тurbonєℓℓo Skrevet 12. august 2011 Del Skrevet 12. august 2011 (endret) Vi kan jo alle trøste oss med at ABB, morderen bak bomben i Regjeringskvartalet og massakren på Utøya, er kristen og i følge kristendommens lære - ønskes velkommen inn i himmelen. Kristendommens lære vet du tydelivis ingen ting om. Av tro er du frelst står det... Det er hva du tror som liksom skal være saliggjørende og sikre deg frelse og evig liv... Uansett hva slags fandenskap du gjør, vil du uansett, i følge Johannes, få evig liv dersom du tror... Hvor sier Johannes det ? Joh 3,16-18: "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn." Et eksempel til, på at det er tro og ikke gjerninger som avgjør om du får evig liv eller ikke: For vi hevder at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger. 29 Er vel Gud bare jødenes Gud? Er han ikke også Gud for andre folkeslag? Jo, også for dem. 30 For Gud er én, han som rettferdiggjør omskårne av tro og uomskårne ved samme tro. Legger man disse sammen, og plusser to pluss to er det fire: "Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn." - "For vi hevder at mennesket blir rettferdig for Gud ved tro, uten lovgjerninger. " Mark 16,16Den som tror og blir døpt, skal bli frelst. Men den som ikke tror, skal bli fordømt. Du sa "Uansett hva slags fandenskap du gjør, vil du uansett, i følge Johannes, få evig liv" Ja. Det er et resultat av setningen, ja... Det er tro, og ikke gode gjerninger som avgjør om du blir frelst eller ikke, eller om du blir fordømt, eller ikke. Derfor spiller det egentlig ikke noen rolle hva du gjør eller ikke gjør i dette livet, bare du tror. Men det kommer jo selvsagt an på hvordan du vil definere det å tro. Tror du på noe godt, så vil du kanskje forsøke å gjøre gode ting og ikke motsatt.. Men det er en helt annen sak. Spørsmålet blir HVA SOM FAKTISK er tilfellet dersom ordene til Johannes på alle måter er sant: "Kommer en drittsekk til paradis etter døden?" Bibelen; "Det avhenger av om du tror eller ikke" Jeg kan henvise til mange steder Johannes forfekter dette synet. Blant annet dette stedet: "Da sa de til ham: «Hvilke gjerninger er det da Gud vil vi skal gjøre?» Jesus svarte: «Dette er den gjerning Gud vil dere skal gjøre: Tro på ham som Gud har sendt.»" Joh 6,28 Men dette stedet er det vert å bite seg merke i. Her sier Paulus det rett ut; "For ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne." Rom 3,20 Hvor sier Johannes det ? Det har jeg nå vist kilder til. Men her er mer om hva Paulus skrev: "Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli erklært rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger." Gal 2,16 Den som gjør det gode vil ende opp med de gode, den som gjør det onde vil ende opp med de onde. Så enkelt er det. Tenk nå litt over superapostelen som stiftet kristendommen sine ord: " Det gode som jeg vil, gjør jeg ikke, men det onde som jeg ikke vil, det gjør jeg. 20 Men gjør jeg det jeg ikke vil, er det ikke jeg som gjør det, men synden som bor i meg. 21 Jeg finner altså at denne loven gjelder: Jeg vil gjøre det gode, men kan ikke annet enn å gjøre det onde."Rom 7,19 Endret 12. august 2011 av turbonello 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) ... Det er tro, og ikke gode gjerninger som avgjør om du blir frelst eller ikke,.. Du har fullstendig missforstått Jesus Kristus og de kristne, turbonello NT > Det kom en mann til ham og spurte: «Mester, hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?» Men Jesus sa til ham: «Hvorfor spør du meg om det gode? Én er den gode. Men vil du gå inn til livet, så hold budene!» «Hvilke?» spurte han. Jesus svarte: « Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, hedre far og mor, og du skal elske din neste som deg selv.» «Alt dette har jeg holdt,» svarte den unge mannen. «Hva er det da jeg mangler?» Jesus sa til ham: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han eide mye. Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Endret 13. august 2011 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Du har fullstendig missforstått Jesus Kristus og de kristne, turbonello Hvorfor selger du ikke pc'en din? Du er blant verdens aller rikeste mennesker, men du vil likevel beholde dine materielle goder fremfor å selge alt og gi til de fattige. 4 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 Jesus sa til ham: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han eide mye. Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Hvordan er det med deg IHS, bor du på gata? Hvorfor har du ikke fulgt Jesu ord og solgt alt du eier? Undres på om du faktisk tror på Jesus og det han har befalt jeg ... 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 ... Det er tro, og ikke gode gjerninger som avgjør om du blir frelst eller ikke,.. Du har fullstendig missforstått Jesus Kristus og de kristne, turbonello NT > Det kom en mann til ham og spurte: «Mester, hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?» Men Jesus sa til ham: «Hvorfor spør du meg om det gode? Én er den gode. Men vil du gå inn til livet, så hold budene!» «Hvilke?» spurte han. Jesus svarte: « Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, hedre far og mor, og du skal elske din neste som deg selv.» «Alt dette har jeg holdt,» svarte den unge mannen. «Hva er det da jeg mangler?» Jesus sa til ham: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han eide mye. Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Hvorfor selger du ikke pc'en din? Du er blant verdens aller rikeste mennesker, men du vil likevel beholde dine materielle goder fremfor å selge alt og gi til de fattige. NT > Da kom Maria med et pund ekte, kostbar nardussalve, og med den salvet hun Jesu føtter og tørket dem med håret sitt. Hele huset ble fylt av duften. Da sa Judas Iskariot, en av disiplene, han som siden forrådte ham: «Hvorfor ble ikke denne salven solgt for tre hundre denarer og pengene gitt til de fattige?» Dette sa han ikke fordi han hadde omsorg for de fattige, men fordi han var en tyv. Det var han som hadde pengekassen, og han pleide å ta av det som ble lagt i den. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 13. august 2011 Del Skrevet 13. august 2011 (endret) Jesus sa til ham: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han eide mye. Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Hvordan er det med deg IHS, bor du på gata? Hvorfor har du ikke fulgt Jesu ord og solgt alt du eier? Undres på om du faktisk tror på Jesus og det han har befalt jeg ... Hadde du lest teksten med litt ettertanke, så hadde du forstått at det ikke hadde ført til frelse. Ingen kan frelse seg selv. Endret 13. august 2011 av IHS Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 (endret) Takket være kommentaren til Judas, så kan du leve det egoistiske livet ditt med dine materielle goder. Var ikke det beleilig, hvordan alt passer så perfekt til livet ditt? Så slipper du å leve som en fattig mann og gi til de fattige. Endret 14. august 2011 av Abigor 3 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Takket være kommentaren til Judas, så kan du leve det egoistiske livet ditt med dine materielle goder. Var ikke det beleilig, hvordan alt passer så perfekt til livet ditt? Så slipper du å leve som en fattig mann og gi til de fattige. Alle kristen gir til de som ikke har. Kristne er ikke fattige. Din oppfatning av Jesus Kristus og de kristne har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Alle kristen gir til de som ikke har. Kristne er ikke fattige. Din oppfatning av Jesus Kristus og de kristne har ingen ting med virkeligheten å gjøre. Det har faktisk ikke din oppfatning heller. 2 Lenke til kommentar
αкαѕнα Skrevet 14. august 2011 Del Skrevet 14. august 2011 Din oppfatning av Jesus Kristus og de kristne har ingen ting med virkeligheten å gjøre. hva får deg til å tro at du har sannheten da?? Teroi: hva om jeg anerkjenner gud som min skaper, og velger å følge han... Så får jeg et kall.. jeg vil hjelpe alle med å komme til himmelen og forløser så mange jeg kan fra dette forferdelige stedet som herren vår skaper har latt djevelen herje med... For hver sjel jeg kan slippe fri fra dette livet, jo nærmere min herre føler jeg at jeg kommer... Det er jo hans vilje.... Høres det flott ut?? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 (endret) ... Det er tro, og ikke gode gjerninger som avgjør om du blir frelst eller ikke,.. Du har fullstendig missforstått Jesus Kristus og de kristne, turbonello NT > Det kom en mann til ham og spurte: «Mester, hva godt skal jeg gjøre for å få evig liv?» Men Jesus sa til ham: «Hvorfor spør du meg om det gode? Én er den gode. Men vil du gå inn til livet, så hold budene!» «Hvilke?» spurte han. Jesus svarte: « Du skal ikke slå i hjel, du skal ikke bryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, hedre far og mor, og du skal elske din neste som deg selv.» «Alt dette har jeg holdt,» svarte den unge mannen. «Hva er det da jeg mangler?» Jesus sa til ham: «Vil du være helhjertet, gå da bort og selg det du eier, og gi det til de fattige. Da skal du få en skatt i himmelen. Kom så og følg meg!» Men da den unge mannen hørte det, gikk han bedrøvet bort, for han eide mye. Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» Da disiplene hørte dette, ble de helt forskrekket og spurte: «Hvem kan da bli frelst?» Hvorfor selger du ikke pc'en din? Du er blant verdens aller rikeste mennesker, men du vil likevel beholde dine materielle goder fremfor å selge alt og gi til de fattige. NT > Da kom Maria med et pund ekte, kostbar nardussalve, og med den salvet hun Jesu føtter og tørket dem med håret sitt. Hele huset ble fylt av duften. Da sa Judas Iskariot, en av disiplene, han som siden forrådte ham: «Hvorfor ble ikke denne salven solgt for tre hundre denarer og pengene gitt til de fattige?» Dette sa han ikke fordi han hadde omsorg for de fattige, men fordi han var en tyv. Det var han som hadde pengekassen, og han pleide å ta av det som ble lagt i den. Så det er dette sitatet i bibelen de styrtrike feite kristne slaskene fra vestkanten, som stemmer FrP, henviser til når noen fra røde kors ber om penger til veldedighet? Og dette er grunnen til at du velger å ikke selge alt du har og gir til de fattige? Har du forstått sammenhengen det står i da? Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? Endret 20. august 2011 av turbonello 2 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 15. august 2011 Del Skrevet 15. august 2011 Kristne er ikke fattige. Vet du hva den dominerende religionen er i Kongo? http://no.wikipedia.org/wiki/Den_demokratiske_republikken_Kongo Jo, hele 95,1% er kristne ... Denne listen er også et greit bevis på at du er en løgner, IHS. http://no.wikipedia.org/wiki/Kristendom Legg merke til kollonnen til høyre i tabellen et stykke ned i artikkelen. Vi finner rike nasjoner som: Øst-Timor, Ecuador, Romania, Panama, Armenia osv, blant de landene i verden med høyest utbredt andel av kristendom. Jeg tror du skal være veldig glad for at du bor i sekulære Norge jeg IHS, som er et av landene i verden med høyest andel av ikke religiøse. 4 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? hvem gjorde det ? Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 (endret) Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? hvem gjorde det ? Kynikerne Du kan lese mer om dem her Endret 20. august 2011 av turbonello Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Kom over denne morsomme mannen: http://no.wikipedia.org/wiki/Diogenes_fra_Sinope 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Brukbar video om saken: http://www.youtube.com/watch?v=u5fNCyqo7NI 2 Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? hvem gjorde det ? Kynikerne Du kan lese mer om dem her Du sa "mange som fulgte kristus" gjorde det. Kynikere og kristne er ikke det samme. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? hvem gjorde det ? Kynikerne Du kan lese mer om dem her Du sa "mange som fulgte kristus" gjorde det. Kynikere og kristne er ikke det samme. For å ta et utdrag fra en bok jeg har liggende, som heter 'Tomasevangeliet': (...) "En vesentlig kunnskap for Sokrates og Platon var at livet bestod av to deler, en verdslig og en åndelig. Det som hører verden til, kan ta overhand og ødelegge muligheten til a na en åndelig dimensjon gjennom erkjennelse. Derfor er det viktig a leve uavhengig av verden. Sokrates gav avkall pa livet i verden for a kunne leve mest mulig fritt." Jesus kan ha møtt omvandrende filosofer En gruppe greske omvandrende filosofer som holdt til på torget, var kynikerne. Det er trolig at Jesus har møtt noen av disse, og kanskje diskuterte med dem. De var velutdannede folk som hadde valgt fattigdommen som livsstil. De gikk kledd i en kappe og hadde bare en stav og en pung. De levde det livet i enkelhet og fattigdom som Jesus fremstiller som det ekte. Kynikerne hadde en aforistisk måte å uttrykke seg på og satte tingene på spissen i ordspråklignende utsagn. Da Diogenes ble spurt om hvorfor han tagg penger fra en statue, svarte han; «For å trene meg i a bli avvist». Jesus lager sin egen kyniske vri. «Nar en blind leder en blind, faller de begge i en grøft». Flere av utsagnene i Thomasevangeliet er av en slik karakter. I senhellenistisk tid var kynikernes måte a tenke på en filosofi som passet for Galilea. Regionen var preget av skiftende makthavere som provoserte jødene. Det var vulkansk mark for opprør. Mange galileere var rike og bodde i flotte hus med fontener og skulpturer i hagen, men de fleste var fattige. De velstående tok seg til rette. Skatter og avgifter lå tungt pa folk. Galileerne tok med glede imot kritikk av samfunnet og kulturen. Kynikernes vidd og humor, som kvasse Jesusord, var våpen for tanken, naming til opprør og et håp om et annet og bedre liv. Galilea var en smeltedigel for jødisk og hellenistisk filosofi og kultur, for tanker som kom langs handelsveiene og møttes på torget. Og det er vanskelig å forestille seg at Jesus ruslet rundt blant sauene i Nasaret uvitende om det som foregikk bare noen kilometer unna." Det jeg tror er at disse kynikerne påvirket de første kristne teologene og de teologene som senere kom til å skrive Det nye testamentet. Endret 21. august 2011 av turbonello Lenke til kommentar
IHS Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? hvem gjorde det ? Kynikerne Du kan lese mer om dem her Du sa "mange som fulgte kristus" gjorde det. Kynikere og kristne er ikke det samme. For å ta et utdrag fra en bok jeg har liggende, som heter 'Tomasevangeliet': (...) "En vesentlig kunnskap for Sokrates og Platon var at livet bestod av to deler, en verdslig og en åndelig. Det som hører verden til, kan ta overhand og ødelegge muligheten til a na en åndelig dimensjon gjennom erkjennelse. Derfor er det viktig a leve uavhengig av verden. Sokrates gav avkall pa livet i verden for a kunne leve mest mulig fritt." Jesus kan ha møtt omvandrende filosofer En gruppe greske omvandrende filosofer som holdt til på torget, var kynikerne. Det er trolig at Jesus har møtt noen av disse, og kanskje diskuterte med dem. De var velutdannede folk som hadde valgt fattigdommen som livsstil. De gikk kledd i en kappe og hadde bare en stav og en pung. De levde det livet i enkelhet og fattigdom som Jesus fremstiller som det ekte. Kynikerne hadde en aforistisk måte å uttrykke seg på og satte tingene på spissen i ordspråklignende utsagn. Da Diogenes ble spurt om hvorfor han tagg penger fra en statue, svarte han; «For å trene meg i a bli avvist». Jesus lager sin egen kyniske vri. «Nar en blind leder en blind, faller de begge i en grøft». Flere av utsagnene i Thomasevangeliet er av en slik karakter. I senhellenistisk tid var kynikernes måte a tenke på en filosofi som passet for Galilea. Regionen var preget av skiftende makthavere som provoserte jødene. Det var vulkansk mark for opprør. Mange galileere var rike og bodde i flotte hus med fontener og skulpturer i hagen, men de fleste var fattige. De velstående tok seg til rette. Skatter og avgifter lå tungt pa folk. Galileerne tok med glede imot kritikk av samfunnet og kulturen. Kynikernes vidd og humor, som kvasse Jesusord, var våpen for tanken, naming til opprør og et håp om et annet og bedre liv. Galilea var en smeltedigel for jødisk og hellenistisk filosofi og kultur, for tanker som kom langs handelsveiene og møttes på torget. Og det er vanskelig å forestille seg at Jesus ruslet rundt blant sauene i Nasaret uvitende om det som foregikk bare noen kilometer unna." Det jeg tror er at disse kynikerne påvirket de første kristne teologene og de teologene som senere kom til å skrive Det nye testamentet. Du turbonello, å være fattig er ikke et kristent idéal, har aldrig vært det. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Hvorfor var det mange på den tiden som fulgte kristus som solgte alt de eide og hadde, og gikk rundt kun med en, pung, en stokk og en kappe? Hvis det ikke var meningen mener jeg? hvem gjorde det ? Kynikerne Du kan lese mer om dem her Du sa "mange som fulgte kristus" gjorde det. Kynikere og kristne er ikke det samme. For å ta et utdrag fra en bok jeg har liggende, som heter 'Tomasevangeliet': (...) "En vesentlig kunnskap for Sokrates og Platon var at livet bestod av to deler, en verdslig og en åndelig. Det som hører verden til, kan ta overhand og ødelegge muligheten til a na en åndelig dimensjon gjennom erkjennelse. Derfor er det viktig a leve uavhengig av verden. Sokrates gav avkall pa livet i verden for a kunne leve mest mulig fritt." Jesus kan ha møtt omvandrende filosofer En gruppe greske omvandrende filosofer som holdt til på torget, var kynikerne. Det er trolig at Jesus har møtt noen av disse, og kanskje diskuterte med dem. De var velutdannede folk som hadde valgt fattigdommen som livsstil. De gikk kledd i en kappe og hadde bare en stav og en pung. De levde det livet i enkelhet og fattigdom som Jesus fremstiller som det ekte. Kynikerne hadde en aforistisk måte å uttrykke seg på og satte tingene på spissen i ordspråklignende utsagn. Da Diogenes ble spurt om hvorfor han tagg penger fra en statue, svarte han; «For å trene meg i a bli avvist». Jesus lager sin egen kyniske vri. «Nar en blind leder en blind, faller de begge i en grøft». Flere av utsagnene i Thomasevangeliet er av en slik karakter. I senhellenistisk tid var kynikernes måte a tenke på en filosofi som passet for Galilea. Regionen var preget av skiftende makthavere som provoserte jødene. Det var vulkansk mark for opprør. Mange galileere var rike og bodde i flotte hus med fontener og skulpturer i hagen, men de fleste var fattige. De velstående tok seg til rette. Skatter og avgifter lå tungt pa folk. Galileerne tok med glede imot kritikk av samfunnet og kulturen. Kynikernes vidd og humor, som kvasse Jesusord, var våpen for tanken, naming til opprør og et håp om et annet og bedre liv. Galilea var en smeltedigel for jødisk og hellenistisk filosofi og kultur, for tanker som kom langs handelsveiene og møttes på torget. Og det er vanskelig å forestille seg at Jesus ruslet rundt blant sauene i Nasaret uvitende om det som foregikk bare noen kilometer unna." Det jeg tror er at disse kynikerne påvirket de første kristne teologene og de teologene som senere kom til å skrive Det nye testamentet. Du turbonello, å være fattig er ikke et kristent idéal, har aldrig vært det. Nei. Og det betyr at Matteus juger, for han sier: "Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger og hvor tyver bryter inn og stjeler. Men dere skal samle skatter i himmelen, der verken møll eller mark ødelegger og tyver ikke bryter inn og stjeler. For der skatten din er, vil også hjertet ditt være." Matt 6,19 Og Jakob som sier: "Og nå dere rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! Rikdommen deres råtner, og klærne blir møllspist, gullet og sølvet ruster bort, og rusten skal vitne mot dere og fortære kroppen deres som ild. Dere har brukt endetiden til å samle skatter! Men hør: Den roper høyt, den lønnen dere holdt tilbake fra arbeiderne som skar åkrene deres, og nødropet fra dem som høster inn, har nådd fram til Herren Sebaots øre. Dere har levd i luksus og overflod på jorden og gjort hjertene fete til slaktedagen. Den rettferdige har dere dømt og drept, og ingen gjør motstand mot dere." Kanskje kong Salomo også juger?: "Strev ikke etter å bli rik når du må oppgi din innsikt." Og hva med Paulus, kristendommens grunnlegger, juger han også? "For tomhendte kom vi inn i verden og tomhendte må vi forlate den. Har vi mat og klær, skal vi nøye oss med det. Men de som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tåpelige og skadelige begjær som styrter mennesker ned i undergang og fortapelse. For kjærligheten til penger er roten til alt ondt. Drevet av den er mange ført vill, bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser. " Kilde: Jak 5,2f, Ordsp 23,4, 1 Tim 6,9 Endret 21. august 2011 av turbonello 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå