RWS Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Fikk for en tid tilbake slengt i trynet av en gammel "tante" at hun hadde "sett/møtt" Jesus og siden jeg faktisk er litt lei av at slike "resonementer" får passere ukommentert tok jeg mot til meg og spurte henne hvor logikken hennes var hen når hun hevdet dette. Jeg mener, hvorfor i all verden driver Jesus å suser rundt og "viser seg" for gamle tanter og andre istedenfor å faktisk komme tilbake slik han har lovet? Da ble kjærringa stum faktisk... pluss at hun ble FRYKTELIG såret over at noen i det hele tatt kunne stille spørsmål med hennes opplevelser... (Jeg måtte stålsette meg for å la være å nevne at fantasier der man ser personer er en sinnslidelse i ALLE andre henseelser...) Dette og en MASSE annet som religiøse ser på som "bevis" eier rett og slett ikke logikk i det hele tatt. For dem er det bare opplest og vedtatt og de aller færreste av dem stiller spørsmål rundt det de lærer i det hele tatt virker det som, ikke engang et simpelt "hvorfor" kommer der i gården og på toppen av det tror de at de er immuisert ovenfor kristiske spørsmål... Personlig merker jeg at det blir verre og verre å la være å si noe når det dukker opp religiøse biggotter på min vei som i sin forstokkede forvirring tror at alle disse totalt lamme "lignelsene" og annet de slenger om seg skal stå uten kritikk. Hva tror de egentlig? At deres hellige vissvass skal få stå urørt og fredet fra enhver form for kritikk og logisk tilnærming? Da lever de nok i feil århundre.... Og jeg kommer nok i langt større grad til å faktisk konfrontere religiøse som tror de kommer med annet enn påstander, både med rasjonalitet og logikk.... 3 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Min eldre bror hevder at han så Jesus da han var liten og dødssyk. Det er ofte i slike sammenhenger at folk som tror på sånt ser Jesus. Og da er det jo liten tvil hva årsaken er. Spurte du henne hvilken forbindelse hun så Jesus i? Var hun syk eller lignende? Med mindre han viste seg på en helt vanlig dag og hun var frisk og fin i formen så er det jo sannsynligvis bare halusinasjon. Du vet jo alt om dette RWS Dette blir faktisk litt som et tveegget sverd. Folk som tror på sånt ser slike skikkelser på tidspunkter de trenger å se en slik skikkelse. Og dermed blir opplevelsen bare sterkere og betyr mer for dem. Og desto verre blir det å "bryte ned" illusjonen deres. Edit: Jeg tror ikke at det å se sånne skikkelser trenger å ha med sinnslidelse å gjøre. Det har med menneskehjernen å gjøre mer enn noe annet. Endret 21. juli 2011 av Kenny Bones Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 All verdens kulturer er sementert på troen på det åndelige, og respekt for de eldre. Ateister blåser tydeligvis i begge deler. 1 Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 All verdens kulturer er sementert på troen på det åndelige, og respekt for de eldre. Ateister blåser tydeligvis i begge deler. Hva?? At ateister ikke har respekt for troen på det åndelige er jo selvsagt. Det er ingen grunn til å ha respekt for noe som er bygget på gammel overtro. At vi ikke har respekt for eldre er jo bare en stråmann. Det har ingenting med ateisme å gjøre!! 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 All verdens kulturer er sementert på troen på det åndelige, og respekt for de eldre. Ateister blåser tydeligvis i begge deler. He he. Du hadde liksom ingenting å tilføye og måtte derfor måtte du dra "ateister er SÅÅÅ slemme altså" kortet? Problemet er, skjønner du Frankline, at INGEN har et eneste bevis for noe åndelig. Ikke du, ikke prester og ikke gamle tanter som tror de "ser" jesus... Så langt er det faktisk INGENTING som tyder på at "åndelig" er utenfor hodene til de som tror på noe åndelig, altså et fantasi foster for de som tror på Guder, spøkelser, demoner og alt slikt "åndelig". Merkelig egentlig, for vi har i dag instrumenter som kan måle milevidt utenfor hva vi menneskerer i stand til å føle med våre sanser og ikke en eneste gang er det påvist så mye som en flaske ånd noe sted og en kan jo etterhvert begynne å spørre seg hvorfor.... Hva er mest sannsynlig, at disse åndene gjemmer seg hver gang de enser at måle apparat eller at ånder er inne i hodene til folk? Hva tror du? Og med hensyn til respekt, jeg respekterer menneker jeg, men ikke vissvasset de tror på. Og hvorfor skulle jeg respektere tro så lenge de kun har påstander å komme med? Også en ting jeg finner merkelig nemlig, for kristne har tross alt hatt to tusen å på å bevise påstandene i bibelen men har neimen ikke klart det engang... Jada, det MÅ være tro, har hørt den før. Og gud er verdens mester i å gjemme seg.... Og nei, det å "se" og "møte" jesus og andre skapninger er vel ikke en mental forstyrrelse, snarere et gigantisk ønske om at påstandene de tror så hardt på skal være sanne som utkrystaliserer seg til noe de har "sett" eller "møtt". Før i tiden ble sikker slike sett opp til, i dag blir de bare latterlige når vi kjenner mekanikken bak slike "ønske tenkninger"... Confirmation bias OG kognitiv dissonans og snipp, snapp snute så var den religiøse uærlig mot seg selv og andre fordi vedkommende ØNSKER at Jesus skal være sant. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 All verdens kulturer er sementert på troen på det åndelige, og respekt for de eldre. Ateister blåser tydeligvis i begge deler. Det er fordi vi har en hjerne som kan produsere åndelige ting, og når den produserer det åndelige, så vil dette være helt naturlig... Guder eksisterer i vårt sinn, derfor vil det alltid være folk som mener de eksisterer utenfor sinnet også... Mange kan også se disse i den ytre verdenen, og da er de psykotiske, eller i en mellomfase mellom søvn og våken tilstand. Det er en bestemt hjernedel som produserer disse synene og opplevelse, basert på hva du veit, og har forestillinger av fra før av... Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 All verdens kulturer er sementert på troen på det åndelige, og respekt for de eldre. Ateister blåser tydeligvis i begge deler. Hva?? At ateister ikke har respekt for troen på det åndelige er jo selvsagt. Det er ingen grunn til å ha respekt for noe som er bygget på gammel overtro. At vi ikke har respekt for eldre er jo bare en stråmann. Det har ingenting med ateisme å gjøre!! Mangel på respekt for overtro er like mye stråmann. Det har ingen ting med ateisme å gjøre. En ateist kan fint være overtroisk, tro på det åndelige, og til og med religiøs? Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Eg kuttet kontakten med mennesker som ikke tåler kritikk for lenge siden, dette inkluderer familiemedlemmer. 1 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Fikk for en tid tilbake slengt i trynet av en gammel "tante" at hun hadde "sett/møtt" Jesus og siden jeg faktisk er litt lei av at slike "resonementer" får passere ukommentert tok jeg mot til meg og spurte henne hvor logikken hennes var hen når hun hevdet dette. Jeg mener, hvorfor i all verden driver Jesus å suser rundt og "viser seg" for gamle tanter og andre istedenfor å faktisk komme tilbake slik han har lovet? Da ble kjærringa stum faktisk... pluss at hun ble FRYKTELIG såret over at noen i det hele tatt kunne stille spørsmål med hennes opplevelser... (Jeg måtte stålsette meg for å la være å nevne at fantasier der man ser personer er en sinnslidelse i ALLE andre henseelser...) Dette og en MASSE annet som religiøse ser på som "bevis" eier rett og slett ikke logikk i det hele tatt. For dem er det bare opplest og vedtatt og de aller færreste av dem stiller spørsmål rundt det de lærer i det hele tatt virker det som, ikke engang et simpelt "hvorfor" kommer der i gården og på toppen av det tror de at de er immuisert ovenfor kristiske spørsmål... Personlig merker jeg at det blir verre og verre å la være å si noe når det dukker opp religiøse biggotter på min vei som i sin forstokkede forvirring tror at alle disse totalt lamme "lignelsene" og annet de slenger om seg skal stå uten kritikk. Hva tror de egentlig? At deres hellige vissvass skal få stå urørt og fredet fra enhver form for kritikk og logisk tilnærming? Da lever de nok i feil århundre.... Og jeg kommer nok i langt større grad til å faktisk konfrontere religiøse som tror de kommer med annet enn påstander, både med rasjonalitet og logikk.... At mange av disse gamle skinnene ikke besitter et arsenal av skarp argumentasjon for sin sak, er jeg ikke spesielt overrasket over. Hadde to besteforeldre som var såkalt personlig kristne, og de var litt av samme typen som det du beskriver. Det er ikke dermed sagt at en som er "flink å snakke for seg" automatisk er den som har Rett, men sjansen for at diskusjonen blir mer interessant og stimulerende dersom begge parter evner å argumentere for sin sak, er nok noe større skulle jeg tro. Noe som gjør meg skikkelig glad og fyller meg av beundring, er når jeg treffer på eldre mennesker som er 100% klare i toppen, ungdommelige og oppegående. Det er deilig å få bevist at grått hår og haltende gange ikke alltid er enbetydende med at vedkommende er en/ei sta, bitter, og grinete sullik. Skal respekt og beundring automatisk inntreffe etter en viss alder, som en uskreven honnørrabatt? På en annen side, godeste RWS, så synes jeg du jager litt for hardt på "gi meg logikk, eller dra til h......." tilnærmingen din. Tro, i sin natur, stiller jo som en forutsetning at du på et eller annet tidspunkt er nødt til å ta et "leap of faith." Når det er sagt, så er terskelen for å ta dette skrittet er uanstendig lavt hos mange, så jeg forstår frustrasjonen din. Altfor mange er rustet fast i det de tror på - urokkelig, standhaftig, lojal. Når ateisten (og dets like) da dukker opp med en metaforisk boks CRC 556 eller WD-40 i hånda, er automatrefleksen å rekylere i avsky. Noen bolter insisterer på å sitte fast, og da får det bare være... (førr æ går da f..n 'tje ut i garasjen ett' ei tang, dæ gjær æ då f..n itje!" Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) På en annen side, godeste RWS, så synes jeg du jager litt for hardt på "gi meg logikk, eller dra til h......." tilnærmingen din. Jada vet det, men noen ganger føler jeg at jeg må riste litt hardt i det treet for å få noen reaksjoner tilbake... Så fullt så ille er det nok ikke. Jeg har en kristen svigermor som jeg er helt venn med, vi snakker bare ikke religion når vi er sammen nettopp fordi jeg har satt henne fast en del ganger og hun ikke klarer å bruke hverken fornuft eller argumentasjon uten å måtte stable, og godta, enda flere påstander for å forsvare påstandene sine, så hun har forstått at hun ikke kommer noen vei med sitt syn ovenfor meg og vi lever i skjønn symbiose til tross av det Det eneste hun får lov til sammen med barna er å si bordvers før maten når de er hos henne. Ellers har hun fått grei beskjed om å la forsøk på indoktrinering være... (Hun begynte med dette men respekterte at vi, min kone og jeg, ikke likte det og lar det derfor være. Skulle faktisk ønske at flere kristne var som henne.... Tro, i sin natur, stiller jo som en forutsetning at du på et eller annet tidspunkt er nødt til å ta et "leap of faith." Når det er sagt, så er terskelen for å ta dette skrittet er uanstendig lavt hos mange, så jeg forstår frustrasjonen din. Altfor mange er rustet fast i det de tror på - urokkelig, standhaftig, lojal. Når ateisten (og dets like) da dukker opp med en metaforisk boks CRC 556 eller WD-40 i hånda, er automatrefleksen å rekylere i avsky. Noen bolter insisterer på å sitte fast, og da får det bare være... (førr æ går da f..n 'tje ut i garasjen ett' ei tang, dæ gjær æ då f..n itje!" Neida, jeg er vel heller ikke ute i garasjen etter ei tang så fort noen har religiøse tilbøyeligheter he he Men hjeløpe meg hvor mange eldre det er som har "grodd" fast i sin naive tro... Det er en del. Og for å si det sånn så MÅ de faktisk over en viss terskel før jeg irettesetter dem også, da de for min del gjerne må få dø med troen i behold. Det er som regel når de går over terskelen som heter belæøre andre med dette vissvasset jeg sier i fra og da er det hverken med sur, sint, streng eller ekkel mine, men på en sakelig og ordentlig måte. Jeg har hatt kristne som har brølt 10 centimeter foran ansiktet mitt i frustrasjon over at jeg har plukket fra hverandre "logikken" i det de sier og fremdeles er like rolig, jeg har hatt småjenter på femten seksten år som med tårer i øyekroken og tryglende stemme har bedt meg om å bare glemme det jeg vet og ta i mot Jesus etter at jeg har masakrert påstandene deres. Mens jeg jobbet i NSB sto jeg for noen år siden utenfor et verksted og røkte da en lok fører plutselig spratt av et lokomotiv og kom bort til meg for å prate, som alle jernbane ansatte gjerne gjør. Men isteden for å si hei, morn eller goddag kastet han seg over meg og sa, "Har du hørt om Jesus?". Jeg ble litt forbannet over mangelen på folkeskikk, men behold maska og svarte litt saktmodig, "Nei, han har jeg aldri hørt om". Fyren glodde på meg som en druknent mann ser på et halmstrå og utbrøt vantro, "Har du ikke hørt om Jesus fra Nasareth??!". "Nei...", sa jeg. "Jeg er fra Drammen jeg skjønner du....". Øynene til fyren bulte og han hadde et sånt ekkelt blikk som kun halvgale religiøse får når de tror de har funnet sannheten i påstandene da han sa, "Men du har vel lest bibelen???!!", med noe som lignet bestyrtelse i stemmen. Jeg fant tiden inne til å avsløre at jeg bare hadde dratt han litt i leggen på grunn av hans manglende folkeskikk og svarte, "Hvem av dem, bibelen 1 eller bibelen 2?". (Dette var rett etter at Are Kalvøy hadde gitt ut bibelen 2). Fyren så ut som en torsk på land, munnen gikk opp og igjen mens han kikket på meg med en svovel predikants øyne (du vet, galger i øynene...) før han fnøs og gikk sin vei med raske sinte skritt.... Hva hadde han forventet seg egentlig? At jeg ikke trengte simpel høffelighet fordi jeg skulle høre om den store helten hans? Slike som den fyren der ødelegger mye for kristendom uten at de er klar over det selv.... Men alt for Jesus ikke sant...? En annen litt småartig historie opplevde jeg når jeg var omlag 14. Da var jeg på besøk i blokk leiligheten til min farmor og farfar og da det ringte på døren gikk han for å åpne. Han hadde over førti år som lærer bak seg (og han hadde en diplom fordi han i løpet av de årene ALDRI hadde vært borte fra jobben!!!) og han hadde også undervist i religion og når han var ferdig med de to fra jehovas vitner som hadde ringt på sto begge to og gråt fordi han hadde stilt dem så ettertrykkelig til veggs med hva de påsto fra bibelen at de nok ønsket at de ALDRI hadde ringt på for forsøke å juge om hva som står i bibelen der, for farfar kunne bibelen på rams! Dette var to godt voksne damer som først hadde vært fryktelig rappkjeftet og små opphetet i sin diskusjon, men som min farfar rolig og bestemt, etter å ha hentet bibelen, viste dem hvor feil de hadde. Det var en tanke vekker for meg for å si det slik og ,tydeligvis, for de vitnene som måtte dra derfra belært av en svoren ateist, som min farfar faktisk var, selv med 40 år med bibel lesning bak seg... Personene respekterer jeg alltid, men det de tror på respekterer jeg derimot ikke... Endret 22. juli 2011 av RWS 6 Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Mens jeg jobbet i NSB sto jeg for noen år siden utenfor et verksted og røkte da en lok fører plutselig spratt av et lokomotiv og kom bort til meg for å prate, som alle jernbane ansatte gjerne gjør. Men isteden for å si hei, morn eller goddag kastet han seg over meg og sa, "Har du hørt om Jesus?". Jeg ble litt forbannet over mangelen på folkeskikk, men behold maska og svarte litt saktmodig, "Nei, han har jeg aldri hørt om". Fyren glodde på meg som en druknent mann ser på et halmstrå og utbrøt vantro, "Har du ikke hørt om Jesus fra Nasareth??!". "Nei...", sa jeg. "Jeg er fra Drammen jeg skjønner du....". Øynene til fyren bulte og han hadde et sånt ekkelt blikk som kun halvgale religiøse får når de tror de har funnet sannheten i påstandene da han sa, "Men du har vel lest bibelen???!!", med noe som lignet bestyrtelse i stemmen. Jeg fant tiden inne til å avsløre at jeg bare hadde dratt han litt i leggen på grunn av hans manglende folkeskikk og svarte, "Hvem av dem, bibelen 1 eller bibelen 2?". (Dette var rett etter at Are Kalvøy hadde gitt ut bibelen 2). Fyren så ut som en torsk på land, munnen gikk opp og igjen mens han kikket på meg med en svovel predikants øyne (du vet, galger i øynene...) før han fnøs og gikk sin vei med raske sinte skritt.... Hva hadde han forventet seg egentlig? At jeg ikke trengte simpel høffelighet fordi jeg skulle høre om den store helten hans? Slike som den fyren der ødelegger mye for kristendom uten at de er klar over det selv.... Men alt for Jesus ikke sant...? Hahaha, dette er noe av det beste jeg har lest på svært så lenge! Aldri hørt om han derre Jesus nei. Var ei som stoppa meg også på gaten og spurte om hun kunne be for meg, da svarte jeg "nei, det vil jeg ha meg frabedt" Litt småtørr, men jeg lo selv ihvertfall! 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå