Gå til innhold

Nikon 16-85 vs Sigma 17-70

Anbefalte innlegg

Nikon 16-85 vs Sigma 17-70.

Ja, hva er best av disse objektivene? Nikon er jo ikke så lyssterk. Men hvem gir skarpest bilde? Hvem er best, kvalitets messig? Gir de 15 på slutten så mye mer? Og hva med 16 vs 17? Er det synbart?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellene i brennvidde er ikke så viktige, forskjellen i den vide enden er nok viktigst siden du aldri kan utvide et bilde men du kan alltid beskjære det. Forskjellen i den vide enden er over 6% så er nok synlig.

Sigmaobjektivet er bare f/2.8 på 17 mm og går gradvis ned til f/4,5 på lengre brennvidder. Bortsett fra muligens i den videste enden så vil stabilisatoren i 16-85 objektivet gjøre at det vinner i dårlig lys. Det er også litt skarpere i de viktigste områdene, og det har innebygget fokusmotor.

Jeg vil tro at du må over på EX serien til Sigma for å komme på høyde med Nikon på generell kvalitet. Jeg ville kjøpt Nikonobjektivet selv om det er 1500 kr dyrere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg var inne på fotovideo sine sider, og der finner jeg ingen Sigma 17-70 i EX utgave. Eller er det meg som er blind?

De jeg finner som EX, er i andre brennvidder.

Ellers så virker det som Nikon 16-85 er et godt valg. Ut i fra det jeg leser her.

Prisen er grei nok. Og gir den sylskarpe bilder, da tror jeg det blir den. :)

Endret av Meier
Lenke til kommentar

jeg var inne på fotovideo sine sider, og der finner jeg ingen Sigma 17-70 i EX utgave. Eller er det meg som er blind?

Det finnes så vidt jeg vet ingen EX-utgave av 17-70, det er derimot en OS-utgave (med stabilisator) så lysstyrkefordelen til Sigma er reell nok gitt at stabilisatorene til Nikon og Sigma er like gode. Jeg kan ikke si noe om bildekvalitet på de to, men personlig ville jeg nok valgt 16-85 på grunn av større brennviddeområde. 16-85 har dessuten fått mye bra kritikker, vel så bra som Sigmaen.

Lenke til kommentar

Lysstyrken på OS utgaven er F4 i teleenden, ikke F4,5, og den har i tillegg avrundete blenderblader. Bra nærgrense på den også (22cm).

Jeg hadde også vært usikker på hvilken jeg skulle valgt av disse, de virker om gode objektiver begge to.

Lenke til kommentar

Nikonen er skarpere enn Sigmaen, og har en god del mindre kromafeil. Nikon 16-85 har større rekkevidde, men er ikke så lyssterk. Les mer hos SLRGear.

Sammenlignet med Nikon 16-85:

Similar to Canon, there are several options to choose from in the Nikon line (such as the 18-105mm ƒ/3.5-5.6 VR): in this case, the Nikon 16-85mm is sharper than the Sigma, though (again) it doesn't have quite the same aperture capability. CA resistance is much better in the Nikon. Distortion is about the same, though corner shading is slightly more prominent in the Nikon.
Lenke til kommentar

16-85 gir jo litt mere vidvinkel og tele. Og da med like skarpt eller skarpere bilde, så tror jeg det blir den. Da står det jo til huset og(D7000). Men det finnes kansje noen sammenligninger på nett og?

Lenke til kommentar

Nikonen er skarpere enn Sigmaen, og har en god del mindre kromafeil. Nikon 16-85 har større rekkevidde, men er ikke så lyssterk. Les mer hos SLRGear.

Sammenlignet med Nikon 16-85:

Similar to Canon, there are several options to choose from in the Nikon line (such as the 18-105mm ƒ/3.5-5.6 VR): in this case, the Nikon 16-85mm is sharper than the Sigma, though (again) it doesn't have quite the same aperture capability. CA resistance is much better in the Nikon. Distortion is about the same, though corner shading is slightly more prominent in the Nikon.

Ja, men det så bra ut. Ser ut som et trygt kjøp det da.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Brukte Sigma 17-70 OS noen dager før jeg endte opp med Nikon 16-85 VR.

Begge gir gode bilder.

Noen minuspunkter med Sigmaen:

Kunne vært bedre bildekvalitet på 70mm @f/4.

Fokusringen roterer under AF.

OS funsksjonen står på 30 sek etter at den har blitt aktivert, bruker derfor litt ekstra med batteri og

OS lager en "klunk" i det den slår seg og og på. OS mangler ACTIVE modus.

Mitt eksemplar overeksponerte et halvt(?) blenderstopp.

Forøvrig er Sigmaen med OS f/4 i teleenden. Den uten OS er f/4,5 i teleenden.

Lenke til kommentar

Da fikk jeg prøvd objektivet. Og må si meg meget godt fornøyd. Sylskarpe bilder. Fin vidvinkel og tele. Har det meste i dette objektivet. Virker solid bygget, og presis. Tror dette objektivet, blir det jeg bruker mest. Så dette var et godt valg. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...