Vigrestad17 Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg skal begynne å studere til høsten, på Multimedieteknologi - og design på universitetet i agder. Derfor skal jeg kjøpe meg en ny macbook pro, men sliter med å velge mellom 13" og 15". Dette skal være en ren skole pc, ingenting annet. Verken spill eller film. Jeg er også opptatt av at det ikke skal koste for mye. Hva bør jeg gå for? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg vil nok si at 15-tommeren er et bedre kjøp, i det store og hele, enn 13-tommeren. Jeg har jobbet på begge. Skjermen på 13-tommeren er i stussligste laget, etter min mening. Oppløsningen er faktisk et lite hinder mange ganger, når man trenger å jobbe effektivt. Men det er meg. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Vet du om det blir mye multitasking? Hvis nei, da ville jeg valgt 13 tommeren. Rett og slett fordi den er med hendig å ha med seg. Mvh Faller Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg er også opptatt av at det ikke skal koste for mye. Og du vurderer å kjøpe Macbook Pro? Det er vel ikke akkurat synonymt med "skal ikke koste for mye"... Men ellers er det vel alt opp til deg hva du ønsker. 15" koster himla mye. 13" koster bare svært mye. Du får en litt større skjerm og litt bedre oppløsning på skjermen om du går for 15" (pluss gleden av å betale 5000 kroner ekstra). Ellers skal du ikke merke store forskjellene i den bruk du ser for deg. Lenke til kommentar
Vigrestad17 Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Takk for svar. Jeg er forberedt på å betale rundt 13 500,- så jeg mente at jeg helst ikke ville over den summen. Det jeg har tenkt på er å kjøpe 13" med i7 prosessor og endre fra 4gb ram til 8gb. Da koster mac'en rett over 13 000,- (med studentrabatt). Vil dette være et godt valg eller bør jeg gå for noe annet? Når det gjelder multitasking så vet jeg ikke om jeg skal drive på med det på skolen, men personlig så skal jeg ikke det. Endret 21. juli 2011 av GGrievous Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Har selv en 13", jeg virker som den syke multitaskeren forhold til dere. Er bare å bli kjent med maskinen og funksjonene så klarer du det som bara det. Hva skal du med 8GB når du bare skal bruke den til skolearbeid? *Rettelse Hva slags programmer vil du måtte kjøre? Endret 21. juli 2011 av Woltox Lenke til kommentar
Newton Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 @GGrevious: Du skal altså i gang med et 3-årig batchelorprogram. Maskinen du kjøper skal være det viktigste arbeidsverktøyet ditt. Mitt råd vil være: kjøp en 15" MacBook Pro, med Quad-core i7-prosessor, 8GB RAM og antirefleksbehandlet skjerm med 1680 x 1050 piksler - koster ca 16.500 med studierabatt. Prisforskjellen på 3000 kroner er peanuts i forhold til hva dette studiet koster deg, og du får etter min mening utrolig mye bedre bruksegenskaper med en slik maskin i forhold til en svakere og dårligere 13". Du skal jobbe mye med bildebehandling, lyd, video og animasjoner - du vil ha stor nytte av en større og bedre skjerm, mer prosessorkraft og en bedre grafikkprosessor! Med MacBook Pro 15" vil du få et suverent verktøy til alle de krevende oppgavene du skal løse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå