Gå til innhold

Veien tilbake - og veien til konkuranseform


Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 17 år som har lenge drevet med styrketrening. Jeg har vært mye opp og ned, og har skrevet logg hær før. Jeg har hele tiden hatt en del fett på kroppen og har lett lagt på meg muskler og fett.

 

Status

86 fete kg

176cm

17år

(skal makse snart.)

 

Mine maks:

190kg markløft

180kg knebøy (før kneskade og med divs belte, kneband osv)

125kg benkpress

 

Min historie

Når jeg tok disse løftene veide jeg godt over 90kg med veldig mye fett på kroppen. Jeg er rundt 175-178cm litt usikker og så derfor ut som en bolle på den tiden. Derfor bestemte jeg meg for og begynne å deffe. Dette var ikke fult så lurt siden jeg hadde lite kjentskap til det og begynte og kutte veldig på matinntaket og raste fort ned i vekt. Helt til nåla sto på 82-81kg. Jeg så ikke ut som jeg ville nå heller. Jeg hadde fortsatt fett igjen på kroppen og jeg hadde mistet mye muskelmasse. Dette kombinert med kneskader som kom og sykdom gjorde at jeg ikke kunne trene så mye var fatal for kroppen min.

 

Nå før sommern har jeg pakket på meg en del masse, jeg kan tippe fettprosenten min ligger på 20, kanskje litt under. Jeg veier 85-86kg nå fortiden. Jeg er fortsatt ganske "svak" i alle øvelser.

 

Mine mål

Mitt mål fram til September er å nå konkuranseform. Jeg begynner seriøst på diett nå og skal legge av meg helt til jeg når 5-8% fettprosent på kroppen.

 

Jeg skal følge Lean Gains metoden. Jeg har bestemt meg for og ligge på ca 2000-2500kcal på treningsfrie dager og mellom 2500-3000kcal på treningsdager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tar imot råd angående kcal inntak og hvordan jeg skal sette sammen måltidene. Jeg tenker 3 måltider om dagen hvor jeg spiser 1 middels, 1 stort og 1 mindre måltid om dagen. Jeg kommer til og være konservativ med karbohydrater på hviledager.

 

Akkurat nå er jeg på ferie og får ikke trent skikkelig. Men skal prøve og holde dietten så bra som mulig.

 

Tar imot alt av råd og linker til lesestoff som kan være relatert

Lenke til kommentar

Diett

kl 1300

omelett lite stykke 100kcal

halv brødskive 34kcal

kesam +youghurt halvt om halvt m havergry ca 250kcal

 

kl 1500

Salat m/avokado ca 200kcal ca.

Pizza m/kjøttdeig et stk: 300kcal

1 glass melk 57 kcal

 

kl 1900

Burger m/pommesfrits ca 1300kcal

 

Samlet: 2261 kcal +/-

 

Trening

20 min jogging forbrente kanskje 300-400kcal så jeg godkjenner 261 kcal over 2000kcal.

 

Komentar

Litt for mye fett og karbohydrater idag. Ble ferie burger :thumbdown:

Lenke til kommentar

Diett

Kl 1230

2 egg

1 brødskive

ca 30g peanøttsmør

1 pølse

ca 700kcal (tatt litt i)

 

Kl1700

pasta og kjøttdeig m/pesto sauce

ca 400kcal kjøttdeig og sauce

ca 200-400kcal

 

fått i meg ca 1

fått i meg kanskje 1600kcal eller mere kommer ann på hvor mye jeg egentlig spiste av spaghettien. Spist litt lite idag. Men jeg lager ikke maten selv siden jeg fortsatt er på ferie. Ingen trening idag.

Lenke til kommentar

Vet det. Skal prøve og få i meg mer proteiner. Men har ikke proteinshake eller noe som helst til å hjelpe meg. Dessuten er det litt vanskelig og diettere som man vill når man er på besøk hos andre. Men er hjemme på tirsdagen.

 

Forøvrig tenkte jeg og øke kcal litt. Er fortsatt veldig usikker på hvor mye kcal jeg trenger. Tror jeg får i meg litt for lite nå. Vil jo ikke miste muskler.

Lenke til kommentar

Hold 2xkroppsvekta med proteiner så skal det holde til ikke å miste muskelmasse når du trener styrke.

 

Husker ikke hvor, men jeg mener å ha lest at et normalt friskt menneske trenger bare 80 gram proteiner hver dag for å beholde muskelmasse gitt at de ikke trener styrke vel og merke.

 

Det er masse du kan spise selv om du ikke har shakes tilgjengelig, mager kesam f.eks.

En boks koster 16,90 på Rema ettusen og det er jo 35 gram proteiner og 225 kcal bare :new_woot:

Eventuelt cottage cheese, 18,90 på Rema ettusen og der er 40 gram proteiner og bare 288 kcal med superbra fett i.

 

Begge de to har tilnærmet perfekt aminosyreprofil forresten og bra karbo (kesamen) og fett (cottage cheesen) :)

Lenke til kommentar

Diett 22.07

Måltid 1

Brødskive 1 stk 60kcal

Egg 2 stk 189kcal

Banan 93kcal

kesam ca 200kcal

Bacon ca 200kcal

 

=743kcal

 

Måltid 2:

Spiste ute på resturant. Spiste nesten bare retter med mye protein og middels mye fett og nesten ingen karbohydrater. + litt potetgull. Fasten begynte ikke før kl 9 idag...

Men måltidet kan umulig ha mer en 1200kcal og derfor er jeg under 2000kcal idag.

 

Trening

Ingen trening idag. Gleder meg til å komme tilbake til gymmet!

Lenke til kommentar

Ble mye mat igår. Var i bursdag osv. Men var jo spisedag tross alt.

 

Diett 24.07.2011

Polarbrød m/skinke (haha elendig kost...)

ca 700kcal (veldig mye kcal i polarbrød)

 

Pizza m/kjøttdeig

 

ca 700kcal

 

+ pottetgull

 

har ikke blitt tid til spising idag. Så er ganske sulten nå. Vuderer og spise noe.

Gleder meg til å komme hjem og spise normalt igjen og trene.

 

1500-1600kcal

Lenke til kommentar

Gikk på vekta idag 83kg.

 

Diett 26.07.2011

kl 2

1 brødskive med skinke og ost + 2 polarbrød med skinke og ost

553kcal

 

kl 6

1 L sjokolademelk 540 kcal :new_woot:

1 pizza resturante ca 600kcal

 

Til sammen: 1700kcal ca.

 

 

Kjørt bil i hele dag. Blir lite tid til verken trening eller diett. Men regner med jeg er hjemme i morgen og starter da treningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...