Gå til innhold

Hvilken operatør mottar minst SMS-spam til sine kunder?


G

Anbefalte innlegg

Hvilken operatør mottar minst SMS-spam til sine kunder?

 

Det er ikke så ofte jeg opplever SPAM i form av SMS-meldinger, men det hender.

I går mottok jeg, og i dag mottok jeg svindel-SMS fra noen som utgir seg for å være:

 

"Lyse med Altibox-tilbud."

 

 

 

19.juli.2011

Det første nummeret 05973100721315:

 

Hei. Har du en e-postadresse som vi kan bruke til å sende deg et tilbud på Altibox-produkter fra Lyse?

Mvh Lyse

 

 

20.juli.2011

Det andre nummeret 05973100721325:

 

Hei! Det er sendt en bestillingsmail for Altibox fra Lyse til din epostadresse. Ønsker du å bestille, vennligst bekreft denne mailen tilbake til avsender.

Mvh Lyse AS

 

 

For det første tipper det ikke eksisterer telefonnumre på 14-siffer.

For det andre forsøker de med klassisk fisking av e-post adresser.

Selskapet Lyse ville ha satt seg i dårlig lys om de forsøkte slik markedsføring. Så jeg tviler også på at det er Lyse som står bak av den grunn.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Netcom i WOW, 13 år og 3 mnd ;). har fått MINIMALT med SMS-spam, somregel er SMS-span slik som epost-spam et resultat av at nr. eposten er registrert hos et selskap som selger sine kundelister.

 

Og tror ikke man finner en oversikt, duk kan høre med forbrukerrådet/forbrukerombudet hvilke tall om slike klager man har, og sammenligne med markedsandel for å se prosentvis hvilken som er "best", men jeg tror det er ganske uniformt hvor mange som mottar spam-sms-er.

 

-frank

Lenke til kommentar

Jeg har nå sendt inn via kontaktskjema til følgende selskaper:

 

Tele2 (den ene av mine teleoperatører)

 

Forbrukerportalen

 

Lyse AS

 

De jeg tviler tar dette minst seriøst er faktisk Tele2 og Forbrukermyndigheten.

Forbrukermyndigheten svarer meg helt sikkert med en "generell pisspreik"-standardmelding, hvor de ber meg om å henvende meg andre steds.

Lenke til kommentar

Hvorfor tillater teleselskapene at falske telefonnumre kan få sende SMS-meldinger eller foreta telefonoppringninger i deres telenett?

 

Jeg har hørt at det går an å f.eks. å ringe opp 2 telefonnumre, og knytte kontakten mellom dem sammen. Det som så skjer er at den ene svarer hallo, og det gjør den andre også, så har du en komplett forvirrelse hos begge parter. Skikkelig telefonterror med andre ord.

 

Jeg forstår ikke at slike svakheter kan tillates i telenettet! Det er jo helt absurd.

Lenke til kommentar

Hvorfor tillater teleselskapene at falske telefonnumre kan få sende SMS-meldinger eller foreta telefonoppringninger i deres telenett?

 

Det er et godt spørsmål..

En del firmaer rundt om i landet har faktisk muligheten til å fake nummer så mye de gidder..

 

Jeg har selv hatt et 5-sifret nummer tilknyttet en av mine telefoner en periode, et 5-sifret nummer som begynte på 4.

Det stod altså som nummer på displayet til mottaker av en samtale, men gikk naturligvis ikke an å ringe tilbake på det.

 

Jeg fikk telefonansvarlig på jobben til å endre på det så det kom opp et korrekt nummer som går an å ringe tilbake til..

Lenke til kommentar

Da har jeg spurt Tele2 om råd, og de syntes det virket å være svindel disse SMS-meldingene.

 

Jeg har spurt Forbrukerrådet gjennom forbrukerportalen.no (web-skjema), og blitt anbefalt å ta det opp med Forbrukerombudet gjennom deres web-skjema. Det har jeg også nå gjort i og med at Lyse AS ikke får til kundeservice på en ordentlig måte.

 

Jeg sendte melding gjennom Lyse på web-skjema med varsel om overnevnte SMS-spam. Fikk da svar av en inkompetent kundeservice-representant om at bestilling på Altibox var satt i gang.

Jeg har så bedt om at bestillingen stoppes med forklaring på hvorfor jeg først tok kontakt gjennom web-skjemaet til Lyse AS. Siden har jeg bedt per e-post om at de fjerner meg helt fra deres registre, dette p.g.a. at jeg har hatt kundeforhold tidligere. Jeg får ikke et ordentlig svar fra [email protected]

 

Men kun dette tullete standardsvaret:

Kjære kunde.

 

Eposten som vi har mottatt fra deg er knyttet til et saksnummer som ikke

finnes i våre systemer. Henvendelsen kan være avsluttet for mer enn to

uker siden, eller emnetekst kan være fjernet.

 

Vi ber deg sende din henvendelse via Din Lyse Side på www.lyse.no.

Henvendelser via Din Lyse Side vil bli besvart fortløpende. I tillegg kan

du selv bestille produkter, registrere målerstand, melde fra om flytting

og finne nyttig informasjon. For å logge deg på Din Lyse side trenger du

ditt kundenummer som du finner på strømregningen og en pin-kode. Dersom

du setter hake ved 'Husk meg' så slipper du å bruke kundenummer og

pinkode hver gang du logger deg inn med den samme datamaskinen.

 

Finner du ikke den hjelpen du søker på www.lyse.no kan du naturligvis

ringe Kundesenteret på telefon 05973.

 

Vennlig hilsen

Lyse AS

 

Kundesenteret

 

Webskjemaet har jeg forsøkt, og vi så jo hvordan det gikk! Med påfølgende bestilling av Altibox.

 

:shrug:

 

Jeg har derfor laget sak hos Forbrukerombudet, siden Lyse er så inkompetente på kundeservice-linjen og kundeservice-eposten sin. Se her:

 

post-30484-0-73089200-1311587690_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ser ikke bort ifra at disse smsene blir sendt fra lyse, når jeg får sms der jeg blir bedt om å sende inn strømmålingen blir meldingen sendt fra 05973100737638

Du har helt sikkert rett. Nå har jeg fått svar fra Lyse som bekrefter nettopp det du hevder:

 

Takk for henvendelsen.

 

Du mottok sms'er fra oss anngående ønske om produktinfo og ble feilaktig

tilsendt sms'er hvor vi etterspurte aksept av tilbud.

 

Dette var en misforståelse fra vår side og vi beklager dette på det

sterkeste.

 

For fremtiden vil du ikke motta reklame eller produktinfo.

 

Ønsker deg en fortsatt fin dag videre

 

Vennlig hilsen

Lyse AS

 

Kundesenteret

 

www.lyse.no

 

Jeg tolker det uten å ha fått dette bekreftet, at Lyse sender sitt telefonnummer bakt sammen med en slags referansenummer. Slik at de har sporbarhet.

 

Hvorfor telenettet aksepterer sånn telefonbruk for 5-sifrede telefonnumre forstår jeg meg ikke på. Er det noe spesiellt at nummeret starter på 0? Hadde du gjort noe sånn med andre telefonnumre ville du sikkert fått feiltastings-melding (i form av toner) ganske raskt tenker jeg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...