cenenzo Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hei! Jeg er en gutt som går 2 året studiespesialisering, eller jeg begynner med 2 året nå. Programfag jeg har valg er: Kjemi , markedsføring , IKT , og S - matte. Jeg liker å jobbe innenfor Data og teknologi. Og jeg er av den fyren som vil ha utdanning så langt som mulig, altså , høyskole , universitet, alt som kan tilbys. Hva kan man egentlig utdanne seg til da? fordi jeg sjekket litt her og der, og da stod det at man kunne søke jobb etter å ha fått fagbrev, men jeg vil gå høyskole, og utdanne meg så langt som mulig, er det mulig for det? og er det noen som vet f.eks hva slags yrke jeg kan få, ut av ikt, og mine interesser? Tusen takk! Jeg håper jeg ikke har blanda IT og IKT feil nå? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Er jo mulig å bli Data Ingeniør eller gå en informatikk linje, det du spør om er veldig defused da IT er et STORT fagfelt. og forskjellen er at It står for informasjons teknologi men IKT står for Iformasjon Kommunikasjons Teknologi Endret 20. juli 2011 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 men det er egentlig det same , eller ossen er det? jeg kan bli data ingeniør gjennom ikt liksomm? Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 22. juli 2011 Del Skrevet 22. juli 2011 men det er egentlig det same , eller ossen er det? jeg kan bli data ingeniør gjennom ikt liksomm? Du kan begynne på ingenør utdanningen etter at du er ferdig med studiespess Lenke til kommentar
Yotta Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg begynner selv på data ing. nå i høst. Gleder meg veldig, skal selv gå systemutvikling (software), alternativt kunne jeg velge drift (drifting av IKT systemer). Etter man har gått bachelor får man også en del alternativer til master, de jeg kjenner til er: Kommunikasjonsteknologi (internet, IP, mobile nettverk etc.) Systemutvikling (software) Sikkerhet (Informasjonssikkerhet, SMART kort teknologi, sikkerhet for bedrifter) Helse-IKT (systemer for sykehus osv..) det er sikkert mange flere veier å gå, men hvis du ikke har noe imot en lang utdannning, og har lidenskap for data og teknologi, så vil jeg påstå at data ingeniør er veien for deg. Sjekk innom de forskjellige universitets hjemmesidene for mer info Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 24. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) jeg vil studere alt helt ferdig, før jeg finner jobb, det vil bety at jeg kommer til å gå igjennom alt som har med skole å gjøre... noen som vet hva slags krav man trenger for å gå ikt på høyskolen? standpunkt som jeg har nå er : MATTE 1T : 3 , Engelsk: 3 ,Samfunnsfag: 5 , Naturfag: 4 , Geografi 3 Fravær : 11 dager 11 timer Endret 24. juli 2011 av cenenzo Lenke til kommentar
Yotta Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 jeg vil studere alt helt ferdig, før jeg finner jobb, det vil bety at jeg kommer til å gå igjennom alt som har med skole å gjøre... noen som vet hva slags krav man trenger for å gå ikt på høyskolen? standpunkt som jeg har nå er : MATTE 1T : 3 , Engelsk: 3 ,Samfunnsfag: 5 , Naturfag: 4 , Geografi 3 Fravær : 11 dager 11 timer Kravene for å komme inn på data ingeniør bachelor er som følgende: - Generell studiekompetanse med 3MX og 2FY/(R1+R2 og Fysikk 1) - Eller Ingeniør forkurs Dvs. at om du har generell studiekompetanse, så må du enten ta opp noen fag, eller så kan du bare hoppe på ingeniør forkurs. Jeg kan anbefale forkurs, det gir det et godt grunnlag i matte og fysikk før ingeniør studiene, i tillegg til at du får søke på forkurs kvote. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg begynner selv på data ing. nå i høst. Gleder meg veldig, skal selv gå systemutvikling (software), alternativt kunne jeg velge drift (drifting av IKT systemer). Hvor kan jeg spesialisere meg på drift ? UIO? Lenke til kommentar
Yotta Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Dette er snakk om bachelor, men uia har iallefall drift, dog ikke noe innenfor drift i master Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 27. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2011 jeg vil studere alt helt ferdig, før jeg finner jobb, det vil bety at jeg kommer til å gå igjennom alt som har med skole å gjøre... noen som vet hva slags krav man trenger for å gå ikt på høyskolen? standpunkt som jeg har nå er : MATTE 1T : 3 , Engelsk: 3 ,Samfunnsfag: 5 , Naturfag: 4 , Geografi 3 Fravær : 11 dager 11 timer Kravene for å komme inn på data ingeniør bachelor er som følgende: - Generell studiekompetanse med 3MX og 2FY/(R1+R2 og Fysikk 1) - Eller Ingeniør forkurs Dvs. at om du har generell studiekompetanse, så må du enten ta opp noen fag, eller så kan du bare hoppe på ingeniør forkurs. Jeg kan anbefale forkurs, det gir det et godt grunnlag i matte og fysikk før ingeniør studiene, i tillegg til at du får søke på forkurs kvote. hva slags fag er 3mx og 2fy? 2 året har jeg, IKT , markedsføring , s matte og kjemi.. Lenke til kommentar
Zabaniya Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 jeg vil studere alt helt ferdig, før jeg finner jobb, det vil bety at jeg kommer til å gå igjennom alt som har med skole å gjøre... noen som vet hva slags krav man trenger for å gå ikt på høyskolen? standpunkt som jeg har nå er : MATTE 1T : 3 , Engelsk: 3 ,Samfunnsfag: 5 , Naturfag: 4 , Geografi 3 Fravær : 11 dager 11 timer Kravene for å komme inn på data ingeniør bachelor er som følgende: - Generell studiekompetanse med 3MX og 2FY/(R1+R2 og Fysikk 1) - Eller Ingeniør forkurs Dvs. at om du har generell studiekompetanse, så må du enten ta opp noen fag, eller så kan du bare hoppe på ingeniør forkurs. Jeg kan anbefale forkurs, det gir det et godt grunnlag i matte og fysikk før ingeniør studiene, i tillegg til at du får søke på forkurs kvote. hva slags fag er 3mx og 2fy? 2 året har jeg, IKT , markedsføring , s matte og kjemi.. 3MX og 2FY er betegnelser på fag fra forrige reform. Det du trenger for å komme inn på studiene nevnt ovenfor er Matematikk R1, Matematikk R2 og Fysikk 1. Du har nok valgt feil fagkombinasjon for å kunne komme inn på dette studiet. Lenke til kommentar
cenenzo Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 (endret) ja, men jeg skjønner ike helt, læreren sa til oss at vi skulle velge ut et fag fra hver gruppe som hørtes mest spennende ut, alle bare valgte helt sånn fritt. så det du mener er at, jeg rett og slett har valgt helt feil, for jeg bare tok fag jeg synes var mest interessant i hver gruppe, altså det var 4 grupper, med 4 forskjellige fag i hvert.. hva skal jeg gjøre da? om jeg har gått på villspor, brått så kommer jeg meg ikke videre på høyskole med de faga. Endret 29. juli 2011 av cenenzo Lenke til kommentar
And-reas Skrevet 2. august 2011 Del Skrevet 2. august 2011 Du kan enten be om å bytte fag mot de du trenger eller du kan ta de opp som privatist siden, via en privatskole eller for deg selv. Når læreren din sa at du skulle velge det som var mest interessant mente han sikkert at du skulle velge det som er interessant i forhold til hva du gjør etterpå hvis du visste dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå