Gå til innhold

Inspirasjon eller plagiat? Hvor går grensa?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ein kan vel ikkje seriøst meine at det er plagiat å ta bilete av ein person med utstrekt arm?

I så tilfelle så sitter det noken etterkommere etter verdens første portrettfotograf og gnir seg i hendene med tanke på alle pengene dei kan få ved å saksøke alle som i seinare tid har tatt bilete av ansikt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var litt for drøyt synes jeg.. Ingen av bildene lignet noe særlig på hverandre. Hører ut som denne Gorden-frøkna burde gå ut og ta flere bilder istedet for å sutre over hva andre får til. Får da være grenser. Hadde samme prinsippet blitt fulgt i musikkindustrien hadde vi ikke stått igjen med særlig mange artister.. Det blir som at Paul Mccartney saksøker Lady Gaga fordi hun bruker samme korder i Poker Face som han brukte i Let it be. Dette blir altfor dumt :nei:

Lenke til kommentar

Jeg kunne skjønt det om han som skal ha "kopiert" hadde tatt alle bildene i samme periode...

Da ville det virket som om at han gikk inn for å kopiere de samme settingene, men det er jo flere år i mellom hver gang bildene er tatt, noe som for meg kan indikere tilfeldighet....

Det er egentlig ikke så veldig spesielle bilder/poser.. Kunne lett ha tatt noe lignende bare man tar mange nok bilder..

Dustete å investere til i slikt.. hvertfall på så lite grunnlag

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dette ble bare tåpelig. Om dette søksmålet kommer noen vei så er det virkelig grunn til å være bekymret.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Det virker for meg som om Gordon har en veldig dårlig sak.

Sammenligningene virker veldig oppkonstruerte og motivene er av en slik art at flere kan godt ha funnet på å ta samtidig.

Ja, man vet jo adlri når advokater blander seg inn, men jeg håper jaggu at hun har en dårlig sak.

AtW

Lenke til kommentar

Hun BURDE i alle fall ha en dårlig sak. Jeg mener, det er som andre brukere sier: bildene ligner ikke så mye på hverandre. Du kan likegodt peke på ulikhete. Som i den der Threesome. På Janine sin versjon ligger de nesten side ved side, skulder mot skulder. På Ryan sin versjon ligger de rygg mot mage. Og den der sammenligningen med hvilke korbukser de bruker er da også noe søkt. For ikke å snakke om det med fargen på kortbuksene, ettersom hennes originalbilde er i svart hvitt og hun har fått tak på fargebilder av av Ryan sitt. Jeg kan se noenlunde hvilke farger noe har på svart hvitt, men grønt f.eks. er ikke så sabla lett å se for meg. Pluss, nyanser...

Lenke til kommentar

Det skal vel ikke være så vanskelig å finne bilder som er enda eldre, og som inneholder enda fler "likheter", søksmålet må jo kunne snus? Jeg husker en drøss med filmer fra åtti, og nittitallet, med skateboard, snowboard, fallskjerm osv som minner veldig om de samme motivene og positurene. Noen må snart saksøke patentkontorene i statene for et eller annet... Det finnes ingen patent på kreativitet, og det er fullt mulig at fler har de samme ideene uten å kjenne til hverandre. Apple saksøker jo HTC for øyeblikket, fordi "HTC har en ting som kan lese data, og lagre det, og vise det på en skjem, og som kan analysere det slik at du kan lagre hele eller deler av det enkelt!" Men det fant Apple på først? Det blir jo bare tull :(

Lenke til kommentar

Fra artinfo.com

Update: It has come to our attention that several pieces of Gordon's evidence are in error: In the kissing comparison slide, Ryan McGinley's photograph is from 2004, and so was shot before Gordon's. In the final image comparison slide, the photo attributed to McGinley is actually a photograph by Cass Bird. For more information, please see our In the Air post on the errors. We presented selections from the evidence court document as it was sent to us by Gordon.

Jah Jah burde legge fra seg crackpipa

Lenke til kommentar

Dette er mer "jeg vil ha publisitet" enn "jeg vil saksøke".

Men - hvis et av bildene som er "plagiat" er tatt før det andre, så er det vel bare å ta teksten fra søksmålet og gå til motsøksmål - så blir det jo saktsøkte som påstår at akkurat dette er plagiat!! :D :D

Lenke til kommentar

Problemet er vel at det ikkje er noken konsekvenser for å prøve seg.

Dersom du finn eit bilete som likner litt så saksøker du for X antall millioner. I beste fall så vinner du søksmålet og blir steinrik, eventuellt skremmer du motparten til å inngå forlik slik at du blir passelig rik, eventuellt så går saka til retten der den blir avvist med ein gong.

Det burde eigentlig være ei årslønn i bot for alle søksmål som ikkje fører fram.

Lenke til kommentar

Det tas et par MILLIONER bilder i året (proffesjonelt), det er umulig at det ikke er bilder som kommer til å ligne hverandre, med et så store mengder er det SANNSYNLIG at man får bilder som er IDENTISKE uten at det har vært noe inspirasjon eller plagiat involvert.

Men selvsagt er det noen av eksemplene som er plagiat, (der ALT er identisk og redigert likt, "sort-hvit med det røde båndet" er et godt eksempel. Men jeg er webdesigner og hvis jeg skulle saksøkes hver gang jeg laget et design som hadde inspirasjonelle lementer, sånn som en Meny på venstre side og på toppen, ville jeg kunne saksøkes av 90% av alle nettsider i verden.

Så når det er listet opp "content" av to personer som kysser, blir det for dumt! Jeg har tatt noen lekre bilder av et vennepar som kysser, skal jeg saksøkes for det?? (ok så jeg misliker USAs bruk av copyright, det er hemmende for kunst og kreativitet)..

-frank

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...