H_Treider Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hey Etter mye filming med speil, med litt for raske lukkertider og stakkato-bevegelser grunnet bruk av store blenderåpninger, skjønner jeg at det jeg trenger er et variabelt nd-filter. Men de er f*** så dyre^^ Har sett litt på dette (77mm): http://www.fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Filter/Solblender/Gr%C3%A5filter/LCW/LCW-Fader-ND-MkII-ND4-ND400-77mm-77mm-Variabelt-Gr%C3%A5filter-fra-2-til-8-EV-123661.aspx Jeg synes det er vanskelig å søke opp slike filtre for å sammenligne pris, så derfor spør jeg her likesågodt... Noen som har bedre forslag - evt. rimeligere varianter fra andre leverandører? PS. Hvis noen her vil at jeg skal parre et lineært pola-filter med et sirkulært, så nei takk x) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Denne er såvidt jeg har fått med meg samme filter som det du linker til. Selges under både Lumengear og LCW-brands. Har selv et Lumengear-branda filter - og er passelig fornøyd. Fungerer greit på 24-70mm, men ville ikke ha brukt det på særlig lengre brennvidder. Har testa litt på en kompis sin 70-200, og det er ikke pent. :/ Om du skal ha et variabelt filter som er noe særlig på lengre brennvidder blir det nok svindyrt - så dyrt at man kanskje like gjerne kan handle et sett med vanlige ND-filtre. Endret 20. juli 2011 av olegunnaro Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 LCW Fader ND er det rette filterert. Brukt av f.eks Philip Bloom, samt at alle mellomstikka med Anne Rimmen fra Ekstremsportsveka er filmet med 5D mkII if LCW Fader ND. Skal du ha noe bedre så er det i realiteten bare et alternativ, nemlig Singh-Ray Vari ND. Men det er tredobbelt pris. Du kan kjøpe direkte fra Light Craft Workshop. Dog har de høy porto på det de leverer. Premier-ink.co.uk er også et alternativ - har ikke sjekket at de sender til Norge. Du skal også være klar over at hvor mye lys som "dempes" avhenger av brennvidde. På 12 mm er effekten omtrent som ND8 filter, og så stiger det til ND500 på 100 mm. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Takk for info! 90% av bruken blir innenfor området 16-50mm på FF, så da blir jo ikke effekten i nærheten av 8 trinn etter hva jeg skjønner? :/ Meh.. Har brukt et cokin ND8 (3 trinn) endel fra før, men dette er ikke i nærheten av "sterkt" nok når det er kraftig sollys og en ønsker seg noe rundt f/2 - f/2.8 Ole Gunnar: Hvis jeg bestiller dette fra ebay - hva blir totalkostnaden mtp. toll osv.? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 3 til 7 stops på det brennviddeomfanget, dvs ND8 - ND125. Du kan dog kombinere med at standard ND8 filter for å få ennå mindre lys. Mellom 900 - 1 000 kr vil det koste med frakt, mva og tollgebyr. Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Ok, da kan jeg jo like så godt bestille fra FotoVideo :/ Takk for all hjelp Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Kan hende lumengear kan være behjelpelig dersom du spør om å få nedsatt verdien på pakkeseddelen... Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 Kan hende lumengear kan være behjelpelig dersom du spør om å få nedsatt verdien på pakkeseddelen... Altfor ærlig til det Blir nok FV på meg Lenke til kommentar
arthon Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Kan hende lumengear kan være behjelpelig dersom du spør om å få nedsatt verdien på pakkeseddelen... Altfor ærlig til det Blir nok FV på meg Forundelig valg , når du kan være like ærlig når du bestiller rett fra Light Craft Workshop og spare 5-600 kroner inkludert moms og fortollingsgebyr. Fraktiden fra bestilling er omtrent den samme som fra FV. Generelt; Stort sett alle Fade ND filtrene kommer fra samme fabrikken i Kina, så "kvalitets forskjellen" er mer tilfeldig. Singh Ray's overprisete versjon er ikke bedre enn de andre mer kjente merkene selv om de har klart å markedsføre seg som "Kvalitets filter". Skulle ikke forundre meg om det stort sett var samme selger på flere av disse merkene solgt igjennom "dedikerte nettbutikker" og e-bay butikker med eneste forskjell av hvordan filte ring de er montert i. Fade ND er jo egentlig bare to polafiltere montert på to ringer som kan vris uavhengi av hverandre. Her er en test fra en kar som kjøpte Singh Ray og Genus. Kan ikke si at Singh Ray gav et overbevisende forsvar av den høye prisen. http://www.benjaminm...op-of-the-line/ Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Kan hende lumengear kan være behjelpelig dersom du spør om å få nedsatt verdien på pakkeseddelen... Altfor ærlig til det Blir nok FV på meg Forundelig valg , når du kan være like ærlig når du bestiller rett fra Light Craft Workshop og spare 5-600 kroner inkludert moms og fortollingsgebyr. Fraktiden fra bestilling er omtrent den samme som fra FV. Generelt; Stort sett alle Fade ND filtrene kommer fra samme fabrikken i Kina, så "kvalitets forskjellen" er mer tilfeldig. Singh Ray's overprisete versjon er ikke bedre enn de andre mer kjente merkene selv om de har klart å markedsføre seg som "Kvalitets filter". Skulle ikke forundre meg om det stort sett var samme selger på flere av disse merkene solgt igjennom "dedikerte nettbutikker" og e-bay butikker med eneste forskjell av hvordan filte ring de er montert i. Fade ND er jo egentlig bare to polafiltere montert på to ringer som kan vris uavhengi av hverandre. Her er en test fra en kar som kjøpte Singh Ray og Genus. Kan ikke si at Singh Ray gav et overbevisende forsvar av den høye prisen. http://www.benjaminm...op-of-the-line/ Jeg som har blings på pris her - FV selger jo ikke 77mm til 1000, men 16-1700 så da blir det jo faktisk mye å spare på å bestille direkte Takk for pekepinn Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Om du skal ha noe særlig bedre enn Lumengear/LCW og Singh-Ray må man nesten opp på Heliopan: http://www.amazon.com/Heliopan-77mm-Variable-ND-3-ND/dp/B004Y7FFI2 Når den blir tilgjengelig, tipper jeg den blir svindyr though - 52mm-varianten ligger på 282 dollar... Lenke til kommentar
H_Treider Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Om du skal ha noe særlig bedre enn Lumengear/LCW og Singh-Ray må man nesten opp på Heliopan: http://www.amazon.com/Heliopan-77mm-Variable-ND-3-ND/dp/B004Y7FFI2 Når den blir tilgjengelig, tipper jeg den blir svindyr though - 52mm-varianten ligger på 282 dollar... Den var det jo veldig liten styrke på da.. ND 0,2 - 2. Kan det stemme? Blir jo liten vits i mine øyne - hvertfall med prisen tatt i betraktning x) Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Er forskjellige skalaer som brukes. There is nothing mysterious about filter factors. A factor of 2 simply means that you need twice as much light with the filter mounted on the lens for the exposure. You can open your lens 1 stop (one change in f number equals twice the light) or set your shutter speed for twice the amount of time. ND2 = 1 stop less exposure ND4 = 2 stops less exposure ND 8 = 3 stops less exposure Some filter manufacturers use an optical density numbering system on their Neutral Density Filters. Tiffen is one of them. This can be confusing to someone that is used to working with the more common 2X , 4X filter factor systems. This chart shows the exposure values. Filter marked as Multiply exposure by: Or, open lens in stops ND .1 1.25 1/3 ND .2 1.6 2/3 ND .3 2 1 ND .4 2.5 1 1/3 ND .5 3.1 1 2/3 ND .6 4 2 ND .8 6.25 2 2/3 ND .9 8 3 ND 1.0 10 3 1/3 http://www.photofilter.com/neutral_density.htm Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Polaroid har også variable ND-filter, noen som har kjennskap til de ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 Ut fra brukererfaringer på YouTube virker ikke kvaliteten å være særlig bra - dog akseptabel i forhold til prisen. Tiffen har også kommet med Fader ND, priset mitt mellom LCW og Singh-Ray Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå