Gå til innhold

Spørsmål angående jobbsøknad og vitnemål

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger litt hjelp angående hvordan man går fram med vitnemål i forhold til jobbsøknaden. Jeg er nettopp ferdig med videregående (studiespesialisering), og klarte det utrolige med å stryke på norskeksamen (bommet _svært_ på oppgaven). Hadde egentlig planer om å starte rett på studiene til høsten, men ser ut som det nå blir friår/jobbår på meg.

Har nettopp startet med å kikke litt på hvordan man skal skrive CV osv, og har kommet over noe som kanskje kan bli et lite problem for meg. Ettersom hva jeg har forstått, så skal man ha med utdanning i CV'en.

Jeg har jo egentlig ikke "fullført" videregående nå pga stryken, og har derfor ikke noe vitnemål (har kompetansemål istedet). Hvordan burde jeg gå fram med dette på CV'en og under jobbintervjuet? Jeg ser at man ofte blir spurt om vitnemålet.

Kikker arbeidsgiveren oftest etter karakterene på vitnemålet, eller legger de mest vekt på fraværet? Jeg har ellers helt greie karakterer (ca 5 i snitt), pluss alle realfagspoengene. Språkkarakterene mine er ikke noe spesielt vakre (dysleksi), så er litt redd for at arbeidsgiver kommer til å legge en del vekt på det. Hvordan er deres erfaringer med vitnemål i forhold til jobbintervju?

EDIT: Kjapt lite ekstra spørsmål! Er det mye enklere å få deltidsjobb enn fast jobb? Jeg har planer om å ta opp en god del fag, så hadde foretrukket deltidsjobb.

Endret av christo123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktigheita av eit vitnemål er avhengig av kva slags jobb du søker på. Dersom du no planlegg å ha eit arbeidsår der du utfører ufaglært arbeid så er vitnemålet frå vidaregåande lite viktig.

Vitnemålet frå utført utdanning er eigentleg berre viktig når din jobb eller utdanning bygger på utdanninga di.

Dersom arbeidsgiver vil sjå kompetansemålet ditt så er det eventuellt for å sjekke fråvær, men dersom du har ein referanse frå ein tidligare jobb så er det tvilsomt at dette er særlig aktuellt.

Korleis du gjer dette på CV'en er litt opp til deg. Du kan f.eks liste opp kva skuler du har gått på utan å skrive nokon plass at det er fullførte utdanninger dersom fullført vgs ikkje er eit kompetansekrav for jobben din.

Eventuellt kan du skrive at du har påbegynt vidaregåande utdanning (men ikkje fullført), arbeidsgiver trenger ikkje å vite kvifor du bestemmer deg for å ta eit friår, eller kvifor du ikkje har fullført på normaltid. Ein kan jo tenke seg at f.eks at nokon av forskjellige grunner må jobbe ved sidan av studiane og derfor har planlagt å utføre vidaregåande utdanning på 4 år i stadan for 3 år som er det vanlige.

Ein anna ting er at du kan jo i utganspunktet berre ikkje nemne kva utdanning du har tatt, dersom du er 18-19-20 år så er det ingen som forventer at du har noken særskilt utdanning å vise til. For dei fleste arbeidsgivere held det at du prøver å beskrive deg sjølv og kva du kan tilby arbeidsplassen.

Det er forøvrig også heilt vanlig at du ikkje legg ved kopi av vitnemål i CV'en, men at du heller skriver at dokumentasjon kan framleggast ved forespørrsel.

Angåande deltidsjobb vs fast jobb.

Dette er svært avhengig av kva slags jobb du søker på. Jobber som er typiske studentjobber kan det være lettare å skaffe seg fast jobb i sidan dei ofte har rikelig med deltidsansatte (studenter), det slike arbeidsplasser ofte treng er nokon som kan jobbe på dagtid medan dei fleste studentane er på skule.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for et utfyllende svar! Tror det skal gå greit nå ;-)

VELDIG VELDIG VELDIG VIKTIG: ikke lyv, og SPØR potensiell arbeidsgiver om vitnemålet, eller karakterene på det, så vær ÆRLIG, si at du dreit deg på eksamen, (og har du på det jevne OK karakterer ogg ikke for mye fravær teller ikke det imot deg), bare ikke sjul noe, blir du tatt i å lyve, eller i å med vilje sjule noe for en arbeidsgiver kan du brenne den broen for godt! (jeg har gjort det som arbeidssøker, og har opplev dette som arbeidsgiver).

måtte bare si det :p

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...