Gå til innhold

BK: Rådyrbukk i morgensol


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kompet, lyset og fargene er i kjent Erik Nordhagen stil :)

Men ellers synes jeg dette bilde halter i kvalitet. Det går greit å se det i vanlig format, men i det større formatet kommer svakhetene veldig godt fram.

 

Her er det nok eksponeringstiden som får ta skylden.

En tommelfinger regel sier at maks eksponeringstid skal tilsvare brennvidden på objektivet. Her burde du med andre ord hatt en maks eksponeringstid på 1/320. Aller helt enda raskere.

Lenke til kommentar

Kompet, lyset og fargene er i kjent Erik Nordhagen stil :)

Men ellers synes jeg dette bilde halter i kvalitet. Det går greit å se det i vanlig format, men i det større formatet kommer svakhetene veldig godt fram.

 

Her er det nok eksponeringstiden som får ta skylden.

En tommelfinger regel sier at maks eksponeringstid skal tilsvare brennvidden på objektivet. Her burde du med andre ord hatt en maks eksponeringstid på 1/320. Aller helt enda raskere.

 

Det er nok ingen tvil om at uskarpheten skyldes bevegelse av kameraet når jeg knipser. Nå sies det at tommelfingerregelen skal ganges med 1,5 når man bruker kamera med crop factor og med VR i objektivet kan man redusere med 2 step, eller var det 3? Det blir da en utregning som blir litt for komplisert i det rådyret plutselig dukker opp.

 

Min regel er at jeg har kameraet skyteklart med største blender. I dette tilfellet med et 70-200 F/2,8 objektiv og 2,0 x telekonverter, blir det F/5,6. Så justerer jeg lukkertiden, eventuelt bruker blenderprioritet. Problemet er at D90 har en tendens til å overeksponere, derfor manuell eksponering. Det som overrasker meg litt, er at lyset var såpass svakt at jeg måtte opp på lukkertid 1/90s. Eneste mulighet som da gjenstår, er da justering av ISO (for å kunne rdusere lukkertiden).

Det jeg lærer av dette, er at lyset kl 05.00 om morgenen midt i juli ved ca 58 gr. nord, er såpass svakt at jeg må gå opp på ISO, for å være garantert god skarphet.

Nå skal det også sies at jeg har tatt mange skarpe bilder på helt ned til 1/45s. Da trengs det nok noe bedre håndstøtte og det er viktig å knipse rett etter at VR'en har slått inn.

Endret av Erik Nordhagen
Lenke til kommentar

Fint bilde, men uskarp. Jeg har fått et godt råd å aldri ta bilder under 1/800 med min 300 millimeter.

Når det er slik at det er fare for at de bare plutselig dukker opp bruker jeg å ha den på 1/1000 -1/2000 pga av

at lyset fort endrer seg om man holder linsa mot den mørkeste plassen eller den lyseste. ;)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...