Franzedvard Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Hei, jeg skal snart begynne å øvelseskjøre bil med faren min som ledsager. Han har tysk førerkort, og er tysk statsborger, opfyller han da kravene til å være ledsager, eller må han skaffe seg norsk førerkort? Løst: Ja, det går! Endret 22. august 2011 av Franzedvard Lenke til kommentar
Currybomb Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Tror neppe det skal være et problem, så lenge ledsageren fyller kravet " Ledsager må være over 25 år og ha hatt sammenhengende kjørerrett i 5 år ". Kan lese mer her Lykke til med kjøringen! Endret 20. juli 2011 av arian Lenke til kommentar
Franzedvard Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Takk for svar! Faren min er over 25 ja, og han har hatt førerkort siden han var 18, så det er ikke noe problem... Hvis det er noen som vet helt sikkert setter jeg pris på flere svar... Endret 20. juli 2011 av Franzedvard Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 har lurt på dette ganske lenge selv.. og lurer også på om man kan øvelseskjøre i en utenlandsk registrert bil i Norge? Så lenge eieren er i bilen? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Her er det mange hull i regelverket, bare sånn at det er sagt. Men det som er krav er følgende. Ledsager må være fylt 25 år å ha hat sertefrikat sammenhengende i 5 år. for klasse B. resten kan du nok prate i fra deg viss du bare jatter litt med purken om dem blir vanskelige. Lenke til kommentar
Franzedvard Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 (endret) Det er vel som priim sier... Skal se om jeg kan sende en mail til naf, veivesenet eller noe sånt og få et sikkert svar. Poster det her hvis jeg finner ut noe mer Edit: Sendte mail til veivesenet, venter på svar. Endret 22. juli 2011 av Franzedvard 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Når jeg øvelseskjørte så kjørte jeg med utenlandsk bil med utenlandsk ledsager med utenlandsk førerkort. Det står jo ikke noe i det regelverket jeg leste om nasjonalitetskrav. Blir intertessant å se hva Statens Vegvesen svarer... Lenke til kommentar
Samara Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Det er vel som priim sier... Skal se om jeg kan sende en mail til naf, veivesenet eller noe sånt og få et sikkert svar. Poster det her hvis jeg finner ut noe mer Edit: Sendte mail til veivesenet, venter på svar. Hvordan ble det med svaret? er nysgjerrig på dette (ikke aktuelt for min del, men interssant å vite likevel). Uansett er det vel bare å ringe en kjøreskole å høre med dem om så. Lenke til kommentar
Franzedvard Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Hvordan ble det med svaret? er nysgjerrig på dette (ikke aktuelt for min del, men interssant å vite likevel). Uansett er det vel bare å ringe en kjøreskole å høre med dem om så. Jeg har faktisk ikke fått svar enda... Hvor fort bør man forevente å få svar? Endret 5. august 2011 av Franzedvard Lenke til kommentar
Samara Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Jeg har faktisk ikke fått svar enda... Hvor for bør man forevente å få svar? Syns absolutt man skal svare på henvendelser, uansett. Purrer du på spørsmålet? Jeg kan også sikkert kontakte min kjørelærer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Hei, jeg skal snart begynne å øvelseskjøre bil med faren min som ledsager. Han har tysk førerkort, og er tysk statsborger, opfyller han da kravene til å være ledsager, eller må han skaffe seg norsk førerkort? I utgangspunktet bør det holde med førerkort som fyller kravene, enten det er norsk eller annet, men noe annet er om han bør skaffe seg norsk førerkort uansett. Her http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Diverse+krav+til+forerkort/Innbytte+av+utenlandsk+forerkort står det blant annet: "Besøkskjøring" kun i tre måneder Personer som kom til Norge før 1. juli 2010, kunne tidligere benytte sitt utenlandske førerkort i inntil ett år fra de kom til landet. Personer som kommer til Norge fra og med 1.juli 2010, kan kun benytte sitt utenlandske førerkort i inntil 3 måneder på grunn av innskjerpinger i regelverket. Dette gjelder både for personer som bosetter seg her og for de som oppholder seg her midlertidig bl.a. turister. Lenke til kommentar
Franzedvard Skrevet 5. august 2011 Forfatter Del Skrevet 5. august 2011 (endret) Jeg har faktisk ikke fått svar enda... Hvor for bør man forevente å få svar? Syns absolutt man skal svare på henvendelser, uansett. Purrer du på spørsmålet? Jeg kan også sikkert kontakte min kjørelærer. der hadde jeg en skriveleif, selvfølgelig bør man svare på henvendelser, skulle være "hvor fort" og ikke "hvorfor"... Fint om du spør kjørelæreren din hvis du har mulighet til det, skal på hytta til en kompis denne helgen, så jeg purrer kanskje på mandag. Tror du har rett Zanta, det er jo et førerkort fra Eu, så det burde vel gå, men vil helst være sikker. Endret 5. august 2011 av Franzedvard Lenke til kommentar
skybertharmp5 Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg har faktisk ikke fått svar enda... Hvor for bør man forevente å få svar? Syns absolutt man skal svare på henvendelser, uansett. Purrer du på spørsmålet? Jeg kan også sikkert kontakte min kjørelærer. der hadde jeg en skriveleif, selvfølgelig bør man svare på henvendelser, skulle være "hvor fort" og ikke "hvorfor"... Fint om du spør kjørelæreren din hvis du har mulighet til det, skal på hytta til en kompis denne helgen, så jeg purrer kanskje på mandag. Tror du har rett Zanta, det er jo et førerkort fra Eu, så det burde vel gå, men vil helst være sikker. det går no fint og øvelseskjøre så lenge du har en ledsager som er 25 og ikke beruset og har hatt lappen i 5 år, og du har traffikalt grunnkurs. bare gå ut og kjør ha en L bak på bilen, sjansen for og bli stoppet er ganske liten! Lenke til kommentar
Samara Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Kjørelærer mente at om den utenlandske personen går under de samme kravene som en norsk (over 25 år, hatt førerkort i minst 5 år) og er fra et land som har tilsvarende regelverk og syn på kjøring, så er det et ja. Er utlendingen derimot fra kina eller noe annet land som Norge krever at tar førerkortet på nytt i Norge hvis de vil kjøre her, så er det nei. Så Tyskland var, slik jeg forstod det, et ja 1 Lenke til kommentar
Franzedvard Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Kjørelærer mente at om den utenlandske personen går under de samme kravene som en norsk (over 25 år, hatt førerkort i minst 5 år) og er fra et land som har tilsvarende regelverk og syn på kjøring, så er det et ja. Er utlendingen derimot fra kina eller noe annet land som Norge krever at tar førerkortet på nytt i Norge hvis de vil kjøre her, så er det nei. Så Tyskland var, slik jeg forstod det, et ja Tusen takk for at du gadd å undersøke litt Da sier jeg at topic er løst! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå