frankhaugen Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) jeg har sittet diskutert dette med sekuell lavalder med en venninne, og loven er ganske klar, men rettspraksisen er derimot litt mer diffus. Min gode venninne jeg diskuterer dette mener at er en over og en under er det rett inn for den over grensen, men jeg mener at politiet viser skjønn, dvs at i praksis er det mer at er man under 20 så vil et forhold til en person under 16 men over 14 ikke bli sett på som ulovlig med mindre det er skjerpende omstendigheter. noen som har noe konkret på dette så diskusjonen kan oppklares?? -frank PS: et romantisk (ikke-sexuelt) forhold er ikke omhandlet under loven ikkesant? EDIT: litt skrivefeil og omformulering Endret 20. juli 2011 av frankhaugen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Loven seier dette: § 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år. Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom a) handlingen er begått av flere i fellesskap, b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte, c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen. Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte. Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Endret ved lover 4 juli 1927 nr. 9, 15 feb 1963 nr. 2, 22 mai 1992 nr. 49, 23 juni 1995 nr. 35, 11 aug 2000 nr. 76, 10 jan 2003 nr. 2, 25 juni 2010 nr. 46. Legg merke til delen som eg har utheva, det er her skjønnet blir brukt. Eg har derimot ingen kunnskap om korleis dette blir tolka i praksis. Dersom det i ditt eksempel er ein umoden 20 åring og ein moden 15 åring det er snakk om så vil nok dette kunne gå under jevnbyrdig alder og utvikling som loven viser til. Loven omtaler seksuell omgang, romantisk forhold er med andre ord ikkje regulert av loven. (I enkelte tilfeller kan det nok likevell være aktuellt å vurdere om et romantisk forhold med en mindreårig person er et forsøk på å manipulere en mindreårig for å oppnå seksuell omgang). Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Står litt forskjellig om dette med jevnbyrdig alder og tolkning her: http://www.ung.no/sexogsamliv/2422_Seksuell_lavalder_-_hva_sier_loven.html Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 20. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2011 thanks guys! Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) jeg har sittet diskutert dette med sekuell lavalder med en venninne, og loven er ganske klar, men rettspraksisen er derimot litt mer diffus. Her er litt rettspraksis. En knippe frifinnende dommer. NorgesHøyesterett- dom. 2005-12-07. Rt 2005 1651. Norges Høyesterett -dom. Stikkord:Strafferett.Seksuell omgang. Jevnbyrdighet i alder og utvikling.Straffutmåling.Lovanvendelse. Sammendrag:Understerk tvil kom Høyesterett frem til at straff etter strl §196 omseksuell omgang med barn under 16 år burde falle bort etter bestemmelsens fjerde ledd, da tiltalte og partner ble ansett å være omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling. Vedkommende ble imidlertid straffet for et annet forhold, der aldersforskjellen var større. 2007-01-15. Rt200740. Norges Høyesterett - dom. Stikkord:Strafferett.Sedelighetsforbrytelse.Straffritak. Oppreisning. EMK. Sammendrag:I en sedelighetssak frifant lagmannsretten tiltalte for voldtekt av et barn under 16 år, i samsvar med det bestemmende mindretalls standpunkt. Høyesterett kom til at uskyldspresumsjonen i EMK artikkel 6 nr 2 var krenket ved at lagmannsrettens flertall i vurderingen av straffritaksregelen i strl § 196 fjerde ledd likevel la vekt på at den seksuelle omgangen hadde skjedd ved voldtekt.Tiltalte ble etter dette frifunnet. Brudd på uskyldspresumsjonen ved tilkjent oppreisning ledet ikke til opphevelse da det var klart at resultatet ville bli opprettholdt ved en ny behandling, jf Rt 2003side 1671. 2006-12-13.Rt2006 1638. Høyesteretts kjæremålsutvalg -kjennelse. Stikkord:Straffeprosess.Anke. Sedelighetsforbrytelse. Sammendrag:En ung mann var i tingretten dømt for overtredelse av strl § 196 første ledd jf fjerde ledd.Aldersforskjellen mellom domfelte og fornærmede var to år og ti måneder, noe som av kjæremålsutvalget ble ansett å ligge innenfor rammen av hva som etter rettspraksis regnes som omtrent jevnbyrdighet i alder. Lagmannsretten nektet anke fremmet etter strpl § 321 andre ledd. Kjæremålsutvalget slo fast at en slik beslutning vanligvis ikke krever begrunnelse, men tingrettens rettanvendelse var så ekstraordinær at lagmannsretten skulle ha begrunnet hvorfor den fant det klart at anken ikke ville føre frem, jf strpl § 321 2.ledd. Slutning: Lagmannsrettens beslutning oppheves. 2007-05-11.Rt 2007772. Høyesteretts kjæremålsutvalg -kjennelse. Stikkord:Straffeprosess.Ankenektelse. EMK. Sammendrag:Kjæremålsutvalget fant at lagmannsrettens beslutning om ikke å tillate anke fremmet, jfr. strpl § 321 annet ledd første punktum, var beheftet med slike mangler at den måtte oppheves. Å legge til grunn at de forhold som anmeldelsen gjaldt var bevist utover rimelig tvil,ville være i strid med uskyldspresumsjonen i EMK art 6 nr2. Slutning: Lagmannsrettens beslutning oppheves. Forøvrig. Lovens§ 195, 3.ledd sier klart at det er et objektivt ansvar om alderen som gjelder når barnet er under 14 år. (Men slettes ikke uten unntak). Jfr. § 195.Den som har seksuell omgang med barnunder 14 år, straffes med fengsel inntil 10 år. Dersom den seksuelle omgangen var samleie, er straffen fengsel i minst 3 år. (3.ledd)Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld. Mens§ 196, 3.ledd sier at aktsomhet i forhold til villfarelsen om alder kan være avgjørende i vurderingen dersom barnet er under 16 år. Jfr. § 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år. (3. ledd) Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte. Her er en frifinnende dom om aldersvillfarelse. Jfr. 1970-06-25.Rt1970 784. Kjennelse. Sammendrag:Straffelovens§ 196. En 21 år gammel, tidligere ustraffet lærer ble i et bryllup kjent med en ung pike på vel 15 år og 6 månederog hadde samleie med henne samme kveld. Han ble i herredsretten mot rettsformannens stemme frifunnet for tiltale etter straffelovens §196 på det grunnlag at han ikke kjente til at piken var under 16 år,og at ingen uaktsomhet kunne legges ham til last i så måte, jfr. §196, 2.ledd. Påtalemyndigheten anket over at flertallet hadde stillet for små krav til uaktsomheten, men anken ble forkastet. G Edit: Det var da veldig som nettet kranglet ikveld. Endret 25. juli 2011 av Gaidaros 1 Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 25. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2011 ... ekstremt mye tekst ... Takker.. Jeg hadde fått besvart min nysjerrighet, nå er jeg plutselig noe interessant å lese, men du hadde ikke trengt å legge SÅ mye arbeid ned i dette... -frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå