mvagenes Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hei! Håper noen kan hjelpe meg å finne frem til riktige komponenter. Vedlagt er et bilde av delefilteret i høyttaleren min. Diskanthøyttaleren spiller ikke mer og har forstått ved hjelp av andre foruminnlegg at det er kondensatoren som er røket. Har leitet på sidene til eltek men aner ikke hvilke kondensator eg skal kjøpe. Er det noen som aner hva bostavene betyr og evt kan hjelpe meg til å finne riktig kondensator? Og er det noen som vet hva den hvite duppeditten er? Håper på positiv tilbakemelding! Mvh Marcel Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Kondensatoren er av polyester på 3.3uf (Microfarad), og koster 19 kr hos Eltek. Den hvite saken er en keramisk motstand på 2,2 ohm og som tåler 5W. Den demper nivået på diskanten i forhold til bass/mellomtone. Men at kondisen har røket finner jeg svært underlig. De ryker svææært sjelden. Har du testet diskant elementet alene? Koblet direkte på høyttalerutg på forsterkeren? Har du sjekket loddinger og koblinger ellers i høyttaleren og på delefilteret? Lenke til kommentar
mvagenes Skrevet 22. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2011 Kondensatoren er av polyester på 3.3uf (Microfarad), og koster 19 kr hos Eltek. Den hvite saken er en keramisk motstand på 2,2 ohm og som tåler 5W. Den demper nivået på diskanten i forhold til bass/mellomtone. Men at kondisen har røket finner jeg svært underlig. De ryker svææært sjelden. Har du testet diskant elementet alene? Koblet direkte på høyttalerutg på forsterkeren? Har du sjekket loddinger og koblinger ellers i høyttaleren og på delefilteret? Har sjekket alt det ja og finner ingeting gale. Spilte relativt høy musikk når en kompis var uheldig å snublet i ledningen mellom dataen og forsterker. Det resulterte i høy støy fra høyttalerene før forsterkeren slo seg av. Forsterkeren er helt fin. Har testet den med andre høyttalere og har spilt musikk fra andre kilder enn aux kabelen. Har sjekket diskanthornet og det kom lyd utav det når eg koblet det direkte. jeg og tviler på at det er kondensatoren men er relativt lite arbeid å bytte så eg lever i håpet om at det er de. Har bestilt fra eltek. Men kan motstanden være årsaken? Tusen takk for godt svar! Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Bare hyggelig. Det er nok større sannsynlighet for at det er motstanden som er gåen ja. Prøv og koble en liten kabelbit mellom punktene der motstanden er loddet. Får du lyd da har du svaret. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå