King-Nothing Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Mulig tittelen var litt dårlig, men jeg skal forklare. Fra tid til annen tar jeg bilder av venner/bekjente på oppdrag og bruker da som oftest paraply eller softbox som lyskilde. På mange videoer jeg har sett ang dette, sier fotografen at man først finner korrekt eksponering for omgivelsene man har (dette gjør som regel objektet dårlig belyst) også legger man til blits for å fremheve objektet. Det er jo greit nok, men jeg ser på de fleste videoene at fotografen setter en ISO-verdi, setter lukkeren til 1/250 (i lukkerprioritet) som er maks "syncspeed", finner blender, for å sette kameraet i manuell med samme innstillinger og deretter prøve seg frem med korrekt styrke på biltsen. Dette gjør profesjonelle så vel som amatører. Det jeg stusser på er hvorfor man bruker 1/250 som utgangspunkt. Ved å gjøre det på denne måten, vil man jo ikke kunne ta bilde med undereksponert bakgrunn slik at man får bildet til å "poppe" mer, men man får en korrekt eksponert bakgrunn og et objekt som da ikke skiller seg like mye ut som det ville ha gjort ved å undereksponere bakgrunnen. Jeg skjønner jo at jeg enkelt kan sette lukkeren til f.eks 1/100 istedet slik at jeg har litt å gå på dersom jeg vil ha mørkere bakgrunn, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de fleste bruker 1/250 som utgangspunkt, når veldig, veldig mange velger å kjøre undereksponert bakgrunn til syvende og sist. Er det ikke da bedre å velge 1/100, la kameraet finne blender og dermed ha litt å gå på i begge ender i stedet for at man sikter seg inn mot maks "syncspeed" med en gang? Eller er det noe jeg ikke skjønner her, som gjør at man burde bruke 1/250 som utgangspunkt? Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Det er jo greit nok, men jeg ser på de fleste videoene at fotografen setter en ISO-verdi, setter lukkeren til 1/250 (i lukkerprioritet) som er maks "syncspeed", finner blender, for å sette kameraet i manuell med samme innstillinger og deretter prøve seg frem med korrekt styrke på biltsen. Dette gjør profesjonelle så vel som amatører.Kanskje de er ekstra dumme? Det jeg stusser på er hvorfor man bruker 1/250 som utgangspunkt. Ved å gjøre det på denne måten, vil man jo ikke kunne ta bilde med undereksponert bakgrunn slik at man får bildet til å "poppe" mer, men man får en korrekt eksponert bakgrunn og et objekt som da ikke skiller seg like mye ut som det ville ha gjort ved å undereksponere bakgrunnen. Jeg skjønner jo at jeg enkelt kan sette lukkeren til f.eks 1/100 istedet slik at jeg har litt å gå på dersom jeg vil ha mørkere bakgrunn, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de fleste bruker 1/250 som utgangspunkt, når veldig, veldig mange velger å kjøre undereksponert bakgrunn til syvende og sist. Er det ikke da bedre å velge 1/100, la kameraet finne blender og dermed ha litt å gå på i begge ender i stedet for at man sikter seg inn mot maks "syncspeed" med en gang? Er bakgrunnen belyst av blitsen? Er den det så har ikke lukkertiden noe å si. Da kan du bruke 1/250sek, 1/100sek. eller hva du måtte føle før (så lenge det er 1/250sek. eller lengre) Hvis bakgrunnen er belyst av sola eller lamper vil 1/100sek. lukkerhastighet gi deg lysere bakgrunn, ikke mørkere. Eller er det noe jeg ikke skjønner her, som gjør at man burde bruke 1/250 som utgangspunkt? Vet ikke hva du skjønner eller ikke skjønner, men jeg ser ingen grunn til å tenke på syncspeed. Er det en sollys dag og kameraet ditt kan trigge blits over syncspeed, snu kameret opp-ned. Prøv, det funker fint. Himmelen blir mørkere øverst, men det gå som regel bra Endret 21. juli 2011 av Kenta F1.8 Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Årsaken er enkel. Når du fotograferer utendørs med blits er det noen faktorer som spiller inn. 1. Lukkertiden er det ene som påvirker det naturlige lyset, men ikke styrken på blitslyset. 2. Blitsen må konkurrere med det naturlige lyset, som tidvis (særlig om dagen) kan være svært kraftig. 3. Dersom man skal eksponere himmel og annen bakgrunn korrekt krever det en liten blender, lav ISO og en kort lukkertid. Man vil kanskje gi ekstra differanse mellom forgrunn og bakgrunn med litt begrenset dybdeskarphet. Man kan også ønske å unngå diffraksjonsproblematikk, altså at objektivet er mindre skarp på de minste blenderne. Skal jeg fotografere på en høylys dag er det viktig for meg å få eksponert himmelen korrekt. Dersom vi for enkelthets skyld viser til "Sunny 16"-regelen betyr det følgende: ISO100, f/16, 1/100s. På 1/200s er man oppe i f/11. Og på 1/250s er man oppe i f/10. Man er mindre utsatt for diffraksjonsproblemer på f/10 enn på f/16. Har man muligheten til å bruke 1/500s er man oppe i f/6.3. Problematikken rundt lukkertid ligger i det man kaller sync-speed. Et gitt kameras lukker har en makslukkertid der kameraet klarer å synkronisere lukkerens åpningstid med blitsens lysglimt. Et blitsglimt varer vel rundt 1/2000s til 1/4000s. Det betyr at det er lite rom for forsinkelser hos lukkeren. Særlig med små kamerablitser vil man dessuten ha et proble med recycle-tid. Dersom du skal eksponere med blits er det kun blender og ISO-verdi som har noen betydning (siden biltsen står for lukkertiden selv), men det betyr også at blitsen må pumpe ut mer lys dersom du bruker en lavere ISO-verdi eller en liten blender. Derfor er det, med hensyn til blitsens recycletid, altså hvor lenge du må vente på at blitsen skal være klar for neste blink, ofte lurt å bruke så kort lukkertid som mulig i slike situasjoner. Den generelle regelen for eksponering av bilde som fotograferes med blits er i mine øyne følgende: 1. Eksponer motiv/location slik du ønsker at det naturlige lyset skal virke inn i bildet. 2. Bruk en kombinasjon av lukkertid, blender og ISO-verdi du mener er ønskelig. I et mørkt rom kan det bety 1/30s, ISO400 of f/2.8, for eksempel. 3. Husk at blitsen ikke påvirkes av lukkertid, utover syncproblemer, og at områder som er mørke på et bilde uten blits vil bli lyse med blits, dersom blitsen er rettet mot dem. 4. Vær klar over at blits + i utgangspunktet overeksponert bilde ikke er noen direkte god ide. Lek og lær, spør du meg. 1 Lenke til kommentar
simen_k Skrevet 10. august 2011 Del Skrevet 10. august 2011 Det jeg stusser på er hvorfor man bruker 1/250 som utgangspunkt. Ved å gjøre det på denne måten, vil man jo ikke kunne ta bilde med undereksponert bakgrunn slik at man får bildet til å "poppe" mer, men man får en korrekt eksponert bakgrunn og et objekt som da ikke skiller seg like mye ut som det ville ha gjort ved å undereksponere bakgrunnen. For at du skal kunne dempe det naturlige lyset betraktelig kan det være lurt å bruke ND-filter. Men du er fortsatt avhengig av at blitsen din er sterk nok, slik at blitslyset ikke drukner i det naturlige. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 11. august 2011 Del Skrevet 11. august 2011 grunnen til at de ikke velger 1/125 istedenfor max syncspeed (1/160-1/250) er for at de VET at det vil slippe inn for mye lys. Ikke verre enn det. la oss si at 1/250 F8 gir "perfekt" eksponering av modellen med blitz. mens bakgrunnen er litt mørkere. Tilsvarende med 1/125 ville ment blender på F11. og det igjen ville ment at man må doble blitzstyrken for å holde samme eksponering. bruker man speedlights på 1/2 styrke, og øker den til 1/1, forlenger man ladetiden med flere sekunder, og bruker vel over dobbelt så mye batteri på å lade opp til 1/1 styrke enn 1/2 styrke. en av mange mulige eksempler. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 Bruker M eller A modus. A modus hvis jeg trenger ttl, da er det lettere å justere opp og ned på enten ekponering eller blits uten å løpe alle veier for å justere. I M modus hvis forhold ikke tillater ttl med blitsene og deres optiske øye. Da blir det radiotriggere og å sette blitsen på manuel og prøver meg fram fra full styrke. Jeg prøver som oftest å ha så liten dof som mulig på portretter i naturlige omgivelser, synes dette gir penest uttrykk, og i daglys krever det ofte hss og ttl. Har da 2 blitser som et hovedlys og reflektor eller annet som fill hvis skyggene blir umåtlig. Med to blitser holder det som regel å sette styrken på 1/2 eller 1/4. ND filter er ikke gunstig hvis man allerede sliter med for svake blitser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå