Gå til innhold

[Løst] Organisering av bilder og video - Har noen tips til et godt program?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge brukt Adobe Photoshop Elements for å holde orden på bildene og videosnuttene mine men jeg har etterhvert fått så mange filer at programmet har blitt veldig tregt.

Når jeg sier mange filer så er det snakk om nærmere 40 000 filmsnutter og bilder (og det kommer mange flere).

Programmet må støtte å kunne tagge bildene.

Har noen forslag til et program som er godt å bruke til dette formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LR3 håndterer fint video. Dvs at alle funksjoner knyttet til organisering, dvs EXIF/IPTC, samlinger, nøkkleord etc funker. Dog har LR3 klart en del mangler knyttet til video når det gjelder informasjon, så som fps, stereo/mono lyd og manlende preview funksjon (når jeg nevner det siste så er det ikke at det mangler et "bilde", men at man kan se på selve videoen i et forminska format)

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

LR3 håndterer fint video. Dvs at alle funksjoner knyttet til organisering, dvs EXIF/IPTC, samlinger, nøkkleord etc funker. Dog har LR3 klart en del mangler knyttet til video når det gjelder informasjon, så som fps, stereo/mono lyd og manlende preview funksjon (når jeg nevner det siste så er det ikke at det mangler et "bilde", men at man kan se på selve videoen i et forminska format)

Det viktigste for meg er at jeg finner igjen filmsnuttene.

Vet du forresten om man kan lage egne tagger i LR3?

Lenke til kommentar

Slutter meg til anbefalingene om LR, er veldig fornøyd med programmet.

Et lite tips dersom du går fra Elements til LR, mange anbefaler å ikke konvertere Elements databasen til LR. For å sikre at taggene dine blir med over kan du skrive taggene til bildefilene i Elements. Om jeg ikke husker feil er det CTRL + A

/Blouberg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for alle tilbakemeldingene. Nå har jeg prøvd ut Lightroom 3 i snart 30 dager og nå kan jeg jo ikke gå tilbake til elements organizer igjen. De to programmene er jo som natt og dag. Nå er prøveperioden over om et par dager og jeg er ikke i tvil om jeg skal kjøpe programmet.

Oppdager nye ting for hver dag som går.

Men har nok funnet ut at jeg kommer til å ha både Lightroom og photoshop elements pga. redigeringsmulighetene editoren som elements har. Syns denne gi flere muligheter på "manipulering" enn det lightroom gjør. Slik jeg ser det så gjør du mer endinger på hele bildet i lightroom. Men med tiden lærer jeg nok mer av det og.

Lenke til kommentar

Men har nok funnet ut at jeg kommer til å ha både Lightroom og photoshop elements pga. redigeringsmulighetene editoren som elements har. Syns denne gi flere muligheter på "manipulering" enn det lightroom gjør. Slik jeg ser det så gjør du mer endinger på hele bildet i lightroom. Men med tiden lærer jeg nok mer av det og.

Det er ikke tvil om at du bør beholdte elements dersom du driver med manipulasjon av bilder. Lightroom brukes hovedsakelig til å organisere bildebeholdningen, men også til enkel og lett bildebehandling. Med andre ord er det svært begrenset hva en kan gjøre av manipulering i Lightroom.

Noen rykter skal ha det til at neste versjon av Lightroom vil ha flere likhetstrekk med Photoshop, så det er jo en mulighet at lightroom kan brukes til litt mer avansert manipulering i løpet av årene som kommer.

Jeg har selv brukt lightroom i et års tid, og er kjempefornøyd. Akkurat som deg oppdager jeg noe nytt hver eneste dag! Jeg anbefaler på det varmeste abode tv som tar for seg lightroom. Her får man en god innføring i modusene, spakene og mange nyttige triks. http://tv.adobe.com/product/lightroom/ :)

Endret av FredrikV.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...