forhold til innlegg #103 minner jeg om retningslinjenes #1 andre punkt om at innlegg skal skrives på et nordisk språk eller engelsk. Dette innlegget skal ikke kommenteres i tråden. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. august 2011 Forfatter Del Skrevet 7. august 2011 du er ufin fordi : - ikke kan godta at jeg sliter med rettskrivningen (og driver og hakker på det hele tiden) Jeg ser ingen grunn til å godta at du ikke investerer nødvendig og tilstrekkelig tid i presentasjonen av dine tanker skriftlig og tilrettelegging av nødvendige verktøy for å hjelpe deg med det. Slutt å gnåle og gjør en innsats slik at det blir mulig å forstå det du prøver å formidle. En skrivefeil i ny og ne er svært sjelden et hinder og er noe jeg vanligvis ikke legger merke til (herunder også mine egne feil). Men du radbrekker det norske språket til de grader at det er både vanskelig å lese og å forstå. - skal tilegne meg meninger som jeg ikke har eller ikke har til hensikt å komme med Du kommer med velmenende råd til syklister uten at du sykler selv eller har noe form for innsikt i hva det betyr å sykle. Du bruker et irrelevant eksempel for å fremme et slikt malplassert råd. Jeg aner ærlig talt ikke hvilke hensikter du har, men du burde drøye med å dele ut råd til syklister inntil du har skaffet en dråpe av innsikt i hva det betyr å sykle. hvor mye tid jeg legger i innleggene eller hvilke verktøy jeg bruker kan du aldri vite uansett hvor liten tid du mer jeg bruker på det . noe klarer å skrive ordrett på 1 minutt andre må bruk 5 minutter likevel så ser man ikke alle feilene selv verktøyene ser ikke alltid feilene. du påstår at jeg kommer hele tiden men (dårlige) råd til syklister. Det er din påstand som ikke holder mål . jeg sier det jeg mener er fornuftig. ikke noe annet men nå er det nok off-topic her er du usikker eller finner skrivefeil så sender du det pr PM Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Nesten hver dag kjører jeg på en av Norges mest trafikerte veier. Og dermed er også du del av problemet. Om du ikke har noe valg om å velge andre veier er det ikke sikkert as syklistene har det heller. Men det er det de har. Sykkel og gangvei. + eldre veier som er stengt for biler. De færreste sykler der for å komme til jobb, kun trening. Da kan de heller velge en mindre trafikert vei, det er det ikke mangel på. Men jeg skal til å fra jobb og har ikke noe valg. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Nesten hver dag kjører jeg på en av Norges mest trafikerte veier. Og dermed er også du del av problemet. Om du ikke har noe valg om å velge andre veier er det ikke sikkert as syklistene har det heller. Men det er det de har. Sykkel og gangvei. + eldre veier som er stengt for biler. De færreste sykler der for å komme til jobb, kun trening. Da kan de heller velge en mindre trafikert vei, det er det ikke mangel på. Men jeg skal til å fra jobb og har ikke noe valg. Hvis du har lest noe som helst av diskusjonene her bør du nå ha fått med deg at gang og sykkelvei er ofte ikke et trygt alternativ for syklister. Hva de andre veiene angår er det jo ikke sikkert de går dit syklisten vil. Husk at selv om det på ett bestemt strekke er en paralell vei, så kan man ikke uten videre veksle mellom veier, man må ha en anledning til å bytte vei, og man må vite at alternativet også fører frem (Dette er ofte et problem med tilsynelatende OK gang/sykkelveier, de fører ofte ut i ingensteds) Forøvrig er det ikke normalt i den vestlige verden å prioritere tilgang til veiene etter antatte nyttebehov. (I en del stater får antatt 'viktige' personer lov til å kjøre med blålys, slik vil vi vel helst ikke ha det). Det jeg hører du sier er at du vil ha veien for deg selv (og de som bruker den på samme måte som deg), så da må jeg nesten spørre hvem er egoistisk? Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Hvis du har lest noe som helst av diskusjonene her bør du nå ha fått med deg at gang og sykkelvei er ofte ikke et trygt alternativ for syklister. Hva de andre veiene angår er det jo ikke sikkert de går dit syklisten vil. Husk at selv om det på ett bestemt strekke er en paralell vei, så kan man ikke uten videre veksle mellom veier, man må ha en anledning til å bytte vei, og man må vite at alternativet også fører frem (Dette er ofte et problem med tilsynelatende OK gang/sykkelveier, de fører ofte ut i ingensteds) Forøvrig er det ikke normalt i den vestlige verden å prioritere tilgang til veiene etter antatte nyttebehov. (I en del stater får antatt 'viktige' personer lov til å kjøre med blålys, slik vil vi vel helst ikke ha det). Det jeg hører du sier er at du vil ha veien for deg selv (og de som bruker den på samme måte som deg), så da må jeg nesten spørre hvem er egoistisk? Nå tok jeg for meg et spesifikt problem der hovedveien er stengt (E16 over Sollihøgda)med omkjøring via NES (forbi Utøya) der det normalt ikke er mye trafikk, men som det nå i en periode er veldi mye trafikk inkl. tungtransport (alt mellom Oslo og Bergen). Det er ikke mulighet for trailere å passere syklister her. Så hvorfor velger sykklisten alikevel å sykle her i denne perioden? Fordi han ikke er egoist? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Nå tok jeg for meg et spesifikt problem der hovedveien er stengt (E16 over Sollihøgda)med omkjøring via NES (forbi Utøya) der det normalt ikke er mye trafikk, men som det nå i en periode er veldi mye trafikk inkl. tungtransport (alt mellom Oslo og Bergen). Det er ikke mulighet for trailere å passere syklister her. Så hvorfor velger sykklisten alikevel å sykle her i denne perioden? Fordi han ikke er egoist? Kanskje fordi syklisten er vant til å sykle der når det er lite trafikk? Mange mennesker er vanedyr og står f.eks heller i kø enn å velge en annen (ukjent) vei. Syklister er også vanedyr og skifter sjelden trasé uten at de nødt. Og kanskje fordi at det eneste reelle alternativet på strekningen, hovedveien, er stengt (se utheving)? Endret 8. august 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Nå tok jeg for meg et spesifikt problem der hovedveien er stengt (E16 over Sollihøgda)med omkjøring via NES (forbi Utøya) der det normalt ikke er mye trafikk, men som det nå i en periode er veldi mye trafikk inkl. tungtransport (alt mellom Oslo og Bergen). Det er ikke mulighet for trailere å passere syklister her. Så hvorfor velger sykklisten alikevel å sykle her i denne perioden? Fordi han ikke er egoist? * Syklisten bor i området. * Syklisten trenger å bruke denne veien for å komme frem dit han skal (jeg kan ikke erindre at det finnes særlig mange alternativer til fv155 for syklister som skal fra sundvollen/hønefoss mot oslo, alternativet er å kjøre om Drammen!) Grunnen er imidlertid irrelevant. Det som er utvilsomt er at syklisten har lik rett som deg til å kjøre der, så ditt krav om at syklisten ikke skal bruke veien er ikke mindre egoistisk enn en syklist som sperrer for trafikk. Akkurat denne veien er også så smal, med så mange avkjøringer at forsvarlig fart uansett ikke kan være særlig høy, så jeg stiller spørsmålstegn til hvorvidt sykler, selv om de ikke skulle kunne forbikjøres på en stund, vil forsinke trafikken spesielt mye. (Men kanskje trafikken holder jevnlig uforsvarlig høy fart i omerådet?) Endret 8. august 2011 av sverreb Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Kanskje fordi syklisten er vant til å sykle der når det er lite trafikk? Mange mennesker er vanedyr og står f.eks heller i kø enn å velge en annen (ukjent) vei. Syklister er også vanedyr og skifter sjelden trasé uten at de nødt. Og kanskje fordi at det eneste reelle alternativet på strekningen, hovedveien, er stengt (se utheving)? Det er greit at det er en vane, noe det helt sikkert er da denne veien er ypperlig til vanlig å sykle på. Men de burde ta til vettet å holde seg unna i den perioden som er nå. De skaper farlige sitvasjoner for seg og andre hver dag. Det er aldri vanlige syklister, men "supersyklister". Den typen som tror de fint klarer T.D.F. o.l. Det er syklistene som hindrer andre å komme frem ikke omvendt. Man kan gjete sauer og kuer der også, men bøndene gjør det ikke. Det blir litt som når man skal flytte noe stort med en bil så velger man et tidspunkt for dette og prøver å unngå rushtider. Men enkelte syklister gjør ikke dette , de tenker på seg selv og gir f. i andre. Det er heller ikke det eneste alternativet for syklister men det eneste for bilister. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Og kanskje fordi at det eneste reelle alternativet på strekningen, hovedveien, er stengt (se utheving)? Hovedveien forbi neslandet har alltid vært stengt for sykler (Motorvei). Det som er nytt er at tunnellen er stengt så de har rutet trafikken ned på fv155, som er som du sier det eneste valget for alle i dette omerådet nå. Fv155 er i praksis en vei som går gjennom småbygder og hyttegrender. Det er dermed også mange som bor langs denne veien. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) De skaper farlige sitvasjoner for seg og andre hver dag Kjenner jeg er skeptisk til denne. Tenker nok det er bilister som gjør hasardiøse forbikjøringer som skaper farlige situasjoner her. Det er aldri vanlige syklister, men "supersyklister". Den typen som tror de fint klarer T.D.F. o.l. Så var vi der igjen ja. Til info så kjenner jeg mange som velger racersykkel og sykkelklær når de sykler til jobben. Det er syklistene som hindrer andre å komme frem ikke omvendt. Er du så sikker på det. Er ikke egentlig problemet at det er for mye biler på denne veien i forhold til kapasiteten. Jeg merker meg at mange bilister blir ergelige over å måtte senke farten i noen sekunder til minutter mens de venter på å komme forbi en sykkel, mens de ikke letter på øyenbrynene av å måtte stoppe like lenge bak en bil som skal svinge til venstre. (Hadde det vært en sykkel hadde du kunne kjørt videre med en gang) Det er heller ikke det eneste alternativet for syklister men det eneste for bilister. Nå er jeg spent, hva er alternativet? Endret 8. august 2011 av sverreb Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 (endret) Kjenner jeg er skeptisk til denne. Tenker nok det er bilister som gjør hasardiøse forbikjøringer som skaper farlige situasjoner her. Er vel den som ligger foran og lager kø og vegrer å slippe forbi som skaper de farlige sitvasjonene. Når enkelte da velger å sykle ved siden av hverandre og ikke sykle til siden så er nok det syklisten som er uforsvarlig. Man skal ta hensyn til andre trafikanter! Så var vi der igjen ja. Til info så kjenner jeg mange som velger racersykkel og sykkelklær når de sykler til jobben. Ja det er greit. Men ingen "normal" mosjonist velger å sykle E16 over sollihøgda daglig til og fra jobb. Påenget er at de forsinker et stort antall andre hver dag. Er du så sikker på det. Er ikke egentlig problemet at det er for mye biler på denne veien i forhold til kapasiteten. Jeg merker meg at mange bilister blir ergelige over å måtte senke farten i noen sekunder til minutter mens de venter på å komme forbi en sykkel, mens de ikke letter på øyenbrynene av å måtte stoppe like lenge bak en bil som skal svinge til venstre. (Hadde det vært en sykkel hadde du kunne kjørt videre med en gang) Man kan vri på hva som er problemet frem og tilbake , men slik veien er i dag så er det fornuftig å ikke sykle der. Alternativet er at alle andre skal holde seg hjemme. Det hadde passet enkelte fint tror jeg. Det er heller ikke det eneste alternativet for syklister men det eneste for bilister. Nå er jeg spent, hva er alternativet? Man kan sykle: Krokskogen. Opp Dronningveien/krokkleiva eller Åsaveien-Stubdalsveien. Som trening kan man sykle Røyse, Tyristrand - Vikersund, Åsa rundt , Ringkollen + + + + en drøss. Vil tro at hvis man velger sykkel så er ikke tiden det tar det viktigste. Syntes man det er langt å sykle opp Dronningveien for å komme til Sandvika kan man parkere på toppen av krokkleiva og sykle inn derfra både til Lommedalen og Sollihøgda samt komme igjen ved Riksvei 285 til Sylling / Drammen. Endret 8. august 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. august 2011 Del Skrevet 8. august 2011 Kjenner jeg er skeptisk til denne. Tenker nok det er bilister som gjør hasardiøse forbikjøringer som skaper farlige situasjoner her. Er vel den som ligger foran og lager kø og vegrer å slippe forbi som skaper de farlige sitvasjonene. Når enkelte da velger å sykle ved siden av hverandre og ikke sykle til siden så er nok det syklisten som er uforsvarlig. Man skal ta hensyn til andre trafikanter! Hensysnsløst, kanskje. Uforsvarlig (som i farlig), nei absolutt ikke. Du får ikke lov til å unnskylde de som faktisk foretar farlige manøvre med at de hadde 'berettiget harme'. Det er godt mulig at enkelte syklister burde hjelpe mer til for at andre kan komme forbi, men foretar du en farlig forbikjøring er det ditt ansvar, og ingen andres. Så var vi der igjen ja. Til info så kjenner jeg mange som velger racersykkel og sykkelklær når de sykler til jobben. Ja det er greit. Men ingen "normal" mosjonist velger å sykle E16 over sollihøgda daglig til og fra jobb. Påenget er at de forsinker et stort antall andre hver dag. Nå bryr jeg meg egentlig ikke om hva du synes er normalt. Hvis man jobber i sandvika er det bare 2-3 mil over sollihøgda til mange tettsteder. Det er en helt grei daglig tur på sykkel for en pendler i OK form (og det får du da). Er du så sikker på det. Er ikke egentlig problemet at det er for mye biler på denne veien i forhold til kapasiteten. Jeg merker meg at mange bilister blir ergelige over å måtte senke farten i noen sekunder til minutter mens de venter på å komme forbi en sykkel, mens de ikke letter på øyenbrynene av å måtte stoppe like lenge bak en bil som skal svinge til venstre. (Hadde det vært en sykkel hadde du kunne kjørt videre med en gang) Man kan vri på hva som er problemet frem og tilbake , men slik veien er i dag så er det fornuftig å ikke sykle der. Alternativet er at alle andre skal holde seg hjemme. Det hadde passet enkelte fint tror jeg. Jeg merker meg at du stadig kommer tilbake til at du later til å mene at biler er viktigere trafikanter en sykler (Hvis ikke hadde du vel også sagt at det heller ikke er naturlig å kjøre bil der). Det er heller ikke det eneste alternativet for syklister men det eneste for bilister. Nå er jeg spent, hva er alternativet? Man kan sykle: Krokskogen. Opp Dronningveien/krokkleiva eller Åsaveien-Stubdalsveien. Førstnevnte er kanskje greit hvis du skal til bærums verk, men det er en betydelig omvei ellers (Er den veien asfaltert?) Den siste er en enorm omvei, da kan man jo likegodt si at bilene bør heller kjøre 35 via Drammen eller Grua (via 4). Begge veiene ser også ut til å involvere betydelig mer klatring. Vil tro at hvis man velger sykkel så er ikke tiden det tar det viktigste. Det er en antagelse fra din side. Mange velger å sykle nettopp for å spare tid, også på denne typen distanser. Nettobesparelsen består i at man da ikke bruker tid senere på dedikert treningstur, men kombinerer jobbveien med trening. Syntes man det er langt å sykle opp Dronningveien for å komme til Sandvika kan man parkere på toppen av krokkleiva og sykle inn derfra både til Lommedalen og Sollihøgda samt komme igjen ved Riksvei 285 til Sylling / Drammen. Forutsetter natuligvis at man disponerer bil, noe som sikkert er naturlig hvis man bor ved sundvollen, men mindre så i Sandvika. 1 Lenke til kommentar
Epleskrell Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Veldig bra kommentar sverreb! Jeg blir ofte veldig skremt da jeg leser hva enkelte mener er rett og galt i trafikken. At noen mener de er i sin fulle rett til å ta farlige forbikjøringer, gasse på litt ekstra (for å lage et poeng), spyle med spyleveske ol fordi de mener en syklist er i veien for trafikken. Som oftest er det helt uten grunn også. Har blitt spylt på en alene tur i maridalen. Blir man virkelig provosert fordi man må kjøre forbi en syklist. Så provosert at man skaper en situasjon som i verstefall kan være dødelig? Det finnes ingen unskyldning overhode for ikke å ta hensyn til andre i trafikken. Det være seg syklister, gående, ridende eller andre kjøretøy. Man skal ikke skape trafikkfarlige situasjoner ved en forbikjøring. Uansett om det ligger en syklist i 10 km i timen foran deg skal du vente til det er rom og mulighet for å kjøreforbi. Selv om aller helst syklisten skulle tatt til siden så snart det er mulig og ikke gjør det, skal du ikke tillate deg selv til å skape en situasjon som kanskje kan bli farlig. Gjør du det mangler du helt klart noe vesentlig som burde ha stoppet deg. Det er lov til å bli irritert, men det må da gå ann å ha litt selvkontroll! Mange av de holdningene jeg leser om i denne tråden vitner om at mange som har lappen, egentlig ikke skulle hatt den. Mangel på konsekvenstenkning er et gjennomgående tema. I stor grad har det gått fra å være en diskusjon om rett og galt. Til det er galt hva kan vi gjøre for å straffe. I trafikken er det ikke rom for noe som helst "straff" annet enn hva politiet kan gi ved bøter etc.. Tar du saken i dine egne hender da du sitter bak rattet. Vil jeg faktisk foreslå at du søker hjelp, for en eller annen dag vil du gjøre deg skyldig til at noen ødlegger seg grovt, eller i verste fall til drapsmann. 2 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 (endret) Må bare legge til at de 2 siste dagene så har det ikke vært plagsomme syklister på E16 Neslandet. Kan nok hende de jeg møtte i hopetall var turister + feierende syklister som ga f. i normal trafikk. Litt likt Nortug på Auto Bahn. Problemet mitt er ikke å sakke ned for å kjøre forbi en syklist i veibanen, men jeg blir irritert når enkelte velger veier der det er problemer å komme forbi spesielt til enkelte tider av døgnet. Da mener jeg at det er syklisten som er egoist hvis han lager unødvendig mye kø. Et tut og en finger er nok for meg. Sprut med viduspussere og påkjørsler er for gale mennesker. Veldig mange syklister har sykkel/gangstiskrekk. Mange sykkelstier er for dårlige til å sykle så det er grei unnskuyldning for syklister. Hovedproblemet er at syklister og bilister egentlig ikke bør kjøre sammen der bilen kjører 60-80 og syklisten 10-20 kansje 40. (ikke si du kjøre i 80) Problemet er tilrettelegging for syklister. Endret 9. august 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
ATLW Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Personlig, så gjør det meg ingen ting om folk sykler på veien, jeg gjør det selv, men kommer det flere biler fra begge rettningen, så holder jeg meg så langt ut på kanten som mulig, og opp på fortauet om mulig mens di kjører forbi. Men syklister som sykler i bredden for å snakke i lag på veien, di kan brenne. Bilister... Jeg HATER bilister. hvorfor? Jo, for når jeg er ute og sykler, og det ikke er andre biler enn den ene, så bruker di 1/20 ganger blinklys... Detter hater jeg. Her prøver jeg å svinge i ett kryss, så gidder ikke den jævla bilisten å blinke engang. Også når jeg er ute og jogger eller går tur med hundene mine, er bilistene noen jævla udugelige drittunger med ett alt for farlig leketøy. Jeg stopper gjærne opp og presser hundene mine ut i grøfta/gresset for at bilister skal trygt kjøre forbi, men nei... Di bare gasser på. har selv blitt påkjørt TO GANGER(!!) på en fotovergang, begge gangene texta bilisten. Heldigvis for meg er jeg en snartenkt person, og hoppa oppå panseret begge gangene. Faen ta... Øk alder på sertifikatet til 25 år, og øk bøter med ytterligere 200% Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 9. august 2011 Del Skrevet 9. august 2011 Jeg tror de som er værst bilistene er de værste syklistene også. Så her om dagen en i en BMW 525 e.l. stajonsvogn med r-stykkel på taket presse en syklist mot veiskulderen som bare det. Virkelig 2 sidig jævel tror jeg. Tror nok ikke man er en eksemplarisk bilist selv om man sykler selv. Problemet er egoisten som kjører. Og det er de man legger merke til ikke de som slipper forbi eller tar hensyn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå