minim Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Skal da ha en maskin nr. to i huset, men når jeg begynnte å lete etter dette så var kaoset komplett. Jeg har problemer med å finne ut hva jeg skal ha og derfor henvender jeg meg her. Budsjett er litt diffust, men helst under 10k. Må jeg over 15k tror jeg at jeg ender på en macbook pro i stede. 1. Hvilken CPU vil jeg ha? Har forstått at jeg bør gå for de nye sandy bridge (Jeg SKAL ha intel cpu), men hvordan sortere ut og hvilken i5/i7 CPU er jeg på jakt etter? 2. Hvilket skjermkort er brukende. Jeg klarer ikke å finne systemet i nummereringen på skjermkortene lenger og har mer eller mindre gitt opp jungelen. Noen tips? Ønsker å prøve et nvidia skjermkort denne gangen egentlig, men er det store fordeler med ATI så vurderes det. 3. SSD skal inn så lagringskapasitet er totalt nedprioritert med mindre SSD er i den aktuelle maskinen. Trenger forsåvidt ikke linker til enkeltmaskiner, men jeg er selvfølgelig mottagelig for det også. Har vært innom Elkjøp/Expert i dag, men snudde omtrent i døra :/ Spec for EU Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) I kravene står det jo Intel Core i7. Stasjonær Core i7, sannsynligvis av den forrige generasjonen. Dermed ligger vel kravet omtrent på nivå med dagens Core i7-2720QM eller 2820QM bærbare prosessorer. Og så står det nevnt GTX 285 som anbefalt skjermkort. Vel, dette er et stasjonært skjermkort, og kan ikke sammenlignes med et bærbart skjermkort. GTX 285M for bærbare maskiner er mye svakere. Et tilsvarende ytelse i et bærbart skjermkort, er det faktisk bare de aller kraftigste kortene du kan få til en bærbar som har, nemlig Nvidia GTX 580M, eller AMD HD 6790M eller HD 6990M. MacBook Pro'er har langt i fra de skjermkortene som kreves, i så fall, så de er det bare å glemme. Du må nok se på maskiner som Multicom Kunshan P150. Eller P170, 17 tommer. Det eneste andre alternativet blandt bærbare, er en av Alienware's kraftigste maskiner. Dette er altså hvis du har ambisjoner om å spille på Very High. Kan du greie deg med High, skal nok skjermkort som Nvidia GTX 560M gjøre nytten. Men anbefaling til maskin er den samme, da denne kan konfigureres etter egne ønsker. Men her er det noen fler alternativer - Asus G53/G73, eller de helt nye G54/G74, er ett. Også MSI og Toshiba (Quosmio) har et par maskiner med det samme skjermkortet. En oversikt over de skjermkortene som finnes til bærbare maskiner har du her, rangert etter styrke. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) I kravene står det jo Intel Core i7. Stasjonær Core i7, sannsynligvis av den forrige generasjonen. Dermed ligger vel kravet omtrent på nivå med dagens Core i7-2720QM eller 2820QM bærbare prosessorer. Og så står det nevnt GTX 285 som anbefalt skjermkort. Vel, dette er et stasjonært skjermkort, og kan ikke sammenlignes med et bærbart skjermkort. GTX 285M for bærbare maskiner er mye svakere. Et tilsvarende ytelse i et bærbart skjermkort, er det faktisk bare de aller kraftigste kortene du kan få til en bærbar som har, nemlig Nvidia GTX 580M, eller AMD HD 6790M eller HD 6990M. MacBook Pro'er har langt i fra de skjermkortene som kreves, i så fall, så de er det bare å glemme. Du må nok se på maskiner som Multicom Kunshan P150. Eller P170, 17 tommer. Det eneste andre alternativet blandt bærbare, er en av Alienware's kraftigste maskiner. Dette er altså hvis du har ambisjoner om å spille på Very High. Kan du greie deg med High, skal nok skjermkort som Nvidia GTX 560M gjøre nytten. Men anbefaling til maskin er den samme, da denne kan konfigureres etter egne ønsker. Men her er det noen fler alternativer - Asus G53/G73, eller de helt nye G54/G74, er ett. Også MSI og Toshiba (Quosmio) har et par maskiner med det samme skjermkortet. En oversikt over de skjermkortene som finnes til bærbare maskiner har du her, rangert etter styrke. Takker for informativt svar. Vet du hvor lang leveringstid det er på disse maskinene? Regner med at når man skreddersyr dem så tar det litt lenger tid å få dem levert. Endret 20. juli 2011 av minim Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Ja, det vil ta lengre tid. Bare det å få dem montert med den hardware'n du ønsker - regn med en uke ekstra. Det er hvis de faktisk har alt de trenger på lager, og det er slett ikke alltid. Min anbefaling er: Core i7-2720QM - 8 GB RAM - AMD HD 6990M - matt skjerm. Den matte skjermen er av en bedre kvalitet enn den glossy varianten. SSD eller vanlig snurredisk etter ønske - men det er ingen grunn til å velge Intel 510 foran 320. Med eller uten OS. Da har du en maskin som kan spille det meste, på 1920x1080 oppløsning, og på høyeste innstillinger på grafikken. Det er bare et par spill som er såpass krevende at du må gå litt ned på grafikkinnstillinger. Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Ja, det vil ta lengre tid. Bare det å få dem montert med den hardware'n du ønsker - regn med en uke ekstra. Det er hvis de faktisk har alt de trenger på lager, og det er slett ikke alltid. Min anbefaling er: Core i7-2720QM - 8 GB RAM - AMD HD 6990M - matt skjerm. Den matte skjermen er av en bedre kvalitet enn den glossy varianten. SSD eller vanlig snurredisk etter ønske - men det er ingen grunn til å velge Intel 510 foran 320. Med eller uten OS. Da har du en maskin som kan spille det meste, på 1920x1080 oppløsning, og på høyeste innstillinger på grafikken. Det er bare et par spill som er såpass krevende at du må gå litt ned på grafikkinnstillinger. Ser nå at det tar 1uke pluss og det er tid jeg ikke har nå egentlig. Kunne tenkt meg å hatt maskinen til helgen igjen Men da er jeg litt lenger på vei mtp. å vite hvilket skjermkort og CPU jeg skal ha. Er det noen grunn til at man ikke skal gå for i5 Sandy bridge forresten? Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Vel det er jo kravene til spillet ditt som setter begrensingen til prosessor - ettersom de anbefaler Core i7, så kan jeg tenke meg at det til en viss grad utnytter 4 kjerner, og da er jo ikke Core i5 så gunstig ... Men jeg tror det blir vanskelig for deg å finne laptoper med såpass kraftig hardware i noen fysisk butikk, hvis det var det du så for deg. Det er først og fremst nettbutikker som selger slike maskiner, som blir regnet for maskiner til "spesiellt intereserte" . Men kanskje har du flaks. Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Vel det er jo kravene til spillet ditt som setter begrensingen til prosessor - ettersom de anbefaler Core i7, så kan jeg tenke meg at det til en viss grad utnytter 4 kjerner, og da er jo ikke Core i5 så gunstig ... Men jeg tror det blir vanskelig for deg å finne laptoper med såpass kraftig hardware i noen fysisk butikk, hvis det var det du så for deg. Det er først og fremst nettbutikker som selger slike maskiner, som blir regnet for maskiner til "spesiellt intereserte" . Men kanskje har du flaks. Jeg er ikke sikker på om flere kjerner brukes egentlig. På min stasjonære har jeg en core2duo 2.4ghz-ish og to stk 3870 kort og det kjører forsåvidt spillet OK, men jeg kunne tenkt meg litt mer ut av en ny pc. Det kan jeg være med på Var i dag på både expert og elkjøp i åsane og snudde omtrent i døren. Men så for meg å bestille i morgen i fra en av de store nettbutikkene og bruke express over natt levering eller lignende. Jeg ser jo at multikom maskinene gir mye for pengene, men jeg skal bort på ferie i fra mandag av og da kunne jeg tenkt meg å ha med meg maskinen, men går det ikke så går det ikke. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Tja, i så fall kan du jo prøve Komplett - de har Asus G53, med Nvidia GTX 560M, og de har jo også mulighet for "hente selv". Men GTX 580M eller AMD HD 6970/6990M, er det bare hos Multicom eller Dell (Alienware) du får. Edit: OBS! En ting å være oppmerksom på i forhold til GTX 560M: Den finnes i 3 versjoner, med henholdsvis 1.5, 2 og 3 GB VRAM - versjonene med 1.5 og 3 GB er helt etter standard, med 192 bits minnebuss, men 2 GB versjonen opererer med 128 bit minnebuss. Det blir dermed klart svakere enn de andre to. Forstå det den som kan. PS. Komplett har også Toshiba Quosmio X770, med Core i7-2630QM og GTX 560M. Helt ny maskin, som jeg ikke vet noe som helst om. Asus G53/73-maskinene er mer velkjente, og er absolutt gode kjøp, dersom man kan tolerere designet. God på kjøling, bråker ikke så mye til spill-bærbar å være. Fordelene ved Multicom-maskinene er først og fremst det faktum at de er konfigurerbare, og at de har en skjerm (hvis man velger den matte varianten), som er blant de beste overhodet når det gjelder bærbar-skjermer. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Tja, i så fall kan du jo prøve Komplett - de har Asus G53, med Nvidia GTX 560M, og de har jo også mulighet for "hente selv". Men GTX 580M eller AMD HD 6970/6990M, er det bare hos Multicom eller Dell (Alienware) du får. Edit: OBS! En ting å være oppmerksom på i forhold til GTX 560M: Den finnes i 3 versjoner, med henholdsvis 1.5, 2 og 3 GB VRAM - versjonene med 1.5 og 3 GB er helt etter standard, med 192 bits minnebuss, men 2 GB versjonen opererer med 128 bit minnebuss. Det blir dermed klart svakere enn de andre to. Forstå det den som kan. Ok. Jeg tror jeg ender på en 560M maskin uansett om det holder til bra høye instillinger på spillet. Tror ikke det svarer seg å legge de ekstra 3.5k inn bare for å få marginalt bedre grafikk uansett. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Tja, i så fall kan du jo prøve Komplett - de har Asus G53, med Nvidia GTX 560M, og de har jo også mulighet for "hente selv". Men GTX 580M eller AMD HD 6970/6990M, er det bare hos Multicom eller Dell (Alienware) du får. Edit: OBS! En ting å være oppmerksom på i forhold til GTX 560M: Den finnes i 3 versjoner, med henholdsvis 1.5, 2 og 3 GB VRAM - versjonene med 1.5 og 3 GB er helt etter standard, med 192 bits minnebuss, men 2 GB versjonen opererer med 128 bit minnebuss. Det blir dermed klart svakere enn de andre to. Forstå det den som kan. Ok. Jeg tror jeg ender på en 560M maskin uansett om det holder til bra høye instillinger på spillet. Tror ikke det svarer seg å legge de ekstra 3.5k inn bare for å få marginalt bedre grafikk uansett. Marginalt og marginalt ... et GTX 580M er faktisk nært dobbelt så kraftig som GTX 560M. Det tilsvarer i praksis omtrent som 2 stk. GTX 560M i SLI .... HD 6970M er marginalt svakere, og HD 6990M er marginalt kraftigere (enn GTX 580M), skal vi tro AMD selv - noen uavhengige tester har jeg ikke sett ennå. Men mye billigere. Endret 20. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Tja, i så fall kan du jo prøve Komplett - de har Asus G53, med Nvidia GTX 560M, og de har jo også mulighet for "hente selv". Men GTX 580M eller AMD HD 6970/6990M, er det bare hos Multicom eller Dell (Alienware) du får. Edit: OBS! En ting å være oppmerksom på i forhold til GTX 560M: Den finnes i 3 versjoner, med henholdsvis 1.5, 2 og 3 GB VRAM - versjonene med 1.5 og 3 GB er helt etter standard, med 192 bits minnebuss, men 2 GB versjonen opererer med 128 bit minnebuss. Det blir dermed klart svakere enn de andre to. Forstå det den som kan. Ok. Jeg tror jeg ender på en 560M maskin uansett om det holder til bra høye instillinger på spillet. Tror ikke det svarer seg å legge de ekstra 3.5k inn bare for å få marginalt bedre grafikk uansett. Marginalt og marginalt ... et GTX 580M er faktisk nært dobbelt så kraftig som GTX 560M. Det tilsvarer i praksis omtrent som 2 stk. GTX 560M i SLI .... HD 6970M er marginalt svakere, og HD 6990M er marginalt kraftigere (enn GTX 580M), skal vi tro AMD selv - noen uavhengige tester har jeg ikke sett ennå. Men mye billigere. Jo, men er det verdt steget opp? Regner med at det går ikke lange tiden før noe er 2x så kraftig som 580M heller og da er 3500kr mye i tillegg dersom et 560M klarer jobben. Men jeg trodde egentlig ikke steget var så stort. Får prøve å finne noen tester av 560M på cryengine som brukes i Entropia universe og se hva det presterer. Om det er på kanten til hva kortet klarer så vil jeg vel slite med irriterende viftestøy og unødvendig mye varme også kankje i forhold til et 580M som ikke ligger på "maks" hele tiden. Endret 20. juli 2011 av minim Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Tja, i så fall kan du jo prøve Komplett - de har Asus G53, med Nvidia GTX 560M, og de har jo også mulighet for "hente selv". Men GTX 580M eller AMD HD 6970/6990M, er det bare hos Multicom eller Dell (Alienware) du får. Asus G53 ser faktisk veldig lovende ut. Tror jeg ender opp med å gå for den med GTX 560M, men det ser ikke ut som GTX 560M er lansert enda så da får jeg vel bare smøre meg med tolmodighet. Det skal visstnok være kjøligere en 480 og prestere bedre så det er vel verdt ventingen. Lenke til kommentar
thomit Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Enn GTX 480M? Nei, det stemmer ikke. Dessuten har ikke GTX 480M vært å få tak i på en stund, det ble faset ut etter at GTX 485M, og senere GTX 580M kom. Eller mente du GTX 460M? Ja, da er GTX 560M noen få prosent kraftigere, samtidig som det ikke bruker noe mer strøm enn GTX 460M, i hvertfall. Men hvis du kan få tak i en G53 med GTX 460M, så er ikke det noe dumt kjøp. Det kortet er ikke mer en knapt 6 mndr. gammelt, og som sagt, bare marginalt svakere enn GTX 560 .... noe du lett kan fikse på med en forsiktig overklokking. Og husk det jeg nevnte om de forskjellige versjonene av GTX 560M tidligere - et GTX 560M i 2 GB VRAM versjonen, vil yte dårligere enn et GTX 460M. Endret 21. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Enn GTX 480M? Nei, det stemmer ikke. Dessuten har ikke GTX 480M vært å få tak i på en stund, det ble faset ut etter at GTX 485M, og senere GTX 580M kom. Eller mente du GTX 460M? Ja, da er GTX 560M noen få prosent kraftigere, samtidig som det ikke bruker noe mer strøm enn GTX 460M, i hvertfall. Men hvis du kan få tak i en G53 med GTX 460M, så er ikke det noe dumt kjøp. Det kortet er ikke mer en knapt 6 mndr. gammelt, og som sagt, bare marginalt svakere enn GTX 560 .... noe du lett kan fikse på med en forsiktig overklokking. Og husk det jeg nevnte om de forskjellige versjonene av GTX 560M tidligere - et GTX 560M i 2 GB VRAM versjonen, vil yte dårligere enn et GTX 460M. Det kom ikke tydelig frem nei. Jeg mente 460M ja Det ser ut som om det er å få tak i G53 med 460M, men er ikke det dumt når 560M er like rundt hjørnet (i G53, det har kommet i toshiba sine allerede..)? Er du sikker på at dette med VRAM gjelder kun 2gb versjonen? Har sett at mange kommentarer på forumer rundtom på nettet generalisterer den bus hastigheten (128 på 560, 192 på 460). Edit; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=644291 denne Endret 21. juli 2011 av minim Lenke til kommentar
thomit Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvis alle 560 hadde hatt 128 bits minnebuss, så måtte de ha gjort et eller annet drastisk med det, for at det skulle bli raskere enn 460 ... og siden det ser ut for meg som antall shadere (eller CUDA-kjerner, som Nvidia kaller dem) er det samme, med bare litt høyere klokkehastigheter, og begge har GDDR 5 minne ... så kan jeg ikke helt se hvordan det skulle ha gått for seg. Men jo, jeg synes at det er rart at det skal finnes 1 variant som er klart svakere enn de andre, og jeg vil jo ikke hevde 100% at det er sånn - men det er altså det jeg har lest på andre forum rundt omkring. GTX 560M er lansert. Dersom komplett sier noe annet, er det fordi de ikke har fått inn sine på lager enda. Endret 21. juli 2011 av thomit Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvis alle 560 hadde hatt 128 bits minnebuss, så måtte de ha gjort et eller annet drastisk med den, for at den skulle bli raskere enn 460 ... og siden det ser ut for meg som antall shadere er det samme, med bare litt høyere klokkehastigheter, og begge har GDDR 5 minne ... så kan jeg ikke helt se hvordan det skulle gå for seg. Men jo, jeg synes at det er rart at det skal finnes 1 variant som er klart svakere enn de andre, og jeg vil jo ikke hevde 100% at det er sånn - men det er altså det jeg har lest på andre forum rundt omkring. GTX 560M er lansert. Dersom komplett sier noe annet, er det fordi de ikke har fått inn sine på lager enda. Det var derfor jeg pressiserte i G53 siden 560M fåes i Toshiba sin "gaming laptop" allerede. Er vel Asus som er trege med å sende ut ny G53.. Vel, jeg trykket bestill på den G53SW'n med I5 cpu ved en feiltagelse nå så da ble det vel den Endret 21. juli 2011 av minim Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Du har en her. Er ikke den speccet likt som den jeg bestilte fra komplett nå nettopp? ASUS G53SW 15.6" Full HD -Demo GeForce GTX 460M, Core i5-2410M, 4GB RAM, 500GB HDD, DVD±RW, kamera, BT, W7H Lenke til kommentar
thomit Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jo, samme maskin, men ikke demo-versjon da. Helt ny. Hvor mye kostet den du bestillte? Og, det er jo ikke for sent å endre eller kansellere bestillingen da. Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Jo, samme maskin, men ikke demo-versjon da. Helt ny. Hvor mye kostet den du bestillte? Og, det er jo ikke for sent å endre eller kansellere bestillingen da. Den kostet 8100,- så det ble 8300,- med posten hjem på kvelden. Jeg så den der på dustinhome, men om det tar 3-4dager å få den levert så er det vel like greit å ta den demo maskinen på komplett? Jeg trykte jo bare bestill ved en feiltagelse så jeg kan jo forsåvidt få stoppet det enda Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå