ddd-king Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Gi deg da tresprit!Loddetinn smelter ved 385C. Din CPU dør når den nærmer seg 100C CPU dør før det :wink: Enda bedre! :smile: Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Gi deg da tresprit!Loddetinn smelter ved 385C. Din CPU dør når den nærmer seg 100C Er nå det så forbasket sikkert da? At den stakkars prosessoren dør som en konsekvens av temperatur ved ekstrem intern belastning i kombinasjon med dårlig kjøling kan jeg greit gå med på. Men er det så sikkert at den tryner på samme måte ved den tilførte temperatur som lodding krever da? Det tviler jeg faktisk litt på! I det øyeblikk man f.eks. lodder fast en eller annen komponent på et printkort, så vil ofte komponenten utsettes for en ganske tøff temperatur. Gjerne langt over det som gjelder for driftstemperaturen for komponenten. Men det er jo en helt annen sak! Den elektriske prosessen som måtte foregå i en komponent vil derimot ofte være følsom for høye temperaturer, og en slik kombinasjon vil nok også kunne ødelegge denne. Forøvrig: Det lar seg ikke gjøre å lodde fast en kjøleribbe til coren på en CPU eller GPU. Materialet i disse er kjeramisk, og vil dermed være umulig å binde til loddetinn. Bare for å ha sagt det, til den som eventuelt måtte forsøke... At jeg sporer av litt her nå, får heller være. Samtidig vil jeg også få uttrykke min nærmest himmelske gapskratt over robåten! Jeg har vel sjelden opplevd en mer treffende "kommentar" enn den! Himla god, ddd-king! Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 16. august 2003 Del Skrevet 16. august 2003 Godt at dere likte humorsansen Det varmer hjertet. Lenke til kommentar
Josten Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Finnes det ikke en eneste legering som smelter ved rundt 70 grader da? Slik at den kan bruke som en slags thermalpad. Burde vel finnes en "mellomting" mellom kvikksølv og tinn Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Godt at dere likte humorsansen Det varmer hjertet. LOL! Det skulle jo bare mangle! At jeg / vi digger humoristiske innlegg, mener jeg! Tenk så tørt det ellers ville bli, med "gravalvorlige" kommentarer, hele tiden. Sjøl har jeg vel en tendens til å kjøre en (kanskje for?) saklig linje, men setter jo absolutt pris på ting a´la robåter! Slikt krydrer hverdagen, og jeg kan aldri tenke meg at noen vil protestere på det? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Finnes det ikke en eneste legering som smelter ved rundt 70 grader da? Slik at den kan bruke som en slags thermalpad. Burde vel finnes en "mellomting" mellom kvikksølv og tinn Hehe, det hadde jo absolutt vært å ønske! Men det blir vel med det.... Lenke til kommentar
Izex Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Tror det blir bra "Shit" av Kullstøv Goop ja. Kult at noen gjør framskritt på det området også Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 21. september 2003 Del Skrevet 21. september 2003 Gi deg da tresprit!Loddetinn smelter ved 385C. Din CPU dør når den nærmer seg 100C Tar ikke du litt feil nå??? Er det ikke 160C kanskje? Nei, det vanlige loddetinnet smelter ved 385c Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 22. september 2003 Del Skrevet 22. september 2003 Från artikeln: ... dette kullstøvet ha bedre varmeledende egenskaper enn loddetinn! Faktisk 33 prosent bedre, ...Inte så svårt, eftersom lödtenn har en värmeledningsförmåga på "ynka" 50 W/Km. 33% bättre är 67 W/Km. (Koppar har 400 och silver har 418.)... og 45 prosent bedre enn tradisjonelle pastaer.Såsom vilka?Det vore intressant att jämföra med Arctic Silver Ceramique. Denna är också hyfsat billig, och bättre än AS III som hittills ansetts som bäst. Vanliga industripastor för kylning av halvledare och dylikt (t ex Electrolube HTC) har en värmeledningsförmåga på 0,7-2,9 W/Km. Det är möjligt att totaleffekten blir bra med god anliggning, men värmeledningsförmågan hos pastan får inte förringas... För vidare diskussion om värmeledning se mina inlägg här. /Olle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå