Gå til innhold

Bytte nettverkskort på Asus X72F, lite hjelp å få av Asus...

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Asus X72F som stuemaskin. Den fungerer egentlig bra, men jeg har 2 problemer med WiFi nettverkskortet. Av og til mister den nettverksforbindelsen mot min Linksys E4200 router. Dette skjer 1-5 ganger per dag og resulterer i "siden kan ikke vises" samtidig som jeg ser at den kobler opp på nettverket på nytt. I tillegg kobler kortet opp med bare 64-75 Mbit/s. Egentlig ikke de store problemene, men litt irriterende. Har lett mye på nettet etter løsninger, samt prøvd en masse forskjellige drivere.

Når jeg søker etter en løsninger på dette ser jeg at det er ganske vanlige problemer med nettverkskortet som er et Atheros AR9285. Dette kortet finnes i mange forskjellige maskiner. Eneste løsning ser ut til å være: Bytt kortet til et av bedre kvalitet. Her kommer problemet. Kortet er nok mulig å bytte rent fysisk (må åpne maskinen for å være helt sikker), men værre er det at jeg finner at enkelte produsenter har lagt begrensninger i Bios for hvilke kort som kan benyttes. Jeg finner ikke noe spesifikt om Asus eller noen av deres modeller, derfor sendte jeg en mail for å spørre de. De nektet å svare på spørsmålet og henviste til at jeg var innenfor garanti, med et tilbud om å sende inn maskinen for undersøkelse/bytte av kort (til samme). Dette avslo jeg høflig, og gjentok spørsmålet, men samme svar.

Etter å ha lest såpass mye "dritt" om Atheros, samt at det begrenser seg til maks 150Mbit, er ønsket å kvitte meg med dette ganske stort. Det naturlige valget for meg er et Intelkort,

INTEL WIFI LINK 6300 633AN.HMWWB HALF HEIGHT MINICARD VPRO som jeg får for en 200-lapp og tilbyr hastigheter opp mot 450Mbit samt 5Ghz.

Jeg har forresten 2 andre laptop-er koblet til nettet, og ingen av disse opplever problemet. Den ene vet jeg kobler opp med 300Mbit.

Er det noen som vet om det går å bytte kortet? Kanskje noen som har prøvd på en Asus-maskin?

Endret av madammim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke byttet kort, men det skal være ganske greit å gjøre. DinSide.no hadde en artikkel om emnet for en uke, to eller tre siden. Lurer på om det var det samme kortet, som du strir med, i en Acer maskin.

Så etter artikkelen, men kunne ikke finne den etter kjapt søk, men du vil sikkert finne den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...