johome Skrevet 28. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 Det har sine fordeler , og ulemper .... Jeg har både den Nakamura 29" som jeg linker til + 26" Sykkel som tilsvarer Apex T3. Fordeler: Synes at 29" er minst like bra/bedre til å holde oppe farten på flatene. Til tross for at 29" er tyngre , synes jeg at den klatrer bedre , spesielt i teknisk terreng. I teknisk terreng/ sti er 29" mye bedre enn 26". Der hvor 26" stopper opp , bare flyter 29" over ujevnheter. Grunnen til dette er at hjuldiameteren er ca 10 % større på 29" sykkel. Selv har jeg trynet utallige ganger med 26" , aldri med 29" . Må dog inrømme at jeg ganske nylig skaffet meg 29" sykkelen. Ulemper : 29" er som regel tyngre - 9.9 kg for Nakamura'en vs 9.3 for Apex T3 med så å si samme specs. 29" er litt tregere i akslerasjon , dog er dette minimalt. Her kommer vekta på hjul inn i bildet. Da de første 29" kom på markedet for noen år siden , var vekta på hjulene mye tyngre vs 26" Nå har dette bedret seg. ____ Dette er nok tildels mine subjektive meninger. Dog har jeg hørt uttallige ganger at 29" sykkel er som teknisk doping å regne vs 26" sykkel. Du får nærmest en sånn traktorfølese med 29" sykkel - den går bare overalt... Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 ja så mye teknisk terreng blir det ikke for min del, men argumentene du bruker er vel de jeg har sett andre steder når jeg googlet. Nå er jeg jo vant til 28" da så kanskje det ikke er så dumt. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 var innom intersport for å kikke på denne 29". De hadde ikke den i min størrelse, men anbefalte meg en nakamura 5.5. Prøvd å sammenligne spesifikasjonene, men når en ikke vet hva som er best av de to tingene så må jeg spørre. Fortsatt apex t3 som er best så lenge det bare blir 200 kroners forskjell? Lenke til kommentar
johome Skrevet 28. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 Da bør du kanskje stikke innom flere butikker. Oslo har ca 8 Intersportbutikker Har hørt at den i Nydalen skal legges ned , og deretter flyttes litt opp i gata. Der kan det vanke flere gode tilbud... Nakamura 5.5 ser helt grei ut. Det er noen forskjeller ifra Apex T3. Den kommer med XO trigger , som jeg ikke liker (jeg har tidligere nevnt hvorfor jeg foretrekker twister). Nå kan ikke jeg hele tiden forfekte Twister, som jeg gjør. Det kan være at du liker trigger bedre. 5.5 kommer med 2x10 girsystem Apex T3 kommer med 3x9 , dvs. at det er 3 klinger helt framme. Nakamura 5.5 kommer med 42 tenner på storeskiva , som jeg synes er for lite. Man får liksom en følelse av at man hele tiden skulle ønske at det var minst et gir til. Apex T3 kommer med 44 tenner på storskiva. Nakamura 529 , som du var og så på , kommer også med 44 tenner på storskiva. Det tilsvarer ca 48 tenner på en 26" sykkel. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 takk for god hjelp johome. Var på gsport litt senere i går. Hadde ikke der størrelsen min til apex t3. Er 170 så burde vel ha 16". Mulig 18" kan gå. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Selv om du er 170 høy, er da 16" litt for lite. Kjenner en som er ca 169 , og han bruker 18" . helt uproblematisk. Du kan jo evt. kompensere ved å bytte til en litt kortere stem. Jeg tror du forresten vil slite litt , med å få tak i en 16" sykkel. Endret 29. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 TS: Jeg hadde testet girsystemmet skikkelig på de med SRAM som du vrir, er selv ikke noe fan av å vri opp og ned for å gire. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 ja det kan virke sånn. Hun jeg snakket med sjekket lagerstatus og det såg dårlig ut med 16". Hva er vurderingen din av grade 6.0 da? Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 Du mener Nakamura Grade 529 ? Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 nei tenkte på denne: http://www.intersport.no/product/412507(BC_4)/nakamura--grade-60-terrengsykkel/ Jeg tenkte opp mot f.eks apex t3. Fått med meg kommentarene om gir, men ellers? Såg at den muligens var til salgs for 14300,- Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Linken virker ikke , men jeg har funnet litt ut av det. Det ser ut til å være like specs som Nakamura 5.5 som du har sett på. Eneste forskjellen er at den kommer med en ramme i karbon (og derfor 0.1 kg lettere) Storeskiva er på 42 tenner (kan evt. senere byttes ut med en større) Endret 29. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 ja jeg heller mer og mer mot apex t3. må komme meg i en butikk som har riktig størrelse så jeg får prøvesykklet litt tror jeg. Eventuelt får jeg tar meg en tur på oslo sportslager. Har ikke tatt turen ned dit enda for å bli "lurt". Eventuelt kan jeg jo vente på salget som vel starter om en måneds tid for å få en enda bedre deal, men utvalget er kanskje noe dårligere da. Lenke til kommentar
johome Skrevet 29. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Bedre sykkel enn Apex T3 skal man lete lenge etter. Jeg hadde selv sykler i 7-8 tusenkroners klassen med Shimano girsystem , før jeg kjøpte Diamant Sivercape (som er helt lik Apex T3) . Det som irriterte meg med Shimano girsystem , er at jeg hele tiden måtte justere giret. Det var stort sett bare de første ukene at giringen satt som det skulle. Jeg måtte også skifte girvajer og strømpe et par ganger i året. Jeg har nå hatt Silvercapen med SRAM i over 3 år , og aldri justert giret. Jeg har heller aldri skiftet vajer og strømpe. Ferietid er ofte litt lavsesong for flere av sportsbutikkene. Tror det skal være litt lettere å forhandl seg til en god pris. Endret 29. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 prøvde meg litt i går da de hadde 30% alle sykler utenom diamant apex serien virket det som. Nå er ikke jeg noe god pruter, men det falt på steingrunn når jeg foreslo at de burde ha 30% på denne også.... Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) Da ble det en apex t3 på meg. Var innom en annen gsport forretning i dag på vei hjem fra jobb. Jammen var den ikke til 30% der. Da klarte jeg ikke dy meg lenger. Så nå må ikke noen komme å fortelle meg jeg har gjort et dårlig kjøp:-) johome burde ta kontakt med gsport for provisjon, for hadde nok ikke kjøpt den med bakgrunn i han selgeren som jeg traff på i dag.... Endret 29. juli 2011 av nastoisi Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Åh , var han litt negativ til Apex T3 ? Eller kanskje han ville at du heller skulle gå for en annen sykkel ? Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Nei det var ikke det, men jeg tror han kunne mindre sykkel en meg, så når jeg spurte noen spørsmål om sykkelen så var det litt rare svar. Litt lite interessert også. Kunne ikke fortelle meg om no tubes teknologien og hva som måtte til for å gjøre sykkelen klar for det. Sykkelen har jo no tubes klare dekk. Viste ikke om det var slange i sånn den kom engang. Han skal nå finne ut av om no tubes til sykkelen er klar i dag eller mandag. Jeg lurte jo bare på om det bare var å ta ut slangen, få en ventil for no tubes og blåse opp å ha på denne guffa. Han andre som var der viste heller ikke. Burde sette seg litt mer inn i produktene de selger. Kanskje jeg burde satt meg bedre inn i hva jeg kjøper også:-) Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Hvis det står " No Tubes " ready , betyr det jo at dekket er klar for å kjøres slangeløst. Det samme må felgen være (dvs. at den er helt pottetett ). Den kommer nok garantert satt opp med slanger. Å sette opp en sykkel slangeløst er litt komplisert. Det kreves gode kunnskaper. Ikke minst ifra deg , som skal "vedlikeholde " dette. Du sparer litt vekt. Du kan også kjøre med lavere lufttrykk , som igjen gjør at den egner seg meget godt til teknisk sykling. Man får rett og slett bedre grep. Man er nødt til å pumpe opp dekkene , foran nesten hver eneste tur. Vanlige slanger holder mye bedre på luften (gjelder særlig butyl utgaven) Istedet for slangeløst oppsett har jeg vurdert å gå for Eclipse slanger. De er superlett (og sterk), veier ca 56 gram pr. slange. Det vanlige er 120 - 150 gram. Prisen er deretter. 450-500,- pr. slange Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 30. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juli 2011 Ja det var det med felgen jeg lurte på, men vi får se hva jeg får til svar. Det heller riktig nok mot at jeg har med en ekstra slange i sekken hvis dette ikke er for "idioter" som meg :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå