nastoisi Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Funderer på å kjøpe meg ny sykkel. Sykler i dag på en Hybridsykkel, men ønsker meg nå en sykkel som er noe bedre på terreng. Vil først og fremst være grus. Sjelden noe sti. Jeg er en amatør innenfor dette så når selgere ramser opp spesifikasjoner sier dette meg lite selv om jeg har lest meg noe opp. Ser Anton Sport har Gekko Flight til 10 lapper nå. Hvilke andre sykler kan konkurrere med denne til mitt formål? Holder til i Oslo, men er heller ikke fremmed for å handle på nett. Det er forsåvidt ikke noe hast med å kjøpe så kanskje vente til salget i høst, men vil gjerne orientere meg litt i markedet så all hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg vil anbefale White XC Pro som de selger hos XXL(i butikk og på nett): http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/xc-pro-terrengsykkel-herre-2011-1058814 Holdt på å kjøpe en slik en selv :-) Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Jeg vil anbefale White XC Pro som de selger hos XXL(i butikk og på nett): http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/xc-pro-terrengsykkel-herre-2011-1058814 Holdt på å kjøpe en slik en selv :-) Takk for svar. Hva er årsaken til at du anbefaler denne fremfor Gekko Flight? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Kjenner ikke så voldsomt godt til den for å være ærlig. Men utifra hva jeg kan om spefikasjoner (ikke noe ekspert selv), så er nok White sykkelen et hakk hvassere utstyrt. Selv om den ikke har ei karbon ramma som Gekko'en har er den også lettere. Jeg foretrekker også stivheten og holdbarheten til Alu over karbon til "terrengsykling" Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 takk for dine innspill. Tar gjerne mot flere tips om det er flere som vil engasjere seg:-) Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Av disse to ville jeg utvilsomt ha gått for White XC Pro. Ganske enkelt fordi det er bedre komponenter på den sykkelen. Den kommer med XT gir , og ikke minst Reba gaffel, som er flere klasser bedre enn RST gaffelen. Reba er noe av det beste som finnes av gafler... Jeg har selv hatt gaffel ifra RST , som jeg var så misfornøyd med , at jeg byttet den ut med en stiv gaffel. Selv har jeg sluttet med Shimano girsystem, og begynt med SRAM. Å gå til SRAM XO twister, var rett og slett en åpenbaring for meg. Den kan f.eks gire 5 gir på brøkdelen av et sekund , noe Shimano ikke kan. Med Shimano må du regne med å skifte girvajer , både titt og ofte. Jeg har på den ene sykkelen min hatt SRAM i over 3 år, og aldri skiftet vajer. Den girer forstatt helt perfekt. Jeg kan evt. linke til en sykkel med SRAM som bare er litt dyrere enn de andre. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Av disse to ville jeg utvilsomt ha gått for White XC Pro. Ganske enkelt fordi det er bedre komponenter på den sykkelen. Den kommer med XT gir , og ikke minst Reba gaffel, som er flere klasser bedre enn RST gaffelen. Reba er noe av det beste som finnes av gafler... Jeg har selv hatt gaffel ifra RST , som jeg var så misfornøyd med , at jeg byttet den ut med en stiv gaffel. Selv har jeg sluttet med Shimano girsystem, og begynt med SRAM. Å gå til SRAM XO twister, var rett og slett en åpenbaring for meg. Den kan f.eks gire 5 gir på brøkdelen av et sekund , noe Shimano ikke kan. Med Shimano må du regne med å skifte girvajer , både titt og ofte. Jeg har på den ene sykkelen min hatt SRAM i over 3 år, og aldri skiftet vajer. Den girer forstatt helt perfekt. Jeg kan evt. linke til en sykkel med SRAM som bare er litt dyrere enn de andre. Ja link i vei, åpen for alle innspill. Amatør på dette her Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 Everset Quest fra oslo Sportslager. Prisen er 11999,- Tror det skal være mulig å prute på prisen. Legg merke til en detalj på styret : Du ser nesten ikke SRAM giret. Shimano giret henger rett ned , noe som gjør at kneet lett kommer borti (jevlig vondt ) ved teknisk sykling. _____ Diamant Apex T3 fra G -Sport er også en veldig bra sykkel. Prisen er i utgangspunktet 15999,- G-Sport kjører ofte kampanje på sykler. Gjelder særlig i sommerferien. Da selges de med 30 % rabatt. Prisen blir da 11200,- I Oslo er det sikkert mange G-sport butikker. Får du ikke rabatt på den ene, prøv neste butikk... Sykkelen er 500 g lettere enn den fra Sportslageret, og hele 2 KG lettere enn den fra Anton Sport. Den kommer med Manitou gaffelen , som er knallbra. Fordelen med Manitou fremfor Reba, er at Lockouten låser gaffelen 100 % Det gjør ikke Reba. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 takk igjen. Må ta meg noen turer å kikke og så følge litt med når det er salg. Begynner å bevege meg over smertegrensa mi på pris nå. Usikker på om mitt bruk fortjener en så gode sykler:-) Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 20. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Cube XMS 2011 • Frame: Alu Superlite 7005 STK Double Butted, FSP 4-Link-System • Forks: Manitou Minute LTD 100mm, Air Assist, Remote-Lockout • Rear Shock: Suntour Epicon 165mm length, Lockout • Headset: FSA No.10 semi-integrated • Stem: Easton EA30 Oversized • Handlebars: Easton EA30 Lowriser Oversized • Grips: CUBE Double Duometer • Rear Derailleur: Shimano Deore XT RD-M773 Shadow 10-speed • Front Derailleur: Shimano SLX FD-M661-10, Top Swing, 34.9mm 10-speed • Shifters: Shimano SLX SL-M660-10 Rapidfire-Plus, 10-speed • Brakes: Shimano BR-M4451 hydr.. discbrake(180/160mm) • Cranks: Shimano FC-M552 2-Piece 42x32x24T, 175mm, integrated BB 3x10 speed • Cassette: Shimano CS-HG81 11-36T, 10-speed • Chain: Shimano CN-HG74 10-speed, 110 links • Wheels: DT Swiss XPW1600 wheelset 15mm/X12 Done deal. Samme sykkel som eg har bortsett fra eg har 2010 modellen. Fy FAEN for en sykkel. Fantastisk i skauen og knall langs veien, remote lockout av framdemper er knallfint å ha tilgang til på styret, da det er greit å slå denne av når en sykler langs veiene, og en enkel bryter til å slå av bakdemperen finnes også under setet, på selve demperen. Gir systemet er godt, Shimano Deore er velkjent for stabilitet og liten feilmargin. Men en kan såklart bytte ut de tingene en mener kan forbedres. Eneste eg har skiftet ut er de vanlige pedalene en får med, til Egg Beater klikk pedaler. Noen kan nok mene at å sykle med beina festet til pedalene i skauen er helt feil, men over røtter, dammer, hopp og lignende så er det greit at du har følelse med sykkelen og at beina holdes der de bør være, på pedalene for eg vil nødig komme inn for landing å merke at bena henger i løse lufta og utstyret kommer til å få ett ublidt møte med ramma. EG hadde gått for denne sykkelen igjen. Endret 20. juli 2011 av LunaticFanaticHD Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 takk for enda et innspill. Blir nok ikke noe stisykling. Har jeg da behov for bakdemper for gruskjøring? Hvor kan jeg eventuelt se og kjøpe denne sykkelen? Lenke til kommentar
Bobby1 Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvis du ikkje skal sykle i terreng, ser eg ikkje vitsen i å kjøpe ein sykkel med dempere (terrengsykkel). Demperen vill bare stjele kraft ifrå tråkkene dine, og veier mer enn ein stiv gaffel. Sykler selv på ein hybridsykkel med stiv gaffel, og sykler sånn 25% på grus når eg er ute å sykler. Du kan jo kikke på denne syklene Diamant Photon 10 FSD -2011 Og vente til G-Sport har 30% på allle syklene Endret 21. juli 2011 av Bobby1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 21. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Hvis du ikkje skal sykle i terreng, ser eg ikkje vitsen i å kjøpe ein sykkel med dempere (terrengsykkel). Demperen vill bare stjele kraft ifrå tråkkene dine, og veier mer enn ein stiv gaffel. Du er inne på noe viktig her. En gaffel som gir etter , vil stjele kraft , i motbakker. På flatene stjeler den omtrent ingenting. Hvis du ser etter i #8 , så skriver jeg at Manitou gaffelen låser demperen 100 % Det vil si at du ikke mister noe effekt i tråkket ..... Du bruker lockouten i motbakkene. På flatene / nedoverbakker , bruker man demperen. Det har da absolutt sine fordeler med dempergaffel på grusvei. Veldig behagelig , å bare flyte over ujevnheter .... Endret 21. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. juli 2011 Hvis du ikkje skal sykle i terreng, ser eg ikkje vitsen i å kjøpe ein sykkel med dempere (terrengsykkel). Demperen vill bare stjele kraft ifrå tråkkene dine, og veier mer enn ein stiv gaffel. Sykler selv på ein hybridsykkel med stiv gaffel, og sykler sånn 25% på grus når eg er ute å sykler. Jeg vil ha en sykkel som fungerer på grusveier av nogelunde standard. Det vil jo være jeg kommer over litt terreng, men jeg er ikke en som hopper fra steiner og stubber osv, eller stisykling. På grus synes jeg det er greit med å ha frontdemper. Utover det har jeg ikke noe behov for demping. Har i dag en eldre hybrid. Den er fin på asfalt og gode grusveier hvis det ikke er bakker. I bakker spinner den fort. Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 var å kikket på diamant apex t3 som ble anbefalt lenger oppi tråden her. Den er nå på 20% salg, men kom også over en annen sykkel jeg ikke finner på hjemmesidene til gsport: http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=17540 den er nå på 30% salg og er da på en pris 12600. En del over budsjettet mitt, men lurte på de kyndiges vurdering op mot eksempelvis apex t3 sykkelen Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Anbefaler ikke den helt. Kommer bare med Shimano SLX gir ( beste hos Shimano er XT og XTR på topp). Vekt 11.5 KG Det er faktisk hele 2.2 mere enn Diamanten , som veier 9.3 Apex T3 som tidligere het Silvercape er vanskelig/nesten umulig å slå i forhold til pris (særlig hvis man får 30% rabatt) Den har bl.annet vunnet mange tester. Endret 27. juli 2011 av johome Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 takk, de ble nå på samme pris etter rabatt, men kan jeg iallefall utelukke den Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. juli 2011 Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Hvis du først har begynt å bevege deg opp i den prisklassen der, kan jeg nevne at Intersport ganske nylig hadde 30 % rabatt på den her sykkelen : Kommer stort sett med samme specs som Diamant Apex T3. Forskjellen er at det er en 29" ( vanlige MTB'er er 26" ) Link til Intersport. Endret 7. august 2011 av johome Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. juli 2011 uff, dette blir dyrt..... Lenke til kommentar
nastoisi Skrevet 28. juli 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 28. juli 2011 hva er argumentet for å velge 29" fremfor 26" egentlig? Tenkte først det var fordi det gikk fortere, men etter å ha googlet litt var ikke det like åpenbart. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå