eevee Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hei. Jeg har søkt psykologi årsstudium i Bergen, og havnet på venteliste. Er veldig stressa og lei meg siden jeg kom inn i fjor, takket nei og ville vente et år. Tok det derfor som en selvfølge at jeg kom inn i år, noe jeg ikke skulle gjort. Har 46,3 i snitt og grensen var 46,5. Altså mangler jeg 0,2 poeng... Det er ikke oppgitt noe nummer for hvor jeg står på ventelisten, og det er utrolig frustrerende. Vil så gjerne komme inn! Har hørt at uib overbooker seg fordi de vet at mange takker nei, noe jeg har fått bekreftet fra opptaksansvarlig hos universitetet. Det er derfor mindre sansynlighet for at jeg kommer inn da de ikke tar inn så mange fra ventelistene. DØR! Kunne dere gitt meg råd om hva jeg gjør videre. Er det en sjanse for meg å komme inn? Lenke til kommentar
Currybomb Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Utrolig kjip situasjon du har havnet i, har du prøvd å ringe de opp for å høre hvordan det ligger an? Lenke til kommentar
eevee Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Ja, sendte en mail til UIB i går og fikk svar i dag; Hvis du har takket ja til å stå på venteliste er det en mulighet for at du kommer inn. Generellt sett skal dette ganske mye til ettersom UiB overbooker studiene sine. Det skal et uvanlig stort frafall fra studiet til for at vi tar inn søkere som står på venteliste. Det er selvfølgelig en sjanse, men var jeg deg ville jeg begynt å tenke annereledes. Om du står på venteliste vil du eventuellt få tilbud om nytt opptak 29ende juli. Jeg tenker at UIB ikke kan gi håp til studenter på venteliste da dette kan føre til oppstyr hvis de ikke kommer inn. Men jeg føler likevel at håpet er ganske lite nå. Kjempe irriterende bare, siden snittet var én karakter lavere i fjor. Umulig for meg å forutse at snittet skulle bli så mye høyere. Trodde jeg var safe... Lenke til kommentar
ophiecon Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Kjære deg! Dersom du har søkt noe annet enn bare årsstudium i psykologi ved UiB kan du begynne på det studiet, droppe fagene som tilbys, og alikevel melde deg opp i psykologi fagene, altså psyk100, psyk101 og psyk102. Vet imidlertid ikke hvordan det er med exfac og exphil som du også må ha, da du må ha "riktig" exfac og exphil for å kunne søke deg videre. Uansett er årsstudiet beinhardt, så dersom du ikke klarer å få A i alle fagene med en gang så kan du søke deg inn på årsstudiet til neste år (dersom ikke exfac og exphil går i ordning that is) og ta exphil og exfac da. LYKKKE TIL!!! Lenke til kommentar
eevee Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Hei Tusen takk. Det var til stor hjelp. Tenkte ikke på at jeg kan ta noen fag på egenhånd og lese meg opp. Har ambisjoner om å få A i alt, selv om det er veldig vanskelig. Så da er ideen om å fordele det over to år sikkert en godt tips. Problemer er at jeg ikke har søkt noe annet i Bergen siden jeg tok det som en selvfølge at jeg kom inn. Angrer som en gud nå, men får ikke gjort så mye med det. Er det mulig å ta det som privatist i Bergen for de som ikke kom inn? Har søkt litt rundt på Exfac og Exphil og det er to fag som blir vinklet til hvilke utdanning det er tilpasset til. Så jeg forsto det som et Exfac og Exphil for psykologi ikke er Exfac og Exphil for for eksempel økonomi. Dette må jeg da sjekke opp og prøve å få tatt dette også som privatist, eller på årsstudiumet til neste år. Men hvordan er utsiktene mine, er det håpløst å komme inn på andretinntaket? Lenke til kommentar
ophiecon Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Vet ikke hvordan det er med andreinntaket, og dette svaret kommer jo litt sent også nå. Hvordan gikk det for deg? Tror du kan ta det som privatist ja! Og forelesningene er åpne for alle. Så da ville jeg bare spurt sidemannen eller noe sånn om han/hun kan ordne med å printe ut forelesningsnotater for deg. (Krever jo gjerne litt mer smalltalk enn bare å spørre om det alene, dog ) Lykke til! Lenke til kommentar
eevee Skrevet 12. august 2011 Forfatter Del Skrevet 12. august 2011 Hei Kom ikke inn meg. Så nå vurderer jeg å ta "åpne emner" som det står om på UiB uten studierett. Har ikke fått noen studieplass så vurderer å ta 2 av 5 fag (årstudium psykologi består av 5 fag) som privatist og melde meg opp og få avlegge eksamen uten studierett. Problemer der er at jeg ikke får noe undervisning eller seminarer, og får ikke rett til å søke om studielån/stipent eller rabatter som student. Så jeg må få meg jobb sidenav for å klare å overleve. Har jo allerede skaffet meg leilighet så tar 2 emner dette året, og søker som ordentlig student og begynner på årsstudiumet til neste år, altså høsten 2012 med fadderuke og alt. Hadde jo planer om å ta årstudiumet over 2 år uansett fordi jeg trenger A i ALT for å klare å komme inn på profesjon, men hadde håpet å vært medlem som student og vært med på det sosiale og få nye venner. Er jo stucked i ny by og kjenner ingen, så det blir et litt stusselig år... Men jeg håper jeg overlever, hehe. Har ikke så mye annet valg... Lenke til kommentar
biased Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Hei! Eg går sjølv årsstudium i psykologi ved UiB. Du kan fint møte opp på førelesningar utan å ha studierett. Det er det ingen som legger merke til, for det er fleire enn hundre studentar i auditoriet. Seminargrupper kan du også møte opp på. Det er ikkje noko streng kontroll på slikt. Seminarledarane består av studentar som går på profesjonsstudiet. Dei biter ikkje. Det er nyttig å delta på seminar fordi ein lærer å lage oppgåvedisposisjonar. Timeplanar på forelesingar og seminargrupper finn du på miside.uib.no. Dersom du ikkje har tilgong på denne sida kan eg sende det til deg samt forelesningsnotatar. Du trenger forresten ikkje A i alt. "Berre" PSYK100, PSYK101 og PSYK102. ex.fac og ex.phil trenger ein berre ståkarakter i Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå