Gå til innhold

Sette opp printer over RDP (server2003R2)

Anbefalte innlegg

Skal prøve å sette opp en printer som står i ett annet lokale. Brukere i dette lokalet logger seg på via RDP tilkobling til serveren her. Og den printern i lokalet er satt opp med ip: 10.2.45.50.

Jeg vil da at alle brukerne i dette lokalet(ikke alle på hele serveren) skal få tilgang til denne printern. Det går ikke an å bruke "ta med lokal skriver" fra RDP tilkoblingen. Så dette må"hard kodes" i print management på en av serverne. Regner med dette må bli DC01 siden Active Directory ligger der.

Hvordan setter jeg da opp Konica Minolta C232 en til å ligge fast inne hos alle(eller de jeg velger) brukerne som skal ha tilgang til denne? Noen som har en bra guide eller kan forklare?=)

TAKK!=)

Til info: Brukerne logger deg på TS01 via ip 19.x.xxx.xx og DC01 inneholder ActiveDirectory!=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har laget en ny tråd så svarer jeg i denne i stedet for den gamle.

Jeg regner med at grunnen til at det ikke går å ta med lokal skriver er at du ikke har gjort det riktig. Skyt meg hvis jeg tar feil.

Så lenge skriveren ikke er host based så er det ikke noe problem å ta den med gjennom RDP-sesjonen. Med mindre du har noen tunell mellom nettverkene eller bruker internet printing så er det egentlig det eneste alternativet ditt på tvers av lokasjoner.

Installer samme drivere på serveren som klienten bruker, så skal den være tilgjengelig gjennom RDP med standard innstillinger. Du installerer drivere ved å finne printers fra kontrollpanelet. Der trykker du file -> print servers. Gå til fanen for drivere og klikk add drivers. Installer samme driver som du har installert på klientene, og neste gang klientene logger seg på bør de få med seg sin lokale skriver.

Endret av enden
Lenke til kommentar

ok=) var som jeg trodde, men får feil under installasjon av driveren på server. får se om det er en anne en=) OG. trenger man bare installere en type driver på selve serveren. eller må man ha drivere for klientens Windows versjoner og? Win7 Xp etc.

OG skal jeg installere driver på DC eller TS en min?=)

Lenke til kommentar

Du skal installere på TS-en ja. Hvis klientene bruker PCL 6-driver skal denne installeres, bruker de PS installerer du denne, osv. Du skal ikke legge inn IP-en til printeren.

Det som faktisk skjer er at printserveren klargjør utskrift til det formatet skriveren godtar via driveren , og så fores denne via RDP-protokollen til klienten, som så skriver ut til sin installerte skriver. Det er derfor TS-en må ha rett driver - så den kan formatere utskriften korrekt.

I 2008 server (r2?) har de løst hele sjiten ved at TS-en formaterer som XPS og sender dette til klienten, og klienten kan da ved hjelp av egne drivere sende den videre til utskrift. Altså tilnærmet null config av serveren :D

Endret av enden
Lenke til kommentar

Får nå til å legge til Lokale printere koblet til clienten jeg sitter ved=)

Måtte inn i Group Policy og tillate mapping av harddisk og printere!=)

MEN får fremdeles ikke til å installere enn printer på server som alle har automatisk tilgang til.

Må jo legge in driver først. så deretter install printer. legger da til konicaen med drivern jeg la til. På ip 10.2.45.50 som den har her på lokale nr 2. Men fremdeles ingen suksess. prøvd RAW, LPR etc etc=)

Halp=)

Lenke til kommentar

Så lenge du bruker Windows Server 2003 R2 (og ikke har Citrix XenApp installert), må du ha rett driver installert på terminalserveren.

Du har, som nevnt av andre i tråden, to muligheter:

1. Installer eksakt samme driver (versjon og type) på terminalserveren som den klientene bruker, og angi i RDP-oppkoblingen at skrivere skal tilkobles.

2. Sett opp VPN, portforwarding e.l. slik at terminalserveren kan sende utskrifter til skriveren direkte over TCP/IP, uavhengig av klientene. Installer så skriveren permanent på terminalserveren (og sett evt. rettigheter på den etter behov).

Grunnen til at alternativ 1 krever samme driver og versjon, er at Windows bruker driverbetegnelsen (teksten som beskriver driveren) for å verifisere at den har samme driver som den klienten benytter. CPU-plattformen kan selvsagt være forskjellig (32- vs. 64-bit), men ellers må det være likt.

Autooppkobling av skriveren vil ikke fungere dersom klientene f.eks. bruker driveren "Konica Minolta C200 Series PCL 5e", og du har "Konica Minolta C232 PCL6" installert på serveren (NB, drivernavnene er fiktive). At begge driverne gjerne fungerer utmerket mot samme skriver, er i denne sammenhengen uvesentlig. Du vil finne oppføringer i Event-loggen på terminalserveren som tydelig indikerer at serveren ikke finner rett driver til den aktuelle skriveren.

Siden alternativ 2 ikke bruker printeroppkobling over RDP, vil et slikt oppsett fungere uavhenging av hvilken driver klientene har eller ikke har. De trenger ikke ha skriveren installert lokalt overhodet, og du slipper også å oppleve at skrivere slutter å fungere fordi klientdriveren er oppdatert til en nyere versjon enn den du har på serveren.

I Windows 2008 R2 har Microsoft introdusert "Terminal Services Easy Print Driver" som løser problemet.

Lenke til kommentar

Okay! Ja måtte bli alternativ 2 da ja!=)

Da skal jeg prøve å sette opp VPN.

Da er det bare å endre dette på ts. Kan vel fortsatt bruke RDP oppkobling eller må man ha noe ekstra programvare som citrix?

Citrix xen app funger over vanlig RDP?

Lenke til kommentar

Okay! Ja måtte bli alternativ 2 da ja!=)

Får du ikke installert samme drivertype og -versjon på terminalserveren? Hva slags oppføringer kommer i Event-loggen på terminalserveren når du prøver å koble til via RDP?

Da skal jeg prøve å sette opp VPN.

Da er det bare å endre dette på ts. Kan vel fortsatt bruke RDP oppkobling eller må man ha noe ekstra programvare som citrix?

Hvis du ikke kjenner til hvordan VPN skal settes opp, vil jeg anbefale at du bruker litt mer tid på å se om du kan få printeroppkobling via RDP til å fungere.

For å kunne sende utskrift direkte fra terminalserveren til skriveren, må du ha TCP/IP-forbindelse mellom de to enhetene. Hvis du kan pinge printeren fra terminalserveren (eller foreta oppkobling mot port 515 og/eller 9100 via telnet eller lignende, eks: 'telnet 10.2.45.50 515'), har du den forbindelsen du trenger.

Et dette to helt adskilte lokasjoner? Har de f.eks. hver sin Internet-tilkobling?

Citrix xen app funger over vanlig RDP?

Citrix bruker sin egen protokoll, ICA, og en egen klient/plugin som intalleres på klientmaskinene.

Lenke til kommentar

ja. Altså. alle "lokale" skrivere jeg installerer funker fint!=) Men ikke den ene store som kjører i nettverk på lokasjon 2.

Ja serveren står ett sted med fast ip og printeren står i ett annet lokale med egen internett tilgang ett helt annet sted.

Må jeg åpne noen porter der servern står? 515/9001?

OG. vi bruker i tillegg en løsning fra doorway så det står en juniper blåbox på lokalet der med den store skriveren. mulig denne fucker opp noe?

TAKKer for gode svar!=)

Lenke til kommentar

Ja serveren står ett sted med fast ip og printeren står i ett annet lokale med egen internett tilgang ett helt annet sted.

Må jeg åpne noen porter der servern står? 515/9001?

Hvis du skal skrive ut fra terminalserveren direkte til skriveren på lokasjon 2, må du på en eller annen måte gjøre utskriftstjenesten på skriveren tilgjengelig fra lokasjon 1.

VPN er den anbefalte måte å gjøre dette på, men du kan også forwarde port 515 eller 9100 fra den eksterne IP-adressen til skriveren. Husk da i det minste å filtrere på avsenderadresse, slik at ikke hele verden får tilgang.

men hvis man bruker RDP bare og ikke vpn. og jeg instalerer driveren og selve printeren på TS01. skal ikke den kunne få kontakt gjennom RDP tilkoblingen??

Jo, det skal den. Svaret på hvorfor dette ikke fungerer, vil du som nevnt finne i Event-loggen på terminalserveren.

Lenke til kommentar

Det viser seg at det er junipher boxsen som fucker opp stemninga:D Får nå passord til denne og kjører VPN gjennom den jeg også! Nå funker det slik det skal! Og de som har samme pårinterdriver lokalt på maskina og på servern kan nå skrve ut! Takk for gode svar!! Spes. conundrum og enden!=) alle tiders!

Endret av MadSilence
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...