Gå til innhold

Oppgradere RAM

paithlezz

Anbefalte innlegg

Først et par enkle spørsmål om minne.

Høyere mhz=Bedre?

Lavere CL=Bedre?

4x2gb bedre enn 2x4gb av samme typen?

Har disse delene:

Intel i5-2500k

MSI P67A-GD65 (støtter 1333mhz frekvens)

2x2GB Crucial ballistiX 1333mhz cl7

Skal snart oppgradere noen deler, og tenkte også på å skaffe meg mer eller bedre ram. Er det mulig å overclocke frekvensen på ram til det en selv vil? Eller er det bare mulig å stille på timingene? Isåfall, burde jeg kjøpe 2x2GB brikker til av samme ram, eller selge de to brikkene jeg har og kjøpe noe bedre? Tenkte også å oppgradere for å bruke det på neste intel socket som kommer, det blir vel dual channel det også, slik som sandy bridge?

Liste over RAM

Noe her som anbefales? Har hørt mye bra om G.Skill, litt lyst på dem. Burde jeg se etter lav CL som et must, og ikke bare cl9? Hva med Volt? Er 1.65V på de jeg har nå, men hørt at sandy bridge yter/liker bedre med 1.5V. Hvordan tror dere det blir med neste intel socket? Ser at 16GB 1600mhz CL9 koster det samme som 8GB 1600mhz cl7. Kom med forslag hva jeg burde gjøre. Har da 4 slots på hovedkrotet mitt som støtter 1333mhz, men hørt man kan klokke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den testen du linket er snart 3 år gammel. Når jeg kjøpte minnet mitt, gjorde jeg det uten å gjøre research. Hvis jeg kjøper to brikker til, har jeg brukt 900kr totalt, for 8gb ram. For den prisen kan jeg ha kjøpt G.Skill Ripjaws-X 16GB 1600mhz cl9, eller G.SKILL Sniper Special Edition 8GB 1600mhz CL7. Har lest at når man overstiger 1600mhz merker man minimal forskjell i benchmarks, men forskjellen er større fra 1333mhz til 1600mhz. Men da kommer spørsmålet mitt, er det mulig å få opp frekvensen hvis jeg kjøper 1600mhz, ved å endre noe i bios på hovedkortet mitt?

Har som sagt planer om oppgradering snart, og ser lite vits i å bruke 400kr ekstra for å oppgradere RAMen jeg har nå, hvis den ikke kan brukes videre ved neste socket.

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

just sayin, 1155 socket er ikke 1 år gammelt engang:)

edit: Og uansett vet jeg forskjellen er liten i SPILL mtp forskjell fra 1333 til 1600, men den er større i andre oppgaver. Skal også bruke pcen til andre programmer og redigering, og da anbefales høyere frekvens. Tenkte bare at når jeg først skulle oppgradere ville det vært bedre å kjøpe det beste, for å være mer framtidsrettet:)

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

Ja skjønner at forskjellen ikke er så ekstremt stor. Men en må regne med at dette ble mer vekltlagt når ddr3 var DYRT, slik er det ikke lenger. Hvis du ser på de to eksemplene jeg linket fra g.skill, er vel begge bedre ram enn det jeg har? Jeg kan sikkert få solgt de to rambrikkene jeg har for rundt 200kr. Da kan jeg med god samvittighet oppgradere. Vil ha minst 8GB ram. Men som sagt ser jeg ikke vits med å kjøpe 1600mhz hvis hovedkort aldri får det opp den hastigheten? Kan du si noe på det. Vet ikke hvor i bios jeg endrer klokkspeed på minnet. Sandy bridge klokker vel ikke minnet og cpu sammen slik som tidligere intel sockets?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

DDr3 var ikke dyrt i januar i år, ja det er billigere nå(alltid det på sommeren), men det var ikke dyrt for det om.

Problemet her er at du vil oppgradere til noe bedre, når jeg sier at det ikke er noe bedre og det ser jeg ikke helt poenget med.

Sandy Bridge klokker ikke minne og CPU sammen lengre nei, ettersom enn ikke overklokker FSB'en lenger.

Ellers mye av det du spør om, står det svart på hvitt i reviewene jeg linket til, spesielt det siste.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

En ting til, fordi at noe er dyrere og ser bedre ut på papiret, betyr ikke det automatisk at det er mer fremtidsrettet.

Lenke til kommentar

DDr3 var ikke dyrt i januar i år, ja det er billigere nå(alltid det på sommeren), men det var ikke dyrt for det om.

Problemet her er at du vil oppgradere til noe bedre, når jeg sier at det ikke er noe bedre og det ser jeg ikke helt poenget med.

Sandy Bridge klokker ikke minne og CPU sammen lengre nei, ettersom enn ikke overklokker FSB'en lenger.

Ellers mye av det du spør om, står det svart på hvitt i reviewene jeg linket til, spesielt det siste.

Jeg mente den første testen fra 2009 du linket til. Da var det større prisforskjell fra 1333 til 1600, og dette ble mye vektlagt da, siden en ville ha mest for pengene. Men la oss glemme alt, og la oss si at jeg ikke har kjøpt ram i det hele tatt:) Hva ville du kjøpt for 8-900kr? 16GB 1600mhz CL9, eller 8GB 1600mhz CL7. CL7 er vel merkbart mer responsiv? Ser ikke behovet for hele 16GB RAM, men 8 vil nok holde til litt casual moviemaking og andre programmer samt multitasking sammen med en rask SSD og det oppsettet jeg har. Har hørt at Corsair vengeance brikkene bare er xms3 brikker med unødvendig høye kjølere. Har coolIT Vantage cpu kjøler, så jeg får plass til selv de største kjølerne, men har hørt at G.Skill ikke har så altfor høye. Uansett, burde jeg kjøpe 2x4GB eller 4x2GB? er forskjellen noe stor?

Og for å svare på det siste du skrev, så er det greit å få større e-penis når jeg først skal oppgradere:) Ram er som sagt ikke det dyreste nå

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Nei, CL7 er ikke merkbar raskere eller mer responsiv enn CL9 (se testene).

Jeg sliter med å anbefale noe til 800-900 kroner, når du får vel så bra (Corsair Vengance) til 600,- (og vist vi faktisk ikke ignorer det faktum at du har 4gb 1333mhz fra før, 3-400,-).

Utover det så er det bedre med 2x4gb enn 4x2gb, kun pågrunn av du har muligheten til å oppgradere, uten å måtte ta uten noe andre brikker.

Vist du er fast bestemt på å bruke 8-900 på minne, værsågod, dine penger, jeg mener iallefall at det ikke er vits.

Lenke til kommentar

Men jeg har spurt på mange forum om dette med å overclocke RAM på 1155, uten å fått noe ordentlig svar. Hvis det er mulig å få ramen opp til 1500-1600mhz uten at den står i fare for å blir ødelagt, så skal jeg kanskje vurdere å kjøpe 2 rambrikker til slik at jeg får 8GB.

Lenke til kommentar

Har verken lyst på corsair eller ekstra minnekjøler. Blir for mainstream imo. Du spørr vanskelig henrik. Hvorfor overclocket jeg min i5-2500k til 4,5GHz selv om jeg egentlig ikke hadde trengt det? Fordi jeg liker å ha alt best mulig, og tweake og prøve ut forskjellige ting. Liker også å ha muligheten til klokking. Driver på å bygger et skikkelig setup her, så vil ha alt av specs på topp. Hvis ikke klokkinig er mulig på nåværende hovedkort/minne, ser jeg da muligheten til å bruke 800kr ekstra på å få bedre ram:)

Lenke til kommentar

eneste gode grunn jeg ser til å skaffe mer ram (da i GB, ikke mhz) er hvis du driver med redigering av video/bilder/3D.

Da er ofte 2-4GB for lite, fordi de fylles opp av plassen det tar å rendre ting.

Med mindre du er profesjonell gamer (som du sikkert ikke er) hadde jeg holdt meg til de 2x2GB du har, så sparer du de pengene iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...