Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjøpte nylig 5D mk2 og er ekstremt fornøyd. Lurer bare på lit om exif info og en knapp.

Liker veldig godt når jeg browser flickr og jeg ser noen av bildene har mer en bare hvilken kamera bilde er tatt med. om ikke jeg tar feil så skal flickr kunne laste opp lukker hastighet, linsenavn++ fra exif info?

Får og legge inn informasjon i exif kan dette gjøres i kameraet eller må det gjøre i eos utility?

Har lest gjennom nesten hele manualen på kameraet men finner ikke ut av den lille knappen foran under knappen som løsner objektivet. har satt lcd brightness til manual men lystyrken stilles uansett hvilken omgivelse jeg er i. Når jeg holder inne denne knappen ser det ut til at lcd oppfører seg realtime når jeg stiller lukkertiden men bare til en viss grad.

Er dette funksjonen til denne knappen eller er den hovedsaklig noe helt annet?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Exif er noe som kamera fikser selv. Du trenger ikke legge inn noe av dette, kamera gjør det selv.

Denne knappen er det den som er under knappen til å løsne ovjektivet med?

Ta en titt i søkern så trykk inn denne knappen, da ser du hva som skjer ;)

Lenke til kommentar

Sett kameraet i Av-modus og velg en annen blender enn største blender. Kikk i søkeren og trykk knappen. Så ser du. Det er en nedblendingsknapp - blender objektivet ned til valgt blender så du i søkeren kan se dybdeskarpheten bildet kommer til å få.

Når du snakker om LCD - snakker du nå om liveview når du skal ta bilder, eller snakker du om lysstyrken til skjermen når du ser på bilder du har tatt tidligere? Det er nemlig to helt forskjellige innstillinger. :)

Lenke til kommentar

Men vet ikke hvor mye av info kamera lagrer i exif infoen? leste at man også kan legge inn copyright informasjon og mail i exif info?

Tenker mest på LCD lystyrken. Live view har jeg på Stills + movie og etter jeg har valgt dette kan jeg velge mellom stills display, movie display og exposure simulation. Hva er forskjellen på disse?

Men det jeg tenkte mest på med den knappen er at det eneste jeg så med den er at den låser bightnessen på LCD når jeg holder på.

Lenke til kommentar

Stills display gir deg ekstra lysstyrke i liveview når det er dårlig lys.

Exposure simulation prøver å vise deg hvordan eksponeringen kommer til å bli.

LCD lysstyrken som sådan er lysstyrken på skjermen i det hele tatt, og har ikke direkte noe med liveview som sådan å gjøre. "LCD brightness" finner du i menyen under "Setup".

Vil anbefale å lese manualen igjen, litt grundigere, og lese igjennom dpreviews anmeldelse. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos5dmarkii/page12.asp

Lenke til kommentar

Men vet ikke hvor mye av info kamera lagrer i exif infoen? leste at man også kan legge inn copyright informasjon og mail i exif info?

Navnet ditt og en del coyright info kan du legge inn i kamera menyen så følger det Exif info automatisk på alle bilder.

Resten kan du føye til i Photoshop med automatisert funksjon (muligens også i DPP, men for lenge siden jeg sjekket det, så ikke sikkert jeg husker riktig).

Last ned et EXIF Software program for å se hvor utrolig mye info som lagres i Exif filen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...