Gå til innhold

Sapphire EDGE-HD, hva gjør jeg galt?

Anbefalte innlegg

Hepp!

Jeg kjøpte i mai en Sapphire EDGE-HD fra Komplett, den første maskinen var tilnærmet DOA. Dvs at jeg fikk installert OS, så bootet den aldri igjen.

Fikk så et nytt eksemplar som hvertfall fungerte. Fornøyd installerte jeg siste Ubuntu på den maskinen. Jeg installerte så VLC og testet avspilling av video fra den. Det var rett og slett et mareritt, allerede ved 720i begynte den å lagge konstant, ergo helt ubrukelig.

Jeg skiftet så OS over til Win7, der kan jeg gå opp til 1080p men da får jeg de samme problemene, selv i litt mindre grad. Jeg skiftet derfor ut VLC med MPC og da er laggen litt mindre, men jeg sliter fremdeles med at det flere ganger i minuttet blir pixlete/kornete. Et par ganger i timen henger hele MPC seg og bare helt opp, så jeg må restarte avspillingen.

Med andre ord er maskinen som Komplett så pent omtaler som "... har EDGE-HD fortsatt det som trengs for å fungere som mediesenter, kontor-pc, e.l." for øyeblikket ubrukelig som et mediesenter for meg.

Er det noen av dere som har noen tips til hva jeg kan prøve å endre på for å få en forbedret multimedieopplevelse? Skulle jo tro at Komplett ikke påsto dette uten grunn.

PS: På tiden det tok meg å skrive dette innlegget krasjet MPC 2 ganger og genererte pixlete bilder rundt 10 ganger ;)

Edit: Der kom blåskjermen med henvisning til nvlddmkm.sys gitt.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å installer XBMC og aktiver maskinvareaksellerasjon. Funket iverfall på min pc som er ganske likt speccet.

Prøvd nå. Så fort jeg kommer opp i HD-kvalitet på noe som helst så blir det pixlete, og akkurat nok til at det blir irriterende. Å ikke kunne se ansikter f.eks er litt teit :)

Prøvde og å endre oppløsningen til 1080i, da mister jeg lyden så fort jeg spiller av noe i HD. Nesten morsomt ustabilt dette :)

Når du testet Ubuntu, sjekket du at VLC virkelig brukte VDPAU da?

Mener å huske at jeg prøvde det og ja.

Lenke til kommentar

Merkelig, pc'en min har dårligere spec en din og klarer seg fint opp til 720p uten lagg, har tilogmed klart noen 1080p filmer uten lagg, så merkelig at ditt oppsett ikke skal klare det. Eneste tipsen jeg kan gi da er å oppdatere grafikkdrivere, og sjekke at du har aktiver maskinvare akselerasjon.

Lenke til kommentar

Jeg har en Edge-HD også med Ubuntu XBMC. Har ikke testet HD-materiale ennå, men ellers funker den bra. Skal laste ned HD-materiale og kjøre en test. Ifølge review så skal ikke denne boksen han noe problem med HD...

Har du oppgradert til siste BIOS og video-BIOS?

Lenke til kommentar

Sitter med akkurat samme som meg ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630878 ) uten problemer altså? Uansett hva jeg spiller av så vil maskinen dø ila en halvtime. Så det kan jo være at maskinen i seg selv er defekt. Den første jeg fikk var DOA så det virker jo forsåvidt litt rart om jeg er såpass uheldig.

Har fått godkjent retur fra Komplett så tenker jeg gjør det enkelt med den.

Ellers har jeg ikke oppgradert BIOS etc, da jeg har prøvd såpass mye annet og rett og slitt blitt lei av å herje. Er litt vanskelig og vil ha noe som bare er Plug & Play :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...