Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei skal prøve å få det kort å håpe på kjapt svar.

Har en Speedtouch zyxel levert av telenor, den har telefon tilgang innebygd (modem) elns..

Har kjøp airlink ruter for håp av sterkere signal og mer nytelse av online gaming, nedlasting e.t.c.

Det jeg vil gjøre er: Lage en bro mellom de 2, bruke telenor sin ruter til hjemmetelefoni og ha airlink til internett.

Jeg har gjort følgende: Velg bro tilgang på Zyxel sin admin meny, har kobla en lokal ledning:

Zyxel (WAN) ------- Airlink Port 1

Så nå er jeg på airlink ruteren min men telefonen funker ikke. Jeg kan ikke en skit om rutere og slikt, det eneste jeg har vært innpå det er port forwarding.

Hva har jeg gjort feil og hva må jeg gjøre? any1?

EDITTTT: Jeg kan se begge ruterene mine, men Zyxel funker ikke til surfing ^^

Endret av MrTeapot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, om jeg ikke er helt på bærtur nå, så skrur du av DHCP i Zyxelen når du setter den i bridge. Uten DHCP tildeles det heller ikke noen IP til telefonen. IP-tildelingen foregår nå i AirLinken som har DHCP skrudd på. PC-en du bruker nå får derfor tildelt IP.

Med mindre PHONE-utgangen på modemet er av en spessiell art (har ikke lagt merke til noen PHONE-utgang på noen av modemene jeg har fått fra telenor), så ser jeg kun én løsning på problemet, og det er å sette tilbake modemet som det var, så den ikke står i bridge.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor du ønsker å sette modemet i bridge. Du sier jo at du vil ha airlinken til internett/gaming osv... La både modemet og routeren ha hver sin DHCP skrudd på, så de lager hvert sitt avsperrede lokale nettverk.

Men det er virkelig noe som skurrer her. Hvorfor har du koplet zyxelen til port 1 på airlinken, når det er zyxelen du har satt i bridge, og ikke routeren?

Huff, beklager rotete post. Men jeg føler jeg trenger litt mer info rundt hvorfor du har valgt å sette opp bridge, samt litt mer detaljert hvordan ting er tilkoplet.

edit: Ja takk =)

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Ok, kan ikke få tak i kamera nå desverre trodde jeg kunne det. ^^

Jeg lar heller bare du anbefale meg så kan vi ta det fra en ny start?

Så lenge jeg ender opp med at telefonen min funker og airlink funker så er jeg egentlig fornøyd :)

Slik ser det ut:

Ut av veggen har jeg en ledning som går inn i zyxel ruteren i DSL Porten.

Fra telefon laderen min har jeg en ledning som går inn i PHONE porten i zyxelen.

Fra WAN porten i zyxel går ledningen videre til port 1 i Airlink ruteren.

Dette her er bare min egen lille "jallete" idè som jeg kom på, jeg har ingen erfaring så vennligst om du gidder beskriv hvordan jeg skal gå frem med å få telefoni til å funke og Wireless Airlink.

og 2 strømledninger som går til hver av ruterene mine, selvsagt.

Lenke til kommentar

Sorry, det ble visst kveld igår.

Og ja, burde egentlig for lenge siden spurt deg om å spesifisere modell-nummer på zyxelen og airplus-en. Finnes mange forskjellige modeller som ser helt ulike ut.

Når jeg har fått det, skal jeg nok klare å pusle sammen en løsning =)

Lenke til kommentar

Zyxel er kombinert router og modem. Dersom du setter denne i bridge, vil nok ikke telefonen virke.

Ettersom du får internet inn i DSL-porten, kan du nok ikke bruke WAN-porten på zyxelen (høres ut som den har både WAN- og DSL-port). Da må du ta en kabel fra en av LAN-portene på zyxelen, til en av LAN-portene på Airlinken. Så slår du av DHCP på airlinken. Da blir begge routerne på samme nett, med samme IP-range, og de trådløse klientene fra Airlinken mottar IP fra Zyxel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...